25.Červenec 2007

Nové Audi TT Coupé: dynamika zachycená ve tvaru

Druhá generace vozu Audi TT coupé

Ihned po svém uvedení na podzim roku 1998 se Audi TT Coupé stalo kultovním vozem a modlou automobilových nadšenců. Jako uragán opanovalo segment sportovních vozů a posílilo skvělý image značky Audi. Nyní nastupuje druhá generace tohoto úspěšného modelu. Svým designem, výkonem motoru
i jízdními vlastnostmi je nové TT Coupé dokonalým ztělesněním dravé dynamiky.

Audi TT Coupé



 

Design exteriéru



První generace Audi TT Coupé znamenala významný milník v konstrukci automobilů. Kupé TT se stalo obdivovanou ikonou, jeho design podřízený ryzím geometrickým liniím vynikal čistým a střízlivým slohem, připomínajícím slavnou designérskou školu Bauhaus dvacátých let minulého století. Díky svému nadčasovému stylu, který byl významným zdrojem inspirace pro celý automobilový obor, je exkluzivní silueta Audi TT stále zcela nezaměnitelná.
Designéři nového Audi TT Coupé s pietou dodrželi genetický kód jeho předchůdce a rozvedli jej ještě dále – důsledné geometrické linie nového TT splývají do dokonale harmonické stylové jednoty. Aerodynamický tvar nízké a poměrně úzké kabiny s úzkými středními sloupky vhodně doplňuje protáhlé a velkoryse rozkročené tělo karoserie, jejíž proporce budí pocit sebejisté síly – její silueta formovaná hladce propojenými konkávně i konvexně klenutými plochami připomíná atleta připraveného vyrazit vpřed.
Nová jednodílná maska chladiče dodává přídi vozu rozhodný a dynamický výraz. Rozměrné otvory pro vstup vzduchu svědčí o mimořádné vitalitě motoru a účinnosti brzd. Stoupající křivka krytů světlometů korespondující s tvarem masky chladiče a V-prolisem kapoty podtrhuje výraz vyzrálé elegance. Tento
dojem podporuje i prostorové tvarování krytů světlometů a koncových světel, zabíhajících hluboko do boků karoserie. Pro Audi TT charakteristická robustní záď a výrazné podběhy kol prozrazují utajenou sílu. Ryze sportovní image doplňují mohutné koncovky výfuků, široký difuzér a centrálně situované třetí koncové světlo.
Zadní spoiler nového Audi TT Coupé je v klidu téměř nepostřehnutelný. Při dosažení rychlosti 120 km/h jej však ektrické ovládání automaticky vysune a vyklopí směrem vzhůru, čímž se zvýší přítlak na zadní nápravu. Poklesne-li rychlost pod 80 km/h, zasune se spoiler zpět. Vztlakovou sílu omezuje i vhodné tvarování spodní plochy karoserie.

Interiér

Původní Audi TT Coupé bylo jedním z mála sportovních vozů, které nabízely čistě sportovní styl i v designu interiéru. Rovněž u nového modelu se dynamická elegance exteriéru odráží v jeho vnitřním uspořádání. Dominantním prvkem přístrojové desky je sdružený přístroj s rozměrnými kruhovými číselníky rychloměru a otáčkoměru. Klasický kruhový motiv značky Audi, která jako centrální prvek zdobí střed volantu, se uplatňuje i ve tvaru ventilačních otvorů a dalších detailů interiéru.
Příjemnou novinkou je velký digitální údaj rychlosti jízdy na informačním displeji řidiče, který je možno kdykoli vyvolat. Široký věnec nově tvarovaného sportovního volantu obšitý kvalitní kůží dokonale zapadá do dlaní. Jeho spodní část je zploštělá, aby řidiči usnadnila nástup a výstup. Anatomická přední sedadla s výrazným boční vedením jsou uložena ještě níže než u původního modelu a poskytují řidiči i spolujezdci dokonalou jistotu sportovního sezení. Každý řidič si může snadno nalézt svou optimální polohu pro řízení, protože sedadla jsou stejně jako volant podélně i výškově nastavitelná.

