Brouci a berušky, kteří děláte autoškolu, vypracovala jsem 25 otázek z techniky, tak snad se vám to šikne:-)
Zkušební otázky pro zkoušku z údržby vozidla a jeho ovládání
1. Popište úkony kontroly vozidla před jízdou
Sledujeme:
samovolný nežádoucí únik oleje, paliva, chladící či brzdové kapaliny
závady na kolech a pneumatikách (poškození disku, podhuštěná/přehuštěná pneumatika apod)
čistotu skel, zpětných zrcátek, světel, odrazek a SPZ
funkčnost vnějšího osvětlení vozidla
jiná poškození vozidla
při denním používání vozidla není nutné provádět tak podrobnou kontrolu jako po jeho občasném použití. Po delším stání, nebo v případě, že se na vozidle střídá více řidičů, je třeba vozidlu věnovat více času a důkladně ho prohlédnout
v motorovém prostoru kontrolujeme stav provozních náplní (množství oleje v motoru, množství chladící kapaliny, množství brzdové kapaliny, množství vody v ostřikovači skel a světlometů) pokud kterákoliv kapalina nedosahuje požadovaného množství, doplníme ji na předepsaný stav!
příležitostně kontrolujeme také napnutí klínového řemene, množství elektrolytu v akumulátoru, čistotu motoru.
2. Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky
Správné nahuštění pneumatiky měříme vždy na studených pneumatikách nezahřátých jízdou. Měřič tlaku vzduchu po odšroubování čepičky ventilu pevně přitiskneme na ventilek, aby vzduch neunikal kolem vstupního otvoru měřiče. Po uvolnění měřiče přečteme naměřený tlak. Nesouhlasí-li s hodnotami požadovanými výrobcem (uvedeno v návodu k vozidlu i na vnitřní straně víčka palivové nádrže), upravíme jej buď dohuštěním nebo upuštěním vzduchu mírným tlakem na hrot ventilku. Našroubujeme čepičku ventilku. Tlak v pneu je jedna z veličin, o kterou bychom měli soustavně dbát, protože spolurozhoduje o bezpečnosti jízdy, její hospodárnosti a životnosti pneumatik i dalších dílů podvozku. Moderní technologií je plnění technickým dusíkem, který zaručí podstatně nižší ztrátu tlaku a zahřátím nezvyšuje tlak v pneumatikách.
Správný tlak – předepsaný výrobcem (často rozdílný pro přední a zadní kola, či obsazeným nebo prázdným autem) zaručuje optimální kontakt s vozovkou, jízdní vlastnosti a spotřebu paliva, zároveň je důležitým předpokladem dlouhé životnosti pneumatik
Vyšší tlak – přehuštění – mírně klesá spotřeba, ale auto má horší „pružící“ schopnosti, na nerovnostech „odskakuje“ nadměrně se sjíždí střední část běhounu pneumatiky
Nižší tlak – podhuštění – zhoršují se jízdní vlastnosti, přední kola včasně nereagují na pohyb volantu, sjíždějí se kraje běhounu pneumatiky, rostě spotřeba až o 1 litr na 100 km, je tu vyšší riziko aquaplaningu.
Hloubku drážek dezenu měříme speciální měrkou. Minimální hloubka dezenu je 1,6mm jde jednak o osobní bezpečnost a též nám např. můžou zakázat vjezd do cizí země pokud by jsme měli ojeté pneumatiky
