DJ Aka oficiálně odchází z kapely IdeaFatte!! 04.Červenec 2007
Ve středu se na oficiálních stránkách kapely IdeaFatte DJ AKA objevila novinka, která většinu fanoušku IF DJ AKA nepotěší: „DJ Aka oficiálně odchází z kapely IdeaFatte.“ Další info…
DJ AKA ke svému odchodu dodává:„Odešel jsem z důvodů osobních neshod, to je jediný, co k tomu můžu říct.“
Nezbývá než mu popřát hodně úspěchů v další hudební kariéře!
Koncert PSH.. 16.Červen 2007
Tak zdravím!!
Je to přesně 12 hodin, co jsem přijela z koncertu PSH v Klatovech. Jen tak krátce se to pokusim popsat, protože todle člověk musí zažít a slovy to lze jen stěží vyjádřit.
Přijeli jsme na osmou hoďku, páč to mělo tak nějak začínat. My si naivně mysleli, že to vypukne tak kolem deváté....áále - chyba lávky! Jak asi každej správnej pařmen ví, tak ty nej akcičky se stejně rozjíždí až někdy kolem 11 večer, a ani zde tomu nebylo jinak..Zprvu jsme dřepěli venku a Peneří si nejdřív vevnitř nastavili ozvučení. Pak nasedli do caru a jakoby nic si odjeli..No tak dobrá, řekli jsme si, a konečně nás pustili dovnitř..Odbila devátá a chlapi nikde, odbila desátá a chlapi nikde, odbila jedenáctá a to už mi docházela trpělivost! Ale naštěstí se villa docela slušně naplnila a v půl dvanáctý už slyším nějaké povědomé hlasy linoucí se z podia..Vzala jsem nohy na ramena a utíkala na parket! No konečně!! Penerácí se umoudřili a vrátili se za námi zpět..
Hráli moc pěkně, bylo jim dobře rozumět a zapojovali i nás, což mě mile překvapilo. Ale co mě překvapilo ještě víc bylo, že po třičtvrtě hodince se s námi začali loučit! No tak todle mě dostalo! Co si vůbec myslí?! Přijedou si až v půl 12 a hrajou jen tak krátce?! Nu což, neuděláte nic. A tak jsme si alespoň vyvolali ještě přídavek v podobě nového Oriho songu Chci slyšet svý jméno, do kterého nás zapojil řvaním jeho jména v refrénu. Takže gut. Ale pak už se nám o další kousky nepovedlo ho přesvědčit a tak jsme se s tím holt smířili a kalili na after party. Já tedy ve společnosti jednoho moc fain klučíka, s kterym nám konečně vyšlo to osobní setkání a moc jsem za to ráda!!.
Takže to shrnem - myslím, že to čekání se vyplatilo a koncík se moc povedl. Jsem ráda, že jsem tam mohla být a klucí z PSH se navždy vryjou do mýho srdíčka. Opravdu jsem si to užila a těším se na další podobnou akcičku, páč stejná už nikdy nebude..
napsal/a: Katrin-remix 13:27 | Link komentáře (0)
WTC - komplet v ČR 11.Červen 2007
(zvýhodněné vstupenky na WU pouze do konce května)
Ti, kdo nestihnou zakoupit levné vstupenky na Triumph Indoor Hip-Hop festival, kde se poprvé tuzemskému publiku představí kompletní WU-TANG CLAN spolu s představiteli Českého a Slovenského hip-hopu, budou mít ještě šanci. Tentokrát však již za 500,– Kč + poplatky distributorů. Tyto vstupenky budou v prodeji od 1.6.2007. Vidět tuto živoucí rapovou legendu – k nezaplacení… Kontroluj profil!
Wu-Tang Clan – 15 let na vrcholu
Mnoha legendami ověnčený kolos z New Yorku, jehož jméno je v hip hopové muzice pojmem tak důležitým a zásadním, že by se dalo přirovnat k suverenitě Billa Gatese ve světě informačních technologií či dřívější nadvládě Lance Amstronga na Tour De France, co nevidět oslaví další jubileum, protože i když se to nezdá, za rok tomu bude už rovných patnáct let, co na scéně svým albem debutoval a že se přepisovaly dějiny snad ani dodávat netřeba. Od těch dob se toho sice hodně změnilo, nicméně už nikdo nemůže upřít původně devítihlavé staten islandské partě fakt, že se svou tvorbou v průběhu devadesátých let zařadila do zlatého fondu tohoto žánru a i kdybyste dnes položili jakékoliv zdánlivě nezasvěcené osobě otázku „zdali zná nějakého hip hopového umělce“, Wu-Tang se bude hřát za každých okolností na předních příčkách, což hovoří za vše.
RZA (vlastním jménem Robert Diggs aka Abbott, Princ Rakeem, Rzarector, Bobby Steels nebo Bobby Digital ) se narodil v Brooklynu v roce 1969, ale již ve třech letech byl poslán za svým strýcem do Severní Karolíny, kde strávil své dětství a zpět do Brooklynu se po strýčkově smrti vrátil na prahu dospělosti. To už se spolu se svými dvěma bratranci, GZA (vl. jm. Gary Grice aka Genius, Maximillion, Justice), jež vyrůstal na Staten Island a svým vrstevníkem Ol´ Dirty Bastardem (vl. jm. Russell Tyrone Jones, aka ODB, Dirty Dog, Osirus, Big Baby Jesus, Unique Ason) z Fort Green v Brooklynu, začínal věnovat rapu. GZA pak jako první z nich dostal šanci natočit debutové album, což se také stalo a v roce 1990 vyšlo u Cold Chillin' Records album „Words From The Genius“,nad kterým tenkrát držel producentskou taktovku Easy Mo Bee. Album se však oproti předpokladům mnoho neprodávalo, a tak se GZA, namísto sólové kariéry, vrátil ke svým dvou kámošům, se kterýma co nevidět založil skupinu All In Together Now, která ale také nakonec neměla dlouhého trvání. Nyní se chystal do boje vyrazit i RZA, podepsal smlouvu s Tommy Boy Records a pod jménem Price Rakeem vydal v roce 1991 své EP nazvané „Ooh We Love You Rakeem“, které ale také nějak více nezazářilo. O rok později se již na Staten Island pomalu ale jistě formoval projekt Wu-Tang Clan, který se, jak jinak než pod kontrolou již tří zmiňovaných bratránků, postupně rozšiřoval, až se jeho konečný počet zastavil na čísle devět(!).Wu-Tang partu tedy ještě, dříve či později, doplnili Method Man (vl. jm. Clifford Smith, aka Johnny Blaze, Hot Nix, Iron Lunk a Ticallion Stallion), jež spatřil světlo světa na Long Island, ve třinácti odešel z domova za přáteli na Staten Island, kde vlastně potkal i RZA. Dále Inspectah Deck (vl. jm. Jason Hunter, aka Rebel INS, Rollie Fingaz, Fifth Brother, Sir I, Manifesto) narozený v Bronxu, odkud se ve svých dvanácti letech přestěhoval do Staten Islandu, kde pak navštěvoval stejnou školu právě s Method Manem, Raekwonem (vl. jm. Corey Woods, aka The Chef, Rae, Lex Diamonds) a Ghostface Killah (vl. jm. Dennis Coles, aka Ironman, Tony Starks, The Wally Champ) a kromě rapu byl v té době i velice uznávaným writerem. Celý klan ještě o něco málo později doplnili U-God (vl. jm. Lamont Hawkins, aka Golden Arms, Baby-U, 4-Bar Killer, Lucky Hands), jež mimochodem pocházel ze stejného sousedství jako Method s Raekwonem a Masta Killah (vl. jm. Jamal Turner, aka High Chief, Noodles). Když se před lety WTC představoval divákům v pořadu MTV Masters, objasnil svůj název (Wu znamená styl, Tang je úder, což vlastně souvisí s jejich oblibou bojových umění a umění shaolinu) a charakterizoval se následujícími čísly : 9 členů znamená 9 planet v soustavě, 9 = 3 + 6 (36 komnat), 4×9 = 36, máme 4 komnaty v srdci, máme 120 vědomostí, 120 moudrostí, 120 chápání = 360. Na těle máme 36 bodů, mezi kterými je desetistupňový úhel, takže 10×36 = 360, což je dokonalé dokončení, tedy kruh, ale to jen tak na okraj.
