atifun
23.Červen 2007
Životopis-Tupac
Jméno: Tupac Amaru Shakur (narozen jako Lesane Parish Crooks)
Místo narození: New York University Hospital, Brooklyn, New York
Datum narození: 16. června 1971
Datum a místo úmrtí: 13. září 1996, Las Vegas, Nevada
Matka: Afeni Shakur (původní jméno Alice Faye Williams)
Otec: Mutulu Shakur (původní jméno Jeral Wayne Williams)
Biologický otec: William Garland
Kmotr: Elmer "Geronimo Pratt"
Nevlastní bratr: Mopreme Shakur (původní jméno Mutulu Maurice Harding)
Sestra: Sekyiwa Shakur
Tety: Assata Shakur a Loria Shakur
Strýc: Zayd Shakur
Manželka: Keisha Morris (rozveden)
--------------------------------------------------------------------------------
Člověk, kterého si každá skupina lidí pamatuje zcela jinak. Jedni si pod jeho jménem představí skvělého rappera, básníka, herce, skladatele, revolucionáře moderní doby a rozeného vůdce. Umělce, který byl po celý svůj život nepochopen. Pro druhé byl synonymem pro nezřízený život, ztělesněnou gangsterskou mentalitu - pohrdání veškerými pravidly systému. Ať tak či onak, za svůj krátký život toho dokázal více, než dokáže kdokoli jiný za celé století. Pro celé generace se stal inspirací, zdrojem, který podává nezkreslené informace prostřednictvím hudby. Těžko říct, jaké bylo jeho poslání? Jeho smrt připomíná tragédii z pera Shakespeara a dovolím si říct, že není dne, kdy by si na něj hip hopový svět nevzpomněl. Není jednoduché propagovat heslo, které se nakonec stane vaším osudem. Tato osobnost nedokázala změnit svět k lepšímu, ale věřila myšlenkám, které by svět změnit dokázaly. Nejen že jim věřila, ale dokonce je razila, což je mnohdy několikanásobně těžší. Vypořádala se se zástupy skalních fanoušků a útoky nepřátel. Více než kdy jindy platí, že dobří umírají mladí, bohužel. Učit se z bolesti eventuelně z neštěstí a dokázat obrátit svou nepřízeň osudu do ctižádosti, to je opravdové vnitřní bohatství. Udržet si svoje zásady i v případě, že mě to bude stát holý život. Stejně tak jako získat ponaučení. V následujících řádcích se podíváme na svět z jiného úhlu pohledu. Z úhlu, který nám přiblíží příběh plný emocí. Nelze posuzovat člověka podle jeho činů, ale za celý jeho život, od začátku do konce.
Tupac se narodil 16. června roku 1971 v Brooklynu - New York. Pravým jménem se jmenoval Lesane Parish Crooks, nicméně to mu matka změnila již v útlém věku na Tupac Amaru Shakur podle inckého revolucionáře. První dvě jména znamenají v překladu zářící had, příjmení pochází z Arabštiny a znamená vděčný bohu. Většinu těhotenství trávila jeho matka Afeni Shakur ve vězení. Už předem lze s troškou nadsázky říci, že právě vězení bylo to, co ´Paca pronásledovalo od narození po celý jeho život. Tak jako matka, tak i biologický otec Mutulu Shakur byl Černým Panterem. Toto hnutí bojovala za rovnoprávnost černochů v „bílé“ Americe a dožadovalo se lepších životních podmínek. Se sloganem „Power to the people“ si černošské komunity pomalu ale jistě vydobývaly svoje místo na slunci. V tomto směru byli oba rodiče velice aktivní, což se pochopitelně nelíbilo úřadům, snad i proto bylo Tupacovo útlé dětství velice problematické a problémy s policií byly na denním pořádku.
Černý Princ Tupac v mládí Afeni Shakur
V sousedství nenazval nikdo malého Tupaca jinak než Černý Princ. Když mu byli dva roky, do rodiny přibyl nový přírůstek v podobě sestry Sekyiwy. Pravý otec byl odsouzen za ozbrojené přepadení na 60 let do vězení. Doba, kdy si odpykával svůj trest ve vězeňském komplexu, byla plná slz. Zrovna slzy a neuvěřitelné chudoba je to, co si Tupac z celého svého dětství pamatuje a co bytostně nesnášel. Kdyby se bohatství odvíjelo od ohleduplnosti k druhým a morálce, byla by celé jeho rodina bezesporu milionáři, naneštěstí tomu tak není, a proto obě dítka vyrůstala v prostředí ghetta plném kriminality. Samotnému Tupacovi chyběl ve výchově mužský vliv, nicméně všechno špatné je pro něco dobré. Díky tomu si vážil a respektoval silné samostatné ženy a bylo úplně jedno, zda-li se jednalo o jeho matku či sestru. I přesto si nedokázal najít přátele a zařadit se do společnosti, zkrátka si najít místo, které by pro něj bylo zázemím. Většinu dětství proseděl před televizní obrazovkou. Těžko říct, jestli zrovna ta v něm vzbudila zájem o kulturu? Za vším stála myšlenka, že pokud bude si bude moci hrát na to, že má velkou rodinu a že jeho život není tak beznadějný, jeho vyhlídky se ihned zlepší a nebude se cítit tak osamocený. Sledování televizních pořadů mu tedy dalo něco, co mu ve výchově chybělo. Zní to nepředstavitelně, ale fungovalo to. Chvílemi se zdálo, že se matka více stará o lidi než o svoje potomky. Nepřítomnost matky zapříčinila Tupacovo uzavřenost do sebe. Čas trávil psaním básní, čtením knih, dokonce si vedl i památník.
Zlomový rok 1984 přivedl poprvé Tupaca na pódium a to hned do Apollo Theatre. První dejme tomu herecké práce nebyla nic velkého, ale rozhodně to byl impuls, který byl potřebný pro další vývoj. Obdiv lidí - to je to, co ´Pac miloval, to, kvůli čemu byl takový jaký byl. O to zajímavější je, že si to uvědomil už okolo 12. až 13. roku svého života. Matka Afeni ztratila práci, prostředí pro výchovu dětí bylo absolutně nevyhovující- Jediným správným řešením se jevilo přestěhování do Baltimoru, jenž ovšem nebyl zrovna tím pravým. Toto město má největší rejstřík černochů, kteří kdy zavraždili černocha ve státech. V naději, že otevře cestu synovi v jeho zálibách a umožní mu věnovat se oblíbeným věcem, přihlásila Afeni Tupaca na Baltimore School of Performing Arts. Volně přeloženo na Baltimorskou školu muzických umění. Berme to jako start šťastných dnů. Studie dějin hudby, herectví a baletu bylo tím, co znamenalo vše. Všeobecná příprava ´Paca bavila a pro někoho bude možná překvapením, že se chtěl stát spíše hercem než uznávaným rapperem. Na škole si našel přátele, za všechny jmenujme Johna Cole a Jadu Pinkett. Druhá zmíněná osoba se v průběhu časů stala Tupacovo životní láskou. Té byl schopen obětovat vše, na druhou stranu ho jeho vášeň k ženám přivedla úplně někam jinam, o tom však později. Baltimorská škola byla určena především bohatší menšině, s čímž se Tupac očividně nedokázal smířit. Marně hledal vysvětlení, proč mají jeho vrstevníci z ulice odlišné zkušenosti a zážitky, a proto školu po třech letech studií opustil. Podle jeho slov nebyl na to být tak jiný připraven. Ani po přestěhování nebyly životní podmínky zrovna dvakrát optimální, rodině hrozilo vystěhování, o vodu a elektřinu byla nouze. Bída byla všudypřítomná, stejně jako strach o vlastní život. První rapové texty začal psát Tupac už v Baltimoru a to přesněji v červnu roku 1986, tehdy ještě po přezdívkou MC New York. Podmětem pro to byla neopatrná manipulace se zbraní, které se dopustil jeho kamarád a která se mu stala osudným.