3. Jaké jsou nejčastější příčiny poškození plášťů pneu a jejich projevy?
rozjezd s prokluzujícími koly, brzdění se zablokovanými koly, průjezd zatáčkou na hranici smyku, přetěžování vozidla, nefunkčnost tlumičů, nesprávně seřízená geometrie náprav a řízení. (opravit lze jen drobná poškození – píchnutí) plošné poškození běhounu či boku pneumatiky s obnažením kordové vrstvy nebo průraz = nutnost výměny
4. Popište obsah kontroly kol a pneu a faktory ovlivňující jejich životnost
na kolech kontrolujeme:
neporušenost disku kola a jeho řádné upevnění kolovými šrouby
neporušenost pneumatiky a přítomnost cizích těles v jejím vzorku
hloubku vzorku na běhounu pneumatiky
správné nahuštění pneumatiky - Správné nahuštění pneumatiky měříme vždy na studených pneumatikách nezahřátých jízdou. Měřič tlaku vzduchu po odšroubování čepičky ventilu pevně přitiskneme na ventilek, aby vzduch neunikal kolem vstupního otvoru měřiče. Po uvolnění měřiče přečteme naměřený tlak. Nesouhlasí-li s hodnotami požadovanými výrobcem (uvedeno v návodu k vozidlu i na vnitřní straně víčka palivové nádrže), upravíme jej buď dohuštěním nebo upuštěním vzduchu mírným tlakem na hrot ventilku. Našroubujeme čepičku ventilku. Tlak v pneu je jedna z veličin, o kterou bychom měli soustavně dbát, protože spolurozhoduje o bezpečnosti jízdy, její hospodárnosti a životnosti pneumatik i dalších dílů podvozku. Moderní technologií je plnění technickým dusíkem, který zaručí podstatně nižší ztrátu tlaku a zahřátím nezvyšuje tlak v pneumatikách.
kontrola kol za jízdy – jestliže se za jízdy začne projevovat rychlá vibrace na volantu, která při zpomalení či zrychlení zmizí jde o signál, že některé z kol není vyváženo, musíme ho tedy co nejrychleji dynamicky vyvážit v odborné dílně. Nevyvážené kolo způsobuje nepravidelné sjíždění pneumatiky a zvýšené namáhání pohyblivých částí náprav a řízení.
další faktory ovlivňující životnost: způsob jízdy, dobrý stav všech částí na podvozku a předcházení mechanickému poškození
5. popište postup při výměně kola
vozidlo zajistíme parkovací brzdou a zařazením 1. rychlostního stupně. Stojí –li na vozovce, označíme jej výstražným trojúhelníkem jako překážku silničního provozu
kola na straně která zůstane na zemi, zajistíme klínama nebo např. kamením
Vyjmeme záložní kolo z úložného prostoru, připravíme zvedák a klíč na demontáž kolových šroubů
mírně povolíme kolové šrouby poškozeného kola
zvedák vložíme pod vozidlo podle pokynů výrobce vozidla, blíže k poškozenému kolu
zdvihneme vozidlo do potřebné výšky
zcela vyšroubujeme kolové šrouby a sejmeme poškozené kolo z nápravy vozu
nasadíme záložní kolo, lehce utáhneme kolové šrouby
spustíme zvedákem vozidlo na zem.
postupně dotáhneme pevně kolové šrouby křížovým způsobem
pneuměřičem zkontrolujeme tlak v pneu nasazeného kola, popř. upravíme na před. hodnotu
uklidíme poškozené kolo, pomůcky, trojúhelník
poškozené kolo necháme co nejrychleji opravit a vyvážit v odborné dílně
6. Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů použivá?
zážehový motor – směs benzinu /př. plynu/ a vzduchu je po stlačení ve válci zažehnuta elektrickou jiskrou svíčky. Pracují s nižím tlakem, nejvyšší točivý moment a výkon leží ve vyšších otáčkách, mají tichý a pravidelný chod
na rozdíl od vznětového motoru, je třeba u zážehového motoru zajistit zažehnutí palivové směsi ve válci elektrickou jiskrou.
vznětový motor: nafta se sama vznítí v silně zahřátém vzduchu ve válci. Pracují při vyšších tlacích nezbytných pro samovznícení směsi, jsou hlučnější, nejvyšší točivý moment leží v nižších otáčkách, jsou hospodárnější.
Přečištěný vzduch, který byl nasát do prostoru válců je písty stlačen. Tím se zahřeje na ca 800°C poté je ve stanoveném okamžiku do tlakové komůrky odděleného od spalovacího prostoru ve válci pod vysokým tlakem vstříknuta nafta. Nafta se horkem vznítí a začne hořet. To se rozšíří do válce, hořící palivo ve válci prudce zvětšuje svůj objem a tlačí píst ve válci dolů, motor vykonává svou práci. Při spouštění studeného motoru pomáhají zahřátí vzduchu v motoru elektrické žhavící svíčky.
