- SATIRA – kritizuje nedostatky ve společnosti → formou ironie, nadsázky, vtipu, sarkasmu
- různé literární formy – román, drama, báseň, epigram 1. STŘEDOVĚKÁ LITERATURA - gotika → počátky dramatu „Mastičkář“ - žákovská tvorba → „Podkoní a žák“, „Píseň veselé chudiny“ - měšťanská skladba → „Hradecký rukopis“ 2. POČÁTKY ČESKÉHO REALISMU K. H. B. – život, epigram „Tyrolské elegie“, „Král Lávra“, „Křest Sv. Vladimíra“ 3. RUCHOVCI S. ČECH – Matěj Brouček 4. ČESKÁ MODERNA S. MACHAR – „Confiteor“, „Tristium Vindobona“ 5. BUŘIČI V. DYK – satiry a sarkasmy, „Pohádky z naší vesnice“ 6. OBRAZ 1. SV. VÁLKY J. HAŠEK – Švejk 7. DEMOKRATICKÝ PROUD KAREL POLÁČEK – „Dům na předměstí“ – v poválečných letech → expanze soukromého podnikání → o majiteli činžáku → bojí se ho všichni nájemníci i vlastní rodina – typickým příkladem měšťáka „Hostinec U kamenného stolu“ – humoristické dílo z prostředí venkovských lázní → o letních hostech 8. OSVOBOZENÉ DIVADLO - vzniká ve 20. letech 19. století - avantgardní scéna → experimentovalo, uvádělo nový díla - autorské divadlo - Osobnosti: Jan Werich, Jiří Voskovec (herci, autoři)
- Jaroslav Ježek (hudebník) - Jiří Frejka, Jindřich Honzl (režiséři) - herci vedli dialog s divákem → přiměli ho ke spoluúčasti - improvizovali, komentovali denní problémy i politické události (před forbínou) - zpívali písně Jaroslava Ježka - prvotina: „West pocket revue“ – Malá kapesní revue
- fraška, dadaistická komedie → střídání scének, písní, tance (nový typ her) - změna repertoáru - od dadaistické komedie → k politické satiře (kritika hospodářské krize, varování před fašismem) „Caesar“ „Osel a stín“ „Balada z hadrů“ „Těžká Barbora“ „Rub a líc“ „Pěst na oko“ - poslední hra OD → věnována všem, kteří zde hráli nebo divadlo navštěvovali 1938 → divadlo úředně zavřeno → W+V emigrace do USA - po válce se vrátil jen Werich → zopakoval některé hry v divadle ABC (spolupráce s M. Horníčkem) |