Rok 1993 byl pro WTC v kariéře zlomovým. Na vlastní pěst totiž nahrávají svůj premiérový singl „Protect Ya Neck“, jež se takřka okamžitě po vydání stává undegroundovou hymnou a s nabídkami na nahrání alba se okamžitě roztrhá pytel. Wu-gang však ihned po první nabídce nešahá, počká si a dělá dobře, poněvadž se zanedlouho upisuje společnosti Loud/RCA, se kterou uzavírá smlouvu, obsahující klauzuli, že jednotlivý členové clanu se mohou dále uplatnit kde chtějí. Tohoto faktu posléze náležitě využívají např. Method Man, který podepisuje Def Jamu, GZA, zakotvující u Geffen Records nebo Ol' Dirty Bastard, jež volí Elektra Records. Na povrch zemský tedy konečně vylézá album „Enter The Wu-Tang (36 Chambers)“, celé nahrané v jejich domácím studiu 36 Chambers a okamžitě po vydání se stává zhlediska prodejní stránky zlatým. Na tento debut z říše snů, dávajíc WTC respekt široko daleko, poté tedy postupně navazují jednotlivý členové kapely. Jako první vychází v roce 1994 Methův sólo kapr „Tical“ a že se jedná o další zásah do černého snad ani nemusím dodávat. Ve stejném roce vydává GZA singl „I Gotcha Back“, jenž tak vlastně předchází jeho, v pořadí již druhému, albu „Liquid Swords“, vycházející v roce 1995. Wu-Tang sága pokračuje a další je na řadě Ol' Dirty Bastard, debutující se svým výborným kouskem „Return To The 36 Chambers : The Dirty Version“, na který neméně skvěle navazuje i další pán na holení, zvaný Raekwon, jenž u Loud vypouští desku „Only Built 4 Cuban Linx“. Pro Wu-bandu tolik úspěšné období ještě korunuje RZA, který se jakožto člen uskupení Gravediggaz podílí na albu „6 Feet Deep“ (v Evropě známém jako „Niggamortis“). Ještě před pracemi na ohlašovaném druhém albu od WTC, vychází, jako jediný počin roku 96, deska „Ironman“ od Ghostface Killah, jež už dá se říci nastoluje velké očekávání na věci a počiny příští.
Po čtyřech letech od debutu se Wu-Team v létě devadesátého sedmého na scénu vrací s avizovaným double-cd „Wu-Tang Forever“, kterého se hned v prvním týdnu prodá přes 600 000 kopií a rychle se tedy stává jedním z nejprodávanějších počinů roku. Nic na tom nezmění ani fakt, že z alba vládne, kvůli nasazené vysoké laťce z minula, mírné zklamání, což ale nakonec vyvrací některé mediální plátky „od fochu“, jež ho vyhlašují albem roku. V několikero peckovicích se na něm objevuje i Cappadonna (vl. jm. Darryl Hill, aka Cappachino, Cappashogun, Donnamite), jež už se předtím nechává slyšet i na Raekwonově „Only Built 4 Cuban Linx“ nebo Ghostfaceově „Ironman“ovi a který se taky o něco později stává desátým oficiálním členem clanu. Právě on přichází v první polovině dalšího roku se svým premiérovým albem, které nazývá „The Pillage“, na kterém drží producentské otěže samozřejmě RZA, jenž mimochodem ještě v témže roce vypouští svou sólohrajku „RZA as Bobby Digital in Stereo“, na kterou opět po roční přestávce navazuje výběrovka „The RZA Hits“, shrnující dosavadní tvorbu Wu-Tangu od počátků do současnosti. Málem bych ještě zapomněl na druhé album Method Mana, jež nese název „Tical 2000 : Judgement Day“ a díky kterému se stává jedním z nejvíce hostujících umělců na albech ostatních kolegů z branže. Na povrch pak dále vyplouvají další jména spřízněná s WTC, jmenovitě kupříkladu Killarmy, kteří debutují s kouskem „Silent Weapons for Quiet Wars“, aby na něj po roce navázali s „Dirty Weaponry“, nebo artisté Killah Priest či The Sun of Man, jež fandům servíruje desku „The Last Shall Be First“. Z RZA dílny také přichází další kompilačka „Wu-Tang Killa Bees – The Swarm vol.1“, zaštíťující krom prověřených několika Wu-mc's také nová jména jako Shyheim, Street Life, Wu Syndicates a další. To již se ale přesouváme do roku 1999, ve kterém jednotlivý Wu-členové nezahálejí a chrlí o sto šest. Příkladem budiž další Geniusovo album „Beneth the Surface“, dále první U-Godův počin zvaný „Golden Arms Redemption“, Raekwonův druhý dlouhohrající zářez „Immobilarity“ nebo zdařilé debutové LP „Uncontrolled Substance“ od Inspectah Decka. To však ještě nejsme v tomto roce s vydanými alby u konce, neboť mimo další výběrovky, nesoucí název „Wu-Chronicles“, na níž je možné naleznout, kromě tvorby stále více rozšířené Wu-Family, jak staré známé flákoty v remixech, tak i různé feauringy (viz. např. Meth s Biggiem v pecce „The What“ či Ghostface a Raekwon s Mobb Deep), se na scéně s výborným albem „Blackout“ společně prosazují i Method Man s Redmanem. Poslední slovo si se svou deskou s pořadovým číslem dvě bere ODB, jenž do světa vypouští „Nigga Please“. U tohoto týpka ještě stojí za zmínku, že se spíše než hudební tvorbou prosazuje díky veřejným výstupům a problémům se zákony. Ol' Dirty začíná používat své alter ego Big Baby Jesus a díky svým častým výstřelkům musí mimo jiné čelit obvinění za krádež, střelbu, ohrožování veřejného činitele atd. V roce 2000 je soudem v Los Angeles poslán na dvou měsíční protialkoholickou léčbu, z níž, věrný své pověsti, zanedlouho uniká a po takřka měsíčním pohřešování je policií zatknut ve Philadelphii, když právě fanouškům na ulici zajíždí svůj part z nesmrtelného „Protect Ya Neck“. V létě 2001 je pak Vrchním soudem v New Yorku odsouzen na dva roky vězení, ale to bychom už předbíhali.
