zerkajenula
09.Září 2007
Hip-Hop v Evropě
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černémenšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se veliceliší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionemobyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony,je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem,protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jistépokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás,jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým EastCoastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známáspíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodníDJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune sruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, RootsManuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopuamerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chlebatak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti vundergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scénastředoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významnějivyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahempotlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníkyhiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupinaManželé se skladbou Jižák.Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalovanévagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamnějipůsobící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko vundergroundu.
Asi se právem ptáte, jak se mohl tento článekvůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scéna stále vyvíjí a vlivymoderní a elektronické hudby zasahují i do konzervativních klasickýchstylů, rozhodli jsme se zařadit i články, zabývající se jinou nežvýhradně instrumentální tvorbou. V této části bychom chtěli pravidelněpřinášet informace o alternativních a moderních hudebních stylech. Vpříštím čísle budeme navazovat českou a středoevropskou hiphopovouscénou a článek doplní rozhovor s jednou ze současných nejlepšíchpolských hiphopových skupin, WWO (We Wľasnej Osobie).
BEATBOXING
BREAK DANCE
Break Dance vznikl v 70.letech v new yorských ulicích,kde sezačaly rozvíjet noční kluby a spory mezi gangy tam byly na dennímpořádku.Postupem času si lidé v gangu začali uvědomovat,že své šarvátkymohou řešit i jiným způsobem,než jen bitkami,přestřelkami apod.Danousituaci vyřešili tím,že začali soutěžit v break dance o sváúzemí.Akrobatické kousky a vruty typické pro break dance se do tohotopouličního umění dostaly začátkem 80.let,kdy se break dance začlenil doHIP HOPOVÉ KUTURY.
TOPROCK-základní krok,který se provádí na nohách.Každý má pro tento krok svůj styl a fígle
FOOTWORK-váha tanečníka je přenesena do rukou a pracující nohy
UPROCK-technika se používá při náznaku souboje,tanečníci se však nedostanou do přímého kontaktu.
POWER MOVES-jedná se o veškeré točení a prvek je fyzicky i technicky velice náročný.
FREEZ-chvilkové zastavení v neuvěřitelné poloze.Tento krok se provádí většinou na rukách nebo na hlavě.
Směry H-H
Tzv. East Coast (východní pobřeží) se týká měst na východním pobřeží.Je to hlavně New York (kolébka hiphopu vůbec), Boston, Philadelphia,Atlanta, Detroit a Chicago. Hiphop pocházející odtud se pozná podledůrazu na rytmy, má velice málo melodie, agresivní zpěv, hodněscratchingu a mixů a hlavní témata, kterými se umělci z této oblastitradičně zabývají, je problematika diskriminace, ghett, peněz akriminality. Ke komerčním umělcům této větve se řadí interpreti jakoEminem, Dr Dre nebo Wu Tang Clan. K méně komerčním patří již výšezmínění Fugees, nebo KRS One.
Tzv. West Coast (západní pobřeží) označuje v podstatě jen oblast LosAngeles. Tato obrovská aglomerace s počtem obyvatel převyšujícímpopulaci celého bývalého Československa má vlastní styl hiphopu, kterýse odráží od klimatických podmínek, ploché krajiny a sousedícíhoMexika. West Coast hiphop se vyznačuje hlavně melodičností, méněagresivním hlasovým projevem, provázaností se soulem a R&B.Nahrávky umělců z této oblasti většinou neobsahují žádné DJské excesy,mixy ani scratche a texty se zabývají hlavně gangy a kriminalitou. Kekomerčnímu směru patří již nežijící 2Pac, nebo Snoop Dogg. K méněkomerčním potom třeba Ja Rule, nebo Xzibit.
Další významnou oblastí Ameriky je Florida a karibská oblast. Tam jehiphop silně ovlivněn reggae, dancehallem, ska a dalšími styly, kteréjsou v této oblasti doma. Tato větev by se dala, co se hiphopu týče,označit za tu nejdivočejší. Je velice těžké popsat, z čeho všeho seskládá, ale směrodatná je angličtina a její místní přízvuk, který je ipro rodilé Američany velice těžce srozumitelný. Já jsem se v tétooblasti před dvěma lety pohyboval a potřeboval jsem na "jazykovouasimilaci" několik dní. Problémem je, že alternativní scéna je natolikalternativní, že se mnohdy nedostane za hranice ostrova, kde bylavytvořena. Velice silná hiphopová tvorba je na Jamajce, Haiti a vDominikánské republice. Díky militaristickým režimům v některých těchtozemích je ale muzika vytvářena buď emigranty v USA, nebo uprchlíky vuprchlických táborech kolem Miami. Před několika lety byla tato muzikasvětu víceméně nepřístupná, točilo se jen na vinyly a vývoz do Evropybyl minimální. V současnosti je situace díky (ne vždy legálním)možnostem internetu o něco lepší. Právě díky uzavřenosti a izolaciumělců je téměř celá scéna alternativní. Špičkou je zde skupina Hot97,Beenie Man, Kiprich Killa Banton, nebo Mr. Vegas.
Kdo dělá Hip-Hop
I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých.Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Tiale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černíkolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaképřekvapení.
V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena doextrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u náspovažujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground.Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životníúrovni obyvatel stává umělec bohem.
Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to RollingStone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpretijsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení,hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společnostínabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisyproto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporemreklam utápí.
HIP-HOP
Hip Hopu v Čechách
Česká hiphopová scéna začala vznikat nazačátku 90. let, okolo roku 1993 se datují první pokusy skupin jako PSH(Peneři Strýčka Homeboye) a WWW, které tu natočily několik demokazet,které rozpůjčovali mezi své kamarády, a tím to začalo. Mladí lidézačali jezdit pryč, do Německa, hlavně do Berlína, kde je totálněohromil fenomén grafitti. V tu dobu byl Berlín nejpomalovanějšíé městona světě, pomalovanější než New York. A proto i kořeny českého hip hopujsou v tom grafitti, protože tenkrát to tady tím malováním začalo. Typrvní skupiny, to byly skupiny lidí, kteří zároveň hráli a zároveňmalovali. Důležitý moment byl v roce 1996, kdy tehdejší label Polygramupsal skupinu Chaozz a udělal tak vlastně první velký boom českého hiphopu. Najednou se jakoby Češi dozvěděli, co to je hip hop, protože jimto zprostředkovala česká kapela. Spousta teenagerů, kteří by jinakposlouchali třeba disco, se najednou našla v tom hip hopu a od té dobyto z tohohle pohledu jde jenom nahoru...