co bychom měli vědět o pohonných hmotách:
používáme pouze pohonné hmoty předepsané výrobcem,
je li vozidlo se zážehovým motorem vybaveno katalyzátorem, smí být použit pouze bezolovnatý benzin
u starších vozidel bez katalyzátoru (Škoda 105,120) je třeba přidat do bezolovnatého benzinu příslušné množství aditiva, které chrání ventily před poškozením
u vznětového motoru respektujeme též požadavek výrobce
u motorové nafty se mohou při nízkých teplotách vyloučit parafinové částice a nafta zhoustne tak, že neprojde přes filtry do motoru =>příchod zimy – čerpáme tzv. zimní naftu nebo doplníme tzv. letní naftu přísadami, které zabrání jejímu tuhnutí
7. Popište kontrolu množství oleje v motoru a způsob jeho doplňování, časové intervaly pro jeho výměnu
kontrolu oleje v motoru měrkou provádíme na vozidle stojícím na rovině a s motorem v klidu, nejlépe po delším stání, kdy motorový olej stekl do olejové vany a měření je přesnější. Před vlastním měřením měrku otřeme. Není li olej ve vyznačeném rozsahu, doplníme ho. Množství oleje nesmí přesahovat horní rysku měrky! únik oleje je závadou, kterou necháme okamžitě opravit v odborném servisu
interval výměny oleje je předepsán výrobcem – tento údaj najdu v příručce ke konkrétnímu typu auta – u benzinových motorů je to běžně po 15.000km
8. Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru, mazání motoru řidiči vozidla a signalizaci případných projevů poruch během jízdy vozidla
je li dobíjení elektrické soustavy v pořádku, zhasne kontrolka po nastartování motoru – lehké prosvěcování, případně plné rozsvícení kontrolky za jízdy signalizuje, že alternátor nevytváří dostatečné množství elektrické energie. Může jít i o přetížení elektrické soustavy velkým počtem spotřebičů. Plné rozsvícení svědčí o závadě alternátoru
údržba mazací soustavy – spočívá v pravidelné výměně olejové náplně a olejového čističe /filtr/ v motoru. provádí se v odborné dílně po ujetí intervalu předepsaného výrobcem případně dle doporučení výrobce oleje. Při poruše se rozsvítí červená kontrolka, která značí že je nedostatek oleje
9. Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladící soustavy vozidla, signalizaci teploty chladící kapaliny řidiči a postup, došlo-li k přehřátí motoru /při dlouhém couvání nebo popojíždění v koloně/
před jízdou kontroluju pohledem na rysky na přetlakové nádobce množství chladící kapaliny, pravidelně kontroluju stav a napnutí klínového řemenu, který pohání čerpadlo chladící kapaliny, před začátkem zimního období nechám včas zkontrolovat celý stav chladícího systému a mrazuvzdornost chladící směsi
za jízdy kontroluji teploměr na přístrojové desce, jehož ukazatel by se po zahřátí motoru měl pohybovat kolem hodnoty 90°C v letních vedrech nebo v dlouhém stoupání může teplota mírně stoupnout. Rozsvítí li se červeně ukazatel teploty musíme neprodleně zastavit (přehřátí může být způsobeno sníženou účinností chlazení nebo nesprávným stylem jízdy) zastavíme, necháme vychladnout motor pže jinak hrozí nebezpečí vážného poškození nebo zadření motoru
10. Popište, jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jakými způsoby lze ovlivnit jeho životnost
katalyzátor je součástí výfukového potrubí a slouží pro snížení množství škodlivin ve výfukových plynech, je umístěn v blízkosti motoru kde navazuje na výfukové potrubí, životnost prodloužíme pokud budeme používat bezolovnatý benzín
11. Popište jakou funkci plní u vozidla spojka a jakými způsoby lze ovlivnit její životnost
umožňuje přenos hnací síly mezi motorem a převodovkou a jeho krátkodobé přerušení, spojku používáme při rozjezdu vozidla, řazení rychlostních stupňů, zastavování a manévrování s vozidlem.
