01.Listopad 2008

dobréé:-D

Již staré přisloví praví,

čistota že je půl zdraví,

proto i ty kdo sem kvapíš,

za uši si přitom zapiš,

před odchodem těžké není,

zjistit stupeň znečištění,

Ejhle - styď se velice,

máš mezery v technice!

Nesmutni (vždyť je to lidský)

nepovede se to vždycky,

proto stopy zahlaď hnedka,

jsem tu proto

WC štětka

:-D tak to mě jako mrtě dostalo, viděla jsem tenhle nápis na jedněch záchodcích:-D a fakt mazec:-D

nevim

tak prostě nevím...když se tak zamýšlím nad tím, co jsem v životě dokázala a tak..tak docházím k závěru, že skoro nic:-( myslela jsem si, že jak vypadnu ze školy, a najdu si práci, tak bude vše v pohodě, ale ne. Bohužel mě napadlo jít dělat na recepci do Špindlerova Mlýna na hotel Windsor..tam jsem byla půl roku, a byla to docela pohoda..nebejt Jany Maryškový, která mě neměla ráda, pže si myslela, že bych mohla místo ní dostat místo na rezervačním oddělení. Začala intrikařit, vyspala se s Martinem Hanzalem (ženatej šéf Zátiší), navlíkla na mě, že jsem ukradla obálku se dvouma tisícema a dostala jsem výpověď "dohodou". Ještě týž den jsem si díky rodičům, který mi poslali x smsek s kontaktama na vedoucí hotelů ve špindlu našla nový místo. Na hotelu Adam, kde šéfuje Drha. To je člověk, darmo mluvit. Vydržela jsem u něj tři měsíce, ale tak psychotickýho člověka jsem snad ještě nezažila. Následně jsem nastoupila na hotel Krakonoš, jenže tam jsem byla pouhou zástěrkou na 2 měsíce, než jiný ženský vyprší dvouměsíční výpovědní lhůta, aby nastoupila na moje místo.Měla jsem toho plný zuby a dala si inzeráty a nastoupila do Keramtechu, jenže tam mi jaksi zapoměli sdělit, že budu mít jen 9500 hrubýho, což bylo s hypotékou a nájmem naprosto nemyslitelný. Nastoupila jsem do Orea hotelu Horal, zas jako recepční ale teď už budu pracovat v Peci pod Sněžkou ve směnárně, a bude pohoda:-) snad.. myslim, že už jsem tý smůly měla tolik, že si nějaký štěstí zasloužím no ne?

15.Září 2008

autoškola

huráááá tak jsem právoplatný řidič, 20. září si jdu pro řidičák:-) brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrm

10.Červen 2008

autoškola - otázky z techniky

Brouci a berušky, kteří děláte autoškolu, vypracovala jsem 25 otázek z techniky, tak snad se vám to šikne:-)

Zkušební otázky pro zkoušku z údržby vozidla a jeho ovládání

 

1. Popište úkony kontroly vozidla před jízdou

 

Sledujeme:

samovolný nežádoucí únik oleje, paliva, chladící či brzdové kapaliny

závady na kolech a pneumatikách (poškození disku, podhuštěná/přehuštěná pneumatika apod)

čistotu skel, zpětných zrcátek, světel, odrazek a SPZ

funkčnost vnějšího osvětlení vozidla

jiná poškození vozidla

 

při denním používání vozidla není nutné provádět tak podrobnou kontrolu jako po jeho občasném použití. Po delším stání, nebo v případě, že se na vozidle střídá více řidičů, je třeba vozidlu věnovat více času a důkladně ho prohlédnout

 

v motorovém prostoru kontrolujeme stav provozních náplní (množství oleje v motoru, množství chladící kapaliny, množství brzdové kapaliny, množství vody v ostřikovači skel a světlometů) pokud kterákoliv kapalina nedosahuje požadovaného množství, doplníme ji na předepsaný stav!

 

příležitostně kontrolujeme také napnutí klínového řemene, množství elektrolytu v akumulátoru, čistotu motoru.

 

2. Popište kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a hloubku drážek dezénu pneumatiky

Správné nahuštění pneumatiky měříme vždy na studených pneumatikách nezahřátých jízdou. Měřič tlaku vzduchu po odšroubování čepičky ventilu pevně přitiskneme na ventilek, aby vzduch neunikal kolem vstupního otvoru měřiče. Po uvolnění měřiče přečteme naměřený tlak. Nesouhlasí-li s hodnotami požadovanými výrobcem (uvedeno v návodu k vozidlu i na vnitřní straně víčka palivové nádrže), upravíme jej buď dohuštěním nebo upuštěním vzduchu mírným tlakem na hrot ventilku. Našroubujeme čepičku ventilku. Tlak v pneu je jedna z veličin, o kterou bychom měli soustavně dbát, protože spolurozhoduje o bezpečnosti jízdy, její hospodárnosti a životnosti pneumatik i dalších dílů podvozku. Moderní technologií je plnění technickým dusíkem, který zaručí podstatně nižší ztrátu tlaku a zahřátím nezvyšuje tlak v pneumatikách.

