![Underworld](http://sfkpalantir.net/zdenek/Underworld.bmp)
![1 1](http://nd.blog.cz/l/lilisparrow.blog.cz/nahledy/26204613.jpg)
![http://tn3-1.deviantart.com/fs17/300W/f/2007/127/f/e/Vampire_Becky_Bloodlust_by_VampHunter777.jpg http://tn3-1.deviantart.com/fs17/300W/f/2007/127/f/e/Vampire_Becky_Bloodlust_by_VampHunter777.jpg](http://tn3-1.deviantart.com/fs17/300W/f/2007/127/f/e/Vampire_Becky_Bloodlust_by_VampHunter777.jpg)
Dobové prameny o něm mluví takto (Münsterova Kozmografia): „Jakož pak král Matyáš Drakulu vévodu sedmihradského jal a na deset let, přivedše ho do Budína, do vazby odsoudil. Tento Drakula byl neslejchané ukrutnosti a spravedlnosti muž. Času jednoho, když mu Turci, legáti císařští (sultánovi poslové) poctivosti učiniti a podle obyčeje svého před ním svých kolpatův (tureckých pokrývek hlavy) sníti nechtěli, na potvrzení takového jejich obyčeje každému třemi hřebíky klobouk turecký k hlavě přibíti rozkázal. Také že nesčíslný téměř počet Turků na kůly vbíti (naraziti) kázal a s přáteli mezi nimi slavně hodoval. K tomu že všechny chodce (tuláky), nuzné, bídné, chudé, nemocné, staré, ničemné a neužitečné lidi skvostně ctil a potom do ohně metati kázal. Nadto že Turkům, které zjímal, nohy dříti a solí tříti a kozám je lízati kázal. Jindy, přibrav se do země Sedmihradské, jeden kupec florentinský, kterýžto maje sumu peněz znamenitou, staral se komu by ji bezpečně schovati dáti mohl. Drakula to zvěděv, kázal mu na ulici těch peněz nechati. Takové přísnosti tento správce užíval, že jeden každý v nejhustším lese se svými věcmi, jakkoli drahými, bezpečný byl.“ Tolik k této rozporuplné postavě, které jistě nelze upřít pořádné charisma a především stín předcházející pověst. Lepší pravzor pro moderní mýtus bychom si snad ani nemohli přát. Jenže… Jenže Drákulou upírské mýty ani náhodou nezačínají. Spíše bych ho nazval jejich vrcholem. Ty úplné počátky sahají mnohem, mnohem hlouběji… Dle mého názoru lze první upírské mýty spojit s počátky celého slovanstva. Jsou jedním z mytologických znaků tohoto pronároda, které byly výraznou měrou ovlivněny křesťanstvím. Takových příkladů bychom našli mnohem víc a nakonec, proč dštít na křesťanství pořád oheň a síru? Vždyť bez něj by nikdy nevznikly tak úchvatně děsivé příběhy a historky, které přímo čerpají z kontrastu křesťanské čistoty duševní i mravní a ďábelské (pohanské) zrůdnosti.
Zajímavý názor na vznik upírství jsem nedávno četl bůhvíkde, už si nevzpomínám. Týkal se přínosu asijských kočovných národů do Evropy v souvislosti se způsobem pohřbívání (pohřebním ritem). Do té doby místní Slované pohřbívali zásadně žárově, tedy ostatky mrtvého spálili na hranici a uložili do země buď do nádoby nebo do prosté jamky a vše poté zahrabali. Zato již zmíněné kočovné stepní národy pohřbívaly kostrově. Nu, a je snad jasné, který z těchto dvou zemřelých, zda Slovan nebo Asiat, je schopen vstát z mrtvých. Tato teorie má však do značné míry své mezery a totiž, že slovanské národy nikdy tento nový trend od kočovníků nevzaly za svůj. To se povedlo až nastupujícímu křesťanství. Bude lepší nepitvat se zatím ve faktech, ale pokusit se nahlédnout do myšlení našich předků a jejich vidění světa. Pro ně byla duše, která opouštěla tělo ve spánku (a smrt považovali také za spánek, i když, pravda, poněkud dlouhý), schopna se vracet mezi živé. Většina starých pohřebních obřadů byla proto vedena snahou usmířit nebožtíka, aby se nevracel. Když se nad tím tak zamyslím, zdá se, že spalování mrtvých mělo z tohoto hlediska svůj důvod. Když pak bylo toto křesťanstvím vymýceno, nastaly zákonitě problémy. Představy našich předků o chování duše zbavené tělesné schránky a o jejích případných návratech do mrtvého těla daly vzniknout zejména ve slovanském světě pověrám, které dnes nazýváme vampyrismem. Tuto pověru v sobě koncentrují tři základní okruhy pověstí: omoře, o vlkodlaku a o vampýru (upíru).Morám dnes říkáme noční můry. Jsou to vlastně lidské duše, které opouštějí tělo ve spánku a za nocí bloudí krajinou a sužují lidi, ale i domácí zvířata. Berou na sebe podobu škaredého starce, kočky, psa i hada. Pozdější tradice jim přisuzuje i podobu páry, plamene nebo kouře. Do domu pronikaly netěsnostmi v oknech (houbeles kvůli zimě utěsňujeme špehýrky, babi!), klíčovou dírkou nebo jinou skulinou. Za oběti si vybíraly především ženy, kterým odnímaly mateřské mléko, dusily je nebo způsobovaly hrůzostrašné sny. Ochranou bylo věšení posvěcených předmětů na ohrožená místa, či vložení snítky jalovce nebo metly pod polštář. Někdy postačilo znamení kříže nebo tzv. „muří nohy“ u lože.