Rok se třemi nulami na konci svou deskou „Supreme Clientele“ otvírá Ghostface Killah a opět o sobě dává vědět i RZA, jež je pověřen sestavením soundtracku na film Jima Jarmusche „Ghost Dog : The Way of the Samurai“, ve kterém se taky sám na moment objeví. Jinak je již rok 2000 ve znamení třetího společného alba „The W“, jež oproti setsakramentsky očekávanému „Wu-Tang Forever“ přichází takřka v „utajení“. Problémy zmítaný ODB se na něm nechává slyšet jen v jedné pecce a vlastně zde předává pomyslnou štafetu Cappadonnovi, jemuž se tedy dostává statutu ofiko člena. Že sága pokračuje, dokazuje hned následující rok, ve kterém na svět přichází další série alb. Vychází nový RZA, jež opět pod alter egem Bobby Digital, vydává „Digital Bullet“, se svým „Bulletproof Wallets“ zanedllouho na sluchové ústrojí posluchačů útočí Ghostface Killah a pozadu nezůstává ani Cappadonna, který se snaží zaujmout jak svým kouskem „The Yin and the Yang“, tak i kompilačkou „Cappadonna Hits“. Další vycházivší deska nese jméno „The Dirty Story: The Best of Ol' Dirty Bastard“ a již podle názvu interpreta a potažmo celého počinu je jasné, že půjde o výběrovku, která se ale teprve po dvou vydaných albech zdá býti docela zoufalým řešením. Holt byznys je čarodějkou mocnou, o tom žádná. Na sklonku roku 2001, tentokráte jen po roční odmlce, se o přízeň rapového lidu hlásí čtvrté pokračování Wu-Tang seriálu, nesoucí název „Iron Flag“, jenž se také stává pro kapelu jako celek zatím posledním. V další dekádě se již na vydání třesou nové přírůstky, a tak není překvapením, když se svým novým materiálem, nesoucím název „Legend of the Liquid Sword“ vylézá, hodně sólově produktivní, GZA, následován opět Ol' Dirtym a jeho počinem „The Trials and Tribulations of Russell Jones“. V sezóně ´03 již scénu brázdila Ghostfaceova bestovka „Shaolin's Finest“ a také další projekt s RZA dílny, jímž pro tentokráte bylo album „The World According To Rza“, které mimochodem vyšlo u Virgin Records, na němž nyní v tenkrát vypustili své další album i legendární Gangstarr a šlo o kolaboraci hlavního aktéra s některými evropskými mc's. Tyto dva počiny však nebyly v onom roce od Wu-family rozhodně posledními a důkazem toho budiž v pořadí třetí, album „Tical 0 : The Prequel“ od Method Mana, které scéně představilo úspěšný singl „What´s Happening“ s hostujícím Bustou Rhymesem.
V poslední čtyřletce, během níž skupina přišla o Ol´ Dirty Bastarda, svou nejkontroverznější postavu, se toho také neurodilo zrovna málo. Poprvé se ke slovu dostal Masta Killa, jenž vydal své premiérové sólo „No Said Date“ jako poslední ze všech členů clanu, aby mu záhy velmi rychle pořídil i „sourozence“ v podobě další řadovky „Made in Brooklyn“, které vyšla loni prostřednictvím Babygrande Records. Autorem jedné z nejvyrovnanějších desek roku 2005 byl GZA, který společně s DJem Muggsem ze Cypress Hill nahrál LP „Grandmasters“, v rámci jehož propagace koncertoval začátkem loňského roku i v České republice. Loni se pak opět podařilo více než dobře zaujmout Ghostfaceovi, který skrz Def Jam Recordings vypustil klasickou nahrávku „Fishscale“, jež se jeho šéfovi Jay-Zímu líbila natolik, že po něm ještě do konce kalendářního období požadoval další počin. „More Fish“ tak vyšlo v prosinci a jen potvrdilo, že mezi současnými newyorskými králi rozhodně Tony Starks nechybí. Ve stejné době se vrátil i Inspectah Deck nebo Method Man, který si lehce napravil reputaci CD „4:21..:The Day After“. I přesto, že se musel obejít bez proma a reklamy a na desku nevzniknul žádný videoklip, to nejdůležitější, tedy hity, jež reprezentovaly skladby „Presidential MC“ či „Say“ s vysamplovanou Lauryn Hill, rozhodně neabsentovaly. Letos v létě by se pak měly dít věci. Raekwon se pokusí vyrovnat svůj dvanáct let starý mistrovský kousek tím, že vydá na Dr. Dreově Aftermath desku „Only Built 4 Cuban Linx II“. Červenec pak bude kromě jejich pražského koncertu zajímavý i tím, že se po dlouhých šesti letech skupina vrací s pátým studiovým albem „8 Diagrams“, na němž by si měl kromě RZY podle všeho zaprodukovat i hvězdný Kanye West. Album vychází na labelu SRC, což je bývalý Loud Records, na němž právě vyšel už jejich kultovní debut. Že by tedy opět návrat na vítěznou vlnou? Vyloučeno není nic…
Tolik tedy ohledně hudební stránky, jelikož psát zde o dalších aktivitách (za všechny můžu zmínit např. vlastní oděvní kolekci Wu-Wear) takového prodejního artiklu, jakým Wu-Tang bezesporu je, by vydalo na další nespočet řádků. Každopádně i když podle mnohých žije značka WTC již spíše z minulosti a zdá se, že nejlepší léta má za sebou, v síni slávy hip hopového žánru už jim zahřívají místo roky, což je z hlediska posuzování přínosu té které kapely faktorem zcela rozhodujícím. Wu-Tang Forever!
Vstupenky na koncert je možno zakoupit v předprodejích síti www.ticketpro.cz , www.ticketstream.cz a www.ticketportal.cz.
Začátek akce je ve 19:00.