 

Správný tlak – předepsaný výrobcem (často rozdílný pro přední a zadní kola, či obsazeným nebo prázdným autem) zaručuje optimální kontakt s vozovkou, jízdní vlastnosti a spotřebu paliva, zároveň je důležitým předpokladem dlouhé životnosti pneumatik

 

Vyšší tlak – přehuštění – mírně klesá spotřeba, ale auto má horší „pružící“ schopnosti, na nerovnostech „odskakuje“ nadměrně se sjíždí střední část běhounu pneumatiky

Nižší tlak – podhuštění – zhoršují se jízdní vlastnosti, přední kola včasně nereagují na pohyb volantu, sjíždějí se kraje běhounu pneumatiky, rostě spotřeba až o 1 litr na 100 km, je tu vyšší riziko aquaplaningu.

 

Hloubku drážek dezenu měříme speciální měrkou. Minimální hloubka dezenu je 1,6mm jde jednak o osobní bezpečnost a též nám např. můžou zakázat vjezd do cizí země pokud by jsme měli ojeté pneumatiky

 

 

3. Jaké jsou nejčastější příčiny poškození plášťů pneu a jejich projevy?

rozjezd s prokluzujícími koly, brzdění se zablokovanými koly, průjezd zatáčkou na hranici smyku, přetěžování vozidla, nefunkčnost tlumičů, nesprávně seřízená geometrie náprav a řízení. (opravit lze jen drobná poškození – píchnutí) plošné poškození běhounu či boku pneumatiky s obnažením kordové vrstvy nebo průraz = nutnost výměny

 

4. Popište obsah kontroly kol a pneu a faktory ovlivňující jejich životnost

na kolech kontrolujeme:

neporušenost disku kola a jeho řádné upevnění kolovými šrouby

neporušenost pneumatiky a přítomnost cizích těles v jejím vzorku

hloubku vzorku na běhounu pneumatiky

správné nahuštění pneumatiky -  Správné nahuštění pneumatiky měříme vždy na studených pneumatikách nezahřátých jízdou. Měřič tlaku vzduchu po odšroubování čepičky ventilu pevně přitiskneme na ventilek, aby vzduch neunikal kolem vstupního otvoru měřiče. Po uvolnění měřiče přečteme naměřený tlak. Nesouhlasí-li s hodnotami požadovanými výrobcem (uvedeno v návodu k vozidlu i na vnitřní straně víčka palivové nádrže), upravíme jej buď dohuštěním nebo upuštěním vzduchu mírným tlakem na hrot ventilku. Našroubujeme čepičku ventilku. Tlak v pneu je jedna z veličin, o kterou bychom měli soustavně dbát, protože spolurozhoduje o bezpečnosti jízdy, její hospodárnosti a životnosti pneumatik i dalších dílů podvozku. Moderní technologií je plnění technickým dusíkem, který zaručí podstatně nižší ztrátu tlaku a zahřátím nezvyšuje tlak v pneumatikách.

kontrola kol za jízdy – jestliže se za jízdy začne projevovat rychlá vibrace na volantu, která při zpomalení či zrychlení zmizí jde o signál, že některé z kol není vyváženo, musíme ho tedy co nejrychleji dynamicky vyvážit v odborné dílně. Nevyvážené kolo způsobuje nepravidelné sjíždění pneumatiky a zvýšené namáhání pohyblivých částí náprav a řízení.

další faktory ovlivňující životnost: způsob jízdy, dobrý stav všech částí na podvozku a předcházení mechanickému poškození

 

 

5. popište postup při výměně kola

vozidlo zajistíme parkovací brzdou a zařazením 1. rychlostního stupně. Stojí –li na vozovce, označíme jej výstražným trojúhelníkem jako překážku silničního provozu

kola na straně která zůstane na zemi, zajistíme klínama nebo např. kamením

Vyjmeme záložní kolo z úložného prostoru, připravíme zvedák a klíč na demontáž kolových šroubů

mírně povolíme kolové šrouby poškozeného kola

zvedák vložíme pod vozidlo podle pokynů výrobce vozidla, blíže k poškozenému kolu

zdvihneme vozidlo do potřebné výšky

zcela vyšroubujeme kolové šrouby a sejmeme poškozené kolo z nápravy vozu

nasadíme záložní kolo, lehce utáhneme kolové šrouby

spustíme zvedákem vozidlo na zem.

postupně dotáhneme pevně kolové šrouby křížovým způsobem

pneuměřičem zkontrolujeme tlak v pneu nasazeného kola, popř. upravíme na před. hodnotu

uklidíme poškozené kolo, pomůcky, trojúhelník

poškozené kolo necháme co nejrychleji opravit a vyvážit v odborné dílně

 

 

 

 

6. Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem a jaké palivo se u jednotlivých motorů použivá?

 

zážehový motor – směs benzinu /př. plynu/ a vzduchu je po stlačení ve válci zažehnuta elektrickou jiskrou svíčky. Pracují s nižím tlakem, nejvyšší točivý moment a výkon leží ve vyšších otáčkách, mají tichý a pravidelný chod

na rozdíl od vznětového motoru, je třeba u zážehového motoru zajistit zažehnutí palivové směsi ve válci elektrickou jiskrou.

 

vznětový motor: nafta se sama vznítí v silně zahřátém vzduchu ve válci. Pracují při vyšších tlacích nezbytných pro samovznícení směsi, jsou hlučnější, nejvyšší točivý moment leží v nižších otáčkách, jsou hospodárnější.

