18.Červen 2007,12:30
1916
V Mnichově založena továrna BMW na výrobu leteckých motorů.
1919
Franz Zeno Diemer získává pro BMW první světový rekord, když s letadlem poháněným motorem BMW IV dosáhl výšky 9760 metrů.
1922
BMW staví v místě dnešního hlavního firemního sídla, východně od něhož bylo tehdejší mnichovské letiště Oberwiesenfeld (dnes olympijská sportovní hala).
1923
Výrobní linku v Mnichově opouští první motocykl BMW.
1924
První mezikontinentální let do Persie poháněný motory BMW.
1926
Létající člun Rohrbach Ro VII s leteckým motorem BMW VI dosahuje pěti světových rekordů.
1927
Tento rok byl svědkem celkem 87 světových rekordů v letectví. 29 z nich bylo dosaženo pomocí motorů BMW.
1928
BMW kupuje automobilku v Eisenachu/Thuringii a spolu s ní licenci na stavbu malých automobilů pod názvem Dixi. Společnost uzavírá licenční smlouvu o výrobě hvězdicových motorů s americkým výrobcem leteckých motorů Pratt & Whitney.
1929
První automobil BMW nesl název Dixi. Byl projektován v Mnichově, podobně jako všechny ostatní produkty BMW. Automobily BMW se však do 40. let stavěly v Eisenachu. Ernst Henne je v tomto roce nejrychlejším motocyklistou na světě, poprvé na stroji BMW.
1930
Wolfgang von Gronau překonává severní Atlantik za 44 hodin z východu na západ v otevřeném Dornierově obojživelném letounu 'Velryba', který pohání motory BMW. BMW Hornet a BMW Xa jsou názvy prvních hvězdicových motorů z dílen BMW v Mnichově.
1932
BMW 3/20: projektováno v Mnichově, postaveno v Eisenachu.
1933
Založení tradice šestiválcových motorů BMW: BMW 303.
1934
Výroba leteckých motorů přechází pod samostatný podnik - Flugmotorenbau GmbH. Hvězdicový motor BMW 132 byl první motor vyvinutý v Německu. Šlo o vylepšenou verzi pohonné jednotky Pratt & Whitney.
1935
BMW R 12 je první motocyklem s přední hydraulickou teleskopickou vidlicí.
1936
V roce, kdy se v Berlíně konaly olympijské hry, BMW představuje nejúspěšnější evropský sportovní vůz ve dvoulitrové třídě - BMW 328.
1937
Ernst Henne dosahuje na motocyklu BMW absolutního rychlostního rekordu (279,8 km/h, 174,8 mph), který zůstává čtrnáct let nepřekonán. V Dürrerhofu poblíž Eisenachu zahajuje provoz továrna na výrobu speciálních leteckých motorů. Další, pro velkosériovou výrobu, se staví v Allachu u Mnichova.
1938
BMW 328 Roadster vítězí ve své třídě v italském prestižním závodě na tisíc mil Mille Migglia.
1939
Krátce před vypuknutím druhé světové války BMW přebírá podnik Brandenburgische Motorenwerke v Berlíně-Spandau a spolu s ním specializované továrny v Basdorfu a Zühlsdorfu poblíž Berlína.
1940
Začíná sériová výroba leteckého motoru 801. Do roku 1945 je vyrobeno přibližně 30 000 ks. S aerodynamickou karoserií kupé na bázi modelu 328 BMW znovu vyhrává s úžasným náskokem italský závod Mille Miglia.
1941
Kvůli válce je výroba motocyklů BMW postupně přemisťována do Eisenachu. Výroba automobilů stojí. Od roku 1929 dosud BMW vyrobila 81 228 vozů.
1943
Poprvé vzlétá letadlo s proudovým motorem BMW 109-003. V následujícím roce jde tento model do výroby jako jeden z prvních proudových motorů na světě.
1944
BMW testuje v Basdorfu a Zühlsdorfu rakety pro nasazení ve válečných bojích.
1945
Konec druhé světové války zastihl BMW v troskách. Továrny v Eisenachu a Dürrerhofu i Basdorfu a Zühlsdorfu, ležící na území východního Německa, jsou zabrány. Továrna v Mnichově je po bombardování zničena. Vítězní spojenci ukládají firmě tříletý zákaz výroby, protože se podílela na konstrukci leteckých motorů a raket.
1948
Prvním poválečným výrobkem z Mnichova je jednoválcový motocykl BMW 4 24.
1950
R 51/2 - znovuzrození dvouválcového motocyklu s motorem typu boxer.