O vlkodlacích byla řeč v mém předchozím článku, takže ty rozebírat nebudu. Podívejme se však na zoubek vampýrům nebo také upírům. Právě jich se týká nejširší škála pověrečných představ.V latinských pramenech bývají označováni jako revenanti, což v překladu znamená něco jako navracející se. Z věčného spánku? A proč?
Vampýry se mohli stát sebevrazi, zemřelí čarodějové či násilně a předčasně zemřelí lidé. Stávalo se to také nekřtěňátkům, které podle pramenů ženy ukládaly „na tajném místě a proklály je dřevem, aby pak děcko z hrobu nevstávalo a nemořilo lidi“. Upíři se tedy často odlišovali již za svého života a mohli tak být posuzováni i podle pouhého vzhledu (i dnes si zakládáme na prvním dojmu, takže se není čemu divit), například podle klasického prodlouženého špičáku nebo podle ohavné podoby, jejíž příčinou mohla být nějaká choroba, třeba porfýrie (o této již padla řeč v již zmiňovaném článku o vlkodlacích, na nějž je konci tohoto článku odkaz). Na Balkáně například bývalo jasným poznávacím znamením pro indikaci upíra srostlé obočí. Z antropologických výzkumů upířích hrobů víme o tělesných vadách a musíme předpokládat, že za upíry byli považováni i duševně nemocní. Někdy se nemrtvým mohl stát i nebožtík, jehož tělo někdo či něco překročilo. Když se na tyto příklady podíváte, zjistíte, že v mnoha případech měli takoví lidé skutečně důvod se „vracet a mořit“ své sousedy. Píše se především o sání krve, ale také pojídání mrtvol. Jejich těla v hrobě netlí, protože jsou udržována čerstvou krví obětí. Upír škodil především vlastní rodině a prý mohl mít i pohlavní styk s vlastní, ještě žijící ženou. Vycházel z hrobu o půlnoci a do hrobu se vracel s kohoutím zakokrháním. Říká se také, že upír se neodráží v zrcadle, že nevrhá žádný stín a že ho sluneční paprsky mohou zabít. Báje dokonce tvrdí, že upír je schopen proměny v netopýra a vlka a protáhne se jakoukoli štěrbinou. Tyto informace je podle mě nutno přebrat, jelikož lidská fantazie je nekonečná a má sklony ke zveličování.Ochrana před upíry je také celkem rozsáhlé téma, nám zde stačí pouze vyjmenovat některé základní metody. Ty nám poskytují jak archeologické, tak etnografické prameny. Z pasivních obran proti upírům můžeme zmínit především velmi známý (a zdravý) česnek, dále pak symboly křesťanství, které by upírovi měly způsobovat bolest – růženec, kříž, svěcená voda nebo také hostie. Zajímavou ochranou před vstáváním upíra bylo vkládání máku, lněných semínek nebo rybářské sítě do hrobu. Praví se, že upír musel všechna semínka nebo uzlíky na síti spočítat, jinak nemohl z hrobu vstát. Moderní obranou proti sečtělému vampýrovi by pak bylo vkládání denního tisku do hrobu. Aktivní obrany, ve jménu hesla: Nejlepší obrana je útok, se zabývají přímou likvidací vampýra. Všichni znáte sekání hlavy, zatloukání osikového kůlu do srdce, zastřelení stříbrnou kulkou, spálení těla na hranici a další. Jako studijní literaturu doporučuji sérii knih o polském exorcistovi amatérovi Jakubu Vandrovcovi od Andrzeje Pilipiuka (jenž v sobě nezapře archeologa). Zde naleznete bezpočet způsobů, jak se zbavit těchto hřbitovních dravců. Také zde zjistíme, že nejvíce upírů na polských hřbitovech pochází z hrobů zarytých komunistů a hromadných hrobů Wehrmachtu. Ti starší zase povstávají ze sborů rakousko-uherského vojska. Bestiář Dračího doupěte berte, prosím, s rezervou.