Audi TT Coupé



 

Karoserie



Zpočátku bude nové Audi TT stejně jako jeho předchůdce k dispozici pouze v provedení 2 + 2; roadster bude uveden později. Nový model překonává svého předchůdce výraznějším sportovně-dynamickým vzhledem, dosaženým vhodnou změnou proporcí. Ve srovnání s ním je o 137 mm delší a o 78 mm širší, přičemž na výšku povyrostl jen o 6 mm. Jeho celková délka tedy dosahuje 4178 mm při šířce 1842 mm, výšce 1352 mm a rozvoru 2468 mm. Díky tomu se zvětšily i rozměry interiéru, na délku o 75 mm na 1577 mm, na šířku ve výšce ramen vpředu o 29 mm na 1352 mm a vzadu o 23 mm na 1206 mm. Rozměrné víko poskytuje snadný přístup k zavazadlovému prostoru, jehož základní objem 290 litrů se po odklopení zadních sedadel zvětší až na 700litrový prostor s délkou 1700 mm, což jsou ve třídě sportovních kupé naprosto špičkové
parametry.


Lehká a neobyčejně tuhá konstrukce karoserie vychází z koncepce prostorového rámu z hliníkové slitiny ASF (Audi Space Frame) [?]. U modelu TT je vůbec poprvé použita její kombinace s díly z oceli, přičemž na hliníkové díly připadá 69 % hmotnosti konstrukce. Z plně galvanizovaných ocelových dílů je vyrobena především podlaha zadní části karoserie, dveře a víko zavazadlového prostoru. Dosahuje se tak optimálního rozložení hmotnosti na obě nápravy, které příznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu.
Hmotnost karoserie je 206 kg, z toho připadá 140 kg na hliník a 66 kg na ocel – plně ocelová konstrukce by byla o celých 48 % těžší. Celková hmotnost verze s motorem 2.0 TFSI dosahuje pouhých 1260 kg, u verze 3.2 quattro 1410 kg.
Tyto vynikající parametry staví Audi TT Coupé do čela dané výkonnostní třídy a rozhodující měrou přispívají k dosažení jeho skvělých jízdních vlastností. Svou pevností a tuhostí splňuje karoserie s unikátní koncepcí ASF špičkové požadavky čistokrevného sportovního vozu. Torzní tuhost konstrukce nového Audi TT Coupé se ve srovnání s jeho předchůdcem zvýšila o 50 % a stejně výrazně vzrostla i jeho odolnost v bariérovém testu.

Motor a pohon



Vysoký výkon a působivé dynamické vlastnosti mohou podle výběru zákazníka novému Audi TT Coupé dodávat dva příčně uložené zážehové motory, přeplňovaný čtyřválec a vidlicový šestiválec. Velmi efektivní využití síly těchto motorů zajišťují dvě špičkové technologie, které jsou v segmentu sportovních vozů zcela unikátní. Pro oba typy je to na přání dostupná dvojspojková automatická převodovka S tronic (dříve označovaná DSG), verze s motorem V6 je sériově vybavena stálým pohonem všech čtyř kol quattro.
Čtyřválcový přeplňovaný motor technologie TFSI s objemem 1984 cm3 získal už po dva roky za sebou (2005 a 2006) prestižní cenu „Motor roku“. Mezinárodní porota odborníků tak ocenila jeho inovativní koncepci, díky níž bylo dosaženo dokonalé spolupráce dvou moderních technologií. Jednou z nich je přeplňování výfukovým turbodmychadlem a druhou technologie přímého vstřikování benzinu do válců FSI [?] vyvinutá společností Audi a důkladně prověřená ve vozech Audi R8. Tyto závodní speciály prokázaly své kvality v závodech 24 hodin Le Mans, kde z pěti startů čtyřikrát zvítězily (letos je na první příčce vystřídal další speciál Audi R10, tentokrát se vznětovým motorem!).

Audi TT Coupé



Vysoce výkonný čtyřventilový motor TFSI [?] velmi dynamicky reaguje na přidávání plynu. Už od 1800 otáček dodává točivý moment 280 Nm, který neklesá v celém rozsahu až do 5000 min-1 a v rozmezí mezi 5100 až 6000 min-1dosahuje maximálního výkonu 147 kW (200 k). Audi TT Coupé vybavené dvojspojkovou převodovkou S tronic [?] s ním dosáhne stovky během 6,4 s, maximální rychlosti 240 km/h a spotřebuje v průměru jen 7,7 l benzinu na sto kilometrů jízdy.
Ještě větší sílu prozrazuje sonorní zvuk atmosférického motoru 3.2 V6 o objemu 3189 cm3, který nabízí pozoruhodný točivý moment 320 Nm v rozmezí od 2500 do 3000 otáček a dosahuje maximálního výkonu 184 kW (250 k) při 6300 min-1.
Díky neobvykle malému úhlu rozevření válců pouhých 15° je stavba motoru velmi kompaktní, takže jej bylo možné umístit napříč ve směru jízdy. Každá z řad válců je opatřena dvěma vačkovými hřídeli s plynule regulovatelným natáčením, které zajišťuje optimální časování sacích i výfukových ventilů. Motor 3.2 V6 dokáže Audi TT Coupé s převodovkou S tronic katapultovat z nuly na 100 km/h za pouhých 5,7 s a hladce jej dále rozjíždí až na 250 km/h, kde jeho rozlet zastaví elektronický omezovač rychlosti. Průměrná spotřeba
tohoto vozu je 9,4 l/100 km.


V sériovém provedení je výkon obou motorů přenášen šestistupňovou mechanickou převodovkou uloženou ve velmi lehké skříni z hořčíkové slitiny. Fanoušci špičkové techniky si mohou zvolit pro sportovní vozy zcela unikátní řešení, dvojspojkovou automatickou převodovku S tronic. Její dvě spojky se při řazení střídají v činnosti, čímž se dosahuje bleskové změny převodů bez znatelného přerušení akcelerace vozu. Převodovka S tronic tak dokonale kombinuje výhody konvenčních manuálních a moderních automatických převodovek a přispívá nejen ke zvýšení komfortu jízdy, ale i ke zvýšení hospodárnosti a zároveň i dynamických vlastností vozu.
Zatímco čtyřválec pohání přední kola, výkon motoru V6 se rozděluje na obě nápravy prostřednictvím stálého pohonu všech kol quattro [?]. Tato technologie je v segmentu sportovních kupé zcela exkluzivní a její účinnost byla ve srovnání s originálním modelem rovněž zdokonalena. Stěžejním prvkem pohonu je elektronicky řízená vícelamelová spojka, která za normálních podmínek převádí asi 85 % točivého momentu na přední kola. Vyžadují-li to odlišné trakční podmínky na nápravách, může se poměr sil mezi přední a zadní nápravou plynule měnit a v extrémních případech může být celý výkon motoru přenášen pouze na přední nebo naopak na zadní kola.

Podvozek



Zásadní podíl na vynikajících jízdních vlastnostech nového Audi TT Coupé má nepochybně propracovaná dynamická koncepce a dokonalé vyladění jeho podvozku včetně promyšlených elasto-kinematických opatření. Příznivě se projevilo i snížení těžiště vozu o 9 mm a rozšíření rozchodu i použití rozměrnějších a širších kol. Přední náprava s rozchodem 1572 mm je uložena v pomocném hliníkovém rámu. Hřebenové řízení s nízkým převodem je velmi citlivé a přesné a jeho činnost podporuje adaptivní posilovač regulovaný podle rychlosti jízdy. Značným zdokonalením proti zadní nápravě se zkrutnou příčkou použité u předchozího modelu je čtyřprvkové zavěšení zadních kol s rozchodem 1558 mm a s tlumiči umístěnými vně pružin. Ukotvení podélných vodicích ramen, která zachycují trakční a brzdné síly, je poddajné, což zvyšuje jízdní komfort. Naproti tomu zakotvení tří příčných ramen je tuhé a slouží k přesnému zachycení příčných sil.

