Dj a jeho job..   26.Květen 2007


Co potřebuje DJ k práci?

Člověka pracující živě s reprodukovanou hudbou dnes najdeme snad úplně všude, v každém druhém baru, obchodu, a samozřejmě v klubech a na diskotékách. Jejich úkol je všude rozdílný. Někde jsou za čisté pouštěče a baviče, jako například na diskotékách, v obchodech, jindy to jsou pouzí mixéry všech možných zvůků, jako někde na techno párty. A Ti lepší jsou milovníci hudby s tisíci desek, cdéček, a mpétrojek, kteří výběrem a mixem tracků tvoří dobrou náladu a potěšení nějaké skupinky lidí v clubu. Pokud toužíte se stám jedním z nich, snažíte se začít, je třeba si rozmyslet mnoho věci. A to a) Co chci hrát b) S čím chci hrát c) Kolik do toho dám?

Člověka pracující živě s reprodukovanou hudbou dnes najdeme snad úplně všude, v každém druhém baru, obchodu, a samozřejmě v klubech a na diskotékách. Jejich úkol je všude rozdílný. Někde jsou za čisté pouštěče a baviče, jako například na diskotékách, v obchodech, jindy to jsou pouzí mixéry všech možných zvůků, jako někde na techno párty. A Ti lepší jsou milovníci hudby s tisíci desek, cdéček, a mpétrojek, kteří výběrem a mixem tracků tvoří dobrou náladu a potěšení nějaké skupinky lidí v clubu. Pokud toužíte se stám jedním z nich, snažíte se začít, je třeba si rozmyslet mnoho věci. A to a) Co chci hrát b) S čím chci hrát c) Kolik do toho dám?

Co a z čeho hrát?

DJ většinou hraje styly taneční hudby. Někteří hrajou dance, to jsou ti na diskotékách, těm stačí hezký vzhled, pár tracků a hodně humoru, někteří hrají hudbu clubovou. Clubovou hudbu můžeme rozdělit na tři části. A to a) Rovné beaty, aneb house music, a jeho odnože (jazz-house, vocal-house, deep-house), zde je zapotřbí skutečně velký výběr desek, znalost hudby a cit. Zvláště u vokálních odnoží, které jsou plné saxofonů, různých vocalů atd. House music je historie, určitej “old school”, zkrátka ty lidi to znaj. Za b) můžete hrát breakbeatové styly, a tedy styly s vylámanými beaty, zvláště pak jungle a drum and bass, což víme, že je hodně taneční, našlápnutá muzika, která nikoho nenechá v klidu, je to hudba na akce, na partys. U této muziky je spíše důležité mít stálé nové tracky, a cvičené ucho, které v tom rachotu srovná dvě desky do mixu. J Mezi třetí část bych určitě zařadil pomalé chiloutové, downtempové a triphopové styly, tedy odpočinková pomalá clubová hudba. Djing také tvoří část životního stylu Hip-Hopu, u hiphopu jde především o rychlý mix a různé triky s gramofonem.

Co hrát? To už snad máme jasno, ale z čeho hrát? Jsou tři možnosti. 1) Z gramofonových desek 2) CD/DVD 3) Počítač. Mezi největší ”mastery” se řadí ty s deskama, mezi nejmenší pak ty s počítačem. Upřímě řečeno, počítač, s profesionální zvukovou kartu (žádný Sound blaster nebo integrodvaná karta, ale karta s kvalitním zvukem, efekty, D/A převodníkem a s mnoha výstupy), s připojeným fyzickým virtuálním mixážním pultem, ovladačí přehrávačů, a s velkým hard diskem dokáže mnoho. S klikáním myší to vážně nejde.

Vinyli stojí mnoho peněz, hrát z gramců si né každý může dovolit. Z CD to jde, ale neni to žádná sláva. Je potřeba speciální CD přehrávač, který má spoustů efektů a ovládacíh prvků potřebných ke srovnání dvou nebo více tracků.

Technická aparatura

Jakou techniku potřebuje DJ?

