Zatim sem to ještě nikomu nedala .... takže je na wás jak s tim naložíte !!!! Baroko :Baroko či barok (zřejmě z portugalského pérola barroca - perla nepravidelného tvaru , je umělecko-kulturní směr , který vládl v Evropě mezi roky 1600-1750 . Slovem baroko se pak označuje toto období . České baroko má kořeny v Itálii a Španělsku , rozvíjí se v době pobělohorské . Neznamená kulturní úpadek , naopak umění vysoké úrovně dosahuje evropského vrcholu , obohaceno domácími umělci a řemeslníky o nové prvky - přizpůsobení českému prostředí(nejen chrámy , kláštery , paláce , zámky , ale i lidové stavby tzv. selské baroko na venkově - prosté kostelíky , kapličky , selské statky . Spojení nového slohu s lidovo tradicí. Stavby dokonale splývají s okolní krajinou - malby na skle , kroje , mezníky , milníky , rozcestníky , čuby : nejstarší dopravní značky .Architektura: kostely ,chrámy mešťanské domy(štíty) křivky , vlnění , oblouky, kopule (místo pravoůhlých tvarů) mohutnost , velkolepost staveb , vynikající akustika , vnitřní výzdoba - obrazy v zlacených rámech , mramor , přemíra ozdob , sochy : morové sloupy na náměstích Kryštof a Kilián Dienzenhoferové - ( Loreta , crám sv Mikuláše ) , Jan Santini - (1677 - 1723) Bratři Dienzenhoferové : Chrám sv. Mikuláše na Staroměstském náměstí Baroko v sochařství : - sochy v dramatickém pohybu , vnitřní napětí , křečovitost , patetická gesta - Matyáš Bernard Braun (1648 - 1738) - např. : sochy neřestí a cností na Kuksu - Ferdinand Maxmilián Brokoff (1688 - 1731) - např. :figurární skupiny světců na Karlově mostě v Praze Móda : V odívání zvýrazňovala silueta plné tvary . Vládla touha po nádheře a okázalosti . Francie se stala módním atelierem Evropy . Jako manekýnky plnily svou úlohu módně oblečené loutky asi 80 cm vysoké , které putovaly z Paříže do Londýna a později i do ostatních hlavních měst Evropy . Ženský oděv : Živůtek šatů byl vastužen kosticemi a jeho linii vytvářela šněrovačka ( na jednu šněrovačku až 1kg kostic) . V módě byly výstřihy oválného nebo čtvercového tvaru . Rukávy se zkrátili až k předloktí a zdobily je krajky . Sukně byla vpředu rozřižena a odkrývala sukni jiné barvy . To vše bylo zdobené krajkami . Materiálem na šaty byl hlavně brokát , taft , hedvábí a damašek . Účesy : velmi složité (pomocí stužek ), lokýnky Obuv : zaoblený tvar , vyšší rovné podpadky , zdobí je stříbrné spony a stuhy Ozdoby : perly, zlaté řetězy , drahokamy , vyšívané rukavice , vějíře , krajkové oděvy Mužský oděv : rozšířený kabátec, rukáv s ohrnutými manžetami , krajkové ozdoby . Nový prvek - vesta . Úzké kalhoty ke kolenům , doplněné jemnými punčochami pastelových barev . Košile je taktéž zdobena krajkami . Muži nosí paruky(vlasy stočené do loken) Bohatství a prestiž dvora ve Versaille daly Francii klíčovou roli , určující barokní módu . Ta opustila strnulost španělského dvora , vestičky , ale zůstaly těsněna tělu . Šaty stále vycházející z rozšířené ''A'' linie , ale byly více stažené dozadu , s více zdobnými prvky jako např. : vyšíváním , stužkami , krajkami... Měly dodat potěšení a vyjádřit krásu . Bohatství se projevovalo hojným využíváním znamenitých materiálů . Převládla móda dlouhých natočených účesů , a tak mnoho můžu se stala paruka nezbytností . S postupem doby se potřeba stala módou , a móda se stala zákonem . Život lidí : Člověk doby baroka byl po celou dobu své pouti životem konfrontován se smrtí . Neustále mu byla dávána křehkost lidského života, který byl podle dobového příměru podoben mýdlové bublině . Přítomnost smrti pak mohl nejvíce pocítit při vypuknutí morové epidemie . Jako vděk za překonání epidemie bylo zvykem stavět tvz. morové sloupy a svatí na nich zpodobnění tak pomáhali bojovat proti moru . Slavné české barokní stavby : Křtiny patří k nejstarším a nejpamátnějším poutním místům Moravy (první zmínka již v roce 1237) . Tento kostel s dominantní centrální kupolí vysokou 30 metrů byl postaven v letech 1718-1744 na místě dvou starších gotických kostelů (zvaných ''český a německý'') podle projektu slavného barokního architekta J.B. Santiniho . Jedná se o jeho největší stavbu na půdorysu řeského kříže . Kostel je mnohými odborníky označován za nejkrásnější barokní stavbu v ČR Popravdě bych se ve středověku narodit nechtěla , ale když nad tím přemýšlím chtěla bych být papežem . A to z toho důvodu , že ve středověku má církev největší vliv na všechno . Tak by mi lidi museli podlézat , a já bych rozhodla jestli něco tak má být nebo ne .Byla bych bohatá,chytrá a všichni by mně poslouchali dokonce i císař by musel . |
komentáře (0)
« Domů | Přidej komentář