 

Přečištěný vzduch, který byl nasát do prostoru válců je písty stlačen. Tím se zahřeje na ca 800°C poté je ve stanoveném okamžiku do tlakové komůrky odděleného od spalovacího prostoru ve válci pod vysokým tlakem vstříknuta nafta. Nafta se horkem vznítí a začne hořet. To se rozšíří do válce, hořící palivo ve válci prudce zvětšuje svůj objem a tlačí píst ve válci dolů, motor vykonává svou práci. Při spouštění studeného motoru pomáhají zahřátí vzduchu v motoru elektrické žhavící svíčky.

 

co bychom měli vědět o pohonných hmotách:

používáme pouze pohonné hmoty předepsané výrobcem,

je li vozidlo se zážehovým motorem vybaveno katalyzátorem, smí být použit pouze bezolovnatý benzin

u starších vozidel bez katalyzátoru (Škoda 105,120) je třeba přidat do bezolovnatého benzinu příslušné množství aditiva, které chrání ventily před poškozením

u vznětového motoru respektujeme též požadavek výrobce

u motorové nafty se mohou při nízkých teplotách vyloučit parafinové částice a nafta zhoustne tak, že neprojde přes filtry do motoru =>příchod zimy – čerpáme tzv. zimní naftu nebo doplníme tzv. letní naftu přísadami, které zabrání jejímu tuhnutí

 

7. Popište kontrolu množství oleje v motoru a způsob jeho doplňování, časové intervaly pro jeho výměnu

kontrolu oleje v motoru měrkou provádíme na vozidle stojícím na rovině a s motorem v klidu, nejlépe po delším stání, kdy motorový olej stekl do olejové vany a měření je přesnější. Před vlastním měřením měrku otřeme. Není li olej ve vyznačeném rozsahu, doplníme ho. Množství oleje nesmí přesahovat horní rysku měrky! únik oleje je závadou, kterou necháme okamžitě opravit v odborném servisu

interval výměny oleje je předepsán výrobcem – tento údaj najdu v příručce ke konkrétnímu typu auta – u benzinových motorů je to běžně po 15.000km

 

8. Popište funkci signalizace správné činnosti dobíjení akumulátoru, mazání motoru řidiči vozidla a signalizaci případných projevů poruch během jízdy vozidla

je li dobíjení elektrické soustavy v pořádku, zhasne kontrolka po nastartování motoru – lehké prosvěcování, případně plné rozsvícení kontrolky za jízdy signalizuje, že alternátor nevytváří dostatečné množství elektrické energie. Může jít i o přetížení elektrické soustavy velkým počtem spotřebičů. Plné rozsvícení svědčí o závadě alternátoru

 

údržba mazací soustavy – spočívá v pravidelné výměně olejové náplně a olejového čističe /filtr/ v motoru. provádí se v odborné dílně po ujetí intervalu předepsaného výrobcem případně dle doporučení výrobce oleje. Při poruše se rozsvítí červená kontrolka, která značí že je nedostatek oleje

 

9. Popište kontrolu a ošetřování kapalinové chladící soustavy vozidla, signalizaci teploty chladící kapaliny řidiči a postup, došlo-li k přehřátí motoru /při dlouhém couvání nebo popojíždění v koloně/

před jízdou kontroluju pohledem na rysky na přetlakové nádobce množství chladící kapaliny, pravidelně kontroluju stav a napnutí klínového řemenu, který pohání čerpadlo chladící kapaliny, před začátkem zimního období nechám včas zkontrolovat celý stav chladícího systému a mrazuvzdornost chladící směsi

za jízdy kontroluji teploměr na přístrojové desce, jehož ukazatel by se po zahřátí motoru měl pohybovat kolem hodnoty 90°C v letních vedrech nebo v dlouhém stoupání může teplota mírně stoupnout. Rozsvítí li se červeně ukazatel teploty musíme neprodleně zastavit (přehřátí může být způsobeno sníženou účinností chlazení nebo nesprávným stylem jízdy) zastavíme, necháme vychladnout motor pže jinak hrozí nebezpečí vážného poškození nebo zadření motoru

 

10. Popište, jakou funkci plní katalyzátor výfukových plynů, jeho umístění na vozidle a jakými způsoby lze ovlivnit jeho životnost

katalyzátor je součástí výfukového potrubí a slouží pro snížení množství škodlivin ve výfukových plynech, je umístěn v blízkosti motoru kde navazuje na výfukové potrubí,  životnost prodloužíme pokud budeme používat bezolovnatý benzín

 

11. Popište jakou funkci plní u vozidla spojka a jakými způsoby lze ovlivnit její životnost

umožňuje přenos hnací síly mezi motorem a převodovkou a jeho krátkodobé přerušení, spojku používáme při rozjezdu vozidla, řazení rychlostních stupňů, zastavování a manévrování s vozidlem.

