silný i po letech.....

Tady je část mé recenze,otištěné v časopise Autohit

Nejprve si ale dovolím představit moji 405tku v trocha v datech a číslech

značka Peugeot
Model 405
verze,typ Mi 16
Karoserie Samonosná,3tříprostorová,4čtyřdvéřový sedan
Délka 4408 mm
šířka 1716 mm
rozvor 2669 mm
Rozchod (př.napr.) 1450mm
Hmotnost(pohotovostní) 1110 kg
Aerodynamický odpor Cx 0,27,,,,,Sx 0,60
Motor XU9J4 (D6C)
Palivo Bezolovnatý benzín oč.98
Zdvihový objem 1905 cm3
Vrtání&zdvih 83 X 88
Kompresní poměr 10,4 / 1
Jmenovitý,čistý výkon 116 Kw / 6500ot/1min
Točivý moment 177Nm / 5000 ot/1min
Převodovka BE3
Počet převodových stupňů 5 v jízdu před,1 zpětný chod
Stálý převod verze Mi 16
Rychlost v km/h na 5 st Při 1000 ot/ 1min 32,25km/h
Podvozek
Přední náprava Modifikovaný typ Mc Pherson,zkrutný stabilizátor(D23mm)
Zadní náprava Tvz.kliková,2 podelná,nezávisle zavěšená vlečná ramena,zavěšena pomocí jehlových ložisek na Nápravníci,odpružení pomocí torzních tyčí+stabilizátor
Brzdy 4čtyř okruhový protiblokovací systém Bendix ABR,přední náprava osazena chlazenými kotouči (d 266mm),zadní náprava regulována zátěžovým omezovačem tlaku a opasena plnými kotouči (d 247mm)třmeny Girling
Řízení Hřebenové,s hydraulickým posilovačem
Jízdní výkony Akcelerace 0-100km/h: 8sec
Maximální rychlost: 232km/h (GPS 227)
Spotřeba paliva:od 7 do x litrů:D

