Opel Kadet | Tuning Car

Ve své domovině si poměrně levný Opel Kadett vysloužil přezdívku „automobil pro mládež a důchodce“. Ti první ho mají jako svůj vůbec první automobil, ti druzí pak jako poslední. Podobně je tomu i u nás.Automobily s tímto názvem se vyráběly kolem padesáti let. Nás nyní zajímá nejvíce rozšířený Opel Kadett poslední generace E, který sjížděl z montážních linek v období 1984 až 1993.

Karoserie

Aerodynamický tvar modelu Opel Kadett dostal v Německu velmi rychle přídomek „vejce bez skořápky“. Něco na tom je, protože starší karoserie tohoto automobilu obvykle vypadají dost nevábně. Důvodem je rez, jíž trpí v prvé řadě prahy dveří, podběhy kol, podvozek a spoilery. Více či méně spolehlivá antikorozní ochrana se na vozech Opel Kadett poprvé objevila až v roce 1988. Typy karoserie jsou hatchback, sedan, kabriolet a kombi. Pokud si chcete pořídit ten poslední, zvlášť pečlivě si prohlédněte zadní dveře: čepy, stírač, elektrické vedení. Kromě toho má kombi oproti ostatním zvýšenou úroveň hluku.

Motor a převody

Chronickou nemocí těchto automobilů je nespolehlivé vodní čerpadlo. Jednak dlouho nevydrží, jednak je jeho výměna velmi pracná. Z toho vyplývají také problémy s chlazením motoru. V horším případě může být důsledkem delšího působení vadného čerpadla spálená hlava bloku válců, což je velký problém. Druhou nepříjemností je prosakování oleje z motoru a převodovky. Oba agregáty se jinak chovají spolehlivě a korektně. Pouze vznětový motor neplní očekávání: urputně klepe celým vozem a buší jako parní válec, avšak nemá bohužel jeho sílu.
Vnitřek Opelu Kadett je ztvárněn bez jakýchkoli zbytečností – precizně a elegantně. Je pravda, že plastové součástky o sobě dávají poměrně hlasitě vědět, na druhé straně je v každé modifikaci hodně místa, a to i na zadních sedadlech. Snad pouze „košovitá“ přední sedadla se mohou někomu zdát příliš měkká a jejich opěradla příliš úzká.

Jízdní vlastnosti

Opel Kadett působí za jízdy příjemným dojmem. Dokonce i základní agregát s pouhými 44 kW (60 k) nemá problémy s dosažením rychlosti 170 km/h díky malému aerodynamickému odporu. Podvozek se chová velmi dobře.
Koroze, která je největším problémem Kadettu, napadá především nosníky karoserie, prahy, podběhy kol, paraboly světlometů, potrubí brzdové kapaliny a zadní dveře kombi. Vodní čerpadlo je nespolehlivé a špatně utěsněné. Také blok systému zapalování a termostat mají „své mouchy“. Izolace elektrického vedení není příliš kvalitní.

Statistika

V oblasti chladicí soustavy dělá řidičům vrásky na čele chronicky nemocné čerpadlo chladicí kapaliny. Vyvolává přehřátí motoru (zhruba u 60 % všech automobilů). V každém pátém voze se objevují problémy s termostatem. Ani elektrické vybavení není úplně odolné. Nekvalitní elektroinstalace působí závažné problémy zhruba v 50 procentech případů. Značně poruchový je i rozdělovač a startér, ale v tomto ohledu už statistické údaje vycházejí příznivěji. Motory obecně jsou docela spolehlivé. Častěji se přepalují těsnění pod hlavou válců. Ozubený klínový řemen pak poměrně často vyžaduje výměnu.

Opel Kadett E 1.4 LS (1991)
Motorzážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem (cm3)1389
Max. výkon (kW/k)44/60
při otáčkách/min5600
Max. točivý moment (N.m)103
při otáčkách/min2800
Max. rychlost (km/h)162
Zrychlení 0–100 km/h (s)14,5
Počet převodových stupňů5
Pohotovostní hmotnost (kg)910
Zavazadelník (m3)0,390
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km)-/-/6,8
Rozměry: délka/šířka/výška/rozvor (mm)3998/1663/1400/-
Cenakolem 60 000 Kč

Opel Kadett (1991) - hodnocení
+prostornost
+zážehové motory
+náchylnost vůči korozi
-nízký bezpečnostní standard