Delší životnost spojky zajistíme tak, že ji necháme v odborném servisu správně nastavit a také necháme zkontrolovat správnou fci vypínacího zařízení (špatná fce se projevuje neplynulým záběrem spojky)

správné seřízení spojky spolu s fungujícími prvky jsou předpokladem dlouhé životnosti, tu dále ovlivníme jejím používáním  a to tak, že se vyvarujeme dlouhodobého držení pedálu spojky ve spodní poloze, delší jízdy s prokluzováním spojky, prudkého uvolňování spojky při vysokých otáčkách a zařazených nižších rychlostních stupňů

 

12. Popište jakou funkci plní u vozidla převodovka a k čemu slouží její synchronizace

upravuje prostřednictvím převodových stupňů poměr otáček motoru a kol, umožňuje měnit směr otáčení hnacích kol pro couvání a umožňuje dlouhodobé rozpojení přenosu hnací síly z motoru na kola

synchronizace přispívá ke snadnému a tichému řazení rychlostních stupňů a k prodloužení životnosti převodovky. Podstatou její činnosti je vyrovnávání otáček ozubených kol dříve, než se při řazení dostanou do záběru

 

13. Popište, jakou funkci plní na vozidle tlumiče pérování, projevy jejich nesprávné činnosti a vliv na technický stav vozidla a bezpečnost jízdy

tlumiče pérování mají zásadní vliv na bezpečnou a plynulou jízdu, pže zabraňují rozkmitání náprav při přejezdu kola přes nerovnost vozovky a zajišťují neustálý styk auta s povrchem vozovky

nesprávná činnost se projeví tím že není zajištěn neustálý styk kol vozidla s vozovkou, dochází k rozkmitávání kol a k výraznému zhoršení jízdních vlastností vozidla, která může vést ke ztrátě ovladatelnosti vozidla při průjezdu zatáčkou. Též se prodlužuje brzdná dráha

 

14. Popište způsob kontroly množství brzdové kapaliny a její doplnění. co signalizuje rozsvícení kontrolky brzdového systému na přístrojové desce řidiče?

jakékoliv neodborné zásahy do brzd vozidla jsou velmi nebezpečné a proto nejsou dovoleny. Krom kontroly stavu a případného doplnění brzdové kapaliny nesmíme do brzd nijak zasahovat. Podle požadavku výrobce necháme v odborném servisu provést předepsané úkony, zejména: výměnu opotřebených brzdových destiček a čelistí, kontrolu fce, těsnosti a čistoty systému, pravidelnou výměnu brzdové kapaliny v systému. Brzdovou kapalinu necháváme měnit dle požadavku výrobce vozidla zpravidla jednou za dva roky. Pokud doplňujeme kapalinu osobně, dáváme pozor na těsnost celého systému, na kvalitu brzdové kapaliny, která v nádobce přichází do styku s ozvučím a vstřebává vzdušnou vlhkost (ta se při vysokých teplotách vypařuje a výsledkem může být zavzdušnění brzdové soustavy a snížení brzdného účinku)

některé závady brzd se projevu rozsvícením kontrolky brzdového systému na přístrojové desce – signalizuje nepřípustné opotřebení brzdového obložení nebo na nedostatek brzdové kapaliny, popř. zatažená ruční brzda pokud vozidlo stojí a svítí kontrolka brzd

 

15. Popište účel posilovače brzd a řízení na vozidle, proč se nesmí za jízdy vypínat motor?

takovýto posilovač snižuje sílu potřebnou pro ovládání řízení a ulehčuje řidiči práci především při manévrování v nízkých rychlostech /parkování, couvání/ posilovač pracuje jen tehdy, je li motor v chodu – nikdy proto nevypínáme motor např. při jízdě ze svahu! Stejně tak je na funkci motoru závislý i posilovač brzd – nejenže při vypnutí motoru při jízdě ze svahu nedochází k předpokládané úspoře, ale pronikavým snížením účinku brzd bez posilovače je přímo ohrožena bezpečnost provozu. (přední komora posilovače je spojena se sacím potrubím benzinového motoru, který při chodu motoru vytváří podtlak. Při sešlápnutí brzdy se do zadní komory posilovače dostává atmosférický tlak vzduchu a zvyšuje sílu působící na píst v brzdovém válci. U naftových motorů vytváří vývěva zásobu podtlaku v tlakové nádobě)

 

16. Popište rozdíl mezi kotoučovou a bubnovou brzdou, jejich výhody a nevýhody

kotoučová brzda – písty v brzdovém válci reagují na tlak brzdové kapaliny a vysouvají se. Tím přitlačují brzdové destičky po obou stranách brzdového kotouče na jeho činné plochy. Třením se zpomaluje otáčivý pohyb kotouče a vozidlo brzdí

Bubnová (čelisťová) brzda – písty v brzdovém válečku reagují na tlak brzdové kapaliny a vysouvají se. Tím přitlačují brzdové čelisti uvnitř brzdového bubnu na jeho činnou plochu. Třením se zpomaluje otáčivý pohyb bubnu a vozidlo brzdí. Vratná pružina při uvolnění tlaku vrací brzdové čelisti do výchozí polohy

 

u moderních aut se obvykle používají kotoučové brzdy na přední nápravu, která je při brzdění více namáhána, méně namáhaná zadní náprava je vybavena čelisťovými brzdami. Výkonnější auta bývají vybaveny kotoučovými brzdami na všech kolech

 

