- české země pod nadvládou Habsburků - 1867: vznik Rakouska-Uherska (dualismus) - rozvoj kapitalismu ® počátky dělnického hnutí - 1877: založena Československá sociální demokracie - v české politice: vrcholí rozpory staročeši x mladočeši
nové literární skupiny ® ruchovci a lumírovci
RUCHOVCI „škola národní“
Představitelé: Svatopluk Čech, Eliška Krásnohorská, Josef Václav Sládek (dočasně)
1868: vydávají almanach Ruch ® u příležitosti položení základního kamene k Národnímu divadlu - časopis Osvěta – kritizuje lumírovce - v tvorbě: orientují se na českou tradici, minulost, myšlenky obrození, slovanství, oslavují český venkov - dominantní postavení = poezie (lyrika vlastenecká a národní)
LUMÍROVCI „škola kosmopolitní“
Představitelé: Josef Václav Sládek, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer
- vydávají časopis Lumír (od roku 1877 řízený Sládkem) - v tvorbě: snaží se povznést literaturu na světovou úroveň ® podněty ze světové literatury ® původní tvorba + překlady - požadují uměleckou svobodu - dominantní postavení = poezie (intimní lyrika)
SVATOPLUK ČECH - představitel ruchovců - politický básník (usiloval o sociální spravedlnost) - prozaik (autor satir a fejetonů) - novinář ® redaktor Květů
I. POEZIE a) epika historická témata
„Husita na Baltu“ – sbírka - oslavuje staročeskou minulost ® éru husitství (posílení národního sebevědomí)
„Adamité“ – epopej - o potlačení adamitů Žižkovým vojskem
venkovská tématika
„Ve stínu Lípy“ - obsahuje 7 veršovaných příběhů, které si sousedi vypráví pod košatou lípou ( harmonický život bez rozporů)
„Lešetinský kovář“ - zachycuje příběh kováře a jeho dcery Lidunky ® brání svůj majetek proti německému kapitálu
alegorické básně
„Evropa“ - příběh politických vězňů ® odplouvají na lodi do vyhnanství ® loď končí zkázou (spor anarchisté x revoluční demokraté) „Slávie“
- ukazují neklid ve společnosti, reagují na události doby
b) lyrika - politická - národní - vlastenecká
„Jitřní písně“ - autor vyzývá k národnímu uvědomování - zdůrazňuje slavnou českou minulost
„Písně otroka“ – skladba - zobrazuje otroka ® symbol nesvobodného člověka (básníka i celého národa)
II. PRÓZA
Satiry: „Broučkiády“
„Pravý výlet pana Broučka do Měsíce“ „Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do14. století“ - hlavní postavou je Matěj Brouček (pražský měšťák) ® ocitne se uprostřed husitské Prahy (při cestě z Vikárky spadne do sudu) ® je zbabělý, nesdílí odhodlání husitů ® prchá před bitvou na Vítkově ® je odsouzený k popravě ® probouzí se v sudu - význam: ostrá kritika českého maloměšťáctví, prospěchářství, národní lhostejnosti
ELIŠKA KRÁSNOHORSKÁ - představitelka ruchovců - literární kritička (proti lumírovcům) - básnířka ® přírodní a intimní lyrika - libretistka ® ke Smetanovým operám: Hubička, Čertova stěna, Tajemství - překladatelka (Puškin, Byron…)
JOSEF VÁCLAV SLÁDEK - původně ruchovec ® přechod k lumírovcům - básník a překladatel (z angličtiny) - novinář ® autor fejetonů (Národní listy, redaktor Lumíru) - zakladatel dětské tvůrčí poezie - vliv na tvorbu ® pobyt v Severní Americe
