Doučování puberťáka

Ahoj, už delší dobu si přivydělávám tím, že doučuju (děti, studenty, dospělé). Doteď jsem s tím neměl žádný problém, já byl spokojený s penězma i s tím, že jsem někoho naučil, studenti byli spokojení taky a jejich prospěch se výrazně zlepšil, ale teď jsem poprvé narazil na "oříšek". Doučuju fyziku 12 letého kluka, co právě přichází do puberty. Není hloupý a třeba z matematiky má bez problémů skoro samé jedničky. V 6. třídě ještě fyziku probírají spíš tím stylem "tohle je magnet a takhle funguje", než "Hustota toku magnetického pole je definována jako...", ale jejich učitel dogmaticky vyžaduje, aby se učili nazpaměť "rámečky" v učebnici, prakticky slovo od slova a to mu moc nešlo a navíc to nechápal.
Zpočátku to bylo fajn, zajímalo ho, když jsem mu vysvětlovat, jak fungují ty magnety, nebo když jsem donesl svíčku a probírali jsme z fyzikálního hlediska všechny procesy od škrtnutí sirkou až po to, proč jde svíčka zfouknout nebo zadusit, tak mě poslouchal a zajímal se. Ale posledních pár hodin už je to spíš tak, že ho nezajímá nic, když má cokoliv udělat, tak se mu nechce, neví, nepotřebuje to a nikdy potřebovat nebude...
Nevím, jak to zvrátit, klučina mi přijde trochu rozmazlený, očividně mnohem větší vliv na něj má jeho maminka a ta (pochopitelně) na něj není nijak tvrdá.
No a abych se tedy dostal k tomu, s čím bych chtěl poradit - co myslíte, že mám dělat, aby se vše vrátilo do nějakých normálních kolejí? Sám si to přemítám v hlavě, od toho, že bych se na to měl vykašlat, přes "zkusit být ještě zajímavější" až po to zavést mu trochu tvrdší režim a přestat ukazovat přátelskou tvář. Máte někdo zkušenosti s podobným případem? a jak ste ho řešili?

17.01.2012 11:06:25
nick - Díky, s jeho mamkou to řeším, ale připadá mi, že se to tím spíš zhoršuje
*War* - pokud jsi v CERNu byl, tak víš, že to tam vypadá jako v nějaké docela zastaralé fabrice,to by asi někoho neznalého věci moc nenavnadilo:)
HdL - já rád pracuju s dětma a doteď jsem s tim neměl problém. Ale tenhle "případ" mi začíná nahlodávat moje odhodlání se zabývat kýmkoliv, kdo o to doučování přímo nestojí, když odhlédnu od faktu, že se mi to (očividně) nemusí podařit vždycky zvlládnout, tak z čistě ekonomicko-egoistického pohledu jsou ty peníze mnohem víc vydřené, než když dotyčný projevuje asopň elementární zájem sám.
White Lamb - jo, tohle jsem taky zkoušel, nebyl problém s tím, že by mě neposlouchal, dával pozor třeba 50 minut z té hodiny, což bylo fajn...ale poslední dobou jsou jeho nejčastější fráze "ne", "tohle se mi dělat nechce", "nevim", "tohle dělat nemusim" apod. Občas mám chuť mu jednu střelit...
2BEC - jo, to jsem zkoušel, dokonce i s tim vesmírem, nezájem z jeho strany...Výbušniny by možná fungovaly, nechám si to jako takovou KPZ:-P
QWERANA - zkoušel, neodpověděl...udělal jsem mu následně proslov o tom, že by se mohl začít ve 12 chovat trochu jako chlap a ne jako malej fracek a ať si uvědomí, že nic v životě neni zadarmo, tak uvidíme, jaký (jestli) to bude mít efekt...
Doučující
17.01.2012 09:51:14
Zkusila bych se ho zeptat primo :)
QWERANA 16
17.01.2012 07:25:06
nejucinejsi je navnadit ho tak aby mel sam co nejvetsi zajem od sebe... napriklad vyrob nakou vybusninu, odpal s nim snehulaka a rekni mu ze ho naucis jak to vyrobit kdyz bude mit jednicku z fyziky na vysvedceni :p ikdyz to je vlastne chemie... tak mu muzes dat nake podklady k tomu jak to funguje ve vesmiru, ze planety sou jen telesa a jake mezi sebou maji vztahy... kdyz clovek zacne uvazovat v takhle velkem tak nekdy upadne do uzasu a spozorni... nebo si porid rakosku
2BEC
17.01.2012 04:08:06
Já bych se ho snažila zaujmout. Taky jsem doučovala problémové děti, které neusále musely měnit školu (ZŠ) a řešila jsem to tak, že když mi malý student začal vypovídat poslušnost, tak jsem okamžitě změnila činnost a někdy ho naférovku poslala dělat dřepy nebo ho poslala ať se proběhne po baráku, aby se mu prokrvil mozek, on se víc probral a fungovalo to pokaždé.
Když jeho máma čuměla jaktože ho při doučování pošlu do kuchyně dělat dřepy, tak jsem jí v klidu vysvětlila, že má problémy se soustředěním a tak potřeboval trochu pohybu, aby se mohl lépe soustředit. Děti mají rádi kázeň (tu spravedlivou a zábavnou).
Nebo ho zkus třeba jednou vzít jen tak ven na procházku a něco z fyzicky mu ukázat v přírodě nebo ani ne, ale aby k tobě měl lepší vztah.
White Lamb
17.01.2012 01:50:55
Problém je už v mizerném učiteli. Když se má kluk učit nazpaměť rámečky, tak není divu, že nemá motivaci. Já bych ale na tvém místě kluka vůbec neučila, učím jen lidi, kteří si lekce platí sami a já se tak nemusím potýkat s případy, kdy za účastí dítětě na hodině je pouze iniciativa rodičů.
HdL
17.01.2012 01:32:22
Vezmi ho na výlet do superurychlovače v CERNu, však ho potom ta fyzika chytne. ;-)
*War* 20
17.01.2012 01:15:22
Taky občas doučuju matiku a fyziku.Ale většinou proto, že to je pro dotyčné problém pochopit.Když si o tom povídáme a podám jim to přístupnou formou,tak je to buď zajímá nebo to aspoň řešíme.

Ale obávám se, že ten dotyčný by potřeboval spíš, než doučovat, dovychovat:)
Prostě když to má na háku, tak to má na háku.Doučující mu má pomáhat, ale naučit se to musí sám.Řekni to mamce a ať si to srovná.
Do té doby holt zkoušej co uznáš zavhodné, nikdo ti nedá univerzální návod.
Nick

Ekonomika Ideologie Inteligence Internet Psychoterapie Sobectví Společnost Video  GVKB CZ

Poslední návštěvy