17. Popište účel ABS na vozidle a kontrolu jeho správné funkce

ABS dávkuje brzdnou sílu tak, aby nepřekročila hranici za níž by došlo k zablokování kola. vozidlo tak zůstává i při necitlivém brzdění směrově stabilní a řiditelné, brzdná dráha je přitom v daných adhezních podmínkách co možná nejkratší. (Elektronické snímače instalované v kolech měří rychlost jejich otáčení. Řídicí jednotka tento údaj porovnává s údaji o pohybu vozidla. jestliže se otáčení vozidla zastaví, ačkoliv se vozidlo pohybuje, omezí elektronická řidící jednotka tlak na brzdu v brzdových válcích kola, a to se opět začne odvalovat. To, že ABS pracuje správně poznáme při intenzivním brzdění (na mokru, náledí) dle opakujících se mírných zpětných rázů, které cítíme na sešlápnutém pedálu brzdy. Nejde tedy o závadu ale o signál, že naše brzdění bylo necitlivé a ABS zasáhl.

 

18. Popište nejčastější projevy nesprávné geometrie nápravy vozidla

směrová nestabilita vozidla, nepřesné ovládání vozidla, neumožňuje po projetí zatáčkou navrácení kol do původního směru, nepravidelně se sjíždí pneumatiky, kmitá volant veškeré závady musíme dát okamžitě odstranit

 

19. Popište postup při ošetřování akumulátoru a uveďte faktory ovlivňující jeho životnost

moderní akumulátory jsou bezúdržbové – kontrolujeme pouze jejich upevnění, připojení a čistotu kabelových svorek. Dotykové plochy svorek a pólů akumulátoru se musí příležitostně čistit a chránit proti korozi. Před zimou nebo po delším odstavení vozidla necháme zkontrolovat stav nabití. U ostatních akumulátoru je navíc třeba kontrolovat hladinu elektrolytu v článcích a v případě potřeby je dolít destilovanou vodou. Kontrolujeme po odšroubování zátky příslušného článku – hladina elektrolytu musí dosahovat nad olověné desky článku. Povrch akumulátoru musí být vždy suchý a čistý jinak by nastal zkrat mezi jeho póly.

O životnosti rozhoduje především způsob zacházení – nejvíce mu škodí zkraty a záměna polarity při připojení nedostatek elektrolytu (při zanedbání údržby), vybití na hranici možnosti akumulátoru a ponechání akumulátoru v tomto stavu delší dobu, dlouhodobé vybíjení vysokými startovacími proudy, mráz

 

20. Popište fci pojistek v elektrické soustavě vozidla a jejich umístění

pojistky slouží k tomu, aby přerušili elektrický obvod v případě, že dojde k elektrickému zkratu – ostatní části elektrické soustavy tak nejsou zasaženy a fungují dál. Tavnou pojistku má každý spotřebič např. palivové čerpadlo nebo dílčí skupina spotřebičů (levý světlomet a levá koncová světla) Umístění pojistkové skříně se liší dle typu vozidla (vlevo pod volantem nebo pod přihrádkou na místě spolujezdce nebo v motorovém prostoru – zjistíme to v návodu k obsluze)

 

21. Popište, jakým způsobem se provádí výměna žárovek vnějšího osvětlení vozidla

sejmu pryžový nebo plastový kryt zadní části světlometu, mírným tahem uvolním a odpojím konektor s kabely k světlometu, pootočením uvolním objímku a vyjmu ji, vyměním vadnou žárovku za novou stejného typu a příkonu, u halogenových žárovek vždy držím žárovku za kovovou patici u dvouvláknové žárovky tlumených a dálkových světel dbám na správnou polohu kontaktůopačným postupem upevním objímku a zapojím konektor, uzavřu kryt

 

22. Vysvětlete symboly kontrolek a ovladačů na přístrojové desce vozidla

kontrolky základního příslušenství motoru a brzd mají vždy červenou barvu. Rozsvítí se po zapnutí zapalování a je-li vše v pořádku, zhasnou po nastartování motoru. Jestliže se rozsvítí během jízdy, okamžitě zastavíme, vypneme motor a zkontrolujeme příslušnou soustavu vozidla, případně zavoláme odbornou pomoc. Kontrolky funkce řídící elektroniky (u vozidel se vstřikováním paliva a elektronickou řídicí jednotkou motoru) a bezpečnostních systémů (ABS,ESP, ASR) jsou oranžové nebo žluté. Rozsvícení během jízdy znamená, že systém není v pořádku. Řídicí elektronika se v takovém případě přepne na nouzový program, který umožňuje dojetí, pokud nehrozí závažné poškození motoru. Co nejrychleji se proto obrátíme na servis, kde určí příčinu.

 

23. Popište postup při připojení tažného lana

Zjistíme, kde jsou vlečná oka, u některých automobilů je třeba vlečná oka připravit pro vlečení, např. zašroubovat do připraveného otvoru), je li lano na konci opatřeno smyčkami, provlečeme je oky, část lana protáhneme smyčkou a zajistíme kolíkem , má li lano na konci jednu smyčku, protáhneme volný konec lana vlečným okem a poté smyčkou. Volný konec provlékneme vlečným okem druhého vozu a zajistíme uzlem, popř. smyčkou.  Není li automobil vybaven vlečnými oky, připevníme lano k některé z pevných částí podvozku, nikdy ne k řízení, pérování nebo k nárazníku. Oba řidiči si poté domluví způsob dorozumívání během jízdy (nejčastěji pokyny rukou) a tyto pokyny musí být jednoznačné. Řidič vlečného vozidla sleduje druhého řidiče ve zpětném zrcátku. je vhodné si předem dohodnout trasu. Lano musí být při vlečení napnuto, řidič vlečného vozidla tomu musí přizpůsobit rozjezd, řidič vlečeného vozidla vozu musí během jízdy případným přibrzděním napomáhat k tomu, aby lano zůstalo napnuté (při jízdě ze svahu..)řidič vlečného automobilu citlivě pracuje se spojkou, vlečený automobil musí mít zaplé zapalování, aby mohl řidič používat směrová světla, stěrače apod.

