« Domů

Příslušenství pro startování a kontrolu chodu spalovacích motorů (Odborné texty)

Příslušenství prostartování a kontrolu chodu spalovacích motorů

Pro startování spalovacích motorů (sežhavící svíčkou) je třeba několik pomocných zařízení: pro žhavení žhavícísvíčky, pro protočení motoru při spouštění a pro doplňování paliva do nádrže modelu.Chod motoru lze sledovat měřením otáček pomocí otáčkoměru.

Žhavení

Nejkomfortnějším zařízenímpro žhavení žhavících svíček jsou tzv. Power panely. Jde o jakousi „ústřednu“,která je napájena z 12 V olověného akumulátoru. Zpravidla jsou vybaveny zdířkamipro napájení startéru, palivového čerpadla (pro plnění nádrže) a regulovatelnýmzdrojem proudu pro žhavení svíček.

Startéry

Univerzální startéry (vhodnéhlavně pro modely letadel) sestávají z elektromotoru s velkým točivým momentem,který je opatřen spínačem a adaptérem s pryžovou vložkou. Startovat můžetepřitlačením adaptéru s vložkou na vrtulový kužel (průměru aspoň 38 mm). Prostartování motorů pomocí klínového řemenu v autech nebo lodích bývají adaptéryvybaveny vybráním nebo je možno na adaptér nasunout plastovou startovací vložku(„talíř“). Pro startování motorů s malým kuželem nebo duralovou kuželovoumaticí je třeba vložku obrátit. Speciální startéry pro modely aut mají podobukrabice, na kterou model postavíte. Přitlačením auta k víku se spustí motorstartéru a zároveň se vysune talířové kolo, které „zabere“ za startovací kolovyčnívající z podvozku. Do takového startéru je možno instalovat i power panel.

Palivová čerpadla

Palivová čerpadla mohou mítruční nebo elektrický pohon. Pozor na doporučené druhy paliva – pokud sepokusíte čerpat např. benzín pumpou pro žhavící palivo, celkem spolehlivě jizadřete a zničíte, neboť všechna těsnění nabobtnají (a po čase se rozpadnou).Pamatujte, že benzín a detonační palivo by měly být z bezpečnostních důvodůpřečerpávány jen ručními pumpami vzhledem k obsahu silně těkavých a extrémněhořlavých složek.

Palivové nádrže a jejichpříslušenství

Současné palivové nádrže se prakticky bezvyjímky vyrábějí v tzv. akrobatickém provedení se sací hadičkou opatřenou závažím(„bimbátkem“). Vývody jsou dva nebo tři – pro sání paliva (připojuje se kekarburátoru), pro tlakování (propojuje se s tlakovací tryskou na tlumičivýfuku) a obvykle také plnící (zaslepuje se zátkou) pro tankování nádrže. Sohledem na použité materiály těsnění a hadiček se rozlišují nádrže pro žhavící(methylové) palivo a benzín. Nádrž pro benzín lze použít pro žhavící palivo,obráceně to ale neplatí. Benzínové nádrže bývají zpravidla opatřeny sacímplstěným („filcovým“) filtrem. Dobrá nádrž má být lehká, ale nesmí sedeformovat tlakem odebíraným z tlumiče. Palivová instalace zahrnuje samozřejmětaké kvalitní hadičky, palivové filtry a plnící koncovky.

PALIVAPRO MODELÁŘSKÉ MOTORY

Výborná kvalita použitého paliva je základnípodmínkou spolehlivého chodu, dobrého výkonu a dlouhé životnosti spalovacíhomotoru. Ve spolupráci s firmou PROXIM jsme proto na trh uvedli řadumodelářských paliv Power. Jsou vyráběna na speciálním míchacím zařízení vpřísně kontrolovaných podmínkách s použitím nejkvalitnějších chemikálií.Používané obaly s bezpečnostním uzávěrem jsou odolné při transportu a zajišťujívysokou odolnost proti průniku vlhkosti.

Palivo pro motory sežhavící svíčkou POWER a POWER SYNTH

Dodává se v plastovýchlahvích a kanystrech o objemu 1, 3 a 5 litrů s bezpečnostními uzávěry. ŘadaPOWER obsahuje methanol (methylalkohol) a ricínový olej, řada POWER SYNTHmethanol a syntetický olej AEROSYNTH 2. Pro označení složení se používánásledující kód: POWER R 20/5 – což znamená: palivo pro žhavící motory s 20%ricínového oleje a 5% nitromethanu.

 

Detonační palivo

Dodává se v kovovýchplechovkách s bezpečnostním uzávěrem o objemu 0,5 litru. Složení: 47% petrolej,33% ether, 20% ricínový olej.

 

Měřiče stavu akumulátorů

Pravidelné sledování stavu vysílačových apřijímačových akumulátorů je pro modeláře a hlavně jeho modely životnědůležité. Nabízíme jednak klasické zátěžové voltmetry jako samostatné měřícípřístroje, a také, díky moderní elektronice, malé a lehké indikátory napětí,které lze umístit přímo do modelu.

Potřeby pro potahování apovrchovou úpravu modelu

V dnešní době, kdy je většina modelů letadelpotahována nažehlovacími fóliemi, se modelář těžko může obejít bez dobréžehličky. Podmínkou úspěchu je hladké, promyšleně tvarované těleso s teflonovýmpovlakem zabraňujícím poškození balsových dílů nebo poškrábání fólie,spolehlivá a přesná regulace teploty a nízká hmotnost. Choulostivým bodem každéžehličky je topné tělísko, které musí být vzhledem k napájení ze sítě vinutovelmi tenkým odporovým drátem. Důležité je proto pracovat opatrně a zahřátoužehličku chránit před nárazy nebo otřesy. Povrchová úprava modelů častovyžaduje nanášení barev nebo laků stříkáním. Jelikož zpravidla potřebujemejemnější nástroj, než je obyčejná karosářská stříkací pistole, nabízímespeciální modelářské stříkací pistole („airbrushe“) pro nástřik malých ivětších ploch.

 

 

Vrtule

Naše už mnohokrát citovaná učebnice fyzikyby nám prozradila, že letecká vrtule představuje rozvinutí principu šroubu. Projejí popis je rozhodující průměr a stoupání. Co představuje průměr, je naprostojasné. Stoupání představuje vzdálenost mezi závity pomyslné šroubovice, kteroupohyb vrtule vykreslí. O volbě vhodného typu a rozměrů vrtule jsme se již zmíniliv oddílech věnovaných elektromotorům a spalovacím motorům. Zde už připomenemejen důležitost správného vyvážení vrtule – nevyvážená vrtule kromě poklesuúčinnosti a zvýšené hlučnosti ohrožuje také „zdraví“ motoru (hlavně ložisek ahřídele) nebo převodovky. Zvýšené vibrace se samozřejmě přenášejí také domodelu, což může přinášet zvýšené riziko poškození RC vybavení. Aspoňjednoduchý vyvažovák vrtulí „mezi prsty“ by měl mít každý „motorizovaný“ pilot.Vzhledem k tomu, že rozměry vrtulí (průměr a stoupání) se na celém světětradičně udávají v palcích (1 palec = 1“ = 25,4 mm), dodržujeme v následujícíchtabulkách i my toto pravidlo – s vyjímkou typů, u nichž je vysloveně vžitéoznačování metrické.

O autorovi

  • Jméno cernil
  • Region Nymburk
  • Tak jsem normální kluk, to asi stačí... Ostatní se můžeš dozvědět...
Můj profil