zerkajenula

09.Září 2007

Hip-Hop v Evropě

Evropskýhiphop se od toho amerického také významně liší. Starý kontinentpostrádá hned několik vyloženě typických hiphopových prvků. V Evropěnení tak početná černošská menšina, která by hiphop jak produkovala,tak následně poslouchala, a tak platila umělce. V Evropě také nemámeuzavřené sociálně slabší komunity, které by měly potřebu se taktoprojevovat. Všude samozřejmě najdeme rasové menšiny, ale v Evropě nikdynejsou v podobných sociálních a společenských podmínkách jako černoši vamerických velkoměstech.
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černémenšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se veliceliší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionemobyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony,je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem,protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jistépokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás,jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým EastCoastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známáspíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodníDJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune sruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, RootsManuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopuamerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chlebatak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti vundergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scénastředoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významnějivyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahempotlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníkyhiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupinaManželé se skladbou Jižák.Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalovanévagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamnějipůsobící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko vundergroundu.
Asi se právem ptáte, jak se mohl tento článekvůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scéna stále vyvíjí a vlivymoderní a elektronické hudby zasahují i do konzervativních klasickýchstylů, rozhodli jsme se zařadit i články, zabývající se jinou nežvýhradně instrumentální tvorbou. V této části bychom chtěli pravidelněpřinášet informace o alternativních a moderních hudebních stylech. Vpříštím čísle budeme navazovat českou a středoevropskou hiphopovouscénou a článek doplní rozhovor s jednou ze současných nejlepšíchpolských hiphopových skupin, WWO (We Wľasnej Osobie).
Autor zerkajenula v 23:30

0 Komentáře:

Přidej komentář

<< Home