Mixážní pult

Určitě potřebuje mixážní pult. Djové mají malý pult kolem pěti vstupů, rozhodně menší než mají zvukaři ve studiu nebo na koncertě. Potřebují jen několik vstupů (gramofonů, cd...) smíchat dohromady, u každého vstupu regulovat hlasitosti, bassy, výšky, přidávat efekty, pouštět si a odposlech na sluchátka a mnoho dalšího. Mixážní pult by určitě měl mít VU metr pro kontrolu výstupního signálu, rec out, nastavitelný master, gain pro každý vstup, odolný Crossfader (zvláště pokud se dáte na HipHop) pro rychlý přechod mezi vstupama, čast odejde jako první a určitě by vám měl vyhovovat, co se tíče ovládání. Počítejte s cenou kolem 5 000 Kč, elektrotechnikům můžu říct, že není složité si ho vyrobit.

Sluchátka

Co DJ opradu potřebuje jsou sluchátka, slouží jako monitor, odposlech. Měli by být uzavřená, plný frekvenční rozash je samozřejmostí a měli by vám dopře padnout. U některých sluchátek bude potřeba sluchátkový zesilovač, pokud je mixážní pult ”neutáhne”.

Zkusme se teď zaměřit i na důležité technické parametry. Rozhodující je samozřejmě výkon. Právě proto jsou klasická hifi sluchátka ve většině případů pro djing naprosto nevhodná. Na párty do vás totiž budou bušit odposlechy, které musí být slyšet více než hudba "dole na parketu" a ještě musíte i při tom hluku ze sluchátek něco slyšet. Navíc při stáhnutí korekcí před mixem, dojde k dalšímu ztlumení zvuku ve sluchátkách. Nepodlehněte proto reklamním nápisům na některých druzích hifi sluchátek, že jsou vhodná pro djing. Detailní parametry jednotlivých modelů najdete na www stránkách výrobců a prodejci vám určitě rádi poradí. Také tónové posazení je věcí vaší volby. Pokud vám vyhovují sluchátka se silnými basy, anebo zase více vykreslené středy a výšky. Je to jen a jen na vás.

Pro začátek asi nemá cenu kupovat si sluchátka za 5000,- (je to samozřejmě otázka kolik chcete zainvestovat), stačí si vybrat některá pohodlná, levnější a dostatečně silná a od renomovaných značek, který mají osvědčenou a vyzkoušenou kvalitu a ušetřené peníze pak investovat třeba do desek.. Pro začátek mohou stačit některá z lowendových řad značky Senheiser (do 1000 Kč). Pokud byste to ale s djingem začali myslet opravdu vážně, časem se stejně dopracujete k některým z profesionálních sluchátek určeným přímo pro dje (Sony, Technics, Numark, Beyerdynamic, Omnitronic .... atd.), ale i zde je třeba pečlivě vybírat. Rozhodně při koupi sluchátek spoléhejte na odborné prodejny s vybavením pro dje. Jen ty vám totiž pomohou vybrat pro vás opravdu vhodný typ, který vám padne a bude zvukově vyhovovat a zároveň vám jsou schopny zajistit kvalitní záruční a pozáruční servis.

Efektory, equalizéry, zvukové procesory

Pro úpravy zvuku, ladění, efekty lze dokoupit různé zvukové procesory, na partys nebo pro nahrávání jsou určitě potřeba.

Zdroj hudby.

Jako najdražší zdroj hudby jsou určit gramce, navíc je u nich potřeba kvalitní motore, přímý náhon, dobrý pitch a ovládání, měla by být dobrá manipulace s deskou. Mezi největší zástupce patří určitě Technits. U CD přehrávačů vyžadujeme rychlý přístup k disku, velkou mezipaměť, reakci na posun, Cue (vyhledání začátku beatu), samozřejmostí je regulace rychlosti a tempa, smyčky, posuny o 1 milisekundu atd. Žádný domácí CD přehrávač. Doporučuji značku Pionieer.