Více info na:
www.wutang-corp.com www.myspace.com/wutang
Historie hipíku..Part 1 30.Květen 2007
Historie Hip-Hopu část 1. - Úvod a Kořeny Hip-Hop.... Co to je? Kde se to vzalo? Jak to poznat? O čem mluvit? Jj, tak na tyhle otázky a o hodně víc věcí navíc vám odpovím.... Rozhodně se mi všechno nevejde do jednoho článku, takže bude Historie Hip-Hopu na pokračování a budeme se zabejvat v posloupnosti i jeho styly.... Co si budeme povídat pro většinu lidí je dneska Hip-Hop jenom slovo pro nějakej ''životní styl'' a nějakou muziku ve který se mluví.... Máš hadry z Hip-Hop shopu a posloucháš to o čem na našich českejch zkurvenejch serverech tvrděj že je Hip-Hop a řeknu tvrdě že na netu se objevujou hovna i na důvěrně vypadajících serverech jako Bbarak, Boombap Utkej se v rapu atd.Chci vám otevřít oči, protože se mi už dělá blbě z toho jak většina z vás zdegenerovalo jenom proto že se nemohlo dostat k informacím nebo si je nemohlo vyhledat a ve slepý důvěře v český servery si vyhledává informace na nich. Že neumíte anglicky a proto se k plno věcem nemůžete prohlodat? Nevadí!! Já anglicky umim a všechny materiály který tady použiju louskám z angličtiny. Takže jdeme na věc..... Kořeny Hip-Hopu a jeho ''Antické'' období Hip-Hop není hudební styl jak se hned ze začátku i v průběhu článku dozvíte, je to kultura. Tato kultura se podle většiny lidí vyvinula v 70. letech z tzv. ''block parties'' v New Yorku a zahrnovala rap, scratching, graffiti a breakdance, ale to moc předbíháme..... Samotný rap, pro ty co nevědí ''mluvené slovo'' se objevil mezi potomky Afrických otroků tedy Afro-američany kolem 30. let v Americe. Rap má kořeny ve starých afrických kulturách a měl stejný význam jako např. bojový tanec Capoeira v Jižní Americe, řešili se jím nenásilnou cestou konflikty mezi jedinci nebo skupinkami lidí, ale to neznamená že nikdo nedostal přes držku. Rap měl samozřejmě i zábavný charakter, aby mi někdo netvrdil že povídám že se v americe místo pistolí bojovalo rappem, to jsem ani nemyslel. Rap, lépe řečeno styly ''rýmování'' se do dnešních dnů vyvinuli v několika kategoriích (stylech) a jsou to: Sygnifying, Testifying, Shining Of The Titanic The Dozens, School Yard Rhymes, Prison jail house rhymes a Double Dutch jump rope. O hodně později se k rapu přidala i hudba, ale to taky neni tak jednoduchý jak to vypadá. Oficiálně se uvádí že Hip-Hop přišel do Ameriky v 70. z Jamajky a přinesl ho ssebou DJ Kool Herc. DJ Kool Herc je zakladatelem breakbeatu. Samploval funkové a reggae beaty. Nejznámější mezi B-Boys a nejsamplovanější je Ameno Break od Jamese Browna. DJ Kool Herc taky vystupoval s jedněmi z prvních MC's pod názvem DJ Kool Herc & The Herculoids. Takže tady máme první milník. Hudební styl Breakbeat a 1. MC's. Od této doby je Breakbeat hlavní hudební větev pod kterou budou spadat styly od Hip-Hopu až po Anthem. Hip-Hop se ted v americe objevuje jako underground hlavně mezi afroamerickou komunitou v tzv. block parties. Rozvíjí se graffiti, pouliční umění a taky breakdance, tanec s akrobatickými a atletickými prvky. Najednou ale přijde zlom..... Pár lidí se snaží Hip-Hop dostat mezi širokou veřejnost ale lidi by breakbeat v jeho původní podobě nepřijali. Ale když se chce všechno jde. Ten zlom se podařil Sugarhill Records v roce 1979 a to singlem Rappers Delight od Sugarhill Gang. Původní breakbeat se smíchal s klasickým discem a ted tady máme hudební styl Hip-Hop a připisuje se hned jako první styl do větve Breakbeat. Deska má opravdu velký úspěch a je to první komerčně úspěšná Hip-Hopová nahrávka. Postupně začíná interpretů přibývat jako hub po dešti a mezi nejznámější DJ's, MC's a Crews týhle doby patří již zmiňovaní Sugarhill Gang Grandmaster Flash, Grandmaster Melle Mel, Grandmaster Caz, Treacherous Three The Sequence, Super-Wolf, Furious Five, Spoonie Gee, Kevie Kev, Chilly Kids, Crash Crew West Street Mob, Positive Force, The Moments a další Hip-Hop si tedy vybojoval svoje místo a popularitu mezi ostatnímy hudebnímy styly začal hejbat amerikou, ale to je teprve začátek. Objevují se další tváře a Hip-Hop začíná dostávat novou, elektroničtější a tvrdší podobu a máme tady další styl, Electro-funk...... Pokračování příště napsal/a: Katrin-remix 14:41 | Link komentáře (0)
Někdo bere hiphop jako věc, kterou se dá zviditelnit, udělat slavným, být "kůl", prosadit svojí osobnost, většinou nenormální a nereálné názory jen, aby si ho lidi pamatovali jako kontroverzního "týpka", co se nestydí za svý názory a rozhejbe scénu jako nikdo předtím. Spousta lidí teď bere hiphop jako styl, ale zapomíná na to, že je to především kultura a na to, jak tato kultura vznikla a proč se vlastně začalo mluvit do rytmu hudby. Zapomíná se dnes taky na to, že rapovat se nedá bez nějakého zaujetí. Je názor osobnosti, zda-li je v pořádku rapovat příběhy, které se rapper vymyslí. Podle mě jsou na nejvyšší úrovni právě texty, které se staly nebo je autor prožil, má z toho nějaký pocit, potřebuje něco vyjádřit a lidem nastínit nějaký problém, na který se například zapomíná nebo lidem nedochází důležitost tohoto problému. Problémy nesmí být samozřejmě typu chci tě zabít, protože mě neposloucháš a já jsem ten nejlepší, jenom vám to všem nedochází! Proto musí být rapper na jakési mozkové úrovni, aby dokázal správně podat problém, jeho nevýhody i výhody, autor musí být chytrý, musí mít pod čepicí a nejen tu dnes všeobecné identifikující čepici. Styl, který mám ráda a má pro mě velkou hodnotu, pomalu ale jistě mizí z textů českých mcs. Dnes se rapuje převážně o tom, jak je kdo dobrej nebo špatnej, o penězích, o holkách a hlavně sami o sobě. Nebudu se tu vyjadřovat, jestli je to dobře nebo špatně, protože je na každým, jak si to v hlavě přebere. Teď už konkrétně k tomu, o čem jsem chtěla napsat především. Možná vám něco říká jméno Definitiv crew, už víte? Jestli ne, tak se tu toho moc nedozvíte, jelikož i já o ní vím minimum, jen to, že je z našeho hlavního města a jejím členem byl známý český rapper a freestyler Rest. Ale jestli alespoň tušíte, tak možná budete znát pecku nazvanou Proč?!. Pro mě je to jeden z nejlepších tracků vůbec. Ten pocit ve mně nevyvolává flow, super beat, super expres master, ani ultra podání, ale jenom a pouze text a smysl tracku. Není to track, kterej by chtěl prosadit Definitiv crew, tak jak se to dneska dělá. V celém tracku ani jednou nezazní název crew ani jméno nějakého jejího člena, což je dost obdivuhodné. Téma tracku je zvolené dost originálně i dnes, v dobé, kdy se říká, že všechna zajímavá témata už někdo zpracoval. Nevím proč, ale toto téma se mi zdá dost neohrané a málokrát zpracované i když problém, který text vyjadřuje je mnohonásobně větší, než kterýkoliv jiný často řešený problém jako například politika, drogy, atd. Emoce, které ve mě tento track dokáže vyvolat se nedají vyjádřit slovy. Abych řekla pravdu, tak jsem se o hodně věcech, které jsem chtěla dneska napsat nezmínila, ale kdo mě chápe, tak si to všechno uvědomuje sám a nepotřebuje k tomu nějakou pomoc. Neříkám, že mé názory musíte brát jako dogmata, určitě má někdo jiný názor, než já, ale to je přeci úplně normální. Teď už jen stahujte, poslouchejte a přemejšlejte o tom, co jsem dnes napsala i když ne nejlíp. |
Indy & Wich.... 26.Květen 2007
Pražská dvojka Indy & Wich se téměr po dvou letech přihlásila s albem. Zajímá vás, jak dopadlo?
Rok 2006 byl co se týče releasů v naší malé zemi hodně produktivní, za všechny bych zmínil perfektní „Punk is dead“ od Pio Squad, neméně kvalitní „Rap'n'Roll“ od legendárních PSH a do konce roku stihli konečně vydat své LP i Indy s Wichem. A proč jsem se rozhodla zmínit v hned v úvodu recenze i dvě další kapely? Důvod je prostý, všichni zmiňování radikálně změnili svůj styl. PSH vsadili na jednoho producenta ( Trafika ) a svoje rapy hodně přitvrdili, PIO Squad změnili název a styl, už to dávno není „pank“ a kluci už dávno nehledají lásku. Proč ale tyhle změny zmiňuji? Obě byly totiž podle mě ku prospěchu věci a já jsem teď v očekávání , jak dopadla v tomto roce plném změn formace Indy & Wich. Všem je totiž jasné, že v roce 2006 není rap už o stejných beatech a rýmech jako téměř před pěti lety, když vyšlo album My3.