 

24. Popište postup při připojování přívěsu

tažné vozidlo i přívěs musí odpovídat příslušným technickým předpisům, při jízdě s přívěsem se na nás vztahují předpisy pro jízdní soupravy, jízdní vlastnosti automobilu s přívěsem se značně liší od jízdních vlastností samotného automobilu

oj přívěsu zapojíme do spojovacího zařízení, zkontrolujeme pojistku

pojistné spojovací zařízení (lanko) připojíme k tažnému vozidlu tak, aby při přerušení hlavního spojení nepadla oj přívěsu na vozovku

připojíme elektrickou instalaci přívěsu k tažnému vozidlu a zkontrolujeme, zda funguje osvětlení přívěsu

podle potřeby překontrolujeme tlak vzduchu v pneumatikách přívěsu

zkontrolujeme, jaký máme výhled z vozidla zpětnými zrcátky, musíme vidět až za přívěs

 

25. Vyjmenujte povinné vybavení vozidla

náhradní elektrické pojistky – po jedné od každého užitého druhu

po jedné náhradní žárovce k vnějšímu osvětlení a světelné signalizaci od každého užívaného druhu a nářadí nutné k jejich výměně

příruční zvedák o schválené nosnosti

klíč na matice nebo šrouby kol

náhradní kolo

přenosný výstražný trojúhelník

lékárničku

 

tuto minimální výbavu je dobré rozšířit o prostředky a pomůcky pro opravu běžných závad

vlečné lano

měřič tlaku vzduchu v pneumatikách

kanystr s rezervou

zásoba destilované vody 2l

hasicí přístroj

2 kolové šrouby nebo matice

bateriová svítilna

pracovní rukavice

hadr nebo papírové utěrky

barvu ve spreji či křídu k vyznačení postavení vozidla po nehodě

 

06.Květen 2008

Hledá se zmizelý chlapec, pomožte!

Pátrání po zmizelém Jakubovi je stále neúspěšné

Devítiletý Jakub Šimánek se od 4. května odpoledne pohřešuje v Havlíčkově Brodě. 

Devítiletý Jakub Šimánek se od 4. května odpoledne pohřešuje v Havlíčkově Brodě. foto: Policie ČR, ČTK

Třetí den pátrají policisté, hasiči, kynologové a potápěči po devítiletém Jakubovi Šimánkovi z Havlíčkova Brodu. Školák odešel z domu v neděli po obědě, od té doby je pohřešovaný.

6. 5. 2008 15:22 - HAVLÍČKŮV BROD

„Pátrání je zatím stále bezvýsledné, nadále v něm pokračujeme,“ uvedl v úterý v poledne havlíčkobrodský policejní mluvčí Bohuslav Rada.

V úterý se do pátrání zapojilo třicet lidí. „Znovu máme k dispozici potápěče a kynology. Opět chceme prohledat rybníky a zaměříme se i na řeku Sázavu,“ popsal Rada nový směr pátrání po ztraceném školákovi.

Neúspěšná zatím byla i výzva policistů a matky malého Jakuba směrem k veřejnosti. „Několik informací od lidí jsme dostali, ale nic zásadního nám do pátrání nepřinesly,“ dodal policista.

Hasiči po chlapci pátrají v rybnících v havlíčkobrodském parku.

Interpol pořádá internetový hon na pedofila - třeba jste ho viděli, mrkněte ;-)

Interpol pořádá internetový hon na pedofila

Hledaný muž foto: ČTK/AP

Interpol teprve podruhé ve své historii hledá podezřelého prostřednictvím svých internetových stránek a žádá veřejnost o pomoc. Muž je podezřelý ze zneužívání nezletilých chlapců a distribuce fotografií s pornografickým obsahem po internetu. Interpol zveřejnil i jeho podobiznu.

6. 5. 2008 13:56

Je to teprve podruhé, co se s podobnou záležitostí policejní agentura takto přímo obrátila na veřejnost. Loni v říjnu zveřejnila snímky jiného internetového pedofila, který se stal v narážce na svou digitálně upravenou podobiznu známým jako Pan Swirl (swirl = vír, spirála).

Počítačovým odborníkům se podařilo snímek odkódovat. Fotografie muže pak obletěla svět a zjistilo se, že šlo o 32letého učitele z Kanady Christophera Paula Neila. Policie ho zatkla v Thajsku o jedenáct dní později . Proces s ním začal v březnu, Neil čelí obvinění z vážného zneužívání devítiletého chlapce.

