07.Listopad 2008,14:19

Tento článek píšu především z toho důvodu, že v posledních letech se začaly na akcích ukazovat nové tváře bez předchozích zkušeností. Mám upřímnou radost z toho, že v dnešní době technologií a davových psychóz se stále najdou ti, kteří si chtějí i v dospělosti hrát a nebojí se přihlásit ke svým koníčkům a zálibám.

Jak je zmíněno v samotném názvu tohoto článku, RP je zkratka pro anglické sousloví Role Playing, v překladu tedy "hraní role". RP není používáno pouze v souvislosti s fantasy světy, jak se někteří lidé domnívají, jde o obecný popis herního přístupu k akcím, kde člověk záměrně mění svou identitu. Už jen z toho důvodu, že se na několik hodin nebo dní změníte v jiného člověka (upíra, bestii, vojáka), se vyplatí na podobnou akci dobře připravit a svou postavu přizpůsobit co nejvíce hernímu prostředí.

Předtím, než se rozhodne na akci jet, je důležité si o ní zjistit maximum informací. Nestačí si pouze prohlédnout obrázky a říct si "tam chci", ale v první řadě si přečíst úvodník, který by Vás měl informovat o atmosféře a hlavních cílech hry, kam chtějí organizátoři směřovat.

Tyto akce se dělí na dva typy, bitvy a světy. Světem rozuměj RP pojetí, které si v současné době hledá místo i mezi airsoftovými nadšenci. Bitva je jednoduchý boj o to, kdo přežije, s herně vymezenými pravidly bez složitého příběhu, má-li vůbec nějaký. RP pojetí akce je o zapojení se do imaginárního světa s imaginární postavou v jejím "normálním" životě, který trvá třeba jen pár hodin.

Dalším (a velmi nepopulárním a přehlíženým) krokem je důkladné přečtení pravidel. Pokud to neuděláte, jedete do zcela neprobádaného prostředí, kterému se bez předchozí přípravy přizpůsobíte jen velmi těžko. V podstatě platí, že čím jsou pravidla delší, tím je akce propracovanější, ale ani to nemůsí být vždy pravda. Pokud se Vám zdají nelogické nebo nepropracované, je velká pravděpodobnost, že akce za moc stát nebude, když si organizátoři nedali ani dost práce s její přípravou. Zároveň se Vám bude mnohem lépe volit postava když uvidíte černé na bílém, čeho můžete v tomto imaginárním světě dosáhnout.

Přečetli jste si pravidla, vybrali postavu, je čas se přihlásit. Pokud si nejste jistí, zda Vám do termínu akce něco nepřijde, organizátory o tom informujte. Počítají pak s určitým počtem hráčů a může jim to způsobit finanční i pravidlové problémy. Vůbec není na škodu když organizátora kontaktujete. Poradí Vám s tvorbou kostýmu, řekne osobní pohled na to, čeho by chtěl dosáhnout. Jestli Vás bude ignorovat, je na pováženou, zda se Vám bude na akci líbit, protože jaký organizátor, taková hra a platí, že organizátor má na své akci vždycky pravdu.

Kostým. Nejdůležitější viditelná součást Vaší postavy. Uznejte sami, za mumii nemůžete přijet ve fialových kalhotách a pruhovaném tričku. U her z dnešního nebo post-apo světa Vám bude nejspíš stačit oblečení, co najdete ve skříni (i když úpravy pomocí pálení, řezání, trhání a přešívání Vás nejspíš neminou), kdežto na klasickou fantasárnu si budete muset kostým ušít nebo nechat ušít, což pochopitelně stojí peníze. Ideální je, pokud šije babička, protože specializovaná krejčovství si dávají většinou nemalou přirážku za to, že nešijí klasické oblečení. Dobré je se dohodnout třeba s krejčovskými učni, mimochodem kdyby měl někdo zájem, šiju taky. :-) Kostýmy se dají sehnat i hotové, např. na Larpshopu nebo na burzách, klasikou jsou inzeráty, kterých je v současné době na internetu spousta. Na první akci je výhodné si kostým půjčit, jestli ještě nemáte jasno v tom, jak moc se chcete této zálibě věnovat. Zároveň pokud nejste dvakrát majetní, vyplatí se pořídit si kostým co nejuniverzálnější, abyste si nemuseli na každou akci pořizovat jiný. Materiál přizpůsobte prostředí a ročnímu období, kdy hra bude. Dají se sehnat opravdu laciné látky druhé jakosti, konec konců stejně se nejspíš zamažete jako dobytci a několikrát proletíte křovím. Drahou záležitostí bývá obuv, k historickému kostýmu si kecky prostě vzít nemůžete, ale je hodně ševců, kteří dobovou obuv šijí. V tomto případě mají výhodu dámy, protože v dnešní době se hodně kozaček a sandálů inspiruje dobami minulými. Stejně dobře mohou posloužit i kanady. Tím se dostávám k airsoftu - tady je vybavení jasně dané, arem je přeci stále dost a chmatavých vojáků ve skladech také...