Delší životnost spojky zajistíme tak, že ji necháme v odborném servisu správně nastavit a také necháme zkontrolovat správnou fci vypínacího zařízení (špatná fce se projevuje neplynulým záběrem spojky)
správné seřízení spojky spolu s fungujícími prvky jsou předpokladem dlouhé životnosti, tu dále ovlivníme jejím používáním a to tak, že se vyvarujeme dlouhodobého držení pedálu spojky ve spodní poloze, delší jízdy s prokluzováním spojky, prudkého uvolňování spojky při vysokých otáčkách a zařazených nižších rychlostních stupňů
12. Popište jakou funkci plní u vozidla převodovka a k čemu slouží její synchronizace
upravuje prostřednictvím převodových stupňů poměr otáček motoru a kol, umožňuje měnit směr otáčení hnacích kol pro couvání a umožňuje dlouhodobé rozpojení přenosu hnací síly z motoru na kola
synchronizace přispívá ke snadnému a tichému řazení rychlostních stupňů a k prodloužení životnosti převodovky. Podstatou její činnosti je vyrovnávání otáček ozubených kol dříve, než se při řazení dostanou do záběru
13. Popište, jakou funkci plní na vozidle tlumiče pérování, projevy jejich nesprávné činnosti a vliv na technický stav vozidla a bezpečnost jízdy
tlumiče pérování mají zásadní vliv na bezpečnou a plynulou jízdu, pže zabraňují rozkmitání náprav při přejezdu kola přes nerovnost vozovky a zajišťují neustálý styk auta s povrchem vozovky
nesprávná činnost se projeví tím že není zajištěn neustálý styk kol vozidla s vozovkou, dochází k rozkmitávání kol a k výraznému zhoršení jízdních vlastností vozidla, která může vést ke ztrátě ovladatelnosti vozidla při průjezdu zatáčkou. Též se prodlužuje brzdná dráha
14. Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny a její doplnění. co signalizuje rozsvícení kontrolky brzdového systému na přístrojové desce řidiče?
jakékoliv neodborné zásahy do brzd vozidla jsou velmi nebezpečné a proto nejsou dovoleny. Krom kontroly stavu a případného doplnění brzdové kapaliny nesmíme do brzd nijak zasahovat. Podle požadavku výrobce necháme v odborném servisu provést předepsané úkony, zejména: výměnu opotřebených brzdových destiček a čelistí, kontrolu fce, těsnosti a čistoty systému, pravidelnou výměnu brzdové kapaliny v systému. Brzdovou kapalinu necháváme měnit dle požadavku výrobce vozidla zpravidla jednou za dva roky. Pokud doplňujeme kapalinu osobně, dáváme pozor na těsnost celého systému, na kvalitu brzdové kapaliny, která v nádobce přichází do styku s ozvučím a vstřebává vzdušnou vlhkost (ta se při vysokých teplotách vypařuje a výsledkem může být zavzdušnění brzdové soustavy a snížení brzdného účinku)
některé závady brzd se projevu rozsvícením kontrolky brzdového systému na přístrojové desce – signalizuje nepřípustné opotřebení brzdového obložení nebo na nedostatek brzdové kapaliny, popř. zatažená ruční brzda pokud vozidlo stojí a svítí kontrolka brzd