Audi TT Coupé



Model s čtyřválcem 2.0 TFSI je sériově opatřen 16“ litými hliníkovými koly s pneumatikami 225/55 R 16, verze 3.2 quattro má kovaná hliníková kola o průměru 17“ s nízkoprofilovými pneumatikami 245/45 R17. Audi TT Coupé má na všech čtyřech kolech nově vyvinuté kotoučové brzdy s obložením destiček se zvýšeným koeficientem tření, zlepšujícím odezvu a účinnost brzdění.
Od základů přepracovaný elektronický stabilizační systém ESP [?] zajišťuje předvídatelné chování vozu přecházející od neutrálního k mírně nedotáčivému. Jeho sofistikované speciální vyladění podporuje kombinaci dravě sportovní agility se skvělým ovládáním, která umocňuje požitek z řízení.

Na přání je dostupná i další progresivní technologie, jakou nenabízí žádný z konkurentů Audi. Je to vyspělý adaptivní tlumicí systém Audi magnetic ride, který vtipně řeší rozpor mezi požadavky na komfort jízdy a na dosažení příznivých sportovně-dynamických vlastností vozu. Jeho základním prvkem jsou drobné magnetické částice rozptýlené v oleji tlumičů. Jsou-li částice vystaveny magnetickému poli, mění se během milisekund charakteristika tlumičů. Systém je adaptivní, velmi rychle se přizpůsobuje okamžitým jízdním podmínkám a tím zaručuje vysoký komfort a zároveň i sportovní dynamiku jízdy. Řidič může podle svých preferencí volit mezi komfortním a sportovním nastavením tlumičů.

Sériová výbava



Sériová výbava nového Audi TT zdůrazňuje nekompromisně sportovní charakter vozu, zároveň však poskytuje značný stupeň komfortu. Interiér vozu je proveden v šedé barvě s doplňky v efektním hliníkovém designu. Sportovně koncipovaná přední sedadla mohou být elektricky výškově i podélně nastavitelná. U čtyřválce jsou opatřena textilními potahy, u modelu V6 jsou potažena kombinací Alcantara/kůže a vyhřívána. Ve spodní části zploštělý sportovní volant obšitý kvalitní kůží nejen podtrhuje charakter vozu, ale zároveň usnadňuje řidiči nastupování a vystupování. Automatická klimatizace reguluje vytápění a větrání v závislosti na poloze slunce. K sériové výbavě patří i informační systém řidiče [?] a rádio Chorus s CD přehrávačem. Zadní sedadla dělená v poměru 50 : 50 lze sklopit a zvětšit tak objem zavazadlového prostoru.

Volitelná výbava



Z výbavy dodávané na přání si mohou zákazníci vybrat z mnoha luxusních a high-tech prvků. Pro přední sedadla jsou nabízena tři provedení kožených potahů v kombinaci se sadou doplňků v hliníkovém provedení, a pokud to není již součástí sériové výbavy (model V6), mohou být opatřena elektrickým vyhříváním.
Významným přínosem k bezpečnosti i komfortu jízdy jsou xenonové světlomety [?] s integrovanými denními světly, u modelu V6 patřící k sériovému vybavení, a zejména adaptivní světla [?], která se natáčejí ve směru jízdy, doplněná speciálními odbočovacími světly. Bezpečnost a pohodlí jízdy zvyšuje také tempomat, akustický parkovací systém Audi parking system [?] či ostřikovače a stěrače světlometů.

Nové Audi TT Coupé může být vybaveno zcela novým kombinovaným audiosystémem spojeným s řídicím systémem, který kromě ovládání řady funkcí vozu a jeho příslušenství umožňuje pohodlné ovládání telefonu. Jeho součástí je i navigační systém s šestipalcovým monochromatickým displejem, vyvinutý
podle konceptu systému MMI [?] modelů Audi A6, A8 a Q7.
Novinkou je nová generace rozhlasových systémů se zdokonaleným příjmem FM a intuitivním ovládáním, které lze kombinovat s vysoce kvalitními audiosystémy. Pro mobilní telefon může být středová konzola opatřena univerzální hands-free sadou s rozhraním Bluetooth.

 
Autor: dudlisekk v 16:25, |

Komentáře (0):