Internet, informace a BMI
Zkratka BMI pro většinu lidé pravděpodobně znamená "body mass index" čili vzoreček, podle kterého si dokáží vypočítat index tělesné hmotnosti a zjistit tak, jestli náhodou netrpí obezitou, nebo naopak nejsou podvyživení. Jenže písmena BMI také označují "Březen, měsíc Internetu", každoroční akci zabývající se popularizací Internetu a služeb které nabízí.
Otázka ale zní, jestli o této akci vůbec lidé vědí. Ti starší si měsíc březen patrně spojují s "měsícem knihy", a mladí lidé, kteří na netu tráví každou volnu chvilku, podobné vzdělávací akce s největší pravděpodobností ani nesledují. A co ti, na které jsou tyto aktivity zaměřené v první řadě? Co lidé, kteří s internetem zatím vůbec nepracují? Mám trochu obavy, že i když se každý rok tisknou hromady letáků a informace o BMI se objevují v knihovnách, na úřadech či v médiích, většina lidí zůstane touto informací nedotčená.
Internet je skvělý zdroj informací, během chvilky si člověk může cokoliv najít. A každá zajímavá či důležitá zpráva se během chvilky rozšíří do celého světa - tak zní alespoň teorie. Praxe je bohužel tak trochu odlišná: i když je na internetu ohromné množství informací, k drtivé většině uživatelů se mnohdy nedostanou ani základní zprávy, které jsou třeba v televizi. Problém tkví v chování uživatelů, kteří jsou často velice pasivní, a co se nedozví na homepage Seznamu, tak neví.
I na diskusích na Líbímseti, které jsou obvykle dost povrchní a plné podivných témat, se čas od času objeví něco zajímavějšího (třeba informace o nějaké akci), a hned je krásně vidět, že o existenci toho či onoho ví jen zlomek diskutujících. A přitom jsou "na netu" od rána do večera; chatují, diskutují, vyměňují si vzkazy a maily, ale internet pro ně není globální komunikační a informační síť, ale jen zdroj zábavy. Otevřou Seznam, pustí ICQ, přihlásí se na Líbko a píší si. Třeba celý den. Kdo z nich se třeba podívá na zahraniční zpravodajské servery? Kdo z nich slyšel o akci "Freezing Prague"? Kdo z nich sleduje diskuse kolem nové budovy Národní knihovny? Kdo z nich zachytil zprávu o úmrtí Arthura C. Clarka?
Někdy je také vidět skoro až hmatatelná neochota něco si zjistit, něco si najít, na něco přijít sám. Lidé se na fórech ptají, co znamená nějaký termín, kdy se koná nějaká akce, jak nastavit funkci X v programu Y... to všechno by zabralo cca minutu, kdyby použili nějaký vyhledávač, ale kdepak: raději založí diskusi a dvě hodiny to rozebírají...
Používat internet kvůli několika málo stránkám nebo službám je jako koupit si multifunkční švýcarský nůž jen kvůli pilníčku na nehty. Nebo jako sedět v Jaguárovi, ale mít zařazený neutrál. Nebo jako... ale, další příklady si jistě doplní každý. Není to nic špatného nebo trestuhodného, to rozhodně ne, ale je to přinejmenším škoda. Vždyť internet nám toho tolik nabízí, tak proč se také trochu nesnažit?
Mimochodem, ta akce "Březen, měsíc Internetu", o které jsem hovořil na začátku, probíhá již jedenáctým rokem...
komentáře (0)
« Domů | Přidej komentář