15. Popište účel posilovače brzd a řízení na vozidle, proč se nesmí za jízdy vypínat motor?
takovýto posilovač snižuje sílu potřebnou pro ovládání řízení a ulehčuje řidiči práci především při manévrování v nízkých rychlostech /parkování, couvání/ posilovač pracuje jen tehdy, je li motor v chodu – nikdy proto nevypínáme motor např. při jízdě ze svahu! Stejně tak je na funkci motoru závislý i posilovač brzd – nejenže při vypnutí motoru při jízdě ze svahu nedochází k předpokládané úspoře, ale pronikavým snížením účinku brzd bez posilovače je přímo ohrožena bezpečnost provozu. (přední komora posilovače je spojena se sacím potrubím benzinového motoru, který při chodu motoru vytváří podtlak. Při sešlápnutí brzdy se do zadní komory posilovače dostává atmosférický tlak vzduchu a zvyšuje sílu působící na píst v brzdovém válci. U naftových motorů vytváří vývěva zásobu podtlaku v tlakové nádobě)
16. Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou, jejich výhody a nevýhody
kotoučová brzda – písty v brzdovém válci reagují na tlak brzdové kapaliny a vysouvají se. Tím přitlačují brzdové destičky po obou stranách brzdového kotouče na jeho činné plochy. Třením se zpomaluje otáčivý pohyb kotouče a vozidlo brzdí
Bubnová (čelisťová) brzda – písty v brzdovém válečku reagují na tlak brzdové kapaliny a vysouvají se. Tím přitlačují brzdové čelisti uvnitř brzdového bubnu na jeho činnou plochu. Třením se zpomaluje otáčivý pohyb bubnu a vozidlo brzdí. Vratná pružina při uvolnění tlaku vrací brzdové čelisti do výchozí polohy
u moderních aut se obvykle používají kotoučové brzdy na přední nápravu, která je při brzdění více namáhána, méně namáhaná zadní náprava je vybavena čelisťovými brzdami. Výkonnější auta bývají vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech
17. Popište účel ABS na vozidle a kontrolu jeho správné funkce
ABS dávkuje brzdnou sílu tak, aby nepřekročila hranici za níž by došlo k zablokování kola. vozidlo tak zůstává i při necitlivém brzdění směrově stabilní a řiditelné, brzdná dráha je přitom v daných adhezních podmínkách co možná nejkratší. (Elektronické snímače instalované v kolech měří rychlost jejich otáčení. Řídicí jednotka tento údaj porovnává s údaji o pohybu vozidla. jestliže se otáčení vozidla zastaví, ačkoliv se vozidlo pohybuje, omezí elektronická řidící jednotka tlak na brzdu v brzdových válcích kola, a to se opět začne odvalovat. To, že ABS pracuje správně poznáme při intenzivním brzdění (na mokru, náledí) dle opakujících se mírných zpětných rázů, které cítíme na sešlápnutém pedálu brzdy. Nejde tedy o závadu ale o signál, že naše brzdění bylo necitlivé a ABS zasáhl.
18. Popište nejčastější projevy nesprávné geometrie nápravy vozidla
směrová nestabilita vozidla, nepřesné ovládání vozidla, neumožňuje po projetí zatáčkou navrácení kol do původního směru, nepravidelně se sjíždí pneumatiky, kmitá volant veškeré závady musíme dát okamžitě odstranit
19. Popište postup při ošetřování akumulátoru a uveďte faktory ovlivňující jeho životnost
moderní akumulátory jsou bezúdržbové – kontrolujeme pouze jejich upevnění, připojení a čistotu kabelových svorek. Dotykové plochy svorek a pólů akumulátoru se musí příležitostně čistit a chránit proti korozi. Před zimou nebo po delším odstavení vozidla necháme zkontrolovat stav nabití. U ostatních akumulátoru je navíc třeba kontrolovat hladinu elektrolytu v článcích a v případě potřeby je dolít destilovanou vodou. Kontrolujeme po odšroubování zátky příslušného článku – hladina elektrolytu musí dosahovat nad olověné desky článku. Povrch akumulátoru musí být vždy suchý a čistý jinak by nastal zkrat mezi jeho póly.
O životnosti rozhoduje především způsob zacházení – nejvíce mu škodí zkraty a záměna polarity při připojení nedostatek elektrolytu (při zanedbání údržby), vybití na hranici možnosti akumulátoru a ponechání akumulátoru v tomto stavu delší dobu, dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy, mráz
20. Popište fci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění
pojistky slouží k tomu, aby přerušili elektrický obvod v případě, že dojde k elektrickému zkratu – ostatní části elektrické soustavy tak nejsou zasaženy a fungují dál. Tavnou pojistku má každý spotřebič např. palivové čerpadlo nebo dílčí skupina spotřebičů (levý světlomet a levá koncová světla) Umístění pojistkové skříně se liší dle typu vozidla (vlevo pod volantem nebo pod přihrádkou na místě spolujezdce nebo v motorovém prostoru – zjistíme to v návodu k obsluze)
21. Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla
sejmu pryžový nebo plastový kryt zadní části světlometu, mírným tahem uvolním a odpojím konektor s kabely k světlometu, pootočením uvolním objímku a vyjmu ji, vyměním vadnou žárovku za novou stejného typu a příkonu, u halogenových žárovek vždy držím žárovku za kovovou patici u dvouvláknové žárovky tlumených a dálkových světel dbám na správnou polohu kontaktůopačným postupem upevním objímku a zapojím konektor, uzavřu kryt
22. Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce vozidla
kontrolky základního příslušenství motoru a brzd mají vždy červenou barvu. Rozsvítí se po zapnutí zapalování a je-li vše v pořádku, zhasnou po nastartování motoru. Jestliže se rozsvítí během jízdy, okamžitě zastavíme, vypneme motor a zkontrolujeme příslušnou soustavu vozidla, případně zavoláme odbornou pomoc. Kontrolky funkce řídící elektroniky (u vozidel se vstřikováním paliva a elektronickou řídicí jednotkou motoru) a bezpečnostních systémů (ABS,ESP, ASR) jsou oranžové nebo žluté. Rozsvícení během jízdy znamená, že systém není v pořádku. Řídicí elektronika se v takovém případě přepne na nouzový program, který umožňuje dojetí, pokud nehrozí závažné poškození motoru. Co nejrychleji se proto obrátíme na servis, kde určí příčinu.
