Secesní perla brněnských církevních staveb je kostelNeposkvrněného Početí Panny Marie na Křenové ulici (německy Kröna). Stojí namalém náměstíčku, kde se ulice krátce rozevírá na dvojnásobnou šíři a se svouvěží vysokou 60 mvévodí celému okolí . Ve středověku v těchto místech stával špitáls kostelem sv. Štěpána. Špitálu se říkalo Leprosarium, neb sloužilok léčení malomocenství a vznikaly v blízkosti tekoucí vody (mlýnskýnáhon Svitavy) z důvodů pravidelného koupání nemocných. Moravský markraběJošt roku 1382 daroval špital brněnské městské radě, která vždy vyčlenilajednoho nebo dva radní ke správě jejího majetku. Na významu špitál získal ve13. století, kdy v jeho prostorách byla provedena první lékařská pitva v českýchzemích brněnským doktorem Gryneusem. Působení léčebného ústavu se postupněměnilo, nejprve léčba malomocných, poté obecně nemocných a v pozdější dobělze jeho funkci přirovnat k domovu pro seniory až do konečného zániku,těsně před stavbou nového kostela na počátku 20. století. Se špitálem úzcesouvisela kaple sv. Štěpána, která od 14. století stála v místech dnešníhosecesního kostela a těsně sousedila se necničním traktem. První vyobrazeníkomplexu staveb se dochovalo z dob švédského obléhání Brna (1645).V novodobémsecesním kostele jsouuschovány z pozůstatků kaple sv. Štěpána relikvie ostatků sv.Štěpánazapečetěné římskou pečetí (sv. Štěpán byl prvním mučedníkem po Kristově smrti,který byl ukamenován). Kostel, škola a fara se začaly stavět počátkem 20.století z iniciativy Jednoty pro stavbu katolických kostelův brněnské diecézi založené 20. ledna 1907 na popud belgického šlechtice abrněnského biskupa Dr. Pavla Huyna, konkrétně kolem roku 1912.Kostel byl dokončen během dvou let azajímavostí je, že stojí na rozsáhlé bažině. Vysoká hladina spodní vody sivynutila budovu kostela zajistit hluboko zapuštěnými betonovými pilotys betonovým roštem. Při stavbě byly použity moderní stavební metodylitý beton a ocelová konstrukce pro střešníkrov, která při bombardování za 2. světové války zachránila stavbu kostela předzničením po zásahu sousední budovy.Zároveň se stavbou kostela započala i stavba chlapecké a dívčí školy.Chlapecká škola byla dokončena (dnešní ZŠ na Křenové). Dívčí školu se nepodařilorealizovat, neboť do její zahájení znemožnila 1. světová válka. Měla původněstát na místě dnešního Úřadu práce a již nikdy nedošlo k její stavbě.Stavby významně podporoval velkovévodaBedřich Habsburský se svou ženou Alžbětou. Kostel by vysvěcen 18. ledna1914 za účasti velkovévody s ženou Alžbětou, architekta hlavního oltáře asprávce stavby architekta města Brna Franze Holíka, inženýra stavby EmanuelaStraky istavitele Josefa Müllera, kteřípo slavnostním zahájení a vysvěcení převzali po mši svaté v sakristiimedaile zlatého kříže s korunou za úspěšné dokončení díla. Za války utrpělkostel vážné újmy po výbuchu vedlejší budovy po zásahu při bombardování. Bylyvyskleny barevné vitráže na východní straně kostela a dodnes zatím nebyly matněbílé tabulkové náhražky nahrazeny původní barevnou vitráží. V kostele zzačátku působili dva kazatelé český a německý. Mluvili k věřícím převážněz řad dělnické a prosté třídy obyvatel (továrny v blízkém okolí).Název kostela se váže k vyhlášení dogmatu o Neposkvrněném Početí PannyMarie. Rozlehlá farnost zasahuje velkou část Brna-střed a táhne se přesČernovice až po začátek Slatiny. Věž kostela je viditelná z širokéhookolí. Zvonice je osazen ocelovými zvony z roku 1912 ze slévárny JindřichaStorka. Nad vstupem na hlavním portále je vysoký reliéf Zvěstování Panny Mariea polofigury dvou andělů držící latinsky psané texty připomínající dokončenístavby rok 1913 aden vysvěcení kostela 18. ledna 1914. Interiér působí velmi uceleným dojmem adíky secesnímu slohu, ve kterém se zobrazují přírodní prvky je kostel zajímavýsvojí malovanou výzdobou ( střídají se mariánské symboly lilií a růží). Přivstupu i delším pobytu působí vnitřní prostor osvětlený přes barevné okennívitráže (bohužel jen ze západní strany) tajemným až pohádkovým dojmem.Oltáři vévodí monumentální oltářní obraz od Johanna Friedricha WachaPanna Marie v bílé říze stojící nazeměkouli omotané hadem s klečícími přímluvci apoštolem Petrem a Pavlem ujejich nohou. Z každé strany oltáře je socha zakladatelů. Zpravavelkovévoda Bedřich Habsburský, zleva Alžběta, jeho žena. Před oltářem je nazemi namalován znak prvního biskupa. První vitráž od oltáře je výjevz doby odléhání Brna švédskou armádou. V srdci vitráže je však vsazenastará ikona Panny Marie ochránkyně obléhaného Brna s Ježíškem držícímv ruce svitek papíru. V původní podobě je vyobrazována černé pleti,což je vysvětlováno jako vláda nad podsvětím i celým světem. Freska bylarestaurovaná v 60. letech a svaté dvojici byla dodána navíc zlatá koruna. Podvarhanami u hlavního vstupu do kostela visí kopie ikony nazývané obraz Matkyboží ustavičné pomoci (připomínající místo špitálu) restaurovaná před několikalety na náklady místního kostelníka. Restaurátorské práce prováděl p. Vojáček.Ikona je zasazena do barokního zlaceného rámu. V postraní kapli kde sekonávají křty je v okně ještě jedna zajímavá vitráž. Tu věnovala kostelubohatá německá měšťanka. Na vitráži je zobrazeno zasnoubení Panny Marie a sv.Josefa. Po pravé straně sedmiramenného svícnu klečí sv. Josef, po levé PannaMaria. Z venku se kostel zdá mohutný díky 60m průčelí avšak zevnitř působíuceleným a útulným dojmem. Kdo by chtěl tuto perlu vidět na vlastní oči mámožnost zajít si na mši každý den v 6 ráno a v 18:30 večer nebo ovíkendu v sobotu a v neděli 4 krát během dne.