Trance - Vznik

14.Březen 2008

Trance je žánr elektronické taneční hudby, který se začal vyvíjet počátkem 90. let. Domovem mu je hlavně Nizozemí a Německo, odkud se v průběhu let šířil dál do Evropy a světa. Trance bývá popisován jako melodický styl s více či méně volnou formou vycházející z kombinace techna a houseu.

Snad ještě větší popularitě se trance těší v Holandsku. Je to vskutku Mecca moderního trance. Tamní jednička a několik let i světová dýdžejská jednička dj Tiesto má s PVD ( Paul van Dyk) leccos společného. Mám na mysli hlavně jeho producentské kvality. A není sám. Holandsko je líhní vynikajících trance producentů a trance tam má tak obrovskou základnu, že vznik největších světových megaparties (jako např. Sensation White či Black) byl logickým zúročením této popularity.
Vedle Holandska a Německa se objevuje také anglický (ostovní) trance, který je laděn spíše jako progressive trance, má poněkud temnější a typicky zádumčivou ostrovní atmosféru.

Skutečnost, že trance je tak populární v sousedním Německu a jen o málo vzdálenějším Holandsku, považujeme za klíčovou událost pro vývoj na naší hudební scéně. . Němci, Holanďané i Češi jsou si přeci velmi podobní. Všechny tyto národy mají velmi podobné kulturní povědomí i tradice a příliš rozdílná není ani jejich mentalita. Nebylo proto důvodu se domnívat, že když trance dobývá v Německu a Holandsku jednu metu za druhou, zůstane česká taneční scéna tímto žánrem zcela neposkvrněna. Vývoj nám dal za pravdu. I naši klubeři už přišli na to, že trance v sobě skrývá neuvěřitelné emoce. A dá-li se jim průchod na velké a dobře zorganizované party, je tady euforická atmosféra, kterou dokáže sotva co překonat. Kdo to jednou zažil, nenechá si podobnou příležitost ujít ani podruhé. Chtělo to jen jedno: odvahu promotérů. Konečně je tady doba, kdy progressive a trance obsazují hlavní pódia.

TRANCE v Česku:
Trochu jednodušší to měl u nás progressive trance, než-li čistý trance, jako třeba v již zmiňovaném Holandsku a Německu. Už jen sám název tohoto stylu dával totiž alespoň zpočátku "záruku", že půjde o něco nového, progresivního, potažmo undergroundového, čili klubového a kvalitního - na rozdíl od euforického a komerčního tranceu Technem ovládaná česká scéna brzy poznala, že progressive je výrazně pomalejší, temnější a hloubavější, a pro mnohé i náročnější na vnímání. Jen málokdo se dokázal do téhle fascinující hudby položit a nechat se po celou party unášet příjemným, ale pomalejším houpavým rytmem. A tak se progressive party u nás staly výsadou poměrně omezeného okruhu kluberů. V případě progressivu ale promotéři tak dlouho neváhali, jako u tranceu, a začali k nám vozit světovou dýdžejskou progressive špičku - od Sashy přes Digweeda až po mladé talenty jako např. Zabiela. Netrvalo dlouho a progressive u nás nabral druhý dech, a to jak progressive house, tak i progressive trance. V sousedním Slovensku navíc napomohla k vzestupu progressivu i vlastní producentská tvorba reprezentovaná především Tomášem Haverlíkem. Ale paradoxně (podle přísloví, že na sousedově zahrádce roste vždycky lepší zelí) Tomáše musela nejdříve objevit a uznat zahraniční scéna, aby následně přišel i úspěch na scéně domácí.

TRANCE mimo Evropu:
Zatím jsme se drželi hlavně naší scény a scény evropské. Ale při současné globalizaci snad všeho by bylo bláhové se domnívat, že trance a progressive zůstanou omezeny jen na svoji evropskou domovinu. Bylo jen otázkou času, kdy začnou přicházet impulsy i ze zámoří. A nejsou to impulsy ledajaké. Vezměme si za příklad Američany Gabriel & Dresden. Tahle nesmírně populární dýdžejsko producentská dvojice může být dobrým příkladem změn, kterými současný trance prochází. Jejich původně výrazně melodická a euforická tvorba se v poslední době hodně změnila. Je tady znát silný vliv progressive i jejich snaha objevovat nové zvuky a hledat nové možnosti trance. Zajímavý je i pohled na kanadskou scénu, kde se stále více prosazuje Alex Axx Koss (uslyšíme ho také na Citadele), v jehož muzice je znát výrazné prolínání trance a progressive vlivů, ale i vlivů drsného kanadského prostředí. Za zcela mimořádnou osobnost Trance music v USA je určitě se třeba zmínit o Američanovi Markusovi Schulzovi. Marcus Schulz je jedním z hlavních impulsů, který dal do nebývalého pohybu i tradiční, přeci jen poněkud konzervativní evropskou trance scénu.

