« Domů

Vysílače (Odborné texty)

Vysílač

Je zařízení, které vaši vůli vyjádřenou pohyby ovladačů (knyplů, volantu,přepínačů) přemění na vysokofrekvenční signál, jenž prostřednictvím antényvyzařuje do okolí. Tento signál může být Amplitudově Modulovaný (AM),to znamená, že vysílané vlnění má proměnlivou amplitudu, neboli výšku vlny. Samplitudovou modulací dnes pracují již jen levné dvoukanálové RC soupravy,používané převážně pro auta a lodě. Frekvenční Modulace (FM, nebo také PPM)pracuje naopak s vlnami o stále stejné amplitudě a informace je přenášena jako„zhuštění“ nebo „zředění“ vln. Předností FM modulace jepředevším větší odolnost proti rušení cizími signály a atmosférickými vlivy.Pokud porovnáte kvalitu poslechu rozhlasového vysílání na středních vlnách (AMmodulace) a stereofonního vysílání v pásmu VKV (FM modulace), získáte hruboupředstavu, o čem mluvíme, bez studia nudných technických detailů. Konečnětřetím způsobem modulace je PCM – Pulsní Kódová Modulace. Veskutečnosti jde také o FM přenos, ale přenášen je signál ve zvláštnímdigitálním kódu (tzv. samoopravném), který umožňuje mikroprocesoru v přijímačikontrolovat jeho správnost. Důležité je, že vysílač pracuje na určitéfrekvenci, na niž musí být naladěn i přijímač. Tato frekvence není libovolná;pro modeláře jsou povolena určitá frekvenční pásma.

Pásma

Jsou to: pásmo 27 MHz spojené s počátky RC modelářství. Je povoleno v němprovozovat modely letadel i modely povrchové (auta, lodě). Toto pásmo není vsoučasnosti příliš používáno, především pro nebezpečí rušení dalšími vysílači,neboť v tomto pásmu mohou pracovat tzv. občanské radiostanice (přenosnévysílačky „walkie-talkie“).

Pásmo 35 MHz je povoleno pro modely letadel. Skládá se ze dvou dílčíchpásem: A pásmo (35,010-35,200 MHz) a nedávno nově povolené B pásmo (35,820 –35,910MHz).

číslo kanálu

61

62

63

64

65

66

67

68

69

70

MHz

35,100

35,020

35,030

35,040

35,050

35,060

35,070

35,080

35,090

35,100

 

číslo kanálu

71

72

73

74

75

76

77

78

79

80

MHz

35,110

35,120

35,130

35,140

35,150

35,160

35,170

35,180

35,190

35,200

 

číslo kanálu

182

183

184

185

186

187

189

190

192

MHz

35,820

35,830

35,840

35,850

35,860

35,870

35,890

35,900

35,910

Pásmo 40 MHz (40,665-40,985 MHz) je povoleno pro modely letadel i povrchovétechniky (lodě, auta).

číslo kanálu

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

MHz

40,665

40,675

40,685

40,695

40,715

40,725

40,735

40,765

40,775

40,785

 

