České školství se propadá. To je poznatek poslední doby. Školáci se rapidně zhoršují ve všech předmětech, tvrdí Lidové Noviny. Poukazují na to výsledky českých žáků v mezinárodních průzkumech, soutěžích a olympiádách.Od roku 1995 se čeští žáci znatelně zhoršili zvláště v matematice, ale i přírodních vědách. Český učitel, nespokojený učitel. řekl náměstek ministra školství Jindřich Kitzberger. Z dotazníků TIMSS, které vyplňovali samotní učitelé a ředitelé, vyšlo najevo, že patří mezi nejnespokojenější na světě. Důvod? Vadí jim hlavně vysoké nároky na jejich práci, nízký plat a malá společenská prestiž. Proč tomu tak ovšem je, lze jen těžko odhadnout. Jedna strana tvrdí, že je to vina systému školství a učitelů, druhá strana zase, že je to vina samotných žáků.
Já osobně se nepřikláním ani k jedné. Na jednu stranu mě unavují profesoři, co stále dokola bez většího zájmu a zapálení opakují nabiflované texty, nebo jen předčítají z učebnice. Jen jeden z deseti takových profesorů umí opravdu naučit. To jest podat látku takovým způsobem, že si jí z hodiny odnesu né v podobě zápisků na papíře, jež mi garantují že strávím ještě jednou tolik času studiem a bezduchým biflováním toho, co jsem už jednouv hodině poslouchal, ale v podobě příjemného zážitku, který mi zůstanev hlavě ještě po tom, co odejdu ze třídy.
Vlastně je to docela absurdní divadelní scéna: člověk v přední části jeviště se zoufalým způsobem snaží upoutat pozornost znuděných diváků. Když semu to nepodaří, naštve se a potrestá diváky -- má na to právo. A pokud sediváci nudí, či si chtějí vyměnit několik názorů, šlehne po nich dlouhým bičem svého jazyka a požádá je, aby zopakovali přesně několik posledních odstavců jeho nadrilovaného scénáře. Šli byste do takového divadla? Vydrželi byste v něm sedět šest hodin? Nechat se ovládat egoisty a nedozvědět se téměř nic, co bymohlo být zajímavé nebo potřebné? Co by s vámi udělalo jedno posezení v takovém divadle? Co by s vámi udělalo devět, třináct či osmnáct let takovéto každodennosti? Ptáte se ještě, kde se v lidech bere nechuť k iniciativě? Pročse chovají jako stádo a většinou zůstanou raději sedět doma před televizí, než aby vyrazili dotknout se živé kultury, skutečného života? Aby hledali pravdu?Aby něco vytvořili, ne pouze konzumovali? Aby se zajímali o to, kde žijí a cose kolem nich děje?
Netvrdím, že všichni žáci a studenti prahnou po vědění a jediné, co jebrzdí, jsou trudomyslní profesoři. Nicméně přístup profesorského sboru již odzačátku, tj. od základní školy nijak zvláště nepodporuje v žácích zvědavost. Jen ty světlé vyjímky. Dodnes si pamatuji mou profesorku ze základní školy, díky které si dodnes víceméně přesně pamatuji obecnou historii Římského Impéria. Její výklady v podobě chytlavých příběhů, interaktivní hrátky nařímské legionáře a šeptavý hlas vyprávějící staré řecké báje za světla stolní lampičky ve třídě se zataženými žaluziemi. Ano, to je ten dojem, který ve mně zanechá dobrý profesor. Nebo zapálený matematik, fyzik a chemik, jež se navzdory jazykové bariéře nebrání diskutovat o tajích přírodních věd, vesmíru avšeho co nás obklopuje. Profesor, kterého to, co vyučuje baví natolik, že z něj u výkladu přímo srší energie a zároveň skvělá osobnost, která si zaslouží být respektována a uznávána. U takových profesorů ti, kteří se o jejich předmět zajímají musí slintat blahem. Škoda jen, že matematika, fyzika ani chemie nepatří mezi mé oblíbené obory.
A argument, že žáci, nebo studenti jsou těžko zvladatelní a špatně ses nimi spolupracuje se, vzhledem ke zkušenostem, nezdá příliš důvěryhodný. Dobrý profesor svou třídu zvládne, i tu problematickou. To je přeci také součást jeho práce. To víme všichni.
Faktem však je, že finanční ohodnocení neodpovídá množství práce, jenž profesoři do výuky a přípravu na ni věnují. Stejně tak společenské postavení,do něhož se dostávají. Kdysi byli učitelé velmi vážení a společností respektovaní. To proto, že byli prakticky jediným veřejnosti snadno dostupným zdrojem vědomostí a informací. Dnes jsou však prakticky všechny informace dostupné snadno a jednoduše i mimo školu. To posouvá učitele do „druhé řady“.
Já osobně bych uvítal spravedlivý systém, jenž by odměňoval profesory dle skutečné efektivity jejich práce a hodnocení jejich studentů a lepší systém výuky samotných profesorů, tj. na pedagogických fakultách. To by snad pomohlo českému školství postavit se na nohy.
Komentáře:
Skvěle napsaný, výstižný.
Moc se mi to líbilo, nápady si beru k srdci na další slohovky, co budu psát :))
Přidej komentář
<< Domů