Životopis

12.Květen 2007 | Ferdinand Porsche

Ferdinand "Ferry" Anton Ernst Porsche, druhé dítě Ferdinanda a Aloisie Porsche, se narodil 19. listopadu 1909 v Německu. Jeho sestra Louise již měla 5 let (1904-1999). Když se Ferry narodil působil jeho otec Ferdinand Porsche jako generální ředitel rakouského závodu firmy Daimler. Ferry byl jedením z prvních zaměstnanců otcovy konstrukční kanceláře, kterou založil ve Stuttgartu v roce 1931. Předtím jeden rok působil ve firmě Bosch.

V otocově firmě přijal post technického dohledu nad projekty motorových vozidel a podílel se na významných projektech (vozy Auto Union, budování Volkswagenu). V roce 1938 byl jmenován zástupcem ředitele celé firmy v sídle firmy v německém Stuttgartu-Zuffeuhausenu. Během války se část podniku přesunula do rakouského města Gmund aby unikla bombardování spojeneckých letadel. Ferry Porsche ale zůstal. Následovalo několik měsíců vězení, kterému neunikl ani jeho otec. Byli obvinění z napomáhání nacistům (vývoj vojenské a další techniky - podíleli se i na vývoji tanků Tiger či vojenské verzi "Brouka"). V červenci 1946 se Ferry Porsche vrátil do rakouského Gmundu, kde dohlížel nad obchody, zatímco jeho otec byl stále vězněn francouzy (ale i tam konstruoval vozy pro Renault). Po navrátu jeho otce začli společne s odborníkem na motory Karlem Rabem (1895-1968) a konstruktérem Erwinem Komendem (1904-1996) vyvíjet lehké sporotvní vozy na základě vozů Volkswagen. Z původních prototipů vznikla řada 356, která si za chvíli dobyla pověst úspěšných sportovních vozů a napomohla firmě získat celosvětou slávu a uznání.

V rakouském Gmundu vzniklo "na koleně" pouhých 52 vozů. V roce 1949 se totiž celá firma přestěhovala zpět do Stuttgartu-Zuffeuhausenu, kde Porsche působí dodnes. Nový začátek ale nebyl lehký, jelikož původní prostory byly ještě stále obsazené američany. První stuttgartské Porsche 356 bylo vyprodukované pod provizorními podmínkami v pronajatých místnostech z karoserie osobního automobilu společnosti Reutter. Ferry, již jako generální ředitel firmy, uzavřel smlouvu s Heinzem Nordhoffem, generálním ředitelem Volkswagenu o dodávání dílů Volkswagenu, z kterých částečně vozy Porsche vznikaly. Po smrti jeho otce v roce 1951 se stal vládcem firmy a zdárně ji mnoho let vedl a přetvořil na silnou a prosperující společnost. Do roku 1990 byl předsedou dozorčí rady firmy Porsche a po své resignaci pokračoval jako čestný předseda až do roku 1998 kdy ve svých 89 letech zemřel.za svůj velký přínos automobilovému průmyslu dosáhl mnoha ocenění. Mezi nejvýznamnější patří "čestný Doktorát Vídeňské Univerzity", "Čestný Profesorský Titul Bádenska-Wutemberska" a mnoho dalších významných ocenění.

napsal/a: Terka-Porsche 14:31 Link


Komentáře

« Domů | Přidej komentář