číslo kanálu

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

MHz

40,815

40,825

40,835

40,865

40,875

40,885

40,915

40,925

40,935

40,965

40,975

40,985

Vysílač pracuje v rámci pásma, pro něž je vyroben, na určité frekvencineboli kanálu. Ty se označují jednak frekvencí (např. 35,100 MHz) a jednak projednoduchost číslem kanálu, které je určité frekvenci přiřazeno (v našempřípadě je 35,100 MHz kanál 70). Konkrétní frekvence je dána krystalem. Tatosoučástka je výměnná a v rámci daného pásma její výměnou můžete měnit i kanál,na kterém vysílač vysílá. Znát a pamatovat si číslo kanálu, na kterém pracujeváš vysílač, je nesmírně důležité. Uvědomte si, že na daném kanálu může v jednuchvíli pracovat jen jedna jediná RC souprava, bez ohledu na druh modulace, sníž vysílá. Pokud byste zapnuli vysílač na stejném kmitočtu, jako má kolegaprávě létající s modelem, je výsledkem rušení, které vede neodvratně k havárii,zničení modelu s rizikem poškození dalšího majetku nebo zranění (obvyklenevinných) osob. Proto je dokonalá domluva o používaných kanálech naprostonezbytná. Prosíme, nepodceňujte toto nebezpečí. Vysílače vyšších tříd majíobvykle vysokofrekvenční díl řešen jako zásuvný modul (VF modul). Pouhouvýměnou VF modulu potom můžete přecházet mezi kmitočtovými pásmy.
Důležitým parametrem vysílače je dosah, tj. vzdálenost, ve které je možno modelbezpečně ovládat. Pro moderní soupravy platí, že je to zhruba 300-400 na zemi,ve vzduchu kilometr a více.
Počet kanálů vysílače: udává počet funkcí, které lze na modelu pomocívysílače ovládat. Tedy čtyřkanálový vysílač (RC souprava) umožní ovládat čtyřifunkce – u letadla např. křidélka, výškovku, směrovku a plyn.
Vysílače s pákovými ovladači se používají především pro ovládání modelůletadel. Počínaje čtyřkanálovými vysílači používají tzv. křížové ovladače,jejichž páka („knypl“) se může pohybovat současně ve dvou rovinách a ovládattak dvě funkce současně. Ovladač může být pro daný kanál buď tzv. neutralizovaný(páka je udržována soustavou pružin v neutrální středové poloze) nebo skrokovou aretací (páka nemá neutrální polohu, pohyb je brzděn zubovou nebotřecí západkou). Neutralizovaný ovladač slouží k řízení funkcí jako jsoukřidélka nebo výškovka u letadel, aretovaný pro ovládání plynu (otáček motoru).
Kanál (funkce) může být proporcionální, kdy výchylka serva jeúměrná výchylce příslušného ovladače nebo neproporcionální,kdy se servo pohybuje jen mezi dvěma (třemi) polohami.

Módy vysílačů

Přiřazení funkcí a směru pohybu ovladačů (mód) má svoje zákonitosti – vsoučasnosti se nejvíce používají dva následující systémy:
Mód 1 – na pravém ovladači je plyn a křidélka, na levémvýškovka a směrovka (u nás přes 90 %)
Mód 2 – na pravém ovladači je výškovka a křidélka, na levémplyn a směrovka
Daleko méně potom
Mód 3 – na pravém ovladači je plyn a směrovka, na levémvýškovka a křidélka
Mód 4 – na pravém ovladači je výškovka a směrovka, na levémplyn a křidélka.
Pro řízení modelů aut se používají především volantové neboli pistolovévysílače, kde pro řízení směru jízdy slouží volant a pro ovládání plynu ovladačpodobný spoušti pistole. Stiskem spoušti se plyn přidává, jejím odtlačováním seu modelů s elektrickým pohonem ovládá zpátečka (brzdí se neutrálem); u modelůse spalovacím motorem se odtlačováním spoušti brzdí. Vysílače mohou býtklasické nebo počítačové. Výhodou klasických je velká jednoduchost a nižšícena, což je předurčuje do role souprav pro začátečníky, kteří nechtějí přílišinvestovat ve chvíli, kdy mají jen malou představu o své modelářskébudoucnosti. Zastanou také roli „druhého rádia do rodiny“, které si berete ssebou na výlet nebo na dovolenou, popřípadě se na něm zaučuje váš potomek.Počítačové vysílače nabízejí navíc množství speciálních funkcí počínaje pamětíparametrů pro několik modelů, možností nastavování velikostí a smyslů výchylekjednotlivých serv, až po speciální mixové funkce, umožňující ovládání složitýchmodelů, vrtulníků atd. Kromě základních ovladačů (křížových nebo volantu) jsouvysílače vždy vybaveny trimy, které slouží pro doladění středové (neutrální)polohy serva za provozu modelu. Trimy mohou být klasické mechanické nebo nyní upočítačových souprav již většinou digitální, jejichž poloha se okamžitě ukládádo paměti. Dále jsou vícekanálové vysílače vybaveny dalšími ovladači (otočnýminebo posuvnými) a přepínači. Přepínače se rozdělují na kanálové (přepnutívyvolá pohyb serva do jiné polohy) a mixové. Ty slouží k zapínání a vypínánímixových funkcí za provozu modelu (např. přepínání dvojích výchylek serv).Většina vysílačů je vybavena zásuvkou Učitel-Žák, která umožňuje propojitdvojici vysílačů kabelem a provádět výcvik pilotáže s dvojím řízením. Pomocípřepínače může učitel libovolně předávat řízení žákovi a naopak řízení převzít,pokud je třeba napravit nějakou hrubou chybu. Vzhledem k tomu, že počítačové RCsoupravy mají již jasnou většinu na trhu, určitě neuškodí zařazení maléhopřehledu funkcí a možností, které počítač modeláři přináší.

