Honda CBR1000RR | motorky
Historie modelu Fireblade se datuje na začátek 90. let 20. století. Za projektem stál mladý inženýr a designér Tadao Baba, který měl ideu postavit motocykl s výkonem litrových motorů, ale ovladatelností sedmsetpadesátek. Svoji vizi přednesl vedení Hondy a dostal zelenou. Dnes už legendární motocykl Fireblade („Ohnivá čepel“ nebo „Plamenné ostří“) debutoval v roce 1992, tehdy jako Honda CBR900RR. V roce 1995 dostal Fireblade nový agregát o objemu 918 cm3, ale přelomový rok vývoje motocyklu byl až o pět let později. V roce 2000 přijíždí Honda s novou generací sportovního motocyklu, který má pohonnou jednotku o objemu 929 cm3 s elektronickým vstřikováním paliva. Výkon motoru byl 109 kW (148 k) v 11 000 ot./min a točivý moment dosahoval 101 Nm při 9 000 ot./min. Mezi další vylepšení patří přední nastavitelná vidlice upside-down, 17palcová kola a po dietě klesla suchá hmotnost na pouhých 170 kg. Další nový model s názvem Fireblade přijel hned o dva roky později, tedy v roce 2002. Honda potřebovala držet krok s konkurencí a svůj supersportovní motocykl vybavila agregátem o objemu 954 cm3. Výkon motoru byl 111 kW (151 k) v 11 250 ot./min a točivý moment dosahoval 105 Nm při 9 500 ot./min. Základ současného Firebladea byl položen v roce 2004, kdy motorka vyjela s nově vyvinutým řadovým čtyřválcem o objemu 998 cm3, který po lehkých modifikacích pracuje v supersportu až dodnes. Suchá hmotnost sice povyskočila na 179 kg, ale výkon pohonné jednotky vzrostl o 21 koní. Tip: Současnou Hondu CBR1000RR Fireblade v barvách závodního týmu Repsol jsme testovali letos na začátku sezóny. V pravidelných dvouletých obměnách bylo téměř jasné, že Honda bude mít novou generaci litrového supersportu v roce 2008. Je téměř tradicí, že bikeři se mohou na moto-novinky podívat na jedné z celosvětových podzimních výstav. Pojďme se podívat, jaké změny nás čekají příští sezónu u CBR1000RR. Honda Fireblade 2008 má velmi čisté linie kapotáže. Na masce zůstává dvojice světlometů, ale změnil se jejich tvar: lichoběžníky mají na spodní hraně kruhové klenutí. Pod předními světly jsou otvory pro přísun vzduchu do motoru. Další změna je patrná na zpětných zrcátkách, kam se přesunuly směrová světla. Přesuneme se na pravý bok motocyklu, kde je za stupačkou krátká koncovka výfukového systému. S obdobným řešením přišla i nová generace Hondy CB600F Hornet. Litrové CBRko má nový odlehčený páteřový rám z hliníkové slitiny, ve kterém je usazen řadový čtyřválec o objemu 999,8 cm3. Kapalinou chlazený, čtyřdobý agregát s 16 ventily má řadu technologických prvků ze závodního stroje šampionátu MotoGP a Superbike. Při podrobném zkoumání byste zjistili, že je např. o 15 mm užší, o 2,5 kg lehčí, hlavy válců mají přepracovaný tvar, výfukové kanály mají větší velikost nebo byl zvýšen kompresní poměr na 12,3:1. Celkovému výkonu 131 kW (178 k) v 12 000 ot./min také přispěly nové duální kónické ventilové pružiny instalované na sacích ventilech nebo modifikovaná řídící jednotka. Maximálního točivého momentu 114 Nm dosahuje Fireblade už v 8 500 ot/min. Výkon se na asfalt přenáší pomocí šestistupňové převodovky, řetězu a zadního kola o rozměrech 190/50 ZR17, vpředu je pneumatika 120/70 ZR17. Jezdec dále pocítí ostřejší a výkonnější přední brzdy od firmy Tokico, kde kotouče mají rozměry 320 x 4,5 mm a svírají je čtyřpístkové radiální třmeny. O odpružení se stará přední obrácená vidlice s trubkami o průměru 43 mm a zdvihem 120 mm, vzadu je kyvná vidlice s centrální tlumí, který nabízí 13 poloh nastavení předpětí.