- vláda posledních přemyslovců a Lucemburků q procesy v literatuře 1. LAICIZACE /zesvětštění/ - autoři, nejen kněží, díla nejen náboženská 2. DEMOKRATIZACE – literatura pro širší společenské vrstvy 3. ZČEŠTĚNÍ – počátek 13. stol. ® vznikají česky psaná díla q znaky staročeských památek - zlomkovitost děl (dochovali se pouze části) - obtížnost datace - anonymita autora - postavení verše q Tvorba I. DUCHOVNÍ /náboženská/ a) lyrika: náboženské písně - Modlitby - „Kunhutina modlitba“ b) epika: legendy, náměty z cizího prostředí „O panně Marii“ „O svatém Jiří“ „O Jidášovi“ – apokryf II. TVORBA SVĚTSKÁ - skladby na nenáboženská témata a) lyrika ® milostné písně „Kudy sem já chodila…“ b) epika ® epos = rozsáhlá výpravná báseň „Alexandreis“ – epos - konec 13. stol. - o Alexandru Velikém ® oslavuje makedonského krále = ideální středověký panovník - o jeho původu, hrdinských činech, cestě za světovládou - přirovnáván k českému králi ® Přemysl Otakar II. - Autor neznámý (vyšší šlechtic) „Dalimilova kronika“ - počátek 14. stol. - první česky psaná kronika (veršovaná) - zachycuje nejstarší dějiny do roku 1314 (do nástupu Lucemburků) - autor neznámý (nižší šlechtic) - vlastenecký charakter ® staví se proti přívalu cizincům na naše území (Němců) - pověst „Oldřich a Božena“ LITERATURA DOBY KARLOVY – druhá pol. 14. stol - vláda Karla IV. - rozkvět českého království (mocenský, politický i kulturní) - české země centrem světové říše (Praha metropolí) q 1344 ® biskupství povýšeno na arcibiskupství q 1348 ® založena Pražská univerzita ® rozkvět kultury ® gotika ® Chrám Sv. Víta, Karlův most, Pražský hrad, Karlštejn q znaky literatury - vstup nových vrstev do literatury ® studenti a měšťané - pokračuje tvorba církevní a šlechtická I. latinská literatura: KAREL IV „Vita Caroli“ – vlastní životopis - zachycuje úspěchy na poli politickém i svízelnou situaci, kdy přišel do Čech II. česká literatura: převažuje Legendy: „Legenda o Svatém Prokopu“ - líčí život prvního opata Sázavského kláštera (klade důraz na staroslovanskou tradici) - nižší styl = srozumitelná forma „Život Svaté Kateřiny“ - vypráví o obrácení Kateřiny na křesťanskou víru - pro stálost této víře umírá jako mučednice - vyšší styl = náročná, vybroušená forma Počátky dramatu: „Mastičkář“ - první divadelní hra, zlomek velikonoční hry námět: a) světský → zobrazuje středověké tržiště, podvodné lékaře a prodavače mastí (kritika jejich šarlatánství) b) církevní → 3 Marie přicházejí na trh pro vonné masti → chtějí nabalzamovat Kristovo tělo forma: vtip, ironie, výsměch Žákovská tvorba: „Podkoní a žák“ – veršovaná hádka - dva chudáci (panský sluha a student) se hádají o přednosti svého stavu → kdo se má na světě lépe → jsou na tom stejně → spor skončí rvačkou satira: užití ironie, nadsázky, vtipu „Píseň veselé chudiny“ - o bídě a nouzi studentů /vtipnou formou/ Měšťanská skladba: „Hradecký rukopis“ 2 části – staročeský jazyk „Desatero kázanie božie“ – veršovaný kázání → útočí na všechny hříšníky /na každého jednou dojde/ „Satiry o řemeslnících a konšelích“ – kritika nepoctivosti a okrádání, braní úplatku - součástí je bajka „O lišce a džbánu“ – příběh kde vystupují zvířata → mají lidské vlastnosti → závěr končí ponaučením Šlechtická lyrika – dvorská: „Drěvo se listem odlieva“ - milostné verše Odborná próza: Slovníky → mistr KLARET |