Základní programové funkce a mixy pro modely letadel

Pamět modelů

Do paměti uložíte veškeré parametry (mixy, velikosti a smysly výchylek atd.), včetně nastavení trimů. Dobré
vysílače mají paměť aspoň na pět modelů.

Kopírování paměti

Dovoluje kopírovat již existující parametry pro jeden model na jiné místo v paměti.

Volba typu modelu

Dle typu vysílače můžete nastavit různé základní typy modelů – např. akrobat (ACRO), větroň (GLIDER)
a vrtulník (HELI).

Volba konfigurace křídla

Dovoluje nastavit pro model větroně program pro křídlo se čtyřmi nebo dvěma servy.

Volba desky cykliky

Umožňuje pro model vrtulníku zvolit odpovídající způsob ovládání desky cykliky (normal, 120 a 180).

Jméno modelu

Dovoluje označit každý model názvem.

Časovač/stopky

Časomíru můžete obvykle nastavit jako časovač, který odpočítává nastavený časový interval se zvukovou signalizací konce měřené doby nebo jako stopky běžící od nuly.

Mazání dat (Resetování)

Pokud programujete nový model na místo staršího, můžete celý obsah paměti pro daný model vymazat.

Volba módu vysílače

Umožňuje nastavit požadovaný mód uspořádání křížových ovladačů.

Fail-safe (nouzový režim)

Při použití modulace QPCM (Hitec) umožňuje nastavit nouzové výchylky všech serv pro případ, kdy přijímač přijímá signál, který vyhodnotí jako nesprávný (nebo signál zcela chybí). Je tak zajištěno, že se serva nebudou pohybovat zcela nahodile, což dává jistou možnost záchrany modelu nebo zabránění vzniku škod způsobených modelem, ačkoliv nad nim ztratíte kontrolu.

Offset (odchylka)

U některých mixů je výhodné, pokud se mix začne uplatňovat až od určité polohy ovladače řídícího kanálu. Např. mix, který u motorového větroně potlačuje výškovku v závislosti na plynu, by měl fungovat až od takových otáček motoru, kdy se model začíná opravdu vzpínat.

Nastavení velikosti výchylek (ATV – Adjustable Travel Volume)

Dovoluje libovolně nastavit velikost výchylek serv, symetricky od středu. Tak funguje nastavování velikosti výchylek např. u vysílačů Ranger 3FM Sky, LASER 4 a 6.

Nastavení velikosti výchylek (EPA – End Point Adjustment)

Dovoluje libovolně nastavit velikost výchylek serv, navíc nezávisle pro obě poloviny pohybu ovladače. Tak funguje nastavování velikosti výchylek u počítačových souprav.

Nastavení rychlosti pohybu serva

Počítačové soupravy vyšších tříd dovolují zpomalit pohyb serva (např. pro realistické zasouvání podvozku)

Dvojí výchylky (Dual Rate, D/R)

Pomocí přepínače můžete za letu přepínat dvě velikosti výchylek kormidel. Např. akrobatický model s citlivým řízením odstartujete s malými výchylkami kormidel, po nastoupání do bezpečné výšky přepnete na výchylky velké a věnujete se akrobacii. Před přistáním opět přepnete na bezpečnější malé výchylky.

