15. LITERÁRNÍ MODERNA NA PŘELOMU 19. – 20. století |
- konec 19. stol. ® doba převratných změn a vynálezů ® vývoj civilizace - konkurenční boj, rychlé životní tempo, strach z nového století ® ztrácí se člověk a jeho podstata - kritizována každodenní realita ® odmítnutí měšťáctví, morálky, vkusu a konvencí - zdůrazněna nezávislost a svoboda jedince
- změny v literatuře: nové umělecké směry ® dekadence, symbolismus, impresionismus (Francie) - autoři zdůrazňují ® právo na osobité vidění světa ® odpor ke společnosti ® zdůrazněna svoboda člověka
q Dekadence: úpadek /z francouzštiny/ - zobrazuje úpadek a špatnost společnosti - autoři unikají z reálného světa /je těsný, nedokonalý/ ® do světa snů a k mystice - zachycují nálady smutku, nudy, skepse ® opovrhují životem
q Symbolismus: základní prostředek poezie = symbol ® využívají náznaků, obrazových pojmenování, přenášení významu ® básně mnohovýznamové a nesnadno vysvětlitelné 1886 - „Manifest symbolismu“ (Paříž) znaky: důraz na hudebnost verše, zaměření na lidské nitro /oblast představ a snů)
q Impresionismus: impressio = dojem - původně směr malířský - Claude Monet ® autor obrazu Imprese ® zachycuje východ slunce na mořské hladině - v malířství: jasné barvy, neurčité kontury ® vyjádření bezprostředního dojmu (hra světel a stínů) - v literatuře: vyjadřuje okamžitou náladu, atmosféru, neopakovatelnou chvíli (radost, smutek, melancholii) ® působí na lidské city a smysly (potlačena rozumová účast) - v popředí lyrika /hlavně přírodní/
Ø Prokletí básníci ® pobuřovali měšťáckou společnost - bohémové, tuláci (psali pod vlivem drog a alkoholu) - odmítali morálku, konvence tehdejší společnosti ® ve své době nepochopeni X otevřeli cestu nové poezii - Charles Boudelaire /bodlér/ - Paul Verlaine /verlén/ - Arthur Rimbaud /rimbó/
Česká moderna 90. let
- české země pod nadvládou Habsburků - 90. léta ® hluboká politická krize ® nebyl dořešen zápas o svobodu národa - kultura se rozchází s vládnoucí společností /autoři odmítají politiku Vídně/
q česká moderna = seskupení mladých autorů ® ovlivněni moderními proudy evropského umění
1895 ® vydán program Manifest české moderny - řeší otázky umělecké i politické - autoři: J. S. Machar (básník), F. X. Šalda (kritik) - různorodé zaměření spisovatelů (bez uměleckého programu) - individualismus (právo na osobité vidění světa) - kritika ruchovců a lumírovců (návrat k Havlíčkovi a Nerudovi) - jednotící: rozchod s politikou vídeňského dvora ® autoři se přidávají ke světové literatuře (orientace – Paříž)
časopis ® Moderní revue představitelé: Otokar Březina, Antonín Sova, Vilém Mrštík, J. V. Šlejhar
JOSEF SVATOPLUK MACHAR - autor Manifestu české moderny - mluvčí mladé generace - žil a pracoval ve Vídni (jako úředník) ® odtud hodnotil politické poměry ve vlasti - kritizoval maloměšťáctví, katolickou církev, malost české politiky - forma: ironie, vtip, sarkasmus ® satirik - odmítal dosavadní poezii (uznával Nerudu)
A) EPIKA s ženskou tematikou ® postavení žen ve společnosti
„Zde by měli kvést růže“ – sbírka - kritizuje měšťáckou společnost, pokrytectví, zbabělost - zachycuje osudy žen ® jejich otrocké postavení ve společnosti (ženy smířené se svým osudem)
„Magdaléna“ – román ve verších ® stejný námět
společenská, historická
„S vědomím věků“ cyklus - zachycuje vývoj lidské společnosti ® vrchol v antice (starověké Řecko, Egypt)
např. „V záři helénského slunce“ ® Helénové = Řekové ® osvítili dějiny ® autor se obdivuje silným osobnostem „Jed z Judey“ ® zánik antické krásy přišel z křesťanství „Kam to spěje?“ ® návrat do minulosti ® oslavuje osobnosti antiky (Caesar…) ® oponuje Jiráskovi („…dějiny dělají velké osobnosti…“)
B) LYRIKA satirické sbírky
„Confiteor I – III.“ = zpovídám se, vyznávám se - autorova osobní zpověď ® zklamán láskou, štěstím - politická lyrika ® provokující verše, kritizuje měšťáctví ® rozchází se s dosavadní literaturou
„Tristium Vindobona“ - žalozpěvy z Vídně (obdoba Ovidiových žalozpěvů z vyhnanství) - kritizuje českou politiku ® skepticky nahlíží do budoucnosti
KAREL HLAVÁČEK - představitel české dekadence - kolem časopisu Moderní revue /+ Jiří Karásek ze Lvovic, Arnošt Procházka/
„Pozdě k ránu“ – sbírka - lyrické verše ® popisují citový postoj ke světu (smutek, melancholie, marnost…) - využívá motivů hudebních nástrojů - plus neurčité výrazy /kdesi, cosi…/ - ve verších náladovost, melodičnost
„Mstivá kantiléna“ /melodie, příjemná, zpěvná/ - poezie odboje ® oslavuje povstání Gézů /ve válce Nizozemí a Španělska/ - Gézové ® symbol boje proti bezpráví
OTOKAR BŘEZINA /Václav Jebavý/ - představitel českého symbolismu - spjatý s náboženstvím (navazuje kontakt s duchovním světem) ® člověka čeká po smrti lepší život ® k posmrtnému životu se člověk musí připravit
„Tajemné dálky“ – básnická sbírka - touha po samotě, chce poznat tajemství vesmíru - vzpomínka na neradostné mládí /samota, bolest/
„Svítání na západě“ (v názvu oxymorón) - západ = symbol zániku, smrti ® příchod posmrtného života
„Stavitelé chrámu“ - básníci, umělci, vědci ® budují dokonalý chrám budoucího světa ® víra v lepší budoucnost
„Ruce“ - symbol práce, společné pracovitosti ® představa o sbratření lidstva (symbol spojených rukou) - spojení člověka s vesmírem
ANTONÍN SOVA - představitel českého impresionismu a symbolismu - básník „české krajiny“ (návrat do rodného kraje – Jižní Čechy)
Impresionistické sbírky
„Květy intimních nálad“ - líčí subjektivní nálady a dojmy - přírodní a milostná lyrika ® krajinomalba, do které promítá své duševní stavy
„Z mého kraje“ - autor se navrací k rodnému kraji /Jižní Čechy/ - sleduje přírodní proměny + projevuje sociální cítění (chudoba, drsnost kraje)
Symbolistická tvorba - symbolismus jiný než Březinův - vytvořil symbol poutníka, který hledá štěstí na zemi ® nachází ho v novém království (uzavírá se do svého nitra) ® odchází na tzv. „horu snů“
sbírky: „Údolí nového království“ „Ještě jednou se vrátíme“ - poutník se vrací z hory snů zpět k lidem
Realistická poezie
„Zpěvy domova“ – sbírka - reakce na 1. světovou válku ® autor se obává o osud národa - oslavuje rodnou zemi (vlastenectví)
|