Proč nejsem komunistou Karel Čapek - Proč nejsem komunistou ?
- znamená nebýt komunistou není pouhý zápor , nýbrž jisté krédo
- nejsem komunistou , protože mé srdce je na straně chudých
- komunismusje mu stejně cizí jako buržoazie , která nemůže nebo nechce pomoci ,komunismus pouze přináší prapor revoluce , ona nechce pomáhat chcevládnout
- bída není třída , ale neštěstí nebo společenský zlořád , komunismus chce odstranit řád nikoliv zlořád
- masy nikdy nebudou vládnoucí třída , nýbrž nástroj politiky
- důležitější kus chleba a teplo v kamnech hned než revoluce za dvacet let
František Langer
- pochmurnost , čím hůře tím lépe
- nejsem komunistou , protože shledávám dnešní společnost schopnou života a vývoje
Ladislav P. Procházka
- komunistické ideje jsou staré jak lidstvo samo , prvních jejich hlasatelem byl Kristus
- Kristovo učení je sociální revolucí Starého zákona co se týče rovnosti lidí , lásce k bližnímu , učení o spásonosnosti chudoby
- První obce křesťanské byly komunistické dokud byly opozicí stávajícímu řádu
- Idyla prvních křesťanských církví zmizela , když křesťanství zvítězilo a začalo vládnout , tma trvala přes tisíc let
- Stejné to bylo s francouzskou a ruskou revolucí
Fráňa Šrámek
- komunistickárevoluce nebude souzena koneckonců podle toho , zda učinila světkomunistickým , nýbrž zda učinila svět lepší a šťastnější
- mám raději slova jako člověk než masa , svoboda než diktatura , proletariát může být snadno zneužitelný
- mluvíme li o komunismu , tak jedině o ruském
Josef Kopta
- lidská bída , pokud je jí vinna samá společnost , povážlivě znepokojuje také jejich srdce a rozum
- československý legionář z občanské války v Rusku , viděl ruskou bolševickou revoluci na vlastní oči , hlavně její negativa
- jsou na světě různá násilí a ne každé opravňuje k revoluci
- špatnostjiných násilí , která existují v mnohotvárném národním a státnímorganismu , složeném z mnoha tříd a stavů , bude vždycky jen relativní, neboť nikdy nevyvolá k odporu celý národ , nýbrž jen skupinu , kterése to subjektivně týká
- nejvážnější důvody mého protikomunistického smyšlení vycházejí z praktických zkušeností ruského bolševického experimentu
- nikdo není lepším učitelem nežli život
- kulturní, hospodářský a sociální stav ruské země neodpovídal podmínkám , kterésociální revoluci a diktatuře proletariátu předpisuje Marx ( hlavněneexistence buržoazie ) , musí tam celý svět chodit pro vzácné ajedinečné poučení
- jedinýúspěch , který jest ostatně také náležitě vynášen , přinesl dekret oboji proti negramotnosti , což by se podařilo i vládě vyšlé z revoluceúnorové
Josef Čapek
- nejsem komunistou , protože mám rád člověka , mám větší úctu a lásku k dílu než k jakékoliv moci
- komunismus má jen dva pytle , do nichž utřiďuje člověka , v jednom má proletáře, který se odtud vyhrne a udělá revoluci , v druhém je buržoa , kterýpak má být potlučen a vytlučen , do toho druhého pytle hází tedykomunista všechno , co není organizováno ve straně a znamenitě si tímzjednodušuje život
- mám li oči otevřené , abych zlo a vady na straně jedné , jsou také otevřené i pro vady a zlo komunismu
- nemohu se postavit na stranu komunismu , neboť příliš se příčí mému citu a rozumu
- divný optimismus , když nám říkají , že mimo komunismus není činu a spásy ?