Tupac se spolužáky Stránky jeho deníku Časy v Baltimorské škole
Ke vší smůle přišlo v roce 1988 další stěhování a to do Marine City nacházející se ve státě Kalifornie na západním pobřeží. Bohužel se toto město topilo v chudobě ještě víc, než jak tomu bylo v případě předchozího bydliště. Věčné stěhování otevřelo Tupacovi oči a čím dál tím více si začal uvědomovat a vnímat problémy společnosti, třebaže se snažil myslet stále pozitivně. Už v 17 letech byl velice orientovaný na společnost a uvědomoval si problémy v učebních osnovách škol. Místo výuky týkající se rasismu, policejní brutality a sexuální výchovy se žáci dočkali tak akorát tělocviku. Leč stejně jako ostatní jeho přátelé trpěl klasickými neduhy teenagera jeho věku. Co k tomu patří? Například nahánění holek, naleštěná kára a hlasitá hudba, v případě Tupaca se k tomu bohužel přidal ještě nelegální prodej drog. Již zmíněné stěhování zapříčinilo jeho odloučení od rodiny. S matkou zažíval různý období vztahu, výsledkem bylo poflakování po ulici, kouření marihuany a navazování vztahů s dealery. Přidal se stručně ke špatné partě, avšak i přesto si o sobě rád myslel, že je přátelský, což byla pravda. Toto období pro něj bylo velice těžké, dokonce žil přibližně rok jako bezdomovec. V pasácích a kriminálnících našel mužský vliv, vliv, jenž mu ve výchově chyběl. Lidé ulice nejsou tím pravým vzorem, které lze následovat. Ke všemu nepřidalo ani přátelství jeho matky s mužem, který ji podle jeho slov později zavedl k drogám, přesněji ke kouření cracku. Kvůli nedostatku financí Tupac přestal chodit na školu. Následovaly dva týdny již zmíněného prodeje drog. Touha po splnění snů byla ovšem silnější a ´Pac se rozhodl postavit na svoje vlastní nohy a začít něco dělat se svým životem. V tomto období mu bylo již zcela jasné, že se chce stát slavným rapperem, dělat hudbu, která jde od srdce. Už předtím byl členem tří skupin, které byly více či méně neúspěšné. Chtěl dělat to, co uměl - přiblížit se svým lidem. Obrovské odhodlání a naděje ho přiměla pracovat, protože jak známo, bez peněz lze složitě realizovat vytoužené představy.
Běh na dlouhou trať začal v roce 1990, kdy se Tupac přidal k uskupení Digital Underground jako tanečník a později i rapper. Jako bezdomovec nepohrdnete žádnou prací. Každým dnem se učil novým věcem a rozkoukával se ve světě showbyznysu. Stejně tak se zvyšovala jeho šance na individuální úspěch. Nicméně už v roce '90 měl za sebou osm zatčení, na jeho obranu je zapotřebí říct, že většinou za malé přestupky. Amerika se k porušování pravidel staví odlišně a na policejní stanici se můžete ocitnout jedna dvě. Nejzávaznějším obviněním byla vražda šest let starého chlapce během přestřelky konkurenčních gangů. Na tuto událost se rapper odvolává při sestavování kodexu „Thug Life“, jenž ještě podrobně rozebereme. Tupacova matka je v tuto dobu stále závislá na cracku, na což reaguje v mnoha svých textech. Odměnou za všechnu snahu a úsilí je rok 1991, kdy s Digital Underground vyjíždí na turné a dostává zaplaceno 750 dolarů za debutovou skladbu Same Song. Se skupinou taktéž natáčí vůbec první album pod názvem EP Release. Tomu všemu předcházela předvedení dovedností Atronovi, který byl stávajícím manažerem Digital Underground a později i zarapování před „velkonosým“ rapperem Shock G, který stojí za Tupacovo úspěchem. Vše se semlelo poměrně rychle. Turné nebylo nic oslnivého, ale Tupac poznával spoustu nových lidí a měl konečně stálý zdroj peněz. Rodinou se mu staly členové Digital Underground, především Shock G a Money B, se kterými později natočil hitovku I Get Around. Abychom ovšem nepředbíhali. Během turné prodával Atron Tupacovo demo jako sólo album. To se shodou náhod dostalo do rukou Danielle Field, dceři Teda Fielda, multimilionáře zastupujícího společnost Interscope, která posléze vycházející hvězdu kontaktovala.
Přivýdělek jako go-go dancer Showman a tanečník Tupac v Digital Underground
Dvanáctého listopadu světlo světa spatřilo vůbec první Tupacovo album 2Pacalypse Now. Pilotní singl Brenda´s Got A Baby (Brenda má dítě). Tato píseň odstartovala celou jeho kariéru jako raketu a z uzavřeného chlapce z ulic Brooklynu se nám stává platinový umělec. Celé album od první do poslední písničky je inspirována Tupacovo zážitky z dětství, navíc se nebojí hlasitě hovořit o ožehavých tématech jako je těhotenství teenagerů (viz. Brenda´s Got A Baby), policejní brutalitě a chudobě. Texty skladeb by se daly chápat jako výpisky z jeho deníku. Velká síla skrytá v ´Pacovo talentu vyžaduje ještě větší zodpovědnost. Podávání pravdivých informací z opravdového světa bylo to, co dokázalo posluchače bez rozdílu barvy pleti zaujmout. Společnost chtěla vidět, co se děje, a chtěla to nějak zastavit. rapper se stal uchem, které naslouchalo ulici. Po tom, co se Tupac nebál hlasitě mluvit o nekalých praktikách policie, stal se tomuto orgánu trnem v oku. Důkazem budiž zatknutí policií Oakland za špatné přecházení. V době, kdy měl na MTV premiéru první Tupacův videoklip, on seděl za mřížemi zmlácený dvojicí policejních příslušníků za již zmíněnou banalitu - špatné přecházení. Se slovy „Musíš se naučit, kde je tvoje místo!“ byl bezdůvodně zmlácen a posléze zatčen kvůli bránění se při zatýkání. Po tomto útoku, kdy narazil hlavou o beton respektive bylo jeho hlavou o beton mláceno, mu na pravé půlce obličeji zůstaly jizvy. Neznám člověka, který by si nechal něco podobného líbit, Tupac zažaloval policejní oddělení o deset milionů dolarů. Média se k celému případu stavěly odmítavě. Zažít něco podobného ve dvaceti letech není zrovna povznášející událost. Výše odškodnění nakonec dosáhla „pouze“ 42 tisíc dolarů, ale i to je dobré. Tupac mohl zaplatit skupině a právníkům, za zbytek si koupil auto. Pravda tentokrát zvítězila.
Ve stejném roce zazářil ve snímku Juice v roli Bishopa. Ten, kdo film viděl, si musel uvědomit, že názor veřejnosti na Tupaca se nezlepšil, ba naopak. Portrét filmového charakteru akorát byl hnojivem půdy zástupu kritiků, přesto slavil Juice úspěch a otevřel Tupacovi dvířka do filmového světa, dal mu sebedůvěru. Památná věta „I am crazy and I don´t give a fuck“ by se mohla zařadit do zlatého fondu kinematografie. Incident z jedenáctého dubna roku 1992 byl dalším bodem, který byl příčinou problémů. Devatenáctiletý mladík zastřelil texaského policistu, údajně ovlivněn poslouchám skladeb z alba 2Pacalypse Now. Stejný měsíc čelil rapper obvinění z kažení morálky americké mládeže. Sled událostí zapříčinil to, že Tupaca začal být vnímán jako „zrůda“. Pouze malá hrstka lidí si uvědomovalo, že on nepřinesl násilí, on na něj pouze poukázal, což je zásadní rozdíl.
Videoklip Brenda´s Got A Baby Po napadení policisty V roli Bishopa
Následující rok byl, co se týče událostí kolem ´Paca, ještě zajímavější. Vydání se dočkalo druhé album s názvem Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z., jenž slavilo ještě větší úspěch než album první. Na albu je vidět jasný vývoj, bohužel veřejnosti se zdá stále kontroverzní. Především skladby Keep Ya Head Up (vyprávějící o silných ženách obklopujících rappera) a I Get Around (o ženách, se kterými se rapper setkává každý den) jsou vodou na mlýn organizacím, které brání ženská práva a ostře vystupují proti rapové hudbě. Úhlavním nepřítelem se Tupacovi v tomto ohledu stala paní DeLores Tucker. Spor přetrvával, jeho vrcholem je uveřejnění písně Wonda Why They Call U Bitch. Paní Tucker zemřela v roce 2005, pro úplnost dodám, že přirozenou smrtí. Bouřlivá Tupacovo povaha si nedala odpočinku. V březnu 1993 během nahrávání Living In Color proběhla rvačka mezi řidičem limuzíny a ´Pacem. Řidič ho obvinil z konzumace drog, obvinění byla stažena. Následovalo jedno obvinění za druhým. V Atlantě byl zatčen za střelbu na dva policisty mimo službu. Zranění nebyla vážná a vše vyřešila kauce. Za celý svůj život byl zatčen zhruba dvanáctkrát. S policií se vídal častěji, než by chtěl. Neustále problémy se soudy mu bránily v práci, nedokázal se soustředit. Poprvé se nabízí otázka, zda-li byl Tupac rozpolcená osobnost?
Je těžké odpovědět, každopádně alespoň malým náhledem na celou situaci byl film Poetic Justice, ve kterém hrál po boku Janet Jackson. Nekontrolovatelné ego se muselo na čas uklidnit. Lidé zastupující Janet požádali ´Paca, aby si nechal udělat test na HIV ještě předtím, než se bude s Janet ve filmu líbat. Pro něj to znamenalo urážku, vždyť se přece jedná o líbání, nikoli o sex, tudíž test odmítl. Až na toto vycházel s Janet na výbornou. Role Luckyho mu padla na výbornou a konečně předvedla rappera i z té citlivější stránky. Podle všeho z něj citlivost v reálném životě dělala právě tak neoblomného bojovníka. Film Poetic Justice ukázal, že hudba není u ´Paca atributem číslo jedna. Povolání herce se Tupacovi zalíbilo a v březnu 1994 se vrhá na natáčení snímku s basketbalovou tématikou Above The Rim. Jen tak mimo, už v tuto dobu „vyhledává“ ambiciózní talenty, čímž se začíná pomalu ale jistě formovat konečná podoba jeho skupiny Outlawz. K basketu měl kladný vztah i mimo filmové plátno. Během natáčení se spřátelil s hercem jménem Marlon Wayans, kterého můžete znát z filmu Scary Movie nebo Lupiči paní domácí. Se vzrůstající slávou rostl počet slavných přátel i nepřátel. Někteří z nich hráli v jeho životě menší či větší úlohu. Hip hopové fanoušky by mohla zajímat legenda Comptonu Eazy-E a člen formace Naughty By Nature - Treach, oba se řadí k té první skupině. Nutno podotknout, že už během natáčení Above The Rim byla na Tupaca od 18. listopadu 1993 podána žaloba za sexuální napadení.
zleva - Treach, 2Pac, Eazy-E Tupac s Janet v Poetic Justice Birdie v Above The Rim
Nerad bych odbíhal, je totiž těžké určit, kdy je ta správná chvíle na vysvětlení něčeho tak komplikovaného, jako je motto THUG LIFE. Tak třeba nyní. Definice motta vám objasní mnoho záhad kolem ´Paca a dalo by se říci, že ho postaví do lepšího světla, třebaže zrovna žaloba za sexuální napadení byla neoprávněná. Za prvé rychle schovejte slovník, překlad vám nepomůže, spíše vás ještě více uvede v omyl. THUG LIFE je ovšem, ale hlavně o fair-play. Je to nové „Power to the people“. Jde o to, aby jste si nenechali nic líbit. Jakmile se k vám někdo chová neoprávněně, máte právo mu to vrátit a to ještě ve větší míře. Nikdo se nemůže divit tomu, jak se chováme, když jsme tak byli vychováni, navíc v určitém sociálním prostředí. Zlo neovlivní pouze jedince, ale úplně každého. Dokud budeme žít v předsudcích, těžko změníme náš názor na základě zkušeností. Když budeme někoho nazývat gangsterem, je to úplně to stejné, jako bysme mu dávali do ruky nabitou zbraň. Asi mi nebudete věřit, ale všechno pochází přímo z Tupacovi hlavy, žádné moje výmysly. THUG LIFE byl jeho pýcha, jeho způsob smýšlení a cesta k zodpovědnosti. Ano, Tupac byl sebevědomý, dokázal se bránit, stavěl se k problémům čelem a občas narazil - byl THUG. Víte, ve slovníku je toto slovo přeloženo přibližně jako gangster a bůhví co, ale v tomto smyslu se jedná o člověka, který neměl nic a přesto něco dokázal. Je úplně jedno, zda-li se jedná o černocha, bělocha nebo třeba Mexičana. Rapové texty byly plné neskrytého násilí, to ovšem neznamená, že jsou jeho příčinou. Texty plné vzteku fungují jako boxovací pytel, filtrují nahromaděnou křivdu. Stačí přemýšlet logicky. Má to ovšem i stinnou stránku. Pro někoho smýšlení kolem THUG LIFE zastupuje funkci módního trendu a posléze se ho snaží napodobit či uměle vyvolat. O tom to není. Ten kdo THUG LIFE vskutku žije, tomu dodá rap sílu. Ten, kdo se každý den potýká s problémy, ten si uvědomuje všechna úskalí. Funguje to oběma směry. Tupac si toho byl vědom, a proto sepsal kodex, kterým se měli řídit O.G.´s jako západního tak východního pobřeží. Patří do něj zákaz kradení automobilů ve vlastním sousedství, braní žen a dětí jako rukojmích atd. Sebedestruktika gangsterské mentality se změnila v produktivitu. Tupac se snažil sjednotit znepřátelené gangy Bloods a Crips, třebaže sám patřil podle všeho k Bloods, viz. jeho tetování M.O.B. - Member Of Bloods (člen Bloods), sám zkratku vysvětloval jako Money Over Bitches. THUG LIFE v sobě na druhou stranu obsahuje taktéž aroganci, jenž ´Pac dle svých slov sdělil po matce a umíněnost.
Tupacovo prořízlá huba měla za následek mnoho komplikací, kdyby se nepopral s režiséry Menace II Society, mohli jsme do jeho filmografie zařadit další počin. Ublížení je ublížení, ´Pac necítil vinu, ale za bitku si odseděl 15 dnů ve vězení. Ke gangům a roztržkám se ještě dostaneme, raději zpět k hlavnímu tématu! ´Pac čelí obvinění, celá situace kolem údajného znásilnění a dokonce sodomie se měla udát přibližně takto. Se slávou a penězi přišlo hodně rádoby skvělých přátel. Dokud nebyl proslavený, mohl na párty chodit kolem dokola a nikdo o něj ani okem nezavadil. V době, kdy měl na kontě tři veleúspěšná alba (to třetí vydal se skupinou Outlawz), byla situace odlišná. Nebylo kroku, který by nenásledovalo hejno dravých fanynek. Inkriminovaný večer se bavil s partou v klubu a seznámil se s žalobkyní, následoval orální sex na tanečním parketu. Pár dnů potom se „zábava“ se přesunula do hotelového pokoje. Nutno podotknout, že Tupac miloval ženy, leč řídil se jedním pravidlem: Vše s mírou a na úrovni! Žena obvinila Tupaca a další tři muže ze znásilnění. Bez jakýchkoli pátrání byl uvězněn a pár dní na to propuštěn na kauci padesát tisíc dolarů. Obvinění ženy byly nepodložené. Navíc sama působila jako naivní a dychtivý fanynka toužící po sexu s Shakurem. Pravda, k sexuálnímu obtěžování pravděpodobně došlo, ale rozhodně ne ze strany Tupaca. Jedinou jeho smůlou bylo, že byl ve špatný čas na nesprávném místě. Měli se ho dopustit další muži přítomní na hotelovém pokoji v New Yorku, muži, které ani pořádně neznal. Stal se obětním beránkem, přestože nebyly žádné důkazy. Jediná vinna byla nerozvážnost, které si byl vědom.
Tupacovo nejslavnější tetování na břiše - Thug Life Ženy miloval s vášní
Jako by nebylo potíží dost, píše se datum 30. listopadu
Život se mu z ničeho nic změnil, nevěděl komu má věřit a tak se začal řídit heslem Trust Nobody (nevěř nikomu), které si nechal dokonce vytetovat ještě s královskou korunkou na vnitřní stranu ruky. Vůbec láska Tupaca k tetování byla nezměrná. Ze začátku jsme se zmínili o tom, že byl v mládí optimista, to mu zůstalo, stačí se podívat na jeho záda s nápisem Smile Now - Cry Later (Směj se nyní, plač později) doplněné o dva obličeje obléhající gotický kříž s nápisem Exodus a letopočtem, pod tím vším trůní velký nápis Ballin. Mezi další sdělení ´Pacovo tetování patřilo například to, že jediný jeho strach ze smrti je reinkarnace a že jediný, kdo ho může soudit, je Bůh. Rozepisovat se o všech tetováních by bylo na dlouho nebo přinejmenším na další článek. Podle tetování se ovšem dá dobře orientovat ve stáří fotek Tupaca. Prvním tetováním byl nápis 2Pac a hlava Nefertiiti na prsou, mezi nimi zbraň AK47 s nápisem 50 Niggaz. Posledním tetováním je nápis Makaveli na krku. Proč Makaveli? Je to Tupacovo další přezdívka, která je inspirována italským vojevůdcem Machiavellim, který v boji předstíral svojí smrt, aby zvítězil nad nepřítelem a vrátil se za deset let silný a schopný nepřítele rozdrtit. Jeho literatura byla pro ´Paca inspirací a to především dílo The Prince neboli v češtině Vladař, mohu pouze doporučit. Od tetování zpět k životopisu.
Tupac opouští nemocnici.. ...a to na invalidním vozíčku Tetování na zádech
Po postřelení se Tupac začal cítit vězněm vlastní slávy. Vůbec sláva je něco, co ho po celou dobu nabíjelo energií, co miloval. Na druhou stranu ho touha po slávě činila paranoidním, bál se o svůj život. První „příznak“ slávy byl však v převaze, viz. píseň Fame, v jejímž refrénu se jasně dozvíte, že sláva a štěstí je něco, co milujeme, kvůli čemu umíráme, něco co nám způsobuje pouze bolest a uvězňuje nás to v téhle „hře“. Tupac to začal přehánět s marihuanou a začaly ho pronásledovat první myšlenky na smrt. Proč Tupac tak rychle opustil nemocnici? Nechtěl, aby to vypadalo, že se kvůli zraněním chce vyhnout stání u soudu ze sexuálního obtěžování. Porota rozhodla takto: Tupac Amaru Shakur je vinen ve třech bodech obžaloby, ale nevinen v dalších šesti mimo jiné i ze sodomie. Výrok poroty musel být vykonán! Byl poslán do vězení Clinton Correctional Facility s maximální ostrahou na jeden a půl roku.
Prvních osm měsíců z jedenácti, které nakonec ve vězení pobyl, strávil četbou knih (například již zmíněným Machiavellim) a dokonce napsal vlastní scénář Live 2 Tell, který se dočká filmového zpracování. Jediné, na co se nedokázal pořádně soustředit, bylo psaní songů, prostředí věznice pro něj bylo ubíjející. Stále měl ale přátele, se kterými si psal dopisy. Po tom, co jeho matka začala navštěvovat odvykací kůru kvůli závislosti na cracku, opět se sblížili. Z této doby pochází pecka s názvem Dear Mama z alba Me Against The World, které bylo doděláno ještě před nástupem Tupaca do vězení. Vydáno bylo 27. února
Tráva a paranoia ruku v ruce Uvězněn ve zlaté kleci Já proti světu
Marion „Suge“ Knight, majitel úspěšné a velice kontroverzní nahrávací společnosti Death Row, projevil o osobu ´Paca zájem. Po tom, co Suge zaplatil kauci ve výši 1,4 milionu dolarů, podepisuje Tupac bez otázek smlouvu a stává se tím pádem součástí Death Row. Začíná nová éra! Konflikt mezi západem a východem nabírá na obrátkách a to od momentu, kdy se Tupac přestěhoval z Baltimoru do Kalifornie. Západ zastupuje Death Row reprezentující Los Angeles, východ zase Bad Boy v New Yorku a kdo jiný by mohl být v jeho čele, než Puff Daddy a Notorious B.I.G.?! Smlouva mezi ´Pacem a Sugem zahrnovala natočení a vydání tří alb, na což se Tupac hodně těšil, běžel ihned do studia, kde byl schopen nahrát 24 songů za necelé dva týdny. Sice byl schopen vydělávat peníze, ale dlužil ještě větší balík peněz Death Row. Na tom, že rád chodil do studia, to ale nic neměnilo.
Dne 13. února 1996 otřáslo hudebním trhem album All Eyez On Me skládající se z dvou CD. V prvním roce se ho prodalo přes šest milionů kopií! Mezi vlajkonoše patří skladby California Love ve spolupráci s Dr. Dre a 2 Of Amerikaz Most Wanted nahrané ve spolupráci s rapperem jménem Snoop Dogg. Album pořádně rozbouřilo rapové moře a ještě víc rozdmýchalo konflikt mezi západem a východem. Úspěch byl doslova světový a i samotný Dr. Dre prohlásil, že od dob N.W.A. něco podobného neslyšel. Na Tupaca se začaly sypat zajímavé nabídky. Od těch méně zajímavých, jako je nabídka natáčení reklamy na alkohol Special Brew, až po ty zajímavější, jako jsou role ve filmech. Z nich si vybral Gridlock´d, Bullet a nakonec Gang Related. Naneštěstí zmíněná temná stránka Tupacovo duše se i přes všechny úspěchy prohlubovala, on totiž úspěch jednoho, je neúspěch druhého. Stále více přicházel do konfliktu se zákonem a popravdě si z toho ani nic nedělal, byl milionářem a zaměstnával ty nejlepší právníky v zemi.
Death Row v plné kráse Dva nejžádanější rappeři západu Ve filmu Gang Related
V březnu roku 1996 se předávání hudebních cen L.A. neobešlo bez toho, aby si Death Row a Bad Boy nevjeli do vlasů. Reakcí je květnové natočení videoklipu k songu 2 Of Amerikaz Most Wanted, ve kterém ´Pac se Snoopem trestají karikatury Puffa a Biggieho. V červnu zasazuje Tupac východnímu pobřeží další ránu a to bojovou skladbou Hit ´Em Up, ve které ostře kritizuje Bad Boy, Mobb Deep, rappera Jay-Z a mnoho dalších. Navíc v ní prohlašuje, že se vyspal s Biggieho manželkou Faith Evans. Na druhou stranu je pravda, že tisk celý konflikt dost nafoukl, dalo by se říci že i vymyslel. Z problému dvou rapperů udělal válku. Každý to bral jako boj o prodej desek, ale pro ´Paca to byla osobní záležitost, vždyť se na východním pobřeží narodil, stále ho měl rád, byl pouze zklamán ze zrady. Hit ´Em Up to nekončilo, v dlouhé řadě „beefů“ pokračoval, dokonce sám produkoval videoklipy, kupříkladu k Made Niggaz.
Společnost Death Row byla sice velice úspěšná, ale pověsti o její gangsterské mentalitě byly rychlejší. Většina přátel od Suga pocházela z Comptonu, byla členy gangu Bloods a k nekalým praktikám neměli daleko. Těžko se budete chovat podle pravidel, když byste tím šli „proti proudu“. Tupac nebyl šťastný, trable ho pronásledovaly dnem i nocí. Snažil se žít šťastný život, ale moc se mu to nedařilo. Cítil, že se mu přihodí něco zlého, byla to paranoia. Stačí shlédnout videoklip k I Ain´t Mad At Cha, ve kterém je Tupac zastřelen a dostane se do nebe. Bylo to jako proroctví. Pro případ jeho skonu se uzavřel do nahrávacího studia a začal nahrávat třeba i tři songy za den. Čas byl pro něj luxusem. Jeho den vypadal asi tak, že ráno byl na natáčení filmu a po zbytek dne rapoval ve studiu s Outlawz. Posledních pár měsíců svého života prospal pouhé čtyři až pět hodin denně. Texty psal rovnou za mikrofonem. První z posmrtně vydaných alb a také poslední, které vyšlo pod labelem Death Row (na trh se dostalo 5. listopadu 1996) s názvem The Don Killuminati: The 7 Day Theory, bylo nahráno za necelý týden. Přesto je jeho kvalita nezměrná. Čtvrtého září 1996 hovoří Tupac na předávání cen hudební stanice MTV o nové společnosti Death Row East, které měla zastupovat jeho umění i na východním pobřeží. Navíc měl již několik týdnů v hlavě nápad na založení vlastní společnosti produkující filmy s názvem Euphanasia.
Hit ´Em Up aneb beef začíná Z natáčení Made Niggaz Outlawz pěkně pohromadě
Dne 7. září 1996 odjíždí Tupac do města světel Las Vegas, aby v něm shlédl boxerský zápas Mike Tyson vs. Bruce Seldon. Tyson byl jeho dlouhodobý kamarád, kterého považoval za velkého bráchu. Nemohl propásnout žádný jeho zápas. Původně chtěl sice odcestovat do Atlanty, ale dal Sugovi svoje slovo a slíbil mu, že s ním do L.V. pojede. Jel společně se společnicí Kidadou. Po cestě si na benzínce zakoupil pět časopisů o zbraních. Ty si četl po celou dobu, než dorazil do hotelu Luxor, v nemž se ubytoval. Den strávil hraním v kasinu. Jakmile je někde Hennessey, peníze a obdiv přihlížejících, bude tam zákonitě i Tupac. Ve státě Neveda je problém s nošením zbraní, Tupacův osobní strážce ji nemohl mít u, sebe stejně jako zbytek ochranky, třebaže se skládala z velké části ze členů policejního sboru. K tomu byl po celý den problém s komunikací, Tupacův nejbližší bodyguard měl po celý den na starost milionového chlapce z Death Row, ale telefonovat musel z automatu. V kasinu byli i členové Outlawz. Ochrana ´Paca se neobešla bez komplikací, bodyguardovi se dokonce na pár desítek minut úplně ztratil a bloudil sám po kasinu. Schylovalo se k začátku boxerského zápasu a Tupac musel počkat na Suga. Ten na sebe vždycky nechal čekat, což ´Paca žralo, už chtěl jít na zápas sám, ale Suge se na poslední chvíli objevil. Měl lístky do sektoru čtyři, řada E. V osm hodin večer zápas začal, Tyson měl jasně navrch. Po 109 sekundách a padesáti úderech je konec, Tyson vyhrává. Tupac měl ve zvyku vždycky Mikovi osobně pogratulovat, jenomže musel se Sugem spěchat do jeho klubu 662. Párty v klubu se neměla vůbec pořádat. Když v něm byl Tupac čerstvě po jeho propuštění z vězení, kapacita byla převýšena dvojnásobně a policie si užila pěkný večer. Suge to ovšem uhrál na charitativní koncert, tudíž se párty mohla pořádat. Nestál o problémy, a proto se snažil držet plánu.
Kolem třičtvrtě na devět se v přízemí hotelu MGM Grand odehrála bitka mezi členy Death Row včetně Tupaca a Orlando Andersonem. Člen gangu South Side Crip měl údajně Tupacovi ukrást jeho zlatý řetěz s emblémem společnosti Euphanasia - velkým svalnatým andělem smrti. Emblém měl průměr osm centimetrů a Orlando za něj měl dostat pěkných pár tisíc dolarů. Tupac shodil Orlanda na zem a sebral si svůj roztržený řetěz, zatímco zbytek členů Death Row kopal zloděje na zemi, vše zachytila průmyslová kamera hotelu. Bylo na čase uniknout z místa činu. Nikdo kromě Tupacova osobního bodyguarda nevěděl, kde je východ a proto nastal pěkný zmatek. Pro úplnost dodám, že Orlando Anderson byl rok na to zastřelen na benzínce v Comptonu. Tupac se šel ještě před odjezdem do klubu převléci do zeleného dresu (bohužel ne do neprůstřelné vesty) a u hotelové služby si nechal urychleně opravit šperk. Tupac věděl, že členové Outlawz jsou určitě opilí, takže nemohou do klubu řídit, proto poprosil bodyguarda, aby je sehnal a všechno zařídil. Usedl vedle Suga na přední sedadlo jeho čtrnáct dní starého BMW 750IL. Auto nemělo ještě ani značky, na druhou stranu mělo zabudovaný vysoce výkonný audiosystém.
Foto z posledního koncertu Jedna z momentek v kasinu Poslední fotka před odjezdem
Kolona deseti automobilů se dala do pohybu po Flamingu. V 22:55 stáhl Tupac okénko, právě v tento moment byla pořízena vůbec poslední fotografie, na které ja naživu. O pět minut později BMW zastavila policie na Las Vegas Blvd., údajně za hlasitou hudbu. Tupac vždycky rád při jízdě poslouchal svojí hudbu, mohl jí tak dobře zhodnotit. Ve 23:15 zastavují auta na křižovatce Flaminga Road s Koval Lane, z pravé strany se vyřítí bílý Cadillac se čtyřmi černými muži, zbraně dvou trčí z okýnka. Na BMW s Tupacem a Sugem bylo vystřeleno třináct ran, čtyři trefily ´Paca do hrudníku. Navíc měl rány i v pánevní oblasti a na rukou. Tupac chtěl přeskočit na zadní sedadla, Suge ho ale strhl dolů. Cadillac ujíždí jižně po Koval Lane do ulic Las Vegas, které leží prakticky uprostřed pouště. Dodnes nikdo neví, kdo byli ti střelci a proč chtěli Tupaca zabít? Suge byl raněný na hlavě odraženou kulkou, jiná zranění neměl, tomu říkám štěstí. Třebaže měl BMW ve značně dezolátním stavu, Suge se s nim otočil do levého pruhu Flaminga a snažil se najít nejbližsí nemocnici. Bohužel jel západně po Las Vegas Blvd., což je od nebliží nemocnice na durhou stranu. Po celou dobu Tupac komunikoval, nebyl v bezvědomí, ale krvácel a těžko se mu dýchalo. BMW zastavuje již podruhé ten večer policie, tentokrát na kžižovatce Harmon Ave a Las Vegas Blvd., slyšela totiž před hotelem Maxim střelbu. BMW mělo prostřelené dvě pneumatiky. Nakonec Tupaca do nemocnice University Medical Center odváží sanitka. Tu zavolala policie.
Hned ten večer se Tupac podrobuje první ze tří operací. Je ve velmi kritickém zdravotním stavu. Během další operace je Tupacovi vyjmuta pravé plíce, stále upadá do bezvědomí. Fanoušci se shromažďují před nemocnicí. V pondělí 9. září dochází ke konfliktu mezi Tupacovými kamarády a policií, vše se nakonec obešlo bez větších problémů. V pátek 13. září 1996 je Tupac v 16:03 prohlášen za mrtvého doktorem Lovettem. Na žádost matky byl odpojen z přístrojů, kterého ho držely při životě. Lékaři se ho totiž poněkolikáté resuscitovali. Celý svět obletěly zprávy o smrti jednoho z největších rapperů, který kdy žil. Umřel v pouhých 25 letech!
Poslední fotografia Tupaca, kde žije Rozstřílené BMW
Fanoušci nemohou uvěřit, auta za zvuku skladby If I Die 2Nite opouštějí areál nemocnice. Už od prvního dne od jeho smrti plní stránky všech různých časopisů teorie o tom, že přežil. Média se chytily především verze, ve které se mluvilo o plánech Tupaca opustit Death Row. Dalším „důkazem“ přetrvávajícím do dneška by měly být stále vycházející alba, poslední by mělo vyjít v roce 2006. Nechám vás utvořit si svůj vlastní názor. Tupac si přál, aby mu na pohřbu každý z Outlawz zarapoval. I přesto byl Tupac den po smrti spálen v krematoriu a posléze rozprášen jeho matkou. Milióny lidí po celém světě stále věří, že Tupac žije a pouze čeká na chvíli, kdy se bude moci vrátit. Víte, ať už žije nebo ne, je stoprocentně na místě, kde je mu lépe a kde může být konečně šťastný. Celý jeho život na tomto světě byl protkán bolestí. Tak už víte, proč jediným jeho strachem ze smrti je reinkarnace? Jediné, co ho mohlo zabít, byla smrt a i přesto žije dál, prostřednictvím jeho hudby, básní, filmů... Odkaz žije v každém z nás. Tupac nechce být zapomenut, buď se totiž vyvíjíš, nebo mizíš.