![zuby4 zuby4](http://nd.blog.cz/e/expa.blog.cz/obrazky/11098763.jpg)
![Už se plíží...](http://sfkpalantir.net/zdenek/creeping.jpg)
Cítili jste mrazení v zádech? Beletrie nebo fakt, ptáte se? Vampyrické motivy najdeme i v dalších českých kronikách, některé z těchto příběhů se odehrály také u nás, ve východních Čechách či na jejich hranicích. Historii o ženě z Levína v Kladsku nalezneme nejen u Hájka, ale i v Miscellaneích Bohuslava Balbína. Levínská Brodka byla prý ženou hrnčíře Ducháče, která pro čarodějné praktiky byla od kněží napomínána, zlými duchy náhle zadávena a pohřbena na rozcestí. Ukazovala se prý pak „v divných hovad tvářnosti se proměňujíc“, jindy „někdy v témž způsobu jako prvé byla“. Činila nepokoj lidem i zvířatům, s lidmi mluvila, dávila a škrtila je až k smrti. Také jí probili srdce dubovým kůlem. Avšak mrtvola probitá, když ji znovu vykopali, byla spatřena s vyjmutým kůlem v ruce. Když Brodku i kůl nakonec pro jistotu spálili a popel vsypali do hrobu a zakopali, vichr se prý točil po spáleništi i na jejím hrobě.
No vidíte, ani kůl v obou jmenovaných případech příliš nepomohl. Zdá se, že upíři se s ním dokázali poměrně dobře vyrovnat. Bylo to snad proto, že ten kůl byl dubový a ne osikový, jak doporučují některé pověsti? Až očistné plameny (pekelné?) byly schopny upíra vyřídit navždy. Nabídnu zde třetí, poslední příběh, u kterého zaráží jedna věc. Upír byl za svého života člověk ctěný a své město v mnohé obohatil. Každý má ale, zdá se, někde nějaký vroubek...
![Portrét](http://sfkpalantir.net/zdenek/Skeleton.jpg)
Ještě po celé 18.století byly podobné praktiky běžně proti upírům používány. Po určitém období úpadku tohoto mýtu jej oživil až pan Stoker. A dnes? Neřekl bych, že mýtus znovu ožívá, spíše existuje jen jako ikona. Kdo má dnes opravdový strach z mrtvoly vysávající po nocích lidi? Dovede si to vůbec představit někdo, kdo žije na sídlišti v paneláku? Je třeba starou ikonu trochu inovovat. Pokud pominu český příspěvek Upír z Feratu, kde se jako „vysavač“ uplatnil závodní automobil, existuje také fenomén tzv.psychických upírů. Tedy upírů, kteří se živí životní energií, která však není symbolizovaná krví, ale energií, kterou vyzařuje každá živá bytost. Může se jednat o emoce? Životní sílu a elán? Nejsem expert ani člen nějakého upírského společenství, takže odpovědi na tyto otázky hledejte jinde. Jednu radu vám ale přece jenom dám. Lehkou pomocí proti novodobým upírům je prý prostý dotyk se zemí. Kruh se tak uzavře...
Udělejte proto upírům radost a bojte se jich, budou na sebe pyšní a zůstanou tu s námi o něco déle:o)
05.04.2013 12:04:26, Mantikorus
Tady někdo moc kouká na Twilight ságu apo. ;-) Je to tajemná otázka stejně jako duchové, démoni, ale viděl někdo boha či ďábla? A přesto v jejich jmenu umírali a umírají lidé... doporučuji si přečíst Knihu Nosferatu. Adios