1951
BMW vyrábí svůj první poválečný automobil - typ 501. Výroba je zahájena v následujícím roce, ale po prodejní stránce šlo o neúspěch.
1954
BMW se stává mistrem světa motocyklů v kategorii sidecar a titul se jí daří opakovaně obhajovat dalších 20 let.
1955
V Allachu je otevřen závod BMW Triebwerk GmbH. Společnost staví na tradici leteckých motorů. Modely R 50 a R 60 jsou novou generací motocyklů BMW s odpružením zadního kola pomocí kyvné vidlice. Společnost zahajuje licenční výrobu malých automobilů Isetta.
1956
Sportovní vozy 503 a 507 patří dnes mezi nejcennější veterány. Do konce 50. let bylo vyrobeno pouze 412, resp. 253 exemplářů.
1959
Po velkých ztrátách v sektoru velkých limuzín je oslabená firma na prodej. Hrozbu se však daří zažehnat s přispěním malých akcionářů, zaměstnanců a prodejních zástupců. BMW dokáže pokračovat s novou kapitálovou strukturou. Model 700 je prvním z budoucí řady skvělých prodejních úspěchů automobilů BMW.
1962
Model 1500 nastoluje trend designérské filosofie společnosti. Je předchůdcem "nové třídy" sportovně laděných kompaktních cestovních vozů.
1965
Prodán závod BMW Triebwerkbau GmbH. BMW přerušuje na 25 let výrobu leteckých motorů.
1966
BMW uvádí na trh novou automobilovou řadu - dvoudveřovou verzi modelu 16000. Ta později tvoří základ BMW řady 3.
1967
BMW kupuje společnost Hans Glas GmbH v Dingolfingu a později zde staví svůj druhý výrobní závod.
1969
Po průlomu na trhu motocyklů BMW překonává potíže i na trhu dvoustopých vozidel. Výrobu motocyklů firma přemisťuje do svého třetího výrobního zařízení v Berlíně. U modelů pětkové řady je představen radikálně inovovaný design.
1970
V Dingolfingu postavena druhá továrna na výrobu automobilů BMW. Zahajuje provoz centrální sklad součástí. V Landshutu je vybudován čtvrtý výrobní závod BMW a v Mnichově je položen základní kámen futuristického ústředí skupiny.
1972
V roce konání mnichovských olympijských her je uveden na trh první vůz řady 5. Studie turbo motoru a elektromotoru BMW zůstávají jen prototypy. Založena BMW Motorsport GmbH. Skupina buduje montážní závod v jižní Africe.
1973
Do ústředí BMW v Mnichově se stěhují zaměstnanci a oficiálně je otevřena továrna v Dingolfingu. BMW 2000 Turbo z Mnichova je prvním sériově vyráběným vozem s turbo motorem na světě. Vozy a motocykly BMW se stávají vítězi v celkovém pořadí mistrovství Evropy Formule 2, mistrovství Evropy cestovních vozů a po dvacáté v mistrovství světa kategorie sidecar. Divize motocyklů BMW slaví své padesáté výročí - do té doby bylo vyrobeno 500 000 ks. Ve Francii je otevřena první evropská pobočka BMW a zastoupení značky lze poprvé nalézt i v Severní Americe. Na podzim trh prožívá první ropnou krizi.
1974
Vůz BMW 3.0 CSL poprvé závodí se systémem ABS. Společnost BMW zavádí pro zaměstnance "plán tvorby bohatství" (wealth-creation scheme).
1975
Představena řada 3. Alexander Calder navrhuje první vůz z kolekce "Automobil v umění" (Art Car).
1976
Představeno BMW kupé řady 6. Motocykl R 100 RS je prvním sériovým strojem, standardně vybaveným celokapotáží. BMW zřizuje v zahraničí holdingové společnosti.
1977
Představen vůz řady 7. President Walter Scheel slavnostně otevírá výstavbu nového motocyklového výrobního závodu v Berlíně. Zahájen program bezpečnosti silničního provozu BMW Driver Training.
1979
Společnost BMW vyvíjí první motor s elektronickým řídícím systémem, dodává první obrněné vozidlo BMW, zahajuje výzkum a vývoj vodíkových motorů a spolupracuje s firmou Steyr-Daimler-Puch. Také zakládá 'Spielmotor Munich', vůbec první společnou iniciativu průmyslového podniku a městského zastupitelstva na podporu kulturních aktivit. Koná se první schůze správní rady BMW s rovnocenným zastoupením akcionářů a zaměstnanců. Představen vůz M1.