Čekání na novou desku bylo hodně dlouhé, ale André s Wichem rozhodně ten čas nepromarnili. Projezdili s koncertní show celou republiku, vydali singl „Ještě Pořád / Originál Pilsner", parťák La4 poslal do hry singl „Elá pro“ a připomněl se mimojiné i na deskách PSH, či Drvivé menšiny. Indy se angažoval v beefu se Supercrooo a zahostoval třeba na albech Gipsyho nebo PSH a Wich se kromě spoluprací s mnoha artists ze scény prezentoval před více než dvěmi lety producentskou deskou „Time is now“, díky které ho neminula nominace na Anděla.
A teď po letech konečně v ruce držím novou desku. V jakém duchu se ponese naznačily už dva singly „Live“ s hostujícím Nironicem ( s kterým mimochodem Wich připravil na leden desku ) a „Out of the fire“, kde se předvedla celá dnes už rozpadnuvší se formace The Regime. Oba singly byly pecky jak mají být, obzvlášť Wiches opět dokázal, kdo je nejlepším producentem v republice. A tak s očekáváním desku pouštím. Po intru, kde uslyšíme vysamplované hlášky některých československých mc´s týkající se Indy a Wich nastupuje track „Už jdou“. „Už jdou“ nabízí moderní Wichův beat, který je přesně tím co jsem od něj čekala, ale naneštěstí ukazuje hned i slabší stránku celého alba, Indyho. Nechci říkat, že je špatný mc, k tomu má hodně daleko, ale některý jeho rýmy jsou jak sám říká „trošku komplikovaný“ a já mu dávám v tomhle tvrzení za pravdu. Hold Wich je špička a Andre „jen“ nadprůměrný rapper, což snad možná ještě lépe vyzní v dalším kousku pojmenovaném „Operace Grill Bill“ s hostujícím parťákem La4. La4 platí podle mě za jednoho z nejlepších mc´s u nás a Indyho svou slokou převyšuje. „Operace Grill Bill“ popisuje dění v Česku a doplním jen La4 slova hned z úvodu songu „česká vesnice v optice, co ti předhodí, to sežereš šikovná opice“, která dokumentují chování některých lidí dokonale. „Grill Bill“ je zkrátka pecka a právem je kandidátem na první videoklip k albu „Hádej kdo“. A nyní se dostávám k tracku pojmenovaném „8 promile“, ve které se na majku krom Andrého objeví ( kdo jiný než ) Orion. „8 Promile“ je alkoholická hymna, kde mě pro změnu baví i Indy, který skladbu otextoval hodně vtipným textem ( „ mám opici jak King Kong, chybí banánek“ ) a i papá Ori se zapojil neméně kvalitní slokou doplněnou polozpívaným zajímavým refrénem „El Notorico, pijem rum z Puerto Rico, nepijem vodu, nepijem mliko…“. „8 promile“ byla i pro Wiche hodně experimentální záležitostí, takový beat jsem u nás ještě neslyšela a navíc počátek skladby okořenil legendární Bolkovou hláškou z filmového „dědictví“, čímž si mě získal a tracku to přidalo na atmosféře. Opilý atmosférou „8 promile“ přecházím na další „Superjob“, v němž André popisuje jak je dobré být ve hře a že jeho „job“ je ten super, nechybí ani zmínka o haters a „real fans“ , kteří cd jen pálí a stahují. Následující de fakto titulní záležitost „Hádej kdo“ obsahuje krom Andreho hlasu taky docela vtipně vysamplované hlášky Hackera , Wladimíra z PSH, nebo také Phata. Myslím si, že „Hádej kdo“ je průměrný track, nijak zvlášť neosloví , nenadchne. Po té za doprovodu další filmové hlášky ( tentokrát z filmu Matrix ) začne hrát „Můj svět“, kde pomohla s rapem Indymu také petržalská parta H16. Kousek zahájí vysamplovaná Oriho hláška a hned po ní nastoupí Dilema, který rapuje překvapivě o jeho světě a o tom co pro něj znamená hudba. K majku se samozřejmě dostanou i Cígo, Kardinál a v neposlední řadě i Indy, který krom refrénu přidá i jednu narážku evidentně na Toxxe „nebudu tu číst z papíru, jak tady král freestylu“. „Můj svět“ okořenil také Wich dokonalým podkladem a track patří na celém cd zajisté k těm nejlepším a nejvýraznějším. A nastupuje údajné pokračování legendárního tracku „Noc je 1/2 dne“ z alba My3 tentokrát pojmenované „ Z tvojí 1/4“. Hosté jsou také téměř stejní jako před lety, tedy Vec, Rytmus ( který měl tento track v remixu i na svém albu, kde mu pomohli Miky Mora a Sliper ) a nově také La4. Rytmus má i zde stejný text , za to Vec s La4 dali jedny z vůbec nejlepších slok na celém albu, a obzvlášť Vecko dokazuje, že ani po třicítce do starého železa zdaleka nepatří. V současnosti je i tento track mezi kandidáty na první klip z alba. Celkem překvapivě si do následující pecky pozval Indy „malého Pepka“ aka Ideu, ale sázka na mladou krev se mu vyplatila. Wich dodal navíc monstrózní beat a hláška „pro naše kids jak R. Kelly“ je vtipná sama o sobě. Po čtyřech velmi solidních peckách pouštím celkově desátý kousek na albu pojmenovaný „Zlatokop“. Beat je klasická new skool záležitost, téměř by se hodil i do crunku, což mě osobně dělá problémy. Ne že bych snad měl něco proti crunku, ale do téhle polohy mě zkrátka Indyho hlas dvakrát nesedí. „Zlatokop“ má docela dobrý příběh, ale i tak jde o jeden z těch slabších tracků na albu. O dalším „Out of the fire“ s Regime již byla řeč a pochybuji že by ho někdo, kdo čte tyhle řádky neznal, protože vyšel ven již před rokem na kompilaci „Nejbr hip hop mix vol.1“. „Každej ví“ a „Bigbang Show“ jsou opět důkazem toho, že Wich zkrátka umí, ale dovolím si říct, že i díky některým slabším místům a přílišné komplikovanosti některých rýmů docela zapadnou. Do další opět již zmiňované „Live“ si pozvali kluci Nironica, i když už sem o ní mluvila, tak neváhám s konstatováním toho, že je to možná nejlepší počin na celém albu. V „Konstantinu“ použil Wich instrumentálku, který mě totálně zabila. Dlouho jsem neslyšela nic lepšího i André rapovou složku věci nezkazil „tak a teď na vlnách fm, Praha do tvejch ať jsem kde jsem“. „Stejný h.. jinej den“ je od Andreho docela osobní věc, dává ven pocity a atmosféře dodává i ženský vokál na refrénu. A finální „Jednou“ je snad jediným trackem, kde mě Wich „zklamal“, použil stejný známý sampl jako Drvivá Menšina na Slovensku nebo polská dvojka Onar i Oska. Ale to kompenzují fakta, že i tak track má dokonalou atmosféru, perfektní sloky obou pozvaných mc´s Ega s Wladimirem 518 a jako zakončení alba působí na mne víc než důstojně.