Odpočívej v pokoji
Tupac Amaru Shakur 1971-1996
Životopis-Dr.Dre
Dr. Dre udával v rapu tón už koncem osmdesátých let, kdy působil v N.W.A. Stál u zrodu gangsta rapu, kterému dal prostor na vlastním labelu Death Row, a dokázal jej masově prosadit i díky svému sólovému albu The Chronic. Organizační práce, stejně jako soudní spory mu však zabraly tolik času, že na novou desku si museli fanoušci počkat celých sedm let. Album s prorockým názvem 2001 ukázalo, že Dr. Dre patří stále ke klíčovým osobnostem scény, která určuje směr vývoje. Dr. Dre klade důraz na hudební složku, která v rapu stála vždy trochu v pozadí, text byl vždy důležitější, než co hraje DJ. Ani Josef Chuchma by však nemohl v případě alba 2001 uplatnit svůj názor, že rap není hudba. Text sice je dominantní, ale Dr. Dre věnoval stejnou pozornost i hudbě. Ani jednou nevyužil samplů z funkových nahrávek, jak bývá zvykem. Hudba k albu je autorská, bez opakujících se zasmyčkovaných samplů, pročež je doprovod mnohem průzračnější. I když mají všechny skladby nezvyklou a zvláštní náladu, neztrácejí hiphopový charakter. Ten jim dává automatický bubeník a velmi často basová linka, díky níž neztrácejí na hutnosti. Hudební doprovod však povyšují zejména vyhrávky kytary Seana Cruseho. Díky němu a elektronicky upravovaným perkusím Taku Hirana je Bitch Niggaz zajímavá a originální i z čistě hudebního hlediska. Mimořádně zdařilé však jsou i XXplosive a The Next Episode, stejně jako Murder Ink. O originalitě Dr. Dre svědčí skutečnost, že opět šel svou cestou, nekopíroval přístup RZA, libujícího si v elektronice a opomíjejícího basovou linku, ani z jazzu čerpajících The Roots. Pročistěnost doprovodu nevadí, protože Dr. Dre se podobně jako jeho chráněnec Snoop Doggy Dogg, který na albu hostuje podobně jako Eminem a Hittman, odklonil od militantního gangsta rapu. Ne snad, že by začal kázat slovo boží, ale k agresi už nevyzývá, jen popisuje její důsledky. Přece jen už je otcem... Závěr desky se skladbami Bang Bang a zejména The Message má dokonce docela blízko ke střednímu proudu, což je dáno i výrazným podílem ženského vokálu. Možná se bývalý zlý muž, noční můra Ameriky, už pomalu přizpůsobuje a mění v uhlazenou hvězdu. 2001 není nebezpečně výbušná deska, podněcující rebely, to ale nic nemění na tom, že přináší výborný rap prostý všech klišé, který umocňuje nezvykle dobrá hudba.
Kdo je král hip hopu? Otázka, na níž zřejmě neexistuje jednoznačná odpověď. Ovšem existuje hned několik uskupení či jednotlivých rapperů, kteří k pomyslnému hip hopovému trůnu nemají příliš daleko. Jedním z nich je i los angeleský rodák, jenž asi nepotřebuje kdovíjak velké představování, jeho pseudonym totiž zní Dr. Dre. No a právě jeho rapovou cestu a tvorbu jsem se rozhodl zobrazit do následujících odstavců.
Na svět přišla tato hip hopová legenda 18. února 1965, jak už bylo zmíňeno v úvodu, v Los Angeles, se jménem Andre Young. Již od malička se zajímal především o tvrdší a rychlejší muziku a čím byl starší, tím více jej to také táhlo k hudbě rapové. Před vlastní aktivní kariérou ovšem stála jedna překážka a sice parta. Dre totiž musel často řešit dilema, jestli by přece jen nebylo lepší, jen tak poflakovat ulicemi právě s kumpány a na živobytí si vydělávat prodejem drog, krádežemi či jiným, podobně založeným způsobem. Jeho láska k hip hopu však byla silnější a nakonec tak přece jen zvítězila. Jakmile Dre dosáhl osmnáctých narozenin, stal se DJem los angeleského klubu Eve After Dark, no a právě tento klub se také dá označit jako jistý počátek jeho bohaté kariéry, jelikož v něm dostal k dispozici nahrávací studio a pomalu, ale jistě tak mohly začít vznikat pecky jeho pseudonymu. Dreho první album na sebe ovšem nechalo dosti dlouho čekat, neboť se na světě objevilo až o čtyři roky později, když se rozhodl spojit své rapové umění s dovednostmi Ice Cuba a Eazyho E, a vzniknout tak mohl počin ‘‘Nwa & Posse‘‘. Tahle trojka se nazvala Niggaz With Attitude a rok po první desce, čili v letopočtu 1988, jí vyšel další kompakt, tentokrát nazvaný ‘‘Straight Outta Compton‘‘. Obě alba vyšli na labelu Ruthless Records a kromě problému s FBI, jenž se vyskytl kvůli pecce ‘‘Fuck the Police‘‘, mohl být tento vydavatel se svým novým uskupením vcelku spokojen.
Po, tentokrát dvouleté pauze, se Niggaz With Attitude objevili znovu, tentokrát EP počinem ‘‘100 Miles and running‘‘, aby v roce 1991 přišli počtvrté, ovšem již definitivně naposled. Poslední deska této trojice, jenž dostala název ‘‘Niggaz 4 life‘‘, sice získala slušný tržní úspěch, jenže Eazy E zřejmě nedokázal unést Dreho větší umění a tihle dva se tak nakonec zrovna v tom nejlepším nerozcházeli. Tím se však Dre nikterak přílišně nezaobíral a šel si svou vlastní cestou dál. Netrvalo tudíž příliš dlouho a hip hopová scéna se mohla těšit z jeho debutového singlu, který Dre vydal v letopočtu 1992 pod názvem ‘‘Deep Cover‘‘ a s nímž mu výrazně pomohl jeho nový parťák Snopp Dogg, jemuž Dr. Dre na oplátku vypomohl s debutovým počinem ‘‘Doggystyle‘‘. To už ale Dre mermumocně dokončoval přípravy svého prvotního alba, jenž tak mohlo bez sebemenších problémů vyplavat na zemský povrch ještě v roce 2002 na labelu Death Row. Samozřejmě, že se tak také stalo a Dre svou debutovou desku pojmenoval ‘‘The Chronic‘‘. Jeho pseudonym výrazně stoupal.
Album ‘‘The Chronic‘‘ se okamžitě stalo jedním z nejpovedenějších dlouhohrajících titulů svého roku a Dre byl za něj dokonce oceněn platinou. Nijak výrazněji se ovšem úspěchem pohltit nenechal a v úspěšné tvorbě pokračoval dál. Psal se rok 1995 a pseudonym Dr. Dre se opět připomněl svou novou hitovkou ‘‘Keep Their Heads Ringin‘‘, kterou vytvořil pro soundtrack k filmu ‘‘Friday‘‘. V té době na tom ovšem Dre nebyl zrovna nejlépe, v letopočtu 1995 totiž zemřel jeho bývalý parťák Eazy E. a to ho, i když s ním zrovna v tom nejlepším nevycházel, hodně vzalo, přece jen to byl rapper, se kterým svou kariéru začínal. Když se však Dre z jeho ztráty jakžtakž oklepal, přišel další nikterak pozitivní okamžik a sice spor s kolegou Suge Knightem, kvůli němuž nakonec musel opustit svůj dosavadní label Death Row.
Ale Dre se, naštěstí, těmito situacemi jen tak pohltit nenechal a již za pár týdnů přišel s labelem vlastním, jenž založil pod názvem Aftermath a netrvalo příliš dlouho, když se tento ,,lejbl‘‘ dočkal svého první vydání. Udělal tak samotný Dr. Dre, který na něm vydal komplikaci ‘‘Dr. Dre presents - The Aftermath‘‘. Tento počin sice Doctorovi mnoho chvályhodných slov nepřinesl, ale k nejhorším také nepatřil.
