18.Červen 2007,12:28
Na konci 19. století se v Mladé Boleslavi rozvíjel především textilní průmysl. Pak ale přišel zlomový rok 1895 a byla založena dílna na výrobu a opravu jízdních kol. Kola měla značku Slavia, tím se měl zdůraznit slovanský původ. K projektu se sešli dva lidé, a to knihkupec a papírník Václav Klement a strojník Václav Laurin.

18.5. 2007 08:05
Oba se znali z velocipedistického spolku. Důvodem, proč dílnu založili, byla událost, kdy se panu Klementovi porouchalo kolo od firmy Seidl und Nauman z Ústí nad Labem. Když v rámci záruky poslal kolo do opravy, přišla mu odpověď v podobě dopisu, kde na rubové straně obálky stálo v němčině: "Chcete-li od nás odpověď, obraťte se na nás v řeči nám srozumitelné!" To Václava Klementa urazilo a odpovědí bylo založení nové firmy.

První český automobil
V Mladé Boleslavi se začala vyrábět kola, později i motocykly a nakonec oba pánové stáli u brány, když z ní vyjel první český automobil. Možná si vzpomenete, jak nás ve škole učili, že první automobil byl vyroben v Kopřivnici a nesl jméno President.

Je to pravda jen z poloviny, byl to totiž spíše kočár, do kterého byl vložen motor. Kdežto Laurin a Klement měli zásluhu na tom, že v Čechách byl vyroben první skutečný automobil. Dnes si tento vůz Voituretta z roku 1905 můžete prohlédnout v muzeu firmy Škoda Auto. Sveze dvě osoby a vyvine rychlost kolem 40 km/hod.

První Škodovka
Po první světové válce se projevily neduhy československého hospodářství i u firmy Laurin a Klement. Nedostávalo se kapitálu, který by mohl pomoci firmu dál rozvíjet. Pomohl tomu až vstup strojírenského koncernu Škoda z Plzně, k němuž došlo v roce 1925.

Ovšem ještě 5 let potom se výrobky označovaly značkou LaK a až v roce 1930 to byla v pravém slova smyslu auta Škoda se známým okřídleným šípem.

Sortiment výroby
Pod značkou Škoda se nevyráběly jen osobní automobily, ale také stabilní motory a do roku 1912 i motocykly. Za první republiky byl rovněž vyroben speciální prezidentský vůz pro T. G. Masaryka. Byl to moderní kabriolet, na tehdejší dobu velmi dobře vybavený, odpérovaný a čalouněný.

Druhá světová válka znamenala armádní výrobu, a tak z výrobních linek sjížděly zbraně vyráběné pro wehrmacht, dokonce se v pobočném závodě v Josefově Dole vyráběla letadla a křídla k nim. Montovaly se ale i obrovské tahače dalekonosných německých děl. Po válce to byly i nákladní automobily a plánovala se i výroba obojživelného auta.

Okřídlený šíp
Tento symbol vozů Škoda byl na automobily poprvé umístěn někdy na konci roku 1925 a zpočátku se objevil jako prostorová adaptace chladičové známky. To znamená, že tehdy měl šíp křídla dvě, ne jako dnes jen jedno. Šíp měl symbolizovat přesnost výroby a křídla rozlet do celého světa. A expandovalo se do různých zemí. Už za první republiky třeba do Japonska, Afriky, Saúdské Arábie, Ruska a na další místa. Někdy to bylo ale také třeba jen jedno auto ročně.
 
vložil: h-amman
Permalink ¤


0 Komentáře: