20 – 21 ČESKÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA |
1914 – 1918 → 1. sv. válka 28. říjen 1918 → vznik ČSR – TGM - demokracie 20. léta → formování I. republiky 1929 „Černý pátek“ → krach na burze v New Yorku - vypuká světová hospodářská krize → zasažena ekonomika celého světa 1933 → V Německu u moci Hitler a jeho strana NSDAP (podporován → zbrojní průmysl) → šíření fašismu září 1938 → Mnichovský diktát → zabráno pohraniční území 15. březen 1939 → obsazení ČSR → vytvořen protektorát Čechy a Morava (14. březen – Slovensko samostatným státem) 1. září 1939 → vypuká 2. sv. válka → napadením Polska bez vyhlášení války 1939 – 1945 → 2. sv. válka
TEMATICKÉ OKRUHY
OBRAZ 1. SVĚTOVÉ VÁLKY
JAROSLAV HAŠEK - český prozaik a humorista - představitel umělecké bohémy - život: pocházel z Prahy (z rodiny středoškolského učitele matematiky) - bohémský život – tuláctví ® nedokončil studium na gymnázium - stává se spisovatelem a redaktorem - satirik ® kritizoval měšťáctví, válku, hlásil se k anarchistům - 1. sv. válka – účast na frontě ® ruské zajetí ® přestup k legiím, vstoupil do Rudé armády - 1920 – návrat do Čech
„Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války“ - satirický román - humoristické dílo – nedokončeno – 4 díly 1. „V zázemí“ 2. „Na frontě“ 3. „Slavný výprask“ 4. „Pokračování slavného výprasku“ - satira na rakouský militarismus hlavní postavou Josef Švejk ® lidový typ, prostomyslný dobrák ® předstírá idiotství = obrana před válkou - rysy: neustálá aktivita v jednání a řeči ® nic ho nevyvede z míry, má poslední slovo, dopodrobna plní všechny rozkazy ( ukazuje jejich nesmyslnost) - líčí osudy hrdiny od počátku války v Praze a potom na frontě - zesměšňuje vše co reprezentuje státní moc další postavy: paní Millerová (domácí) - nadporučík Lukáš (rakouský důstojník) - polní kurát Katz (opilec, ale vzdělaný) - poručík Dub (omezený, tupý) - voják Baloun (stále hladový)
jazykové zpracování: lidová čeština (jazyk charakteristický pro postavy) - germanismy, vulgarismy
- zfilmováno (Rudolf Hrušínský)
JAROMÍR JOHN - prozaik, výtvarný kritik
„Večery na slamníku“ - povídkový soubor - projevy prostých lidí zavlečených do války ® jejich jednání, názory, hodnoty - postavy sympatické i darebácké - povídky vyznívají satiricky ® výsměch habsburské monarchii
legionářská literatura ® zobrazuje válku jako historickou událost ® působení našich vojáků jako zajatců v Rusku (na straně odpůrců Říjnové revoluce) - autoři většinou účastníci bojů představitelé: Rudolf Medek, Josef Kopta, Jaroslav Kratochvíl, František Langer
DEMOKRATICKÝ PROUD
- rozvíjí se ve 20. letech 20. stol. - autoři podporují tehdejší politickou orientaci ® vládne TGM (demokracie) - pojem humanistická literatura ® zajímá se o prostého člověka a jeho problémy, vlastnosti, chyby, obyčejný život
· představitelé: autoři Lidových novin = Čapek, Bass, Poláček
KAREL ČAPEK - osobnost světového významu - spisovatel, novinář, překladatel - pocházel z Malých Svatoňovic - studoval gymnázium ® poté filozofii - dlouhodobě nemocen - 1935 – zastavení nemoci ® žení se s Olgou Scheinfugovou (herečka a spisovatelka) - uznává 1. republiku ® stýkal se s TGM /“Hovory s TGM“/ - záliba v cestování - bratr Josef Čapek (malíř a spoluautor několika děl) - 1938 – umírá na zápal plic
20. léta povídkové soubory „Boží muka“ „Trapné povídky“
hlavní témata: základy lidské duše - osudové nálady - otázka zda je možné nalézt absolutní pravdu - klade člověka do nadmíru trapných situací ® pozoruje jak se zachová
„Ze života hmyzu“ - alegorické drama - spoluautor bratr Josef Čapek - hlavní postavou tulák ® pozoruje hmyzí říši – jednotlivé druhy symbolizují lidské vlastnosti /motýl = přelétavý, domýšlivý; mravenec = armádu, chtějí dobývat/ - autor kritizuje lidské chyby a nedostatky
„Loupežník“ - drama - vzpomínka na mládí - mladý muž pronikne do profesorské vily ® po odjezdu rodičů se seznamuje s dívkou Mimi ® přesvědčuje ji jak má žít ® rodiče mají jiný názor, chtějí dceru chránit před světem ® domů se vrací druhá dcera ® je zničená a opuštěná ® Loupežník zmizí - autor proti sobě staví dvě pravdy = mladší generace /samostatnost/ X starší generace /chránit děti před světem/