tvorba: a) ruchovský styl - oslavuje českou vesnici b) lumírovský styl: překládá z angličtiny
I. INTIMNÍ LYRIKA
„Básně“ – sbírka - zachycuje základní situace lidského života ® bolest, žal nad ztrátou ženy, lásku k dětem
„Jiskry na moři“ „Sluncem a stínem“ osobní verše ® stýská si po matce i vlasti
„V zimním slunci“ - odpuštění, vyrovnání se s osudem
II. LYRICKÉ VENKOVSKÉ BÁSNĚ - oslavuje život na venkově a selství
„Selské písně a české znělky“ - zobrazuje letní přírodu, období žní ® pracovitost a vytrvalost rolníků (bojují s nepřízní přírody)
III. POBYT V AMERICE
„Na hrobech indiánských“ – báseň (ze sbírky Báseň) - líčí společnost demokratickou, svobodnou x postavení Indiánů (otroci) - líčí krásy americké přírody
IV. DĚTSKÁ POEZIE
Moderní sbírky:
„Zlatý máj“ „Zvony a zvonky“ „Skřivánčí písně“
- zachycují svět dětí ® učí se lásce k rodičům, vlasti. Přírodě - výchova pochvalnou metodou
„Lesní studánka“ – báseň
V. PŘEKLADY - 33 dramat Shakespearových - romantiku Byrona
JAROSLAV VRCHLICKÝ - představitel lumírovců - básník a překladatel (z románských jazyků) - působil na pražské univerzitě (profesor srovnávacích literatur) - vytvořil bohaté a všestranné dílo (80 básnických sbírek)
I. POEZIE
a) lyrika intimní:
„Dojmy a rozmary“ milostné verše ® o lásce k ženě, dětem, pocity štěstí „Eklogy a písně“
„Okna v bouři“ - od vyznavače života ® spěje k rezignaci a samotě (ovlivněn životním zklamáním) - báseň „Za trochu lásky šel bych světa kraj“
přírodní:
„Strom života“ - obrazy přírody splývají se šťastnými chvílemi básníka
vlastenecká:
„Má vlast“ - o budoucnosti národa a lásce k českému jazyku
b) epika: historická a společenská ® sleduje vývoj lidské společnosti - autor je zklamán přítomností ® oslavuje období antiky
„Zlomky epopeje“ – cyklus - básnické dějiny lidstva (vzor Victor Hugo) - báseň: „Spartakus“ – o vzpouře otroků ve starověkém Římě
„Selské balady“ – sbírka - zachycuje české země v 15 – 18. století ® selské boje proti panskému útisku - živelná povstání potlačena )víra v lepší budoucnost)
II. DRAMA
„Noc na Karlštejně“ - z období vlády Karla IV. (jezdil na Karlštejn odpočívat) - hlavní zápletka: zákaz vstupu žen na hrad ® během jedné noci porušen císařovnou a neteří purkrabího Alenou - závěr: císař zákaz zrušil
„Hippodamie“ – trilogie „Námluvy Pelopovy“ – „Smír Tantalův“ – „Smrt Hippodamie“ ® čerpá z řecké mytologie ® řeší otázky viny a trestu
III. PŘEKLADY - světové poezie a dramatu - Victor Hugo, Dante, Petrarca, Byron, Goethe, Schiller
JULIUS ZEYER - představitel lumírovců ® označován za novoromantika - básník, prozaik, dramatik - zajímal se o národní i cizí dějiny - studoval dějiny umění, literatur, a filozofie
I. POEZIE
Skladby: „Čechův příchod“ „Vyšehrad“ - inspirován pověstmi ® ukazuje velikost národní minulosti
z cizích dějin: „Karolínská epopeja“ - o rytířské družině Karla Velikého
II. PRÓZA
Z autorovy současnosti: „Jan Mária Plojhar“ - psychologický román s autobiografickými prvky ® tragický příběh snílka - hlavní hrdina pochází z bohaté rodiny ® trpí národní malostí, přízemností lidí i zklamanou láskou
„Dům U tonoucí hvězdy“ – povídka
|