Něco k více ke gramcům

Gramofony se dělí dle způsobu pohonu do dvou kategorií. S pohonem řemínkovým (belt drive) a s přímým (direct drive). Řemínkové gramofony jsou levnější a jsou poháněny motorem, který přes soustavu řemenů roztáčí talíř. Tyto gramofony nejsou obecně doporučovány i když jsou cenově příznivé. Belt drive je méně přesný a má slabý tah, což se projeví v "rozhození" rychlosti při mixování. Direct drive je elektromagnetický pohon, který má stálou sílu pohonu (tah) a právě díky tomuto pohonu jsou velmi přesné a netrpí samovolným zpomalováním, nebo zrychlováním (některé levnější a starší typy bohužel ano), díky kterému se vám i relativně srovnaná deska během chvíle "rozkope (rychlostně rozjede)". Proto při nákupu rozhodně vybírejte z kolonky DD - Direct drive (poznáte to i podle ceny :-)), tady se rozhodně nevyplatí šetřit!. Podívejme se nyní na výrobce a značky.

Nejvyhledávanější a asi nejpoužívanější značkou jsou gramofony značek Technics. Tento výrobce vypustil první Djské gramofony někdy kolem roku 1970 a od té doby se drží více méně na špici. Další výrobci se přidali později a rozdělili se do dvou kategorií. Na ty, co začali kopírovat design Technicsu (Omnitronic, Reloop, Stanton, Denon, Gemini, Citronix, Jbsystem a Akiyama. Druhá kategorie šla vlastní cestou (Vestax, Numark) a začali dělat design vlastní. Ve skupině první si asi nejlépe vede Stanton (převážně v Americe), ve skupině druhé Vestax (také díky Carlu Coxovi). Design Technics gramofonů se v podstatě až na poslední typ MK5 příliš neměnil (oblíbené MK2 se začali vyrábět již v roce 1980 a v nezměněné podobě se prodávali přes 10 let, MK3, MK4 a limitované série obsahovali pouze malinké designové změny). Technicsy jsou oblíbené hlavně díky optimálnímu tahu a motoru, který drží otáčky bez výkyvů. Setkáte se s ním ve většině klubů a většina známějších djů je má jako jeden z požadavků technického vybavení ve smlouvách. Proto se poslední dobou i ostatní výrobci zaměřili na tyto technické parametry a začíná spousta konkurenčních a dříve zatracovaných výrobců šlapat Technicsu na paty. Vestax začal již se svým PDX2000, který nadchnul Carla Coxe a vzápětí se přidali i ostatní. Americký Stanton vytáhnul do boje STR8-100 (ST-100), ale pravým konkurentem, který přinutil Technics vypustit sérii MK5 se stal typ STR8-150 (ST-150). Zanedlouho se chytl i velmi dlouho zatracovaný Omnitronic, který přišel na trh DD5250. To byli pouze ti nejdůležitější výrobci a ve výčtu bychom mohli dlouho pokračovat. Každopádně pozice Technicsu je ohrožena, ale nemyslím si, že nějak aktuálně, protože se pořád ještě počítá do "standartní" djské výbavy.

Co řící závěrem. Obecně nelze doporučit nějakou konkrétní značku a ani to dělat nemohu. Je třeba se zamyslet nad tím, že pokud to s djingem budete myslet vážně, stejně si jednoho krásného dne koupíte špičkové profesionální gramofony, jejichž cena se pohybuje v rozmezí od 18 000,- do 25 000,-.Jaká to ale bude značka je na Vás. Já ze své pozice podpořím Technicsy. A hned od začátku. Jistě, může Vás odradit cena. 40 000,- za gramofony je opravdu hodně, ale můžete zkusit propátrat inzerci serverů zabývajících se djingem, vinyl shopů a podobných stránek Dají se tam koupit starší gramofony Technics, třeba za 10 000,- za kus. Pro Jihlaváky mám ještě lepší zprávu. V Jihlavském Vrak baru jsou gramofony k dispozici zdarma a můžete na nich cvičit kdy chcete (samozřejmě dle dohody s personálem Vrak baru), což je ideální možnost pro ty, kdo to myslí s djingem vážně a není v jejich silách si gramofony koupit z vlastních prostředků.