Exponenciální průběh výchylek (EXPO)

Mění průběh odezvy serva na pohyb ovladače. Funkci můžete nastavit tak, že větší výchylce ovladače okolo neutrálu bude odpovídat jen malé vychýlení serva (přesné řízení i pro velmi citlivý model), při větším vychýlení ovladače začne servo velikost výchylky „dohánět“, takže můžete bez problému provádět i ty nejprudší
akrobatické obraty. A naopak můžete citlivost okolo neutrálu zvýšit.

Letové podmínky (Flight Condition, Flight Phase)

Pomocí přepínače(ů) můžete přepínat mezi 3-4 sadami nastavení trimů, exponenciál, dvojích výchylek a dalších parametrů pro jeden model. A protože těmito přepínači je možno aktivovat současně i řadu mixových funkcí, je možno pouhým přepnutím přepínače (dle potřeby) změnit letové charakteristiky modelu – např. u větroňů nastavení pro rychlý přelet, vlek nebo kroužení v termice.

Subtrim

Je jemný elektronický trim, dovolující velmi přesné nastavení neutrální polohy serva.

Obrácení smyslu výchylek serv (Servo Reverse)

Dovoluje nastavit směr pohybu serva. Na klasických vysílačích k tomuto účelu slouží mechanické přepínače, u počítačových je to záležitost programová.

Zhasnutí motoru (Throttle Cut)

Dovoluje naprogramovat úplné uzavření plynu spalovacího motoru po stisku tlačítka na vysílači.

Volně programovatelné mixy

Volně programovatelné mixy (případně zapínatelné a vypínatelné přepínači za letu), dovolují libovolně programovat kanál řídící (Master) a řízený (Slave) a odezvu (poměr mixu a jeho smysl). Počet volně programovatelných mixů je obvykle dobrým vodítkem pro posouzení „inteligence“ počítačové RC soupravy.

Přistávací konfigurace (LANDING)

Po přepnutí příslušného přepínače se současně vychýlí vztlakové klapky do předprogramované polohy a výškovka automaticky vyrovnává vzniklý klopivý moment. Tato funkce je použitelná i v případě, že má model klapky a křidélka mixována jako flaperony.


Mix výškovka-klapky

Při vychýlení výškovky se v opačném smyslu vychylují i klapky, což umožní „hranatější“, „3D“ či „pylonářské“ zatáčky a obraty.

Mix křidélka–směrovka (Combi - mix)

Působením mixu se při vychýlení ovladače křidélek vychyluje rovněž směrovka, přičemž směrovku můžete stále příslušným ovladačem řídit. Velmi dobré pro makety větroňů nebo modely a la Piper.

Elevony

Mix pro samokřídla; každé křidélko je ovládáno zvláštním servem a vykonává pohyb jako normální křidélko (jedno nahoru, druhé dolů) a zároveň jako výškovka (obě plochy současně nahoru nebo dolů). Pohyb obou ploch v obou rolích bývá nezávisle nastavitelný.

Motýlkové ocasní plochy (V-tail)

Sdružené ocasní plochy, každá plocha je ovládána jedním servem a mix kombinuje pohyby směrovky a výškovky. Pohyb obou ploch v obou rolích bývá nezávisle nastavitelný

Diferenciace výchylek křidélek

Umožňuje nastavit různou velikost výchylky křidélek nahoru a dolů (výchylka nahoru má být větší, neboť je křidélko v této poloze méně účinné). Mix má zásadní vliv na koordinovaný průlet zatáčkou, kdy model nemá tendenci zatáčku „utahovat“, ani z ní vyklouzávat ven. Nutné zvláště pro větroně.

Flaperony

Mixuje dohromady pohyby křidélek a vztlakových klapek nebo brzd. Při použití tohoto mixu je každé křidélko ovládáno zvláštním servem a křidélka vykonávají svoji normální funkci v závislosti na poloze příslušného ovladače. Zároveň ale můžeme ovladačem klapek libovolně souhlasně vychylovat křidélka nahoru (brzdy) nebo dolů (vztlakové klapky). Funkce zpravidla zahrnuje i nastavení diferenciace výchylek křidélek.

Mix klapky-křidélka

Zajišťuje vychylování křidélek (dvojitých klapek) ve funkci klapek zároveň s klapkami (pokud jsou na křídle vedle mixovaných křidélek i klapky, používá se spíše název dvojité klapky, než flaperony). Pohyb klapek je ovládán zvláštním ovladačem (otočným nebo posuvným).