1980
Ve výrobě brzdový systém
V Mnichově založena továrna BMW na výrobu leteckých motorů.
1919
Franz Zeno Diemer získává pro BMW první světový rekord, když s letadlem poháněným motorem BMW IV dosáhl výšky 9760 metrů.
1922
BMW staví v místě dnešního hlavního firemního sídla, východně od něhož bylo tehdejší mnichovské letiště Oberwiesenfeld (dnes olympijská sportovní hala).
1923
Výrobní linku v Mnichově opouští první motocykl BMW.
1924
První mezikontinentální let do Persie poháněný motory BMW.
1926
Létající člun Rohrbach Ro VII s leteckým motorem BMW VI dosahuje pěti světových rekordů.
1927
Tento rok byl svědkem celkem 87 světových rekordů v letectví. 29 z nich bylo dosaženo pomocí motorů BMW.
1928
BMW kupuje automobilku v Eisenachu/Thuringii a spolu s ní licenci na stavbu malých automobilů pod názvem Dixi. Společnost uzavírá licenční smlouvu o výrobě hvězdicových motorů s americkým výrobcem leteckých motorů Pratt & Whitney.
1929
První automobil BMW nesl název Dixi. Byl projektován v Mnichově, podobně jako všechny ostatní produkty BMW. Automobily BMW se však do 40. let stavěly v Eisenachu. Ernst Henne je v tomto roce nejrychlejším motocyklistou na světě, poprvé na stroji BMW.
1930
Wolfgang von Gronau překonává severní Atlantik za 44 hodin z východu na západ v otevřeném Dornierově obojživelném letounu 'Velryba', který pohání motory BMW. BMW Hornet a BMW Xa jsou názvy prvních hvězdicových motorů z dílen BMW v Mnichově.
1932
BMW 3/20: projektováno v Mnichově, postaveno v Eisenachu.
1933
Založení tradice šestiválcových motorů BMW: BMW 303.
1934
Výroba leteckých motorů přechází pod samostatný podnik - Flugmotorenbau GmbH. Hvězdicový motor BMW 132 byl první motor vyvinutý v Německu. Šlo o vylepšenou verzi pohonné jednotky Pratt & Whitney.
1935
BMW R 12 je první motocyklem s přední hydraulickou teleskopickou vidlicí.
1936
V roce, kdy se v Berlíně konaly olympijské hry, BMW představuje nejúspěšnější evropský sportovní vůz ve dvoulitrové třídě - BMW 328.
1937
Ernst Henne dosahuje na motocyklu BMW absolutního rychlostního rekordu (279,8 km/h, 174,8 mph), který zůstává čtrnáct let nepřekonán. V Dürrerhofu poblíž Eisenachu zahajuje provoz továrna na výrobu speciálních leteckých motorů. Další, pro velkosériovou výrobu, se staví v Allachu u Mnichova.
1938
BMW 328 Roadster vítězí ve své třídě v italském prestižním závodě na tisíc mil Mille Migglia.
1939
Krátce před vypuknutím druhé světové války BMW přebírá podnik Brandenburgische Motorenwerke v Berlíně-Spandau a spolu s ním specializované továrny v Basdorfu a Zühlsdorfu poblíž Berlína.
1940
Začíná sériová výroba leteckého motoru 801. Do roku 1945 je vyrobeno přibližně 30 000 ks. S aerodynamickou karoserií kupé na bázi modelu 328 BMW znovu vyhrává s úžasným náskokem italský závod Mille Miglia.
1941
Kvůli válce je výroba motocyklů BMW postupně přemisťována do Eisenachu. Výroba automobilů stojí. Od roku 1929 dosud BMW vyrobila 81 228 vozů.
1943
Poprvé vzlétá letadlo s proudovým motorem BMW 109-003. V následujícím roce jde tento model do výroby jako jeden z prvních proudových motorů na světě.
1944
BMW testuje v Basdorfu a Zühlsdorfu rakety pro nasazení ve válečných bojích.
1945
Konec druhé světové války zastihl BMW v troskách. Továrny v Eisenachu a Dürrerhofu i Basdorfu a Zühlsdorfu, ležící na území východního Německa, jsou zabrány. Továrna v Mnichově je po bombardování zničena. Vítězní spojenci ukládají firmě tříletý zákaz výroby, protože se podílela na konstrukci leteckých motorů a raket.
1948
Prvním poválečným výrobkem z Mnichova je jednoválcový motocykl BMW 4 24.
1950
R 51/2 - znovuzrození dvouválcového motocyklu s motorem typu boxer.