Domácí nebo venkovní hudební aparatura.

K přehrávání hudby v obýváků nebo na malé akci je určitě třeba trošku silnější aparatura. Budete minimálně potřebovat: Hudební zesilovač(e), reproduktory, nejspíše také výhybku a předzesilovače). Pokud se rozhodnete pro tří pásmové reproduktory, nebudete potřebovat výhybku, a postačí vám jeden zesilovač. Pokud si přikoupíte posilu na bassy, které jsou u taneční hudby důležité, budete potřeba do zesilovače pro bassový reproduktor pustit pouze nízké frekvence, k tomu slouží výhybka. Předzesilovač slouží k ořezání zvukového signálu, než se pustí do zesilovače a jeho zesílení, pokud výstup z mixážního pultu by do zesilovače nestačil. Při použití předzesilovače pak místo výkonového zesilovače můžete použít koncový zesilovač.

Hudební zesilovače

Pro domácí poslech vám stačí tranzistorový zesilovač kolem 2x 100 W, 8 Ohmů a k němu odpovídajcí repra. Pro představu, běžné hi-fi věže mají integrovaný zesilovač o výkonu kolem 2x25 W. Zesilovač by měl mít chlazení, měl by zvládat dodávat tento výkon pod neustálým vybuzením, neměl by se přehřívat, a měl by mít ochranu proti zkratu, přehřátí, měl by mít limitér pro ořezání zvuku mimo rámec zesilovače a to nejdůležitější, měl by mít kvalitní zvuk, to už musíte posoudít, ovšem kvalita zvuku někdy záleží více na zesilovači než reproduktorech. Levné zesilovače vyrábí například firma Dexon (www.dexon.cz), pro domácí použití poslouží dobře. Na větší prostory by bylo vohdné se podívat po výkonějším zesilovači a podpoře v bassech.

U zesilovačů dejde pzor na impedanci, 8 Ohmů nejsou 4 Ohmy, dejte si pozor jaký výkon je v dkumentaci napsaný, zda normální, nebo maximální, kolik výstupu zesilovač má, jaký má vstup, pro jaké účely je vyroben a další. Měl by mít stejnou impedanci, jako vaše reproduktory, nebo použít zapojení přes můstek, a výkon by měl být nepatrně vyšší než mají zatížitelnost vaše repra. Zesilovač by měl mít kvalitní elektrický zdroj, pokud zesilovač bude hrát hlavně bassy, bude trvale zatížen hlavně jeho zdroj, měl by být schopen ho utáhnout, levnější výrobci zdroje často šidí. Zesilovače zapojujte na stejný elektrický okruh jako zdroj hudby, jinak by mohlo docházet k zemním smyčkám a rušením. Zesilovače zapojujte blízko k reprodukorům, ať nedochází ke ztrátám, , nebo použijte koncový zesilovač u nich. Nezapomeňte, že zesilovače můžou mít slušný odběr. Zesilovače ale jsou docela drahá záležitost, kolem 20 000 Kč si připravte.

Reproduktory

Jaké použijete repra, záleží na Vašem zesilovači. Nekupujte žádné plasťáky, ale kvalitní soustavy určené do clubů, s dobrym frekvenčním rozsahem. Měla by být určitě třípásmová, pokud nemáte rozvětvenou soustavu, měla by dobře zahrát i vejšky, i hezky dunět. Na repra doporučuju určitě Ohmitronic.

Velmi důležitá je také kvalitní kabeláž, žádné nalezené drátky a připájené koncovky, takový výtvor dokáže zvuk náramně zkazit. Určitě se hodí mikrofon, ta střední třídy, a k němu, pokud bude třeba také předzesilovač, nejspíše ovšem nebude.

napsal/a: Katrin-remix 23:02 | Link


Komentáře

« Domů | Přidej komentář