Co letos brzdilo Kimiho Räikkönena? | Kimi Räikkönen

Kimi Räikkönen se po mnohaletém snažení u McLarenu dočkal s týmemFerrari titulu mistra světa v roce 2007 a v letošní sezóně měl být tím,koho bude třeba porazit. I když tomu vše na začátku roku odpovídalo,opak se stal pravdou a Räikkönen v závěru sezóny nakonec pomáhal v bojio titul Massovi.

PoGrand Prix Španělska měl Fin na kontě dvě vítězství a o devět bodůvíce, než druhý Lewis Hamilton. Ačkoliv mu série nevydařených závodůpříliš nepomohla, tak byl i díky chybám svých soupeřů po jedenáctizávodech stále ve hře o titul, na prvního Hamiltona ztrácel jen pětbodů. Ve Valencii, Monze, Spa a Singapuru však nezískal ani jeden bod ato znamenalo konec nadějí na obhajobu mistrovského titulu.

Räikkönenbyl médii často obviňován ze ztráty motivace a ne všichni Italovéchápali, proč s ním Scuderia prodloužila smlouvu až do roku 2010. Nadruhé straně tu však byla statistika nejrychlejších kol v závodech,kterých si letos Fin připsal deset a vyrovnal tak rekord, který měl jižve společném držení s Michaelem Schumacherem od roku 2005.

Räikkönenměl problémy především v kvalifikacích. Jak sám uvedl, start mimo prvnídvě řady značně komplikuje šance na vítězství. A pokud spočítámeprůměrnou kvalifikační pozici v sezóně 2008, dojdeme u Räikkönena kčíslu 4,44, zatímco u Hamiltona k 3,06 a Massy dokonce jen 2,94.

Aproč měl Räikkönen takové potíže v kvalifikacích? Protože většinouneměl pro rychlé kolo k dispozici dostatečně zahřáté přední pneumatiky.Příčinou však podle Bridgestonu nemůže být jen samotné obutí.

"Samozřejmě,pneumatiky můžou nést určitý podíl, ale jsem přesvědčen, že nastavenívozu má na něj větší vliv, než zahřívání pneumatik, protože tyto směsipoužíváme již dva roky. Loni o tom Kimi nemluvil, ale letos si častostěžoval na zahřívání pneumatik," uvedl pro Autosport ředitel vývoje Bridgestonu Hirohide Hamašima.

"Takžesi myslím, že charakteristiky vozu byly letos jiné než loni, Ferrari mávětší tendenci k nedotáčivosti. Proto Kimi neodkázal mít vůz tak dobřepod kontrolou v kvalifikacích, ale občas zajel nejrychlejší kolozávodu."
Podle Hamašimy pomáhaly vozu Ferrari odnedotáčivosti pneumatiky svým opotřebením. V průběhu jízdy se vyváženívozu kvůli opotřebení pneumatik mění a F2008 se při tom přesouvalosměrem k přetáčivosti, což Räikkönen potřebuje k rychlé jízdě. Proto sev kvalifikacích trápil, ale v závodech dokázal být nejrychlejší.

"Pneumatikyv průběhu závodu v podstatě směřují k přetáčivosti. Vůz je možná trochunedotáčivý, ale jak se vlastnosti pneumatik přesunují k přetáčivosti,Kimi nachází vyvážení a v důsledku toho může zajet nejrychlejší kolozávodu," vysvětlil Hamašima.

A jak to bude příští rok?Odpověď spočívá v hladkých pneumatikách, které nahradí ty drážkované.Obecně se předpokládá, že ty by měly být spíše přetáčivé již od prvníhokola, navíc si jezdec bude moci měnit vyvážení vozu za jízdy pomocínastavení úhlu sklonu předního přítlačného křídla. To vše by mohlo hrátdo karet Räikkönenovi, ale definitivní odpověď přinesou až první závodysezóny 2009.

O autorovi

  • Jméno MAXxDimension
  • Bydliště Ždár nad Sázavou
  • Mno tak nevím co o sobě psat. Já veselá, romantická a svým smylsem i lehce bláznivá osoba. Co bych jen mohl napsat? Snad jen to, že se rád seznamuju, když mi písnete vzkázek, tak určitě odepíši.
Můj profil