Jan Herben
- nejsem komunistou , protože jsem realistou
- Komunistický manifest mne neuchvátil , neboť ani jeho kletby , ani jeho proroctví se nesplnila po padesáti letech
- Komunismus se vyvinul jako učení rozumové z teorii socialistických , založených na vzdělání filozofickém a národně hospodářském
- Byl prohlášen za náboženství chudých , křesťanství a socialismus stejně rozhodně zavrhují bohatství a nerovnost lidí
- Rozdílje pouze jediný , křesťan věří v pozvolné polepšení věřících , kdežtosocialista je pesimistický a místo víry volá po zákonu , po státě ajeho donucovacích prostředcích
- Křesťanskýkomunismus se nikdy nepotkal s úspěchem , protože křesťané dlouhošpatně četli kapitolu čtyři a pět ve Skutcích apoštolských
- Hnedcírkevní otcové , bohatec je lupič , je třeba , aby se zavedla jakásirovnost tím , že člověk člověku dá svůj příbytek , bylo by lépe , abyvšecky statky byly společné ( sv. Jan Zlatoústý )
- Přepych je vždy výsledkem krádeže , nebyla li spáchána nynějším vlastníkem , pak zajisté jeho předky ( sv. Jeroným )
- Přírodazavedla pospolitost , násilí , soukromé vlastnictví ( sv. Ambrož ) , poprávu by mělo vše náležet všem , jenom křivda zavedla soukromévlastnictví ( sv. Klement ) , tak staré panstvo církevní rozumělo Skutkům apoštolským
- První obce křesťanské nebyly zřízeny komunisticky , šlo o dobrovolnou dobročinnost
- Komunisticky smýšleli jen zbožní teoretikové , dnes bychom řekli ideologové
- Papežové byli muži praxe , nechávali svaté obce mluvit , prohlašovali je za světce , sami však měli jiné názory
- Libovali si v soukromém majetku , čím víc jej hromadili tím byli šťastnější , zbudovali si dokonce samostatný papežský stát
- Aby se však vlk nažral , odkázali komunismus mnichům a klášterům – soukromá chudoba , nemajetnost
- Oficiálním učením se však komunismus v církvi katolické nikdy nestal
- Realista se učí nejen z dějin , ale i ze zkušeností , komunismus je možný jen při malém počtu lidí spojených sobě láskou
- CoLenin podnikl , bylo šílenství a zločin , komunismus jenž mázorganizovat lidstvo k bratrství , nemůže být vykupován řekami krve
Jaroslav Kallab
- nejsemkomunistou , poněvadž komunismus v té formě , jak jej hlásá třetíinternacionála , nepokládám za schopný , aby umenšil zbytečná utrpení
- chápu zcela jiný význam práce než komunisté ,
- jejichvýznam práce vychází ze samých základů marxismu , z jeho mechanizujícípředstavy společenského dění , práce jako nutnost nikoliv tvořivou síluspolečnosti
- další důvod proč nejsem komunistou , víc než láska k trpícím pudí je nenávist k těm , kdo jejich mínění mají život příjemnější
- nenávist však může pouze bořit , nemůže však založit společenský řád
- coto vlastně je třída ? Je to zase jen zlomek společnosti , jako jím předtím byla šlechta , duchovenstvo a konečně buržoazie , vítal tuto novouvládnoucí třídu , kdyby slibovala aspoň takový pokrok jaký slibovala a uskutečnila každá z jejich předchůdkyň
- věřímvšak , že ve všech třídách společenských jsou jednotlivci , kterým jdeo umenšení utrpení a věřím , že jsou to ti , kteří vytěží z dnešníchchyb buržoazie a z poblouznění komunismu základy lepšího života , protonejsem komunistou
Jaroslav Kříženecký
- protože nevěřím ve správnost komunistické teorie
- nevěřím, že by společnost respektive kolektivum bylo větší realitou nežindividuum , anebo dokonce jedinou realitou , kdežto mizerné individuumnebylo ničím
- každé tvůrčí novum může ovšem vyjít jen od individua – kolektivum není tvořivé , nýbrž jen uskutečňující
- nevěřím , že by nivelizace lidí a potlačení tendence k individualizaci leželo ve vývojovém směru lidstva
- nemůže , protože vývoj nemůže spět k něčemu co se příčí jeho hybné síle
Richard Weiner
- budukomunistou , až mě někdo povolaný přesvědčí , že přechodindividualistického instinktu ke komunistickému je možný také jinak nežchmurným a trvalým terorem
- komunistou třetí internacionály může být jen tvor , který má dostatek truchlivé domýšlivosti nevidět šeredné hrůzy
Materiály jsou použity z publikace Proč nejsem komunistou vydanou v roce 1989 LN .