Kostým už máme, ještě něco do ruky... Na fantasy akci po Vás budou určitě vyžadovat obalenou zbraň, tedy např. meč, hůl či kladivo. Zbraň, stejně jako kostým, by měla dobově zapadat do světa, kam vyrážíte. Do post-apo světa se obouruční meč se zdobenou záštitou prostě nehodí. Opět máte několik možností, jak zbraň sehnat. Vyrobit si vlastní, na internetu naleznete návody nebo Vám poradí organizátor dané akce, koupit ji - protože se nevyrábí sériově, mohou s tím obtíže, nebo si jí půjčit. Hlavním nárokem na zbraň je její bezpečnost. I když se LARPům říká "dřevárny" a meče jsou vyrobené převážně z tohoto přírodního materiálu, na akci z něj moc neuvidíte pod vším tím molitanem, karimatkou a kobercovkou. Výjimkou jsou latexové meče ze zahraničí, ale jsou docela drahé. Jeden či dva internetové obchody je prodávají už i u nás.

Palnou zbraň vybírejte podle vzhledu, váhy a ceny. Je jen na Vás, kolik jste do airsoftky schopni investovat. Vietnamské a čínské výrobky jsou levné, ale musíte počítat s tím, že dlouho nevydrží. Na druhou stranu rozbít si můžete i zbraň, která stála deset tisíc. V dnešní době u nás funguje mnoho obchodů specializovaných na tento sortiment, a určitě Vám tam poradí.

Teď k samotné tvorbě postavy. Zeptejte se, jestli si máte vymyslet vlastní legendu, tj. minulost postavy, za kterou budete hrát. Kde žila? Čím se živila? Proč má pásku přes oko, při jakém incidentu o něj přišla? Proč je neustále zamračená a nevyhledává společnost? Ano, opravdu si zahrajete divadýlko a vžijete se třeba do role udatného Herkula, nádherné princezny nebo zuřivě kropícího terminátora. Povaha postavy by Vám neměla být nepříjemná, je dobré třeba jen zveličit své vlastnosti, jak to někteří dělají (již několik let jezdím prostě za Maranch), nebo se naopak stát tím hrdinou, jak si to představujete předtím, než Vás Hypnos vezme do své náruče.

Pokud jedete na víc dní, spacák Vám samozřejmě chybět nebude, ale je potřeba abyste zvážili, jak moc Vám bude přes noc a přes den zima nebo horko, protože člověku to opravdu zkazí den, pokud se oblékne do letního kostýmu a je pět stupňů nad nulou. Zásoby jídla přizpůsobte tomu, zda bude možné něco koupit v místě hry, zda je poblíž obchod a hospoda, jakou má otevírací dobu atp. Co se týče alkoholu, na většině akcích je zakázán po herní dobu, tzn. že se pije večer. Co si budeme povídat, oproti airsoftu je páteční a soobotní pitka nedílnou a příjemnou součástí každého LARPu. Pokud je někdo tak benevolentní jako my a alkohol během hry nezakáže, nestřískejte se do němoty, večer k tomu budete mít příležitostí dost. Ráda si dám pár pivek při hře, uvolňuje zábrany a zlepšuje náladu, ale taky už mám slušnou rezistenci (a leze to do peněz). Njehorší, co se může stát, že jste několik kilometrů od vesnice a večer dojde zrovna v nejlepším alkohol - myslete na zásoby. :-)

Poslední částí přípravy je uvědomění si vlastních možností dostatečně dlouho dopředu. Pokud jedete poprvé, domluvit se s kamarádem a přátelsky si pošermovat, postřílet, dát si malou průpravu. Naučíte se to samozřejmě i při akci, ale pak se budete věnovat učení šermu, místo toho abyste se vžívali do role lítého bojovníka. Co si budeme povídat, dobrovolně nechce prohrávat nikdo.

Doufám, že Vás tento článek nevyděsil, ale naopak jste se dozvěděli něco o tom, jak se pořádně na akci připravit a pak si podle toho zaslouženě užít akci, která Vám bude vyhovovat, nebo si alespoň v mém podání této problematiky nalezli něco, co Vás zaujalo a posunulo dál.

-mar

 
kategorie: Obecné
vložil: Maranch
Permalink ¤


0 Komentáře: