Esprit má být klasickým supersportem s motorem uprostřed stejně jako jeho předchůdci.
Pondělí 30.7. 2007, 09:00
Supersport se objeví jak se stahovací střechou, tak bez ní. Cena začínající na 3 milionech korun. Extrémně kompaktní a hbité auto. V8 s více než 400 koňmi. Premiéra v roce 2009.
Poslední úpravy designu supersportu Esprit znamenají, že se auto bude moci na trhu představit nejen jako kupé, ale rovněž
coby roadster s plátěnou střechou. Stát by se tak mělo do dvou let, přičemž dvousedadlové auto z Hethelu se hodlá pustit
do soupeřů s cenovkou začínající na třech milionech korun.
Mezi jeho konkurenty budou patřit kromě tradičního Porsche také Audi R8 či blížící se supersporty od Mercedesu a McLarenu.
Esprit byl podobně jako jeho předchůdce plánován pouze ve verzi kupé. Realističtější přístup k ziskovosti auta - který inicioval loňský příchod Mika Kimberleyho do čela firmy - se odrazil na prognózách, podle nichž je potřeba prodat minimálně tisíc espritů ročně. A tohoto počtu se podle studie daleko snáze dosáhne, budou-li k mání na trhu obě varianty.
Přestože základní inženýrské procesy na vývoji auta již proběhly a začalo testování prototypů, úpravy nejsou vyloučené. Esprit je totiž prvním autem, které Lotus staví za pomoci technologie Versatile Vehicle Architecture. Projekt roadsteru navíc doprovázejí úvahy o modernějším vidlicovém osmiválci od BMW, zatímco zpočátku byl ve hře starý motor o objemu 4,8 l. Menší motor by umožnil najít místo pro skládací střechu a podpořil by aerodynamické tvary roadsteru.
Esprit má být klasickým supersportem s motorem uprostřed stejně jako jeho předchůdci, s podélně uloženým V8 a nezávislým zavěšením na všech kolech. Přesto lidé z Lotusu na něm chtějí využít všech pozitiv modelu Elise. To znamená nízkou hmotnost, kompaktní rozměry, extrémní obratnost na silnici a spojení se závodními auty, která značku z Hethelu proslavila.
Auto s maximálkou 330 km/h a výkonem více než 400 koní na zadních kolech se mělo objevit už letos. Nakonec však v Lotusu po příchodu Kimberleyho dali přednost projektu Eagle, autu s uspořádáním 2+2 (kupé i kabriolet), třílitrovým šestiválcem a cenou okolo 1,7 milionu.
Eagle, který se objeví v Ženevě v roce 2009, využívá prodlouženou verzi trubkového hliníkového šasi, jež stojí úspěchem Elise.
Lotus se vrací zpátky do černých čísel
Na Lotus se zase začíná štěstí smát, soudě podle informací
z utajené konference zaměstnanců automobilky, která se uskutečnila minulý týden. Výroba Elise přerostla 60 kusů vozů týdně oproti alarmujícím 35 kusům v loňském roce, kdy export do Spojených Států prodělával krizi.
Šéfové Lotusu však tvrdí, že se vrací úspěch. Dlouho očekávaný závodní 2-Eleven si právě odbyl debut a objedávky se jen hrnou. Díky moudrému snížení nákladů a procesu výroby se tak Eagle a Esprit znovu objevil v plánech. Navzdory slibnému vývoji byli zaměstnanci varováni před příchodem „hubených let“. Pokud ale současné plány vyjdou, Lotus by mohl být příští sezonu mírně
v plusu, a s výhledem na zlepšení.