Automobil jsem koupil od staršího pána, jenž byl prvním majitelem. Vůz byl zakoupen přes Tuzex v roce 1989 za 280 000 Kčs. Od začátku na něm nebyla vedena žádná zvláštní údržba, mimo té základní (výměna oleje,brzdových,destiček,čepů.atd...).
Protože Peugeot v ČSSR neměl žádného koncesionáře, byla servisní kniha úplně k ničemu. Naštěstí byl pán inteligentní a měl slušný jízdní styl.
Auto jsem přebíral na přelomu roku 2006/07 s poctivě najetými kilometry (149 000 km) v celkem slušném stavu. Od té doby jsem najezdil cca 25 000 km bez sebemenší poruchy. Samozřejmě, že investice do 20letého auta jsou potřeba, ale jak říkám, když nakupujete díly od renomovaných značek (repliky), tak to tak drahá záležitost není. Opravdu záleží na každém kusu automobilu, jak se předchozí majitel k němu choval a jakou mělo údržbu.
Teď trochu k hodnocení 405ky. Jelikož model 405 máme v rodině nejeden a už od roku 1994, tak jsem předem dobře věděl, do čeho jdu. Linie karoserie mi na rok 1986-87 připadají velmi nadčasové, zpracování interiéru je precizní (žádné nekvalitní materiály, palubní deska je potažena gumo koženkou a zbytek je pěnový, takže žádné tvrdé plasty)! Osazení A, B, C-sloupků bílými honosně působícími plasty je povedené, takže interiér obecně nevypadá vůbec lacině. Volant, zvláště tříramenný, padne skvěle do ruky (výbava STI, GRX,GTX, SI, MI16, T16,a jiné).
Co se týče řazení, někteří lidé si stěžují na nepřesnost, ale já vůbec nepociťuji nějaké větší vůle nebo enormně dlouhé dráhy.Myslím si že na rok 1989 je to precizní! Naopak, při prudkém rozjezdu jde z 1 na 2 výborně! A rázy také nejsou tak strašné. Co se týče řízení, tak je dostatečně strmé a má celkem slušnou zpětnou vazbu, jen posilovač by mohl mít větší účinek.
Motor je jedním slovem výborný, má celkem kultivovaný chod, jde hezky za plynem a na atmosférický motor má velmi slušný zátah odspodu! A od 4 000 otáček se dějí divy! Auto je schopné zrychlit na stovku za 8 s a osobní maximální rychlost mám 22 km/h dle GPS, dle tachometru 230 km/h. Hlučnost je také na dnešní poměry standardní (platí ovšem při 100% výfuku).
Asi nejvíce mě u Peugeotu 405 nadchla sedadla a s nimi jízdní komfort, který tenhle vůz představuje. Sedadla jsou parádně měkoučká, mají skvělé tvarování a verze MI16 i dostatečné boční vedení. O to lépe se sedí na zadních sedadlech. Jedním slovem luxus! Letos jsem absolvoval cestu do Italských Alp, celkem cca 750 km, a vůbec mi při návratu nepřipadalo, že jsem urazil takovou vzdálenost - žádné bolení zadnice a zad. Prostě jako kdybyste autem jeli jen po městě na nákup.
Co se týče spotřeby, dá se jezdit na dálku za 7,5 litru (cestování okolo 110 km/h), ale průměrně kolem 8,5 l/100 km. Když zvolíte sportovnější styl(jízda okolo 7 000 ot./min), tak je schopna jet 405ka i za 15-17 l. To záleží na vás. Ovšem je potřeba si uvědomit, že spotřeba také závisí na stavu motoru. Málokdy se najde zachovalé "Míčko", většina je po mladých, a tak to taky vypadá.
Co se týká brzd, tak musím opět chválit. A to jak jejich náběh, tak i účinnost a fadding efekt prakticky 0 %. Ovšem narazíte-li na modely s ABR do roku 1991. Brzdy jsou založeny na principu strojních brzd, kde pouze ovládáte sílu vytvořenou jiným zdrojem (el. čerpadlo), a tak je potřeba si dát pozor na pružný a dosti citlivý pedál, kde stačí málo a opravdu stojíte! Ale určitě si zvyknete a budete mile překvapeni silou tohoto systému. Horší je to pak s poruchou, hlavně el. čerpadla, ale to je na celý jiný příběh. Řešení je jedině asi vrakoviště, cena cca 1 000 Kč.
Podvozek je relativně měkce nalazen, ale díky všem nezávisle zavěšeným kolům a progresivním stabilizátorům vůz projíždí zatáčky s malým náklonem a dobře drží stopu (zadní kliková náprava s natačitelnými koly - řešeno konstrukčně uložením ramen, jde o minuty, nikoli stupně, po směru jízdy). Prostě je tam určitý komfort!
Na závěr řeknu jen to, že je Peugeot 405 prostě na svoji dobu skvělé auto,proto není divu,že je oslavován titulem Evropský automobil roku 1988 a i v dnešní době zastane funkci velkého,praktického rodinného přibližovadla!Samozřejmě, že bezpečnost je dnes někde jinde, ale... Je potřeba při výběru Peugeota auto pořádně "prolézt" a projet s někým, kdo autům rozumí, protože se dá koupit zajíc v pytli a do auta se dá proinvestovat x-násobek pořizovací ceny.
K verzi 405 MI16 ještě dodám, že je to rychlá limuzína a už ji nedám z ruky. Rychlé a zábavné auto! Originální výbava je ABR, servo, D. O. centrál + alarm + imobilizér, klimatizace, 4x el. okna, el. zrcátka, vyhřívaná kožená sedadla s vyškovým a bederním nastavením, kožený volant, loketní opěrka, mlhovky, cyklovač stěračů, zpožďovací relé stropních svítilen - prostě příplatková MI16!

Klady Zápory

velmi pružný motor netěsnost výfuku - vyšší hlučnost motoru
neuvěřitelně pohodlné auto - francouzský mercedes vrzání interiéru - není tak hrozné, na českých silnicích se není čemu divit
opravdu nízká náchylnost ke korozi zadní náprava - dobré jízdní vlastnosti, ale životnost ložisek, uložení vlečných ramen
skvělé chování podvozku v zatáčkách
silné brzdy (verze MI16 s ABR) - 4 kotouče se strojními brzdami





Spolehlivost 1
Provozní náklady 2
Cena náhradních dílů 2
Dostupnost náhradních dílů 2

Koupili byste si automobil od stejné značky znovu? určitě ano!

Autor: Pavel Rybišár (18)
Chrudim

O autorovi

  • Jméno Paja_Rybiz
  • Bydliště Chrudim
Můj profil