Evropský Trance prochází v současné době nejvýraznější změnou za několik posledních let. Charakteristické je přitom zpomalení a hledání nových zvuků, které by nahradily už ohrané typicky tranceově euforické, či naopak typicky tranceově smutné melodie a zvuky. Dnes Trance a progressive Trance nabraly nový dech, neuzavírají se do sebe, ale jsou schopny přijímat vlivy jiných žánrů a hlavně jít dopředu cestami zatím neprobádanými. Čeká nás úžasné hudební dobrodružství? Uvidíme.

TVŮRCI:
Mezi nejznámější a nejlepší tranceové skladatele patří například holandští DJ Tiesto, Svenson a Gielen, Armin van Buuren, Rank 1, Ferry Corsten, Paul Oakenfold, PUSH; něměčtí Paul van Dyk a ATB. CJ Stone, američan Marcus Schulz, atd... . Trance je v současnosti jeden z mála stylů taneční hudby, který se mimořádně rychle rozšiřuje a zejména u mladších lidí zaznamenává obrovskou popularitu.

Doslovné překlady slova TRANCE z angličtiny:
Slovo Trance můžeme do češtiny přeložit hned několika slovy. Těmito slovy jsou:
* strnutí
* trans/tranz (vytržení)
* vytržení // To můžeme hezky česky napsat jako "dranc"
* polospánek
* bezvědomí
* extáze (vytržení)
* hypnotismus

ZÁVĚREM:
Nehledě na jeho přesný původ je Trance považován za významný pokrok v oblasti postmoderní taneční hudby. Opakující se základní motiv se během skladby zároveň rozvíjí ve mnohovrstevnatou melodii. Vzniklá hudba pak silně závisí na kompozici, která musí udržet vše přirozené a zároveň bezmyšlenkovitě se neopakující. Bicí mohou být rázné, ale není jim kladena taková důležitost, jako např. u drum'n'bassu nebo techna.
S šířením tohoto druhu hudby došlo i k jeho diferenciaci a vzniku subžánrů, například Progressive Trance, který se melodičností a snivostí blíží k Dreamu (např. Ferry Corsten),Goa Trance, Tech-Trance (Push), Uplifting (LayDee Jane), Acid (Kai Tracid) a mnoho dalších směrů.


Původ Trance music lze asi opravdu vystopovat v Technu. Klasický Trance je totiž dost rychlý, ale na rozdíl od techna je zvukově pestřejší, ba co víc, má melodii. A právě ony typické tranceové melodie mohou za to, že trance byl naší poměrně ortodoxní taneční scénou dlouho odmítán a označován za komerci. Svůj podíl na takovémto "image" měly určitě i nesčetné radioedity různých tranceovek, které se v mnoha případech skutečně staly komerčními hity daleko překračují hranice taneční scény směrem do main streamu. Opravdovým mistrem balancování na pomezí kvalitní taneční muziky a komerce je patrně dodnes největší postava trance všech dob německý Paul van Dyk. Jeho písničky hrála a stále hraje většina komerčních rádií, jeho klipy byly a jsou neodmyslitelnou součástí vysílání hudebních televizních stanic. Ale, kdo byl někdy na jeho živém vystoupení, asi potvrdí, že to je muzika z úplně jiného světa. Paul je totiž vynikající producent a dobře ví, co chtějí slyšet lidi z rádií a co mají rádi ti, kteří chodí na jeho live sety. Svůj význam v souvislosti s touto trance ikonou má jistě i to, že Paul van Dyk je Němec, protože Německo je zemí, kde se tranceu a jeho různým podobám hodně daří a to už hodně dlouho.

napsal/a: trancemaniak 15:03 Link