Tak jsem se dostala až k závěru a mám hodnotit druhé album od jedné z kapel, která pomáhala utvářet naši hiphopovou scénu. „Hádej kdo“ rozhodně není špatná deska, Wich dokázal, že mu ostatní producenti z Česka zatím jen dýchají na záda. Za to Indy ukázal, že jsou u nás lepší mc´s, ale nechci ho jen vyloženě kritizovat. Některé jeho polohy mne totiž na druhou stranu hodně baví, stejně tak jako všichni pozvaní mc´s. Deskou roku „Hádej kdo“ alespoň pro mě není, ale i tak musím konstatovat, že Indy a Wich odvedli dobrou práci a už teď hádám kdo ovládne v České republice žebříček prodejnosti mezi hiphopovými alby…
Kolem skupiny Idea Fatte DJ Aka bylo v minulém roce docela rušno. Mc Idea aka „Malý Pepek“ vydal vlastní mixtape, celá parta se prezentovala dvěma vinyly a v neposlední řadě také stačili odjet desítky koncertů po celém Česku, potažmo Slovensku. A teď na začátku roku posílají Idea Fatte s Akou do hry svoje debutové album nazvané „365“. Zajímá Vás jak se povedlo?
Pod názvem „365“ si asi většina z Vás stejně jako já představí rok. Právě ten poslední je pro IF s Akou hodně typickým obdobím. Psal se právě březen roku 2006, když na sebe poprvé výrazněji parta upozornila vinylem, který obsahoval kousky „Ty chceš, já mám“ , „Pocta favoritům“ a hit „Máme vás“. Od vydání prvního vinylu rok téměř uplynul a během těch posledních 365 dní se začali i díky dalším počinům IF a Aka vrývat lidem pořádně do paměti. Není divu, že se od nové desky logicky čekalo hodně. Kluci slibovali hosty včele s Mojí Rečí, Strapem, Indym, Vecem nebo Efkem, ale na poslední dva jmenované se nedostalo ( což ovšem ve finále až tak nevadí ). Na produkci se podíleli kromě zaručeného Fattea také Deckl, breakbeatový producent Philip TBC, brněnský Opia nebo Indy, který mně v remixu „Pro naše kids“ dokázal, že jeho prodklady nemusí znít vůbec špatně. Rapově se jedná o desku podařenou ( i když chápu, že Ideův rap nemusí vždycky sednout úplně každému ). Pepek totiž opět dokázal, že umí pobavit i ve věcech, kde se na majku objevuje sám. V „Jednoboji“ s instrem od Opii se snaží dát posluchači najevo, že je „Malý Pepek“ o krok vpřed před ostatními na scéně, v tracku nazvaném „Útěk z věznice Bota“ objasní přestěhování do Prahy a „ignoraci“ zlínské scény. Téměř nejvíc jsem si oblíbil Decklem produkovanou „Start – Stop DJs“. Text, který pojednává o dj´s, jenž o skills slyšeli snad naposledy v mateřské školce, a navíc velmi přesně sedí i na jednu postavičku z mojeho okolí. Docela mě udivuje, že takoví djové bez znalosti hudby a umění udělat sebemenší scratch existují v celé republice. Mezi další zajímavé tracky patří určitě remix známé pecky „Máme vás“, kde krom Idei můžeme slyšet jako vždy striktní Moji Reč a mladou slovenskou krev Strapa. Nebo song s názvem „Nejlepší přítel“, kde diktuje polovina již zmiňované Mojí Reči, Delik. Ambice stát se hitem má i téměř záverečná „Nechci psát jinak“, kde Pepek shrne několik důležitých přelomů kariéry a zmíní obsah několika tracků, jimiž se kapela doposud prezentovala. Další rozměr desce dává „The world is yours“, ve které krom produkce ve stylu Scarface od Philipa TBC řádí i Aka, který ukazuje všem wack djs co je to turntablism.
A co napsat závěrem? Myslím, že se album docela povedlo. Idea rapuje hodně odlišným stylem než ostatní mcs na scéně ( což je určitě u mě plusem, ale to na druhou stranu nemusí vyhovovat všem ). Nesnaží se nikoho kopírovat. Fatte vyrostl v hodně schopného producenta a o schopnostech Aky pochybovat nemusím. Deska je prostě jiná než ostatní, originální a rozhodně by neměla chybět nikomu, kdo se zajimá o Českou hiphopovou scénu.
Co potřebuje DJ k práci?
Člověka pracující živě s reprodukovanou hudbou dnes najdeme snad úplně všude, v každém druhém baru, obchodu, a samozřejmě v klubech a na diskotékách. Jejich úkol je všude rozdílný. Někde jsou za čisté pouštěče a baviče, jako například na diskotékách, v obchodech, jindy to jsou pouzí mixéry všech možných zvůků, jako někde na techno párty. A Ti lepší jsou milovníci hudby s tisíci desek, cdéček, a mpétrojek, kteří výběrem a mixem tracků tvoří dobrou náladu a potěšení nějaké skupinky lidí v clubu. Pokud toužíte se stám jedním z nich, snažíte se začít, je třeba si rozmyslet mnoho věci. A to a) Co chci hrát b) S čím chci hrát c) Kolik do toho dám?
Člověka pracující živě s reprodukovanou hudbou dnes najdeme snad úplně všude, v každém druhém baru, obchodu, a samozřejmě v klubech a na diskotékách. Jejich úkol je všude rozdílný. Někde jsou za čisté pouštěče a baviče, jako například na diskotékách, v obchodech, jindy to jsou pouzí mixéry všech možných zvůků, jako někde na techno párty. A Ti lepší jsou milovníci hudby s tisíci desek, cdéček, a mpétrojek, kteří výběrem a mixem tracků tvoří dobrou náladu a potěšení nějaké skupinky lidí v clubu. Pokud toužíte se stám jedním z nich, snažíte se začít, je třeba si rozmyslet mnoho věci. A to a) Co chci hrát b) S čím chci hrát c) Kolik do toho dám?
Co a z čeho hrát?
DJ většinou hraje styly taneční hudby. Někteří hrajou dance, to jsou ti na diskotékách, těm stačí hezký vzhled, pár tracků a hodně humoru, někteří hrají hudbu clubovou. Clubovou hudbu můžeme rozdělit na tři části. A to a) Rovné beaty, aneb house music, a jeho odnože (jazz-house, vocal-house, deep-house), zde je zapotřbí skutečně velký výběr desek, znalost hudby a cit. Zvláště u vokálních odnoží, které jsou plné saxofonů, různých vocalů atd. House music je historie, určitej “old school”, zkrátka ty lidi to znaj. Za b) můžete hrát breakbeatové styly, a tedy styly s vylámanými beaty, zvláště pak jungle a drum and bass, což víme, že je hodně taneční, našlápnutá muzika, která nikoho nenechá v klidu, je to hudba na akce, na partys. U této muziky je spíše důležité mít stálé nové tracky, a cvičené ucho, které v tom rachotu srovná dvě desky do mixu. J Mezi třetí část bych určitě zařadil pomalé chiloutové, downtempové a triphopové styly, tedy odpočinková pomalá clubová hudba. Djing také tvoří část životního stylu Hip-Hopu, u hiphopu jde především o rychlý mix a různé triky s gramofonem.
Co hrát? To už snad máme jasno, ale z čeho hrát? Jsou tři možnosti. 1) Z gramofonových desek 2) CD/DVD 3) Počítač. Mezi největší ”mastery” se řadí ty s deskama, mezi nejmenší pak ty s počítačem. Upřímě řečeno, počítač, s profesionální zvukovou kartu (žádný Sound blaster nebo integrodvaná karta, ale karta s kvalitním zvukem, efekty, D/A převodníkem a s mnoha výstupy), s připojeným fyzickým virtuálním mixážním pultem, ovladačí přehrávačů, a s velkým hard diskem dokáže mnoho. S klikáním myší to vážně nejde.
