9. ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE 30. léta 19. století |
znaky: viz předešlé
Ovlivněn: evropským romantismem - revolučním hnutím v Evropě
- je spjatý s politickou situací - doba, kdy si národ uvědomoval potřebu národní samostatnosti (boj za svobodu)
Představitelé: Karel Hynek Mácha, Karel Sabina, Josef Václav Frič
KAREL HYNEK MÁCHA /1810 – 1836/ - největší básník českého romantismu - život: pocházel z Prahy - studoval práva a filozofii - sledoval společenský život (hodně četl) - záliba vcestování (okolí Prahy, Krkonoše, nejdál v Itálii) - hrál v divadle jako ochotník - seznámil se s Lori Šomkovou - po studiích pracoval v Litoměřicích – advokátní praktikant - onemocněl (při hašení požáru → umírá v den připravované svatby)
Tvorba: prvotiny → básně o české minulosti, vlastenecká témata později → nespokojenost s dobou, osamění, protiklad snu a skutečnosti
„Cikáni“ - próza – román - líčí život společenských vyděděnců → složité vztahy mezi postavami - téma: nešťastná láska
„Obrazy ze života mého“ - soubory básnické prózy - autobiografické prvky „Márinka“ – povídka - děj se odehrává v chudé pražské čtvrti Na Františku, kde žije krásná dívka se svým otcem (otec žebrá, aby se uživili) → dívka se setkává s básníkem (Mácha) → rozumí jeho pocitům → on je okouzlen její krásou → básník odjíždí z Prahy a už se s dívkou nikdy nesetká → Márinka umírá - Márinka:ideál krásy x prostředí chudoby
„Křivoklad“ - historický román /námět/ - první část zamýšleného cyklu KAT (Valdek, Vyšehrad, Karlštejn – názvy podle hradů) - zachycuje osobnost Václava IV., který je vězněn českými pány na hradě Křivoklátě (osamocený člověk)
„Máj“ – vrchol tvorby - lyricko-epická báseň - má děj, líčí pocity člověka dějiště: krajina pod Bezdězem /Doksy/ hlavní postavy: milenci Jarmila a Vilém, Hynek /autor/ děj: Vilém je vyhnán svým otcem z domu → stává se z něj loupežník → zabíjí svůdce své milenky Jarmily, aniž tuší, že zabil svého otce → je vězněn na hradě Bezděz → jakmile se to Jarmila dovídá → spáchá sebevraždu → Vilém je popraven a v závěru se s ním básník ztotožňuje hlavní obsah: vylíčení duševních stavů vězně, který čeká na smrt (uvažuje o smyslu života) stavba: věnování - 4 zpěvy - 2 intermezza
- každý zpěv má svou atmosféru
1 zpěv „Tragédie Jarmily“ - líčen květnový podvečer a májová příroda → Jarmila se dovídá o Vilémovi → spáchá sebevraždu - základní princip = kontrast /májový podvečer x sebevražda/
2 zpěv „Tragédie Vilémova života“ - těžiště básně - Vilém je vězněn → uvažuje o své vině, o smyslu života, o tom, kdy je člověk šťastný a co nastává po smrti /autor nevěří v posmrtný život/
3 zpěv „Dovršení tragédie“ - Vilém je vezen na popraviště → vyznává se k rodné zemi → vzpomíná na dětství /nejsvobodnější období/
4 zpěv - po sedmi letech přichází na popraviště básník → porovnává svůj osud s Vilémovým = ztotožnění (oba odmítají společnost – nedává jim svobodu)
jazyk: vysoce umělecký jazyk (zvláštní spojování slov) - kontrasty - metafory - básnické přívlastky - metonimie - oxynorón = spojení protikladných slov – živá mrtvola, zemřelé hvězdy svit
přijetí kritikou: nepříznivé → nepochopen současníky - teprve generace „májovců“ se přihlásila k Máchovu odkazu
KAREL SABINA - básník, prozaik, novinář - kritik K. H. Máchy - účastnil se revoluce 1848 → vězněn → po propuštění ve službách tajné policie
„Oživené hroby“ - román - vězeňský deník
libretista: ke Smetanovým operám – Prodaná nevěsta, Braniboři v Čechách libreto: text k hudebnímu dramatu
JOSEF VÁCLAV FRIČ - básník, povídkář, překladatel - český politik → za revoluce 1848 vězněn
„Paměti“ - 4 díly – nedokončeno - podává svědectví o mládí i o revoluci 1848-1849
|