Vlevo původní snímek Pana Swirla a vedle jeho rozklíčovaná verze:. Vlevo původní snímek Pana Swirla a vedle jeho rozklíčovaná verzefoto: Profimedia

V druhém případě se podezřelý ani nesnažil svou podobu zamaskovat. Hledaný muž je běloch mezi 45 až 60 lety a má šedé řídké vlasy.

Na internetu se objevily fotografie, na nichž zneužívá chlapce z jihovýchodní Asie. Fotografie byly pravděpodobně pořízeny mezi dubnem 2000 a květnem následujícího roku. Objeveny byly v březnu 2006 v počítači jednoho norského občana.

Interpol po muži pátrá dva roky, zatím ale bez úspěchu. “Nevíme nic o původu podezřelého, i když se zdá, že je ze Severní Ameriky, Evropy nebo Austrálie,” řekla mluvčí Interpolu.

Drak - protože já drak jsem, tak je vypsán nejpodrobněji:-)

 

 
  • Čínský název: LONG
  • Povaha: velmí živá a sobecká
  • Šťastný den: pátek Drak
  • Šťastná čísla: 0, 6, 7
  • Síla: Jang - pozitivní

Charakteristika: Drak oplývá silou, zdravím a energií. Je velmi otevřený, nikdy ne malicherný. Nenávidí pokrytectví a klepy a zpravidla nemá ani tu nejlepší diplomatickou obratnost. Je důvěřivý a nechá si vše namluvit. Jeho snaha po dokonalosti ho nutí stavět vysoké požadavky nejen na sebe a své spoluobčany, ale i na celé své okolí.

Je dráždivý, někdy popudlivý, tvrdohlavý a často říká věci, o nichž mnoho nepřemýšlí a poté jich lituje. Přesto je možno dát na jeho mínění, neboť má pro každého dobrou radu. Je prudký, dá se lehce strhnout, občas i ke zcela neuváženým nerozvážnostem, čímž však většinou škodí sám sobě. Drak je značně inteligentní, bystrý i v perspektivním uvažování, houževnatý a velkorysý. Je velmi pyšný. Dovede být v každém povolání úspěšný zejména pro svoji logičnost.

Jestliže se věnuje velké věci, dosáhne zpravidla cíle. Bohužel má i stejný úspěch, postaví-li sebe a veškerý svůj talent do služeb zla. Zkrátka je vždy vítězem. Pokud jde o lásku, je velmi mnoho milován, ač sám doopravdy miluje jen velmi zřídka. Nezná proto hořké lásky, své oběti nechává většinou zcela nelítostně v zoufalství. Drak září svou osobností, která je ale pouhou fasádou.

Je to nádherný exemplář člověka, fantastického zvířete, které však podle libosti chrlí oheň, zlato nebo vodu, ale posléze, jako v pohádce, i sám často uhoří. V Asii je symbolem pozemského štěstí a nebeské moci.

Živly přírody ve znamení Draka:

    Kov
    1924, 1925, 1934, 1335, 1944, 1945, 1954, 1955, 1964, 1965, 1974, 1975, 1984, 1985, 1994, 1995, 2004, 2005, 2014, 2015
    Voda
    1926, 1927, 1936, 1937, 1946, 1947, 1956, 1957, 1966, 1967, 1976, 1977, 1986, 1987, 1996, 1997, 2006, 2007, 2016, 2017
    Dřevo
    1928, 1929, 1938, 1939, 1948, 1949, 1958, 1959, 1968, 1969, 1978, 1979, 1988, 1989, 1998, 1999, 2008, 2009, 2018, 2019
    Oheň
    1930, 1931, 1940, 1941, 1950, 1951, 1960, 1961, 1970, 1971, 1980, 1981, 1990, 1991, 2000, 2001, 2010, 2011, 2020, 2021
    Země
    1932, 1933, 1942, 1943, 1952, 1953, 1962, 1963, 1972, 1973, 1982, 1983, 1992, 1993, 2002, 2003, 2012, 2013, 2022, 2023

Drak v kovu Kov vnáší do znamení Draka ušlechtilost, hrdost a noblesu. Takový Drak oslňuje svým aristokratickým vystupováním, velice dbá na slušné vychování a na dodržování etikety.Značně lpí na zavedeném a tvrdohlavě odmítá novinky.

Drak ve vodě Tento Drak oplývá velkou hrdostí, na své nejbližší shlíží shůry a chová se jako někdo vyjimečný. Jeho slabinou je sebeuspokojení a nekritická radost z každé bezvýznamné lichotky a pochvaly. Tento Drak neumí rozlišit, kdo to s ním myslí dobře.

Drak ve dřevě Tento Drak bývá značně odměřený, uzavřený a méně komunikativní. Bývá více kritický k chybám druhých, je nejméně spokojený Drak ze všech. Bývá to bojovník, který se dokáže postavit proti bezpráví a podat pomocnou ruku.

Drak v ohni Drak pod vlivem Ohně by se měl mít na pozoru, vždy se pravděpodobně v jeho okolí objeví někdo takový, kdo bude chtít jeho laskavosti a srdečnosti zneužít. Bývá velmi pracovitý, každou práci vykonává rychle a dobře.

Drak v zemi Takový Drak je velmi jasnozřivý a schopný diplomacie. Mnohem více než ostatní Draci lpí na své rodině a dokáže se o ní opravdu mnohdy královsky postarat. Bývá více uzavřenější a skromnější, něžnější a přítulnější.