Vinyli stojí mnoho peněz, hrát z gramců si né každý může dovolit. Z CD to jde, ale neni to žádná sláva. Je potřeba speciální CD přehrávač, který má spoustů efektů a ovládacíh prvků potřebných ke srovnání dvou nebo více tracků.
Technická aparatura
Jakou techniku potřebuje DJ?
Mixážní pult
Určitě potřebuje mixážní pult. Djové mají malý pult kolem pěti vstupů, rozhodně menší než mají zvukaři ve studiu nebo na koncertě. Potřebují jen několik vstupů (gramofonů, cd...) smíchat dohromady, u každého vstupu regulovat hlasitosti, bassy, výšky, přidávat efekty, pouštět si a odposlech na sluchátka a mnoho dalšího. Mixážní pult by určitě měl mít VU metr pro kontrolu výstupního signálu, rec out, nastavitelný master, gain pro každý vstup, odolný Crossfader (zvláště pokud se dáte na HipHop) pro rychlý přechod mezi vstupama, čast odejde jako první a určitě by vám měl vyhovovat, co se tíče ovládání. Počítejte s cenou kolem 5 000 Kč, elektrotechnikům můžu říct, že není složité si ho vyrobit.
Sluchátka
Co DJ opradu potřebuje jsou sluchátka, slouží jako monitor, odposlech. Měli by být uzavřená, plný frekvenční rozash je samozřejmostí a měli by vám dopře padnout. U některých sluchátek bude potřeba sluchátkový zesilovač, pokud je mixážní pult ”neutáhne”.
Zkusme se teď zaměřit i na důležité technické parametry. Rozhodující je samozřejmě výkon. Právě proto jsou klasická hifi sluchátka ve většině případů pro djing naprosto nevhodná. Na párty do vás totiž budou bušit odposlechy, které musí být slyšet více než hudba "dole na parketu" a ještě musíte i při tom hluku ze sluchátek něco slyšet. Navíc při stáhnutí korekcí před mixem, dojde k dalšímu ztlumení zvuku ve sluchátkách. Nepodlehněte proto reklamním nápisům na některých druzích hifi sluchátek, že jsou vhodná pro djing. Detailní parametry jednotlivých modelů najdete na www stránkách výrobců a prodejci vám určitě rádi poradí. Také tónové posazení je věcí vaší volby. Pokud vám vyhovují sluchátka se silnými basy, anebo zase více vykreslené středy a výšky. Je to jen a jen na vás.
Pro začátek asi nemá cenu kupovat si sluchátka za 5000,- (je to samozřejmě otázka kolik chcete zainvestovat), stačí si vybrat některá pohodlná, levnější a dostatečně silná a od renomovaných značek, který mají osvědčenou a vyzkoušenou kvalitu a ušetřené peníze pak investovat třeba do desek.. Pro začátek mohou stačit některá z lowendových řad značky Senheiser (do 1000 Kč). Pokud byste to ale s djingem začali myslet opravdu vážně, časem se stejně dopracujete k některým z profesionálních sluchátek určeným přímo pro dje (Sony, Technics, Numark, Beyerdynamic, Omnitronic .... atd.), ale i zde je třeba pečlivě vybírat. Rozhodně při koupi sluchátek spoléhejte na odborné prodejny s vybavením pro dje. Jen ty vám totiž pomohou vybrat pro vás opravdu vhodný typ, který vám padne a bude zvukově vyhovovat a zároveň vám jsou schopny zajistit kvalitní záruční a pozáruční servis.
Efektory, equalizéry, zvukové procesory
Pro úpravy zvuku, ladění, efekty lze dokoupit různé zvukové procesory, na partys nebo pro nahrávání jsou určitě potřeba.
Zdroj hudby.
Jako najdražší zdroj hudby jsou určit gramce, navíc je u nich potřeba kvalitní motore, přímý náhon, dobrý pitch a ovládání, měla by být dobrá manipulace s deskou. Mezi největší zástupce patří určitě Technits. U CD přehrávačů vyžadujeme rychlý přístup k disku, velkou mezipaměť, reakci na posun, Cue (vyhledání začátku beatu), samozřejmostí je regulace rychlosti a tempa, smyčky, posuny o 1 milisekundu atd. Žádný domácí CD přehrávač. Doporučuji značku Pionieer.
Něco k více ke gramcům
Gramofony se dělí dle způsobu pohonu do dvou kategorií. S pohonem řemínkovým (belt drive) a s přímým (direct drive). Řemínkové gramofony jsou levnější a jsou poháněny motorem, který přes soustavu řemenů roztáčí talíř. Tyto gramofony nejsou obecně doporučovány i když jsou cenově příznivé. Belt drive je méně přesný a má slabý tah, což se projeví v "rozhození" rychlosti při mixování. Direct drive je elektromagnetický pohon, který má stálou sílu pohonu (tah) a právě díky tomuto pohonu jsou velmi přesné a netrpí samovolným zpomalováním, nebo zrychlováním (některé levnější a starší typy bohužel ano), díky kterému se vám i relativně srovnaná deska během chvíle "rozkope (rychlostně rozjede)". Proto při nákupu rozhodně vybírejte z kolonky DD - Direct drive (poznáte to i podle ceny :-)), tady se rozhodně nevyplatí šetřit!. Podívejme se nyní na výrobce a značky.
Nejvyhledávanější a asi nejpoužívanější značkou jsou gramofony značek Technics. Tento výrobce vypustil první Djské gramofony někdy kolem roku 1970 a od té doby se drží více méně na špici. Další výrobci se přidali později a rozdělili se do dvou kategorií. Na ty, co začali kopírovat design Technicsu (Omnitronic, Reloop, Stanton, Denon, Gemini, Citronix, Jbsystem a Akiyama. Druhá kategorie šla vlastní cestou (Vestax, Numark) a začali dělat design vlastní. Ve skupině první si asi nejlépe vede Stanton (převážně v Americe), ve skupině druhé Vestax (také díky Carlu Coxovi). Design Technics gramofonů se v podstatě až na poslední typ MK5 příliš neměnil (oblíbené MK2 se začali vyrábět již v roce 1980 a v nezměněné podobě se prodávali přes 10 let, MK3, MK4 a limitované série obsahovali pouze malinké designové změny). Technicsy jsou oblíbené hlavně díky optimálnímu tahu a motoru, který drží otáčky bez výkyvů. Setkáte se s ním ve většině klubů a většina známějších djů je má jako jeden z požadavků technického vybavení ve smlouvách. Proto se poslední dobou i ostatní výrobci zaměřili na tyto technické parametry a začíná spousta konkurenčních a dříve zatracovaných výrobců šlapat Technicsu na paty. Vestax začal již se svým PDX2000, který nadchnul Carla Coxe a vzápětí se přidali i ostatní. Americký Stanton vytáhnul do boje STR8-100 (ST-100), ale pravým konkurentem, který přinutil Technics vypustit sérii MK5 se stal typ STR8-150 (ST-150). Zanedlouho se chytl i velmi dlouho zatracovaný Omnitronic, který přišel na trh DD5250. To byli pouze ti nejdůležitější výrobci a ve výčtu bychom mohli dlouho pokračovat. Každopádně pozice Technicsu je ohrožena, ale nemyslím si, že nějak aktuálně, protože se pořád ještě počítá do "standartní" djské výbavy.