Mix klapky-výškovka

Zajišťuje, že výškovka automaticky vyrovnává klopivý moment vyvolaný vychýlením klapek. Funguje současně s mixem klapky-křidélka.

Crow (butterfly) mix

Umožňuje strmý sestup modelu na přistání bez nadměrného zvýšení dopředné rychlosti. Mix zajišťuje současné vychýlení klapek dolů a křidélek jako brzd nahoru, velikost výchylky je proporcionálně ovládána ovladačem plynu. Současně je možno programovat výchylku výškovky pro vyrovnání klopivého momentu.

Mix křidélka-klapky

Mixuje klapky tak, aby pracovaly současně jako křidélka (někdy se to označuje jako dvojitá křidélka; vnitřní plochy mají zpravidla cca poloviční výchylky).

PROGRAMOVÉ FUNKCE PRO VRTULNÍKY

Letový režim (Flight Condition, Flight Phase)

Pomocí přepínače(ů) můžete volit 3-4 režimy letu: visení, dopředný let a let na zádech a autorotace. Současně se přepínají příslušné křivky předvolby plynu a kolektivu, zisk gyra atd.

Mix vyrovnávací rotor-plyn

Při visení udržuje stálou výšku modelu, pokud pohybujete ovladačem směrovky (vyrovnávacího rotoru, ocasní vrtulky). Protože při různém úhlu nastavení listů vyrovnávacího rotoru odebíráte různý výkon od nosného rotoru, vrtulník by bez tohoto mixu stále osciloval nahoru a dolů.

Nastavení gyroskopu

Funkce umožňuje pro každý letový režim nastavit optimální zisk gyra. Podmínkou je samozřejmě použití odpovídajícího typu gyroskopu (tzv. Dual Heading gyro).

Autorotace (Throttle Hold)

Používá se při provádění přistání autorotací. Funkce zajistí stažení plynu do nastavitelné polohy bezpečného volnoběhu a odpojí servo plynu od ovladače. Ovládání kolektivu je samozřejmě zachováno.

Křivka předvolby plynu (Throttle Curve)

Umožňuje nastavení křivky předvolby plynu ve 2-5 bodech („křivka“ je ve skutečnosti soustava přímkových úseků spojujících naprogramované body) a jemně tak optimalizovat průběh otáček motoru v závislosti na poloze ovladače plynu. Každý režim letu (kromě autorotace) má svoji nezávisle nastavitelnou křivku.

Křivka předvolby kolektivu (Pitch Curve)

Umožňuje nastavení křivky předvolby kolektivu v 2-5 bodech („křivka“ je ve skutečnosti soustava přímkových úseků spojujících naprogramované body) a jemně tak optimalizovat průběh nastavení úhlu náběhu listů nosného rotoru v závislosti na poloze ovladače plynu/kolektivu. Každý režim letu včetně autorotace má svoji
nezávisle nastavitelnou křivku.

Revomix

Revomix slouží pro potlačení reakčního momentu (projeví se otáčením vrtulníku okolo svislé osy) způsobovaného změnou úhlu náběhu listů nosného rotoru a změnou rychlosti jeho otáčení. Mixuje se tedy kolektiv do ovládání vyrovnávacího rotoru. Pro každý režim letu (kromě autorotace) lze naprogramovat různé hodnoty pro polohu ovladače plynu/kolektivu v dolní a horní polovině výchylky.

Nastavení desky cykliky (Swashplate)

Používá se pro mechaniky CCPM (Collective&Cyclic Mixing), u nichž je v jedné chvíli kolektiv ovládán více než jedním servem (systémy 120 a 180 stupňů). Zajišťuje, že pokud pohybujete pouze ovladačem plynu/kolektivu, pohybuje se deska cykliky pouze nahoru a dolů, bez stranových výchylek (tj. za letu vrtulník svisle stoupá
a klesá bez klonění nebo klopení).

 

O autorovi

  • Jméno cernil
  • Region Nymburk
  • Tak jsem normální kluk, to asi stačí... Ostatní se můžeš dozvědět...
Můj profil