« Domů | Obrazky Hip hop » | Hip-hop!!!!!! »

Hip-hop!!!!!! (Hip-hop)

Kultura volných kalhot, dresů americké NBA,marihuany, pouličních tanečních vystoupení, barevných graffiti,gramofonů, sofistikované poezie, masivních zlatých řetězů, ale bohuželi bezútěšných ghett velkoměst USA, gangů, cracku, kokainu a politiky.Tak by se dal zhruba charakterizovat hiphop. Termín, skládající se zhip - v překladu módní, současný a hop - s významem tance a pohybu.

Co je vlastně hiphop? Jak vznikl a co zapříčinilo jeho obrovskoupopularitu? Pod pojmem hiphop si většina lidí představí hudbu - pomalé beaty(terminus technicus charakteristického hiphopového rytmu) a agresivníprojev mluveného slova. Muzika je ale jen jeden z prvků, které pojemhiphop sdružuje. Je to spíše kultura a životní styl. K hiphopu se řadímnoho dalších činností provozovaných na ulici a ve velkoměstech, tam,kde vlastně tento styl vznikl. K již zmíněné hudbě, ať už reprodukované(DJing), nebo zpěvu (rap), patří grafický projev známý jako graffiti,akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance, nebo B-boying a uměnínapodobovat různé zvuky a rytmické hudební nástroje pomocí úst amikrofonu, tzv. beatbox.
Hiphop se u nás dostává stále více do popředí. Zasloužila se o tohlavně česká hiphopová produkce, která přiblížila tento, na textechvystavěný, hudební styl širšímu publiku. Většina české populace, narozdíl třeba od zemí západní Evropy, nedosahuje takové znalostianglického jazyka, aby dokázala ocenit texty anglicky skládajícíchautorů.

Kdo ho dělá
Co patří k vybavení hiphopové crew (další nezastupitelný výrazoznačující skupinu hrající hiphop, kterou nelze označit jako kapelu,protože zpravidla nedisponuje žádnými hudebními nástroji)? Na prvnímmístě je potřeba zdůraznit, že taková crew se skládá z postavy zagramofony, tzv. DJ, a z několika MC (Master of Ceremonies - zpěvák).Právě díky nenáročnosti na vybavení (v porovnání s ostatními styly) sestal hiphop tak populární. DJ potřebuje dva gramofony, tzv. slipmaty -speciální podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkněklouzaly, speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a sestavureproduktorů a zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho crew hraje.
Hiphop byl vždy doménou černých a vždy tomu tak asi bude. Důvodů jehned několik. Když pomineme pohybové dispozice, nadání k hudbě akulturní a sociální zázemí, v ghettech a uzavřených komunitách byltento projev hlavně dříve, vedle sportu, jediným způsobem uvolnění smožností využití tradiční svobody slova ke kritice společnosti.Později, po popularizaci hiphopu, samozřejmě přibyl pro mnoho lidíještě argument peněz, jejichž může být hiphop velice dobrým zdrojem.
I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých.Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Tiale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černíkolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaképřekvapení.
V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena doextrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u náspovažujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground.Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životníúrovni obyvatel stává umělec bohem.
Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to RollingStone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpretijsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení,hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společnostínabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisyproto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporemreklam utápí.

SměryVsoučasnosti se dá v hiphopové kultuře najít několik hlavních subkultur.Ty se ještě, jako v podstatě vše, dají rozdělit na mainstream, tedykomerční proud, a na alternativní nebo underground. Ta hlavní,americká, obsahuje hned několik dalších větví. Jedním z hlavníchměřítek v USA je město či oblast, ze které daný umělec pochází.
Tzv. East Coast (východní pobřeží) se týká měst na východním pobřeží.Je to hlavně New York (kolébka hiphopu vůbec), Boston, Philadelphia,Atlanta, Detroit a Chicago. Hiphop pocházející odtud se pozná podledůrazu na rytmy, má velice málo melodie, agresivní zpěv, hodněscratchingu a mixů a hlavní témata, kterými se umělci z této oblastitradičně zabývají, je problematika diskriminace, ghett, peněz akriminality. Ke komerčním umělcům této větve se řadí interpreti jakoEminem, Dr Dre nebo Wu Tang Clan. K méně komerčním patří již výšezmínění Fugees, nebo KRS One.
Tzv. West Coast (západní pobřeží) označuje v podstatě jen oblast LosAngeles. Tato obrovská aglomerace s počtem obyvatel převyšujícímpopulaci celého bývalého Československa má vlastní styl hiphopu, kterýse odráží od klimatických podmínek, ploché krajiny a sousedícíhoMexika. West Coast hiphop se vyznačuje hlavně melodičností, méněagresivním hlasovým projevem, provázaností se soulem a R&B.Nahrávky umělců z této oblasti většinou neobsahují žádné DJské excesy,mixy ani scratche a texty se zabývají hlavně gangy a kriminalitou. Kekomerčnímu směru patří již nežijící 2Pac, nebo Snoop Dogg. K méněkomerčním potom třeba Ja Rule, nebo Xzibit.
Další významnou oblastí Ameriky je Florida a karibská oblast. Tam jehiphop silně ovlivněn reggae, dancehallem, ska a dalšími styly, kteréjsou v této oblasti doma. Tato větev by se dala, co se hiphopu týče,označit za tu nejdivočejší. Je velice těžké popsat, z čeho všeho seskládá, ale směrodatná je angličtina a její místní přízvuk, který je ipro rodilé Američany velice těžce srozumitelný. Já jsem se v tétooblasti před dvěma lety pohyboval a potřeboval jsem na "jazykovouasimilaci" několik dní. Problémem je, že alternativní scéna je natolikalternativní, že se mnohdy nedostane za hranice ostrova, kde bylavytvořena. Velice silná hiphopová tvorba je na Jamajce, Haiti a vDominikánské republice. Díky militaristickým režimům v některých těchtozemích je ale muzika vytvářena buď emigranty v USA, nebo uprchlíky vuprchlických táborech kolem Miami. Před několika lety byla tato muzikasvětu víceméně nepřístupná, točilo se jen na vinyly a vývoz do Evropybyl minimální. V současnosti je situace díky (ne vždy legálním)možnostem internetu o něco lepší. Právě díky uzavřenosti a izolaciumělců je téměř celá scéna alternativní. Špičkou je zde skupina Hot97,Beenie Man, Kiprich Killa Banton, nebo Mr. Vegas.
Tímto je pokryta nejvýznamnější část hiphopu amerického kontinentu. VEvropě je situace ještě méně přehledná. Umělců jako takových není tolikjako v Americe, ale každá scéna má svá specifika, obvykle daná místnímúředním jazykem. Mezi ty nejvýznamnější zóny Evropy patří scéna VelkéBritánie, Francie, Polska, Čech, Slovenska, Maďarska a Ruska.