Co řící závěrem. Obecně nelze doporučit nějakou konkrétní značku a ani to dělat nemohu. Je třeba se zamyslet nad tím, že pokud to s djingem budete myslet vážně, stejně si jednoho krásného dne koupíte špičkové profesionální gramofony, jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 18 000,- do 25 000,-.Jaká to ale bude značka je na Vás. Já ze své pozice podpořím Technicsy. A hned od začátku. Jistě, může Vás odradit cena. 40 000,- za gramofony je opravdu hodně, ale můžete zkusit propátrat inzerci serverů zabývajících se djingem, vinyl shopů a podobných stránek Dají se tam koupit starší gramofony Technics, třeba za 10 000,- za kus. Pro Jihlaváky mám ještě lepší zprávu. V Jihlavském Vrak baru jsou gramofony k dispozici zdarma a můžete na nich cvičit kdy chcete (samozřejmě dle dohody s personálem Vrak baru), což je ideální možnost pro ty, kdo to myslí s djingem vážně a není v jejich silách si gramofony koupit z vlastních prostředků.
Domácí nebo venkovní hudební aparatura.
K přehrávání hudby v obýváků nebo na malé akci je určitě třeba trošku silnější aparatura. Budete minimálně potřebovat: Hudební zesilovač(e), reproduktory, nejspíše také výhybku a předzesilovače). Pokud se rozhodnete pro tří pásmové reproduktory, nebudete potřebovat výhybku, a postačí vám jeden zesilovač. Pokud si přikoupíte posilu na bassy, které jsou u taneční hudby důležité, budete potřeba do zesilovače pro bassový reproduktor pustit pouze nízké frekvence, k tomu slouží výhybka. Předzesilovač slouží k ořezání zvukového signálu, než se pustí do zesilovače a jeho zesílení, pokud výstup z mixážního pultu by do zesilovače nestačil. Při použití předzesilovače pak místo výkonového zesilovače můžete použít koncový zesilovač.
Hudební zesilovače
Pro domácí poslech vám stačí tranzistorový zesilovač kolem 2x 100 W, 8 Ohmů a k němu odpovídajcí repra. Pro představu, běžné hi-fi věže mají integrovaný zesilovač o výkonu kolem 2x25 W. Zesilovač by měl mít chlazení, měl by zvládat dodávat tento výkon pod neustálým vybuzením, neměl by se přehřívat, a měl by mít ochranu proti zkratu, přehřátí, měl by mít limitér pro ořezání zvuku mimo rámec zesilovače a to nejdůležitější, měl by mít kvalitní zvuk, to už musíte posoudít, ovšem kvalita zvuku někdy záleží více na zesilovači než reproduktorech. Levné zesilovače vyrábí například firma Dexon (www.dexon.cz), pro domácí použití poslouží dobře. Na větší prostory by bylo vohdné se podívat po výkonějším zesilovači a podpoře v bassech.
U zesilovačů dejde pzor na impedanci, 8 Ohmů nejsou 4 Ohmy, dejte si pozor jaký výkon je v dkumentaci napsaný, zda normální, nebo maximální, kolik výstupu zesilovač má, jaký má vstup, pro jaké účely je vyroben a další. Měl by mít stejnou impedanci, jako vaše reproduktory, nebo použít zapojení přes můstek, a výkon by měl být nepatrně vyšší než mají zatížitelnost vaše repra. Zesilovač by měl mít kvalitní elektrický zdroj, pokud zesilovač bude hrát hlavně bassy, bude trvale zatížen hlavně jeho zdroj, měl by být schopen ho utáhnout, levnější výrobci zdroje často šidí. Zesilovače zapojujte na stejný elektrický okruh jako zdroj hudby, jinak by mohlo docházet k zemním smyčkám a rušením. Zesilovače zapojujte blízko k reprodukorům, ať nedochází ke ztrátám, , nebo použijte koncový zesilovač u nich. Nezapomeňte, že zesilovače můžou mít slušný odběr. Zesilovače ale jsou docela drahá záležitost, kolem 20 000 Kč si připravte.
Reproduktory
Jaké použijete repra, záleží na Vašem zesilovači. Nekupujte žádné plasťáky, ale kvalitní soustavy určené do clubů, s dobrym frekvenčním rozsahem. Měla by být určitě třípásmová, pokud nemáte rozvětvenou soustavu, měla by dobře zahrát i vejšky, i hezky dunět. Na repra doporučuju určitě Ohmitronic.
Velmi důležitá je také kvalitní kabeláž, žádné nalezené drátky a připájené koncovky, takový výtvor dokáže zvuk náramně zkazit. Určitě se hodí mikrofon, ta střední třídy, a k němu, pokud bude třeba také předzesilovač, nejspíše ovšem nebude.
napsal/a: Katrin-remix 23:02 | Link komentáře (0)Chtěj zakázat "nigga" 08.Únor 2007
Hip-hopeři, neříkejte slovo nigga, zní z newyorské radnice
Politická korektnost se otřepala z knock-outu, který jí uštědřil britský komik Borat na své cestě po Americe, a opět nabírá síly. Hip-hoperům teď chtějí sebrat kruciální slovo jejich kultury: Ať zmizí nigga, vyzývá newyorský radní.
8.2. 2007 10:55
Radní Leroy Comrie chce, aby newyorská radnice vydala rezoluci, která vyzve všechny obvyvatele, aby už nikdy nepoužívali slovo nigga (také známé jako N-word). Slovo původně používali otrokáři k vyjádření nadřazenosti nad takzvaným "barevným" obyvatelstvem, ale v současnosti už je to spíše běžný pozdrav mezi muzikanty a různými mladistvými delikventy.
"Vyzývám hip-hopovou komunitu, aby s tímto slovem skoncovala během února, měsíce historie černých Američanů," vzkazuje radní. Reakce hip-hoperů na tuto iniciativu zatím není známa, ale dá se očekávat, že N-word nepřestanou říkat, podobně jako proslulé F-word (fuck).
Americký server RollingStone si už z rezoluce začal dělat legraci a nezapomněl zdůraznit marnost takového opatření právě ve městě, kde se "zrodil hip-hop". Představa hip-hopové zdravice ve stylu: "Jak se ti daří, osobo afrického či karibského původu" je opravdu spíše úsměvná.
napsal/a: Katrin-remix 13:40 | Link komentáře (0)
HipHop 06.Únor 2007
.....DJ Omar: Já jsem nikdy nežil podle nějakých Hiphop ideálů a pravidel, tak jak si to představují někteří lidé. Přesto Hiphop miluju a tvořím scénu. Dělám něco a neskuhrám pořád tak jak to je v této zemi zvykem. Miluju ty komerční sračky, ale znám taky lyrics na Welcome to The Terrordome což většina dnešní generace nemůže říct. Miluju tu hudbu ale zároveň chápu, že to je music business a proto neřeším kdo je víc komerční a jestli Justin Timberlake ohrožuje Hiphop scénu. Hiphop žije v každým kdo ho miluje natolik, že ho má denně v životě.......
nerikam ze sem nikdy nerekla ze Marpo je komercni ale taky jsem nikdy nerekla ze ho kvuli tomu neposlechnu... toto je velice pravdive moudro a proto reaguju jenom na to o cem mam svuj nazor a chci ho rict... musim rict ze s tim naprosto souhlasim.. mělo by asi víc lidí..
napsal/a: Katrin-remix 18:09 | Link komentáře (0)