6. ČESKÁ POBĚLOHORSKÁ LITERATURA | |||
8. 11. 1620 → bitva na Bílé hoře → porážka českých stavů
- návrat Habsburků na český trůn - potrestáni účastníci odboje (poprava 27 českých pánů) - jediné povolené náboženství – katolictví
- šlechta + učenci → vlna emigrace - poddaní → musely přijmout katolictví
- udržování nevolnictví (růst roboty)
ROZDĚLENÍ LITERATURY I. Emigrantská – nekatolická II. Domácí a) oficiální – jezuitská b) pololidová c) lidová
- DOBA TEMNA → rozvoj BAROKA = umělecký styl 17. – 18. století - projevy v architektuře → mohutnost a velkolepost staveb → bohatá vnitřní výzdoba (zlato, mramor) – Chrám Sv. Mikuláše - hudba → varhanní hra – Johan Sebastian Bach
I. EMIGRANTSKÁ
PAVEL STRÁNSKÝ - působil v Německu
„O státě českém“ - latinský spis - obhajuje pobělohorské čechy - zdůraznil právo na volbu vlastního panovníka
PAVEL SKÁLA ze ŽHOŘE - působil v Sasku
„Chronologie církevní“ – spisy – dějiny křesťanství „Historie církevní“ - zabývá se příčinou porážky na Bílé hoře → nejednotnost českých stavů
JAN ÁMOS KOMENSKÝ - největší osobnost pobělohorské emigrace - poslední biskup jednoty bratrské - učitel národů → světový reformátor ve výchově a vyučování - pocházel z Jižní Moravy - studoval na bratrských školách → později na protestantských univerzitách (v Německu) - po návratu působil jako učitel - 1628 – emigrace (Lešno) - pobýval v Anglii a Švédsku (propagoval učebnice) - umírá v Holandsku (Amsterdam) → pohřben (Naarden)
1. PEDAGOGICKÁ
a) teoretické spisy
„Velká didaktika“ (Magna) - obsahuje zásady moderního vyučování - vzdělání pro všechny, zdarma, v mateřském jazyce - důraz na praxi, názornost vyučování - důležitost kázně, postupovat od známého k neznámému - návrh koncepce vzdělání: 4 stupně po 6 letech 1. předškolní výchova – do 6 let 2. obecná škola 3. latinské gymnázium 4. univerzita
„Informatorium školy mateřské“ - o výchově dětí v předškolním věku (spis pro matky a chůvy)
b) praktické spisy – učebnice
„Brána jazyků otevřená“ - učebnice latiny → ukazuje na účinnější výuku jazyků
„Svět v obrazech“ – Orbis pictus - první ilustrovaná učebnice na světě - stala se vzorem pro výuku cizích jazyků
„Škola hrou“
2. FILOZOFICKO – NÁBOŽENSKÁ
„Labyrint světa a ráj srdce“ - alegorické dílo - hlavní postavou je poutník (sám autor) → prochází středověkým městem - provází ho Všudybud (usiluje poznat svět) a Mámení (přizpůsobuje se nedostatkům) → nasazuje poutníkovi růžové brýle - brýle se mu otočí, vidí podvod, klam, války, lidé zde chodí v maskách
význam: poutník je zoufalý a uzavírá se do ráje svého srdce = upnutí k bohu - ostrá kritika tehdejší společnosti
„Kšaft umírající matky jednoty bratrské“ - závěť kde se loučí s jednotou bratrskou
„Listové do nebe“ - dopisy chudých určené Kristovy → žalující na bohaté
- autor ukazuje na společenské rozpory
3. PANSOFICKÁ – vševědná
→ usiloval shrnout výsledky veškerého vědění → encyklopedické práce = nedokončeno
II. DOMÁCÍ
a) oficiální tvorba - byla nástrojem jezuitského řádu - vydána „Svatováclavská bible“ – nahradila bibli kralickou
BOHUSLAV BALBÍN - jezuita
„Rozprava na obranu jazyka slovanského, zvláště českého“ - Balbínova obrana - obhajuje právo na vlastní jazyk - odsuzuje politiku Vídně, vymizení češtiny ze škol
BEDŘICH BRIDEL - duchovní básník
„Co Bůh? Člověk?“ – poema - úvaha o boží dokonalosti a nicotě lidského života
ADAM MICHNA z OTRADOVIC - skladatel a varhaník - autor ukolébavek (Hajej, můj andílku) - milostných písní (Pod našima okny) - vánočních koled (Chtíc, aby spal)
soubor „Česká mariánská muzika“ (kancionál)
b) Pololidová tvorba
- tvoří přechod mezi oficiální literaturou a lidovou slovesností - literatura o lidu → z měšťanských pozic
„Kramářská a jarmareční píseň“ - zpívána na jarmarcích za doprovodu flašinetu + obrázky - náměty → zajímavé příhody (požár, povodeň, nešťastné lásky…)
„Písmácké paměti“ - záznamy soudobých událostí (dochovávají přesné zprávy)
např. František Jan Vavák
INTERLUDIA - krátké frašky → provozované o posvícení, masopustech - náměty ze selského života
c) Lidová tvorba – ústní lidová slovesnost
- tvorba lidu – venkovského
· znaky: anonymní autoři - nepsaný projev → šířil se tradicí z generace na generaci
pohádky – dobro vítězí nad zlem pověsti – jádro pravdivé, okolo smyšlené hádanky a přísloví písně – svatební, pijácké lidové hry
|