Vepř

Vepř je dobromyslný, galantní kavalír a ochotný vždycky pomoci. Můžeme mu důvěřovat, jelikož nás nikdy nezradí a ani se nikdy o to nepokusí. Je naivní, důvěřivý a potřebný ochrany. Dá se lehce oklamat. Pak se snaží své vlastní neúspěchy a chyby druhých vesele a shovívavě omlouvat.

Vepř je beznadějně upřímný, skoro až k vlastní sebe záhubě a neupřímnost svého okolí přijímá zaraženě. Jestliže někdy lže, pak jen v nejvyšší nouzi, aby se sám ochránil. Je inteligentní, ale není dost obratný ani zlomyslný. Ve společnosti je Vepř dobrým kamarádem, dokonce malým zhýralcem. Jeho touha po vědění je ohromná, čte všechno, co mu přijde do ruky. Jeví se velice vzdělaným, ale to je pouhé zdání, protože jeho znalosti bývají většinou povrchní.

Za tichým zjevem Vepře se skrývá síla a často dokonce autorita. Ať již jsou jeho úkoly a povinnosti jakékoliv, koná je s neobyčejným zápalem. Jestliže se Vepř k něčemu či pro něco rozhodne, pak ho od toho nic na světě neodradí. K dosažení vytyčeného cíle vydá Vepř veškerou svoji energii.

Vepř má jen velmi málo přátel, ale zato na celý život. Pro ně je ochoten podstoupit i neuvěřitelné oběti. Může zastávat všechna povolání, je svědomitý a pilný. Na základě citů může být také velmi úspěšný na uměleckém poli. Lidé mají často sklon využívat jeho naivity. To platí také pro jeho citový život. Bývá často klamán, podváděn, ale i milován. Jakmile se začne válet ve špíně, skončí špatně.

Pes

Pes je uzavřený, bdělý, k neznámým a novým lidem vrcholně nedůvěřivý. Je krajně tvrdohlavý. Má sklon utápět se ve zcela nedůležitých věcech a drobnostech. Je tak trochu blázen, ale jeho dobrý čich a kritický duch ho chrání před nejhorším.

Povrchně pozorován, jeví se Pes chladnokrevným, ale tento dojem většinou klame. Je jenom velmi nejistý a bez ustání pochybuje o vlastních pocitech i pocitech ostatních. Přes tyto vady má Pes skutečně nejušlechtilejší vlastnosti lidské povahy. Je loajální, věrný, čestný, poctivý a vědom si svých povinností. Jako přítel je absolutně spolehlivý.

Ve společnosti se pohybuje a vyjadřuje většinou nemotorně, vypráví banality. Zřídka kdy se skutečně zalíbí, ale je inteligentní a pozorný posluchač, čímž získává oblibu přátel. Dělá vše pro druhé, svou obětavostí, která jde až do sebezapření a často se sám poškozuje na úkor druhých.

Pes nevisí na penězích, je pokorný a velkorysý, materiální výhody ho nezajímají a snadno se jich zříká ve prospěch druhých. Pes, ať si zvolí jakékoliv povolání, věnuje se mu s idealismem a veškerou svou energií. Také v lásce je Pes otevřený, silný a zejména čestný. Má s ní ale velké problémy.

Kohout

Kohout je krajně dobrosrdečný, ale někdy i brutálně agresivní. Tím může lidi, kteří to nechápou, hluboce ranit a dotknout se jich. Kohout říká vždy, co si myslí, tak jak mu to přijde na jazyk, nebere si servítek. Leč tato prostoduchost prozrazuje jeho egoismus. Pocity a názory druhých jsou mu zcela lhostejné. Přesto ale chce být Kohout vážen, ctěn a uznáván. Má sklon k nápadnému oblékání, leč v jádru povahy je hluboce konzervativní. Domnívá se, že je vždy v právu, nikomu nedůvěřuje a spoléhá vždy jen na sebe.

Kohout se může někdy zdát dobrodružný a opovážlivý, ale není tomu tak. Je vychloubačný a velice často se blýská příhodami, které sám prožil. To se mu daří ve větší společnosti lépe než v uzavřeném kruhu blízkých známých. Kohout je velice pilný. Chce dokázat vždy více, než na kolik jeho síly stačí, ale má důvod být pilný, protože peníze mu nepadají lehce do klína. Přesto se mu ale daří i v sebe nevděčnějších záležitostech, z nichž dovede vždy vyzískat něco pro sebe.

Kohout se hodí pro zemědělství a funkce související s lidmi. Protože Kohout je většinou marnotratný, ujde zpravidla jen o vlásek úpadku, případně totální finanční zkáze. Také v lásce se musí namáhat víc než jiní, aby dosáhl lásky milovaného člověka. Často svého partnera podvádí. Ve své nevěře je však upřímný.

Starší články >

O autorovi

  • Jméno kocickakt
  • Bydliště Trutnov
  • ahojda,"straším"tu už dlouho,tak se snad to štěstí unaví,a sedne i na mně:-)nejsem dokonalá, ani dokonalost nehledám,jen bych už ráda potkala někoho, na koho je spoleh,ke komu se budu moc vracet,přitulit,povídat si,blbnout..tak písni:-)
Můj profil

Poslední návštěvy