« Domů

Elektronické regulátory otáček (Odborné texty)

Elektronické regulátoryotáček

Regulátor je ovládán stejným signálem jakoserva, který je vyhodnocen elektronikou, jež řídí výkonový stupeň (osazenývýkonovými tranzistory MOSFET s malým vnitřním odporem v sepnutém stavu arychlým spínáním). Součástí regulátoru mohou být i další obvody, jako jestabilizátor napájení (BEC), ochranné obvody proti proudovému a tepelnémupřetížení, brzda (Brake) a obvod odpojující motor při poklesu napájecíhonapětí. Výsledkem všeho je potom napájení motoru proudovými impulsy o napětíjen o něco menším, než je napájecí napětí a frekvenci řádu několika kilohertzů.Čím je puls širší, tím motor pracuje s větším výkonem. Tento popis platí prostejnosměrný regulátor. Regulátor pro střídavé motory (dnes prakticky výhradněbez senzorů) obsahuje střídač, složitější výkonový stupeň a další elektroniku,která sleduje otáčení rotoru. Pro modely aut a lodí se vyrábějí obousměrnéregulátory umožňující plynulou regulaci jízdy vpřed i zpátečky.

 

Funkce a parametryregulátorů

Stabilizátor napájeníBEC: vytváří stabilizovanénapětí (5V) pro napájení přijímače a serv – v modelu proto odpadá nutnostpoužít zvláštní akumulátor – to u běžných modelů znamená úsporu 50-100g. Mějtena paměti, že připojit je možno jen omezený počet serv (obvykle 3-4); navíc srostoucím napájecím napětím zpravidla povolený proud BEC klesá. Prostudujteproto pečlivě návod. Proudová a tepelná ochrana: chrání proti přetíženíregulátoru. Způsob jejich fungování se u jednotlivých značek liší – proto opětdoporučujeme důkladné studium návodu.

Brzda: brzda je nutná pro zastavení motoru, aby se mohlysklopit listy sklopné vrtule u motorového větroně. Naopak klasické „motoráky“brzdu nepotřebují a při vypnutém motoru se vrtule volně protáčí. Brzda bývázařazována nebo vypínána zvláštní propojkou (starší stejnosměrné regulátoryJETI) nebo programově (střídavé regulátory JETI a Model Motors).

PCO – odpojení motoru při poklesu napájecího napětí: vnejednodušší variantě je motor odpojován při poklesu napájecího napětí podurčitou pevně stanovenou úroveň (starší stejnosměrné regulátory JETI). Uregulátorů Model Motors nejprve při určitém poklesu napájecího napětí (vzávislosti na počtu článků) dojde k omezení výkonu motoru na 50%, což pilotovisignalizuje brzké vyčerpání „paliva“, a následně při dalším poklesu napájecíhonapětí (na úroveň opět závisející na počtu článků) se motor odpojí zcela.Výhodou je jasné upozornění pilota na nutnost přistát a také nehrozí nebezpečíhlubokého vybití akumulátorů, pokud používáme sady s větším počtem článků.Samozřejmě i po odpojení motoru zůstává zachováno napájení přijímače a servobvodem BEC. Musíte však pamatovat na to, že doba provozu je omezená – vždybychom však měli mít několik minut na bezpečné přistání.

OPTO: regulátory označené OPTO mají elektricky zcelaoddělenu část řídící elektroniky (propojenou s přijímačem) a výkonový stupeňovládající motor. Účelem je omezit šíření rušivých napětí při spínání velkýchproudů při větších napětích. Tyto regulátory samozřejmě nemají obvod BEC, a jeproto nutno používat zvláštní akumulátor pro napájení přijímače a serv. Zhrubaplatí, že regulátory pro proudy nad 40-50A a pro více než 10 článků by měly býttypu OPTO.

O autorovi

  • Jméno cernil
  • Region Nymburk
  • Tak jsem normální kluk, to asi stačí... Ostatní se můžeš dozvědět...
Můj profil