23. Popište postup při připojení tažného lana
Zjistíme, kde jsou vlečná oka, u některých automobilů je třeba vlečná oka připravit pro vlečení, např. zašroubovat do připraveného otvoru), je li lano na konci opatřeno smyčkami, provlečeme je oky, část lana protáhneme smyčkou a zajistíme kolíkem , má li lano na konci jednu smyčku, protáhneme volný konec lana vlečným okem a poté smyčkou. Volný konec provlékneme vlečným okem druhého vozu a zajistíme uzlem, popř. smyčkou. Není li automobil vybaven vlečnými oky, připevníme lano k některé z pevných částí podvozku, nikdy ne k řízení, pérování nebo k nárazníku. Oba řidiči si poté domluví způsob dorozumívání během jízdy (nejčastěji pokyny rukou) a tyto pokyny musí být jednoznačné. Řidič vlečného vozidla sleduje druhého řidiče ve zpětném zrcátku. je vhodné si předem dohodnout trasu. Lano musí být při vlečení napnuto, řidič vlečného vozidla tomu musí přizpůsobit rozjezd, řidič vlečeného vozidla vozu musí během jízdy případným přibrzděním napomáhat k tomu, aby lano zůstalo napnuté (při jízdě ze svahu..)řidič vlečného automobilu citlivě pracuje se spojkou, vlečený automobil musí mít zaplé zapalování, aby mohl řidič používat směrová světla, stěrače apod.
24. Popište postup při připojování přívěsu
tažné vozidlo i přívěs musí odpovídat příslušným technickým předpisům, při jízdě s přívěsem se na nás vztahují předpisy pro jízdní soupravy, jízdní vlastnosti automobilu s přívěsem se značně liší od jízdních vlastností samotného automobilu
oj přívěsu zapojíme do spojovacího zařízení, zkontrolujeme pojistku
pojistné spojovací zařízení (lanko) připojíme k tažnému vozidlu tak, aby při přerušení hlavního spojení nepadla oj přívěsu na vozovku
připojíme elektrickou instalaci přívěsu k tažnému vozidlu a zkontrolujeme, zda funguje osvětlení přívěsu
podle potřeby překontrolujeme tlak vzduchu v pneumatikách přívěsu
zkontrolujeme, jaký máme výhled z vozidla zpětnými zrcátky, musíme vidět až za přívěs
25. Vyjmenujte povinné vybavení vozidla
náhradní elektrické pojistky – po jedné od každého užitého druhu
po jedné náhradní žárovce k vnějšímu osvětlení a světelné signalizaci od každého užívaného druhu a nářadí nutné k jejich výměně
příruční zvedák o schválené nosnosti
klíč na matice nebo šrouby kol
náhradní kolo
přenosný výstražný trojúhelník
lékárničku
tuto minimální výbavu je dobré rozšířit o prostředky a pomůcky pro opravu běžných závad
vlečné lano
měřič tlaku vzduchu v pneumatikách
kanystr s rezervou
zásoba destilované vody 2l
hasicí přístroj
2 kolové šrouby nebo matice
bateriová svítilna
pracovní rukavice
hadr nebo papírové utěrky
barvu ve spreji či křídu k vyznačení postavení vozidla po nehodě