- o převratných vynálezech ® ohrožují lidstvo
„RUR“ (Rozumovi universální roboti) - slovo robot = novotvar - vynálezce Rozum sestavil biologické roboty ® jsou podobní lidem, ale chybí jim cit ® po čase se roboti vzbouří, zničí lidstvo i návod na výrobu robotů ® zůstává stařec, který chce zachránit zemi ® poznává 2 roboty – chlapce a dívku – mají se rádi ® probuzení citu - význam: varování před válkou, zautomatizování lidské práce, odcizení člověka člověkem
„Věc Makropulos“ - drama - otázka nesmrtelnosti a dlouhověkosti - hrdinkou je žena ® ocitá se za krádež závěti před soudem ® je zjištěno, že žije 300 let ® má recept na dlouhověkost a nabízí ho lidem ® lidé ho odmítnou = lidský život je pomíjivý
„Krakatit“ - román - řeší otázku zneužití vědy - hrdinou je inženýr Prokop ® vynálezce třaskavin, který může zničit celý svět ® zdá se mu, že se krakatitu zmocnily tajemné síly ® po probuzení nechce v práci pokračovat ® cítí za vynález odpovědnost
„Továrna na absolutno“
„Anglické listy“ „Italské listy“ „Výlet do Špatněl“ „Cesta na sever“ - vystihuje atmosféru země, všímá si lidí, knihy sám ilustruje
30. léta
noetická trilogie /noetika = nauka o poznání/
1. „Hordubal“ - mladý muž se vrací domů z Ameriky ® žena ho podvádí z čeledínem a muž se s tím nechce smířit ® čeledín ho má zabít. Muž onemocní a umírá ve chvíli, kdy ho čeledín zabíjí ® koná se soud, který má najít pravdu - v závěru se ukazuje, že každý má svou pravdu
2. „Povětroň“ – člověk, který vkládá do poznání sám sebe - neznámý muž se zřítí letadlem ® umírá v nemocnici ® u jeho lůžka se sejdou jeptiška, jasnovidec a básník ® rekonstruují mu život ® ukazuje se, že sem vkládají sami sebe
3. „Obyčejný život“ - vzpomínky starého železničáře ® domnívá se, že prožil nudný život ® nakonec poznává, že život je bohatý, složený z několika životů
- autor varuje před ohrožení civilizace ® nutno sjednocení k boji
„Válka s mloky“ - alegorický román - na počátku objeví lidé v moři malé zvířátka ® přivezou je do Evropy a využívají je k různé práci ® mloci se rozmnoží a potřebují stále více prostoru ® vypukne válka a lidstvu hrozí záhuba - závěr: mloci se objevují i v Praze (před fašismem není nikdo ochráněn)
„Bílá nemoc“ - hlavním hrdinou je doktor Galén (lékař chudých), objevitel léku proti bílé nemoci ® lék je pro něj zbraní ® vydírá Maršála ® chce lék vydat v případě zastavení všech válek - závěr: zfanatizovaný dav ušlape lék i doktora Galena - hlavní myšlenka: varování před fašismem,na kterém je založeno šíření fašismu
„Matka“ - hrdinkou je starší žena, přišla o manžela a čtyři syny (byli odhodláni zemřít ve prospěch lidstva) ® zůstává jí poslední syn Toni ® vidí povinnost pomoci v občanské válce (ve Španělsku), ale matka mu brání ® nastává zlom ® matka slyší o střílení malých dětí ® posílá Toniho bojovat - hlavní myšlenka: autor vyzývá k boji proti nelidskosti a násilí
„Dášenka, čili život štěněte“ „Devatero pohádek“ spoluautor bratr Josef
KAREL POLÁČEK - prozaik (kritik a humorista) - novinář (LN) soudničky a sloupky ® vtipně reagoval na soudobé události - židovský původ ® zahynul v koncentračním táboře Osvětim
- zobrazuje život na malém městě ® kritika maloměšťáctví
„Dům na předměstí“ - zachycuje poválečnou atmosféru ® expanzi soukromého podnikání - vypráví o majiteli činžáku ® znepříjemňuje všem nájemníkům život (je typickým příkladem měšťáka)
„Muži v ofsajdu“ - zobrazuje fanouškovství (důležitá znalost sportovního prostředí – fotbalu) - přívrženci žižkovské Viktorky x Slávie
„Hostinec U kamenného stolu“ - vypráví o venkovských lázní a letních hostech - vychází za okupace pod jménem malíře Vlastimila Rady
„Bylo nás pět“ - vzniká za protektorátu ® vydána posmrtně - zobrazuje svět maloměsta očima malých dětí - příběh klukovské party ® jejich dobrodružství, „vynálezy“, boje se sousedy - hlavní postavou Petr Bajza /vypravěč/ - jazyk: spisovný až knižní výrazy + hovorová čeština ® komický účinek
EDUARD BASS - spisovatel /humorista/ - novinář - kabaretiér - věnoval se umělecké činnosti ® textař, konferenciér v kabaretu Červená sedma
|