Audi TT clubsport quattro: TT ve své nejčistší podobě
Audi TT clubsport quattro
Cíl, který si při vývoji tohoto konceptu inženýři stanovili, bylo dosažení puristické čistoty nejvyššího stupně. Žádné čelní sklo, žádné A-sloupky, žádná střecha - místo toho jen extrémně nízký štít kolem celého interiéru,
který připomíná klasický speedster. Ochranné rámy známé z TT Roadsteru byly zachovány, ale v nižším provedení o stejné výšce jakou mají sedadla.
Přídi dominuje jednodílná maska chladiče s hliníkovými prvky, která TT clubsport dělá opticky ještě plošší než ve skutečnosti je. Čtyři kruhy nejsou umístěny na masce jako na většině modelů značky Audi, ale až výše na kapotě. Velké vstupy na přídi přivádí vzduch k výkonnějšímu motoru TFSI®. Světla pro denní svícení ze světelných diod přitahují zraky kolemjdoucích kdekoliv se TT clubsport quattro objeví. Jasně viditelný tlumič výfuku z ušlechtilé oceli je výrazným prvkem zadního nárazníku a společně s difuzorem podtrhuje sportovní charakter vozu. Dvojice koncovek výfuku připomíná sériové sportovní modely značky Audi jako je například RS 4.
Boční pohled byl záměrně ponechán bez výrazných rušivých prvků a dokonce i dveřní kliky bude pozorovatel hledat marně. Koncept TT clubsport quattro je otevírán dálkovým ovládáním. Rozměry vnějších zpětných zrcátek byly také minimalizovány. Kola z lehkých slitin o průměru 20“ s pneumatikami o rozměru 265/30 R20 zvýrazňují muskulaturní vzhled studie, podobně jako rozchod kol zvětšený o 80 mm ve srovnání s produkční verzí Audi TT. Širší jsou dokonce i lemy blatníků.
Karoserie je nalakována v šedém laku Daytona Grey, který se nejprve objevil na modelech RS 4 a S8. Exteriér je vyveden ve tmavých odstínech šedé, kontrastujících s maskou chladiče a dalšími prvky v ocelově lesklém provedení. Oranžové brzdové třmeny symbolicky spojují exteriér s oranžovým interiérem.
Posádce jsou k dispozici skořepinová sportovní sedadla se čtyřbodovými bezpečnostními pásy, která řidiči a spolujezdci poskytují výbornou oporu i při extrémních jízdních situacích – třeba na závodním okruhu.
Velkorysé uplatnění hliníku v interiéru je pro vozy Audi charakteristické. Začíná u volantu zdobeném dvojitými rameny z tohoto lehkého kovu. Pokračuje u perforovaných pedálů z hliníkové slitiny, které usnadňují ovládání a současně šetří hmotnost. Hliníková opěrka nohou je připravena jak pro řidiče
tak i pro spolujezdce. Řadicí páku převzatou z Audi R8 s hliníkovou hlavicí je radost uchopit.
Designéři Audi přišli s originálním nápadem v oblasti integrace mobilní zábavy. Do prostředního ze tří centrálních výdechů ventilace umístili rozhraní pro MP3 přehrávač BeoSound 2 od renomované firmy Bang & Olufsen.
Přístrojový štít je velmi odlišný od toho, který je v produkční verzi Audi TT. Pohledy přitahují vertikálně orientované ručky palubních přístrojů i jejich originální grafika. Hodiny i ukazatel počtu najetých kilometrů jsou v takovém automobilu nadbytečné, a tak je na přístrojovém štítu nenajdete. Tady jde o čistý požitek z jízdy.
Závodní charakter Audi TT clubsport quattro je podtržen použitou technikou. Konstruktéři Audi vsadili studii pod kapotu motor 2.0 TFSI s ještě větším výkonem, než 260 koní u vrcholné verze Audi S3. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva překonává třísetkoňovou hranici. Díky pozměněnému sacímu potrubí bylo možno z agregátu, který byl ve své kategorii v letech 2005 a 2006 zvolen motorem roku, dosáhnout ještě vyššího výkonu. Ten je přenášen na všechna čtyři kola. TT clubsport quattro je tak prvním čtyřválcovým Audi TT nové generace, které je vybaveno pohonem všech kol.
Dvouspojková převodovka S tronic řadí rychlostní stupně prakticky bez přerušení toku výkonu a umožňuje možnost manuální volby řidiče.
Kdokoli otevře kapotu spatří fascinující motorový prostor bez kabelů a pomocných zařízení, která obvykle kazí estetický dojem. Motorový prostor je designérsky velmi čistě provedený. Z tohoto důvodu byla jednotka ABS, komponenty klimatizace a filtr s aktivním uhlím přemístěny. Sportovní vzduchový filtr zajišťuje dostatečný přísun vzduchu do motoru. Výfukový systém byl přepracován tak, aby odpovídal sportovním vlastnostem vozu po výkonové i zvukové stránce.
Poprvé jsou na Audi TT použity keramické brzdy, které vykazují nevadnoucí opakované brzdné výkony a dramatická zpomalení. Audi TT clubsport quattro je puristickým strojem kombinujícím výkon sportovního automobilu s jedinečným designem. Zůstává současně původním Audi TT, stejně tak jako ukazuje, co vše je možné vytvořit z tak fantastického sériového vozu. Výroba malé série tohoto prototypu je v současné době zvažována.
zdroj: www.audiv8.cz