EvropaEvropskýhiphop se od toho amerického také významně liší. Starý kontinentpostrádá hned několik vyloženě typických hiphopových prvků. V Evropěnení tak početná černošská menšina, která by hiphop jak produkovala,tak následně poslouchala, a tak platila umělce. V Evropě také nemámeuzavřené sociálně slabší komunity, které by měly potřebu se taktoprojevovat. Všude samozřejmě najdeme rasové menšiny, ale v Evropě nikdynejsou v podobných sociálních a společenských podmínkách jako černoši vamerických velkoměstech.
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černémenšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se veliceliší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionemobyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony,je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem,protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jistépokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás,jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým EastCoastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známáspíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodníDJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune sruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, RootsManuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopuamerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chlebatak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti vundergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scénastředoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významnějivyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahempotlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníkyhiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupinaManželé se skladbou Jižák.Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalovanévagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamnějipůsobící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko vundergroundu.
Asi se právem ptáte, jak semohl tento článek vůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scénastále vyvíjí a vlivy moderní a elektronické hudby zasahují i dokonzervativních klasických stylů, rozhodli jsme se zařadit i články,zabývající se jinou než výhradně instrumentální tvorbou. V této částibychom chtěli pravidelně přinášet informace o alternativních amoderních hudebních stylech. V příštím čísle budeme navazovat českou astředoevropskou hiphopovou scénou a článek doplní rozhovor s jednou zesoučasných nejlepších polských hiphopových skupin, WWO (We WľasnejOsobie).
DějinyJamajskýDJ Kool Herc se v roce 1967 přestěhoval z Jamajky do New Yorku. Přineslsebou jamajský způsob zpěvu tehdy známého jako "toasting", který lzecharakterizovat jako recitování improvizovaných veršů do rytmu reggae.Používal dva gramofony, na kterých střídal dvě různé nahrávky, avytvářel tak naprosto unikátní mix. V průběhu svého hraní vykřikovalhesla jako "Throw your hands in the air, and wave'em like ya just don'tcare!", dnes pojmenovaná jako rap, dříve označována jako MCing (zkratkaMaster of Ceremonies, nebo také Microphone Checker). Později se věnovaljen DJingu a zpěv přenechal svým dvěma kolegům. Tak vypadala prvníhiphopová skupina - Kool Herc and the Herculords.
DJ, který roku 1970 objevil scratching, se jmenoval Grand WizardTheodore. Jak to již u objevů bývá, stalo se to naprostou náhodou.Theodore jednou při tréninku s gramofony pustil doma hudbu moc nahlas.Slyšel křik své matky, podržel ruku na točícím se gramofonu s deskou,aby ji zastavil a slyšel, co po něm chce. S takto vylouděným zvukempotom dál experimentoval. Později dostal ocenění od InternationalTurntable Foundation za vynález "scratche".
Jedna z prvních hiphopových skladeb byla zároveň deskou, které se prodalo celosvětově přes 2 miliony kopií. Jednalo se o Rappers Delightod skupiny Sugar Hill Gang.
První vyloženě komerční skupinou se stali Run D. M. C., jejichž imagezlatými řetězy ověšených a značkově oblečených "niggaz" se stala vzorempro budoucí komerční hiphopové interprety. Byla to první skupinasponzorovaná firmou oděvního průmyslu. Sponzoring v řádu šesti ciferamerických dolarů jim nabídl Adidas.
Roku 1986 vydala Run D. M. C debut Raising Hell, který si zakoupilo přes 3 miliony Američanů, a byla první skupinou slučující rap s rockem ve skladbě Aerosmith Walk This Way.
Nejúspěšnějším hiphopovým singlem vůbec se stalo Killing Me Softly od Fugees, kterého se prodalo jen v USA přes 9 milionů kopií

O Autorovi

  • Jméno Hoperka-Ljuba
  • Region Středočeský kraj
Můj profil

Poslední příspěvky