mooc smichu
Tokio Hotel / foto: Archiv
Mužské líčení. Nejdřív šminky, pak na pivo?
Kde se vzala záliba mužů v make-upu? Budou muži nosit šminky stejně jako ženy?
20. května 2008
Ještě tak před třiceti lety bylo nemyslitelné, že by se muži líčili,snad vyjma některých výstředních umělců se to tolerovalo. Začátkemosmdesátých let přišla móda gotiků a s večerem vyrazily do ulic davymladíků a dívek oděných do tmavého sametu a kůže a množstvím mrtvolněbledého make-upu pod tvrdě nalíčenými očima i rty.Emo kapela 30 Second To Mars, romantická stylizace je jasná. Podmalované oči ukazují zranitelnost.
Začalo to nenápadně
Pokud toto hnutí nějak změnilo svět, pak v tom, že nalíčení muži sedostali do ulic. O metrosexuálech ještě nikdo nic nevěděl, ale někteřímuži si začali uvědomovat, že trocha nenápadného make-upu, nebo třebajen oči zvýrazněné linkou nemohou škodit. Spíše naopak.
U nás byl například průkopníkem slovenský zpěvák Peter Nagy, který jižve druhé polovině osmdesátých let zpíval své vyznání Kristýnce s jemněpodmalovanýma očima.
Emo romanticiOněkolik let později se ve Velké Británii tradovalo, že Robbie Williamsnosí více make-upu než Geri Halliwell. A jelikož fanoušci rádinapodobují své idoly, pánské líčení se brzy stalo skoro stejně běžnýmjako to ženské. A silná vlna metrosexuálů, mužů, kterým žádnýzkrášlující prostředek není cizí, přišla jako na zavolanou.
Poslední ránu mužské přirozenosti zasadila móda emo, jejíž inspiracegotiky osmdesátých let je více než zřejmá. Obdiv -náctiletých krozervaným kapelám zpívajících o kráse smrti, jako například MyChemical Romance, roste geometrickou řadou.
Miliardy létají
A s tím vším se rozjíždí další velký byznys. Marketingoví analyticiodhadují, že prodej mužské kosmetiky, který v roce 2004 vydělal 685miliónů liber, stoupne do roku 2009 na 821 miliónů liber.
Módní značka MH zareagovala na poptávku a začala nabízet řasenku promuže. Luxusní kosmetika Clinique začala vyrábět řadu kosmetiky promuže. Jean Paul Gaultier rozjel řadu v které najdete i samoopalovacíkrém, korektor nebo rtěnku. V televizi jste možná zaregistrovali spotL´Orealu na první mužský krém proti vráskám…
Marylin Manson používá líčení spíše k zastrašení než, aby se líbil. Prastarý trik divochů.
Mají ještě koule?Dnes už neexistuje velký rozdíl mezi mužským a ženským oblečením. Jeto, že se muži začínají líčit, dalším důkazem stírání rozdílů mezipohlavími, který nastartovala třetí vlna feminismu v devadesátýchletech?
Nebo je důvod ten, že stejně jako se ženy snažily přiblížit mužům pokariérní stránce, má mnoho mužů v současnosti pocit, že perfektnívzhled je důležitější než cokoli jiného, ať při hledání partnerky čipráce? Nebo jde jen o módní vlnu, která brzy zase odezní?
My Chemical Romace se snaží vypadat jako pochodující mrtvoly. Jistý půvab jim ovšem nelze upřít.
Tokio Hotel: u Billa je těžké rozeznat, jakého je pohlaví. A líčením svou nevyhraněnost jen podporuje.