1951
BMW vyrábí svůj první poválečný automobil - typ 501. Výroba je zahájena v následujícím roce, ale po prodejní stránce šlo o neúspěch.
1954
BMW se stává mistrem světa motocyklů v kategorii sidecar a titul se jí daří opakovaně obhajovat dalších 20 let.
1955
V Allachu je otevřen závod BMW Triebwerk GmbH. Společnost staví na tradici leteckých motorů. Modely R 50 a R 60 jsou novou generací motocyklů BMW s odpružením zadního kola pomocí kyvné vidlice. Společnost zahajuje licenční výrobu malých automobilů Isetta.
1956
Sportovní vozy 503 a 507 patří dnes mezi nejcennější veterány. Do konce 50. let bylo vyrobeno pouze 412, resp. 253 exemplářů.
1959
Po velkých ztrátách v sektoru velkých limuzín je oslabená firma na prodej. Hrozbu se však daří zažehnat s přispěním malých akcionářů, zaměstnanců a prodejních zástupců. BMW dokáže pokračovat s novou kapitálovou strukturou. Model 700 je prvním z budoucí řady skvělých prodejních úspěchů automobilů BMW.
1962
Model 1500 nastoluje trend designérské filosofie společnosti. Je předchůdcem "nové třídy" sportovně laděných kompaktních cestovních vozů.
1965
Prodán závod BMW Triebwerkbau GmbH. BMW přerušuje na 25 let výrobu leteckých motorů.
1966
BMW uvádí na trh novou automobilovou řadu - dvoudveřovou verzi modelu 16000. Ta později tvoří základ BMW řady 3.
1967
BMW kupuje společnost Hans Glas GmbH v Dingolfingu a později zde staví svůj druhý výrobní závod.
1969
Po průlomu na trhu motocyklů BMW překonává potíže i na trhu dvoustopých vozidel. Výrobu motocyklů firma přemisťuje do svého třetího výrobního zařízení v Berlíně. U modelů pětkové řady je představen radikálně inovovaný design.
1970
V Dingolfingu postavena druhá továrna na výrobu automobilů BMW. Zahajuje provoz centrální sklad součástí. V Landshutu je vybudován čtvrtý výrobní závod BMW a v Mnichově je položen základní kámen futuristického ústředí skupiny.
1972
V roce konání mnichovských olympijských her je uveden na trh první vůz řady 5. Studie turbo motoru a elektromotoru BMW zůstávají jen prototypy. Založena BMW Motorsport GmbH. Skupina buduje montážní závod v jižní Africe.
1973
Do ústředí BMW v Mnichově se stěhují zaměstnanci a oficiálně je otevřena továrna v Dingolfingu. BMW 2000 Turbo z Mnichova je prvním sériově vyráběným vozem s turbo motorem na světě. Vozy a motocykly BMW se stávají vítězi v celkovém pořadí mistrovství Evropy Formule 2, mistrovství Evropy cestovních vozů a po dvacáté v mistrovství světa kategorie sidecar. Divize motocyklů BMW slaví své padesáté výročí - do té doby bylo vyrobeno 500 000 ks. Ve Francii je otevřena první evropská pobočka BMW a zastoupení značky lze poprvé nalézt i v Severní Americe. Na podzim trh prožívá první ropnou krizi.
1974
Vůz BMW 3.0 CSL poprvé závodí se systémem ABS. Společnost BMW zavádí pro zaměstnance "plán tvorby bohatství" (wealth-creation scheme).
1975
Představena řada 3. Alexander Calder navrhuje první vůz z kolekce "Automobil v umění" (Art Car).
1976
Představeno BMW kupé řady 6. Motocykl R 100 RS je prvním sériovým strojem, standardně vybaveným celokapotáží. BMW zřizuje v zahraničí holdingové společnosti.
1977
Představen vůz řady 7. President Walter Scheel slavnostně otevírá výstavbu nového motocyklového výrobního závodu v Berlíně. Zahájen program bezpečnosti silničního provozu BMW Driver Training.
1979
Společnost BMW vyvíjí první motor s elektronickým řídícím systémem, dodává první obrněné vozidlo BMW, zahajuje výzkum a vývoj vodíkových motorů a spolupracuje s firmou Steyr-Daimler-Puch. Také zakládá 'Spielmotor Munich', vůbec první společnou iniciativu průmyslového podniku a městského zastupitelstva na podporu kulturních aktivit. Koná se první schůze správní rady BMW s rovnocenným zastoupením akcionářů a zaměstnanců. Představen vůz M1.
1980
Ve výrobě brzdový systém