V té době již však Dr. Dre začínal žít nový život. Tohle totiž byla jeho reakce na předchozí zmíněné problémy (do Suge Knighta se mimo jiné na oplátku ostře pustil právě na komplikaci ‘‘Dr. Dre presents - The Aftermath‘‘ v pecce ‘‘Been There Done That‘‘) a zanedlouho se také oženil, jeho vyvolenou se stala zpěvačka Michel‘le. Dre prostě pomalu ale jistě začínal krotit své divoké chování a snažil se žít obyčejný vyrovnaný život.
Letopočet 1999 a pseudonym Dr. Dre přichází s dalším dlouhohrajícím titulem, jenž tentokrát nazývá ‘‘Chronic 2001‘‘ a který se, na rozdíl od předešlé zmíněné komplikace, již stává počinem opět chváleným a zase jednou Dremu přináší platinové ocenění. To už se z něj však pomalu ale jistě stával také beatmaker a úspěch jej samozřejmě neminul ani při této činnosti. Jako první opatřil beaty Eminemově desce ‘‘The Slim Shady LP‘‘ , jenž vyšla rovněž v roce 1999, dále se pustil do produkční práce na dalším albu Ema ‘‘The Marshall Mathers LP‘‘ a aby toho nebylo málo, naservíroval instrumentální část i 50 Centovi na jeho dlouhohrajce ‘‘Get Rich Or Die Tryin‘‘, která uzřela světlo světa v letopočtu 2003 (byl to vlastně Dr. Dre, jenž upekl obrovskou část pecky ‘‘In Da Club, která z 50 Centa udělala hvězdu, jakou je dnes). Samozřejmě, že Eminema nepustil k vodě ani při tvorbě jeho doposud posledního počinu ‘‘The Eminem Show‘‘ a jako producent jistě nemohl chybět ani na Xzibitově desce ‘‘Man vs. Machine‘‘.
Tak vidíte, nejen, že se Dr. Dre stal úspěšným rapperem, ale dokázal také udělat hvězdu z ostatních emsís, nebo si snad myslíte, že by právě Eminem či 50 Cent dokázali utržit takovýhle úspěch i bez něj? Já myslím, že opravdu ne! Každopádně uvidíme, z jakým dalším albem nás posadí na zadek příště či z jakého talentovaného rappera zase jednou udělá opravdovou hvězdu. Good luck, Dre, best of luck
Životopis-Eminem
Datum narození:
17.10.1972
Místo narození:
Kansas City, Missouri, USA
Znamení:
Váhy
Eminem se vlastním jménem jmenuje Marshall Bruce Mathers III. Dětství neměl příliš šťastné, žil sám s mámou a mladším bratrem, tátu nikdy neviděl. Velmi často se stěhovali mezi Kansas City a Detroitem, měnil školy, a tak se velmi těžce seznamoval s novými kamarády. Ve dvanácti letech se nakonec s matkou usadili ve Warren v Michiganu. Již v mládí se stal fanouškem rapu a ve čtrnácti letech se mu začal věnovat. Ačkoli nedokončil střední školu a vystřídal několik různých prací, snažil se maximálně soustředit na hudbu.
25.12.1995 se mu a jeho přítelkyni Kim Mathers narodila dcera Hillie Jade Scott. V roce 1996 vydal své debutové nezávislé album "Infinite", které se setkalo s malou odezvou. Po vystoupení v soutěži freestyle rap v Los Angeleském rádiu, získal pozornost silného hráče na poli hudby Dr.Dre, který mu pomohl s jeho úspěšným albem "The Slim Shady EP". Kontroverzní povaha jeho textů a vystupování si za krátkou dobu našly řadu příznivců. Přestože je rap doménou černošských zpěváků, dokázal se jako jeden z mála bělochů v tomto pěveckém směru velmi dobře prosadit.
Své třetí album "The Slim Shady LP" vydal 23.2.1999, bylo založeno na veleúspěšném singlu "My Name Is". Album se během krátké doby stalo jedním z nejprodávanějších a získal za ně dvě ocenění Grammy pro nejlepší rapové album a nejlepší rapový sólový výkon "My Name Is".
S jeho čtvrtým albem (druhým komerčním) "The Marshall Mathers LP" (2000) získal podobné úspěchy jako s předchozím. Během prvního týdne od vydání se prodalo kolem 2 miliónů nahrávek a stalo se tak nejrychleji prodávaným rapovým albem v historii. Kritikové vesměs album pochvalovali díky jeho ironii, ostrosti a kousavosti, ale díky svému obsahu vyvolalo mnoho debat, jelikož obsahuje mnoho obrazového násilí a protihomosexuálních nadávek. Eminem si dělá legraci téměř ze všeho a nezdráhá si dělat legraci z popových hvězd typu Britney Spears a Christiny Aguilery.
Sdružení homosexuálů a lesbiček proti pomluvě (GLAAD) protestovali proti podpoře Eminema hudební stanicí MTV, při předávání ceny MTV Music Awards v roce 2000. Za svůj singl "The Real Slim Shady" získal ocenění MTV pro nejlepší videoklip roku a nejlepší mužské video. Stejně jako za minulé album získal cenu Gramy pro nejlepší rapové album a nejlepší rapový sólový výkon "The Real Slim Shady". Eminem na sebe opět upozornil v roce 2002 dalším kontroverzním albem "The Eminem Show", za účelem zmařit pokusy internetových pirátů, distribuoval toto album zdarma. Také stejný rok debutoval v Hollywoodském filmu "
Tento kontroverzní rapper má velmi bouřlivý život, několikrát byl zatčen za několik potyček a nošení zbraní. V září 1999 ho jeho matka Debbie Mathers-Briggs zažalovala o 10 milionů dolarů, za to že ji pomluvil na albu "The Slim Shady LP" naznačil, že byla narkomanka. Přesto navrhla, že se spokojí s dvěmi milióny dolarů, Eminem však odmítl dohodu a rozhodl se pro soud.
Také měl bouřlivý život se svou manželkou Kim Mathers, s níž se oženil v roce 1999, ale žili spolu mnoho let předtím. Kim se stala předmětem několika jeho písní včetně songu "Kim", který mezi nimi vytvořil velké pře. V červnu 2000 byla Kim hospitalizována po pokusu o sebevraždu. O měsíc později podal Eminem návrh na rozvod, ale Kim požadovala 10 miliónů dolarů a plnou péči o své dítě Hailie Jade Scott. Po dohodě nakonec přistoupil na požadavek přenechat péči dcery na Kim, ačkoliv tvrdil, že jeho dcera je pro něj nejdůležitější na světě.
Autor: Kamil Koupý Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
Aktulizace:
The Eminem Show (2002) tímto albumem sa situace okolo Eminema jeste více vyhrotila. Opět mu s albumem pomáhal Dr. Dre. Na singlu 'Without Me' tvrdě zaútočil na úspešné Limp Bizkit a Mobyho. Na singlu 'Cleaning Out Closet' se pokusil vysvetlit důvody nenávisti vůči matce.
Encore (2004) - na tomto albu je stále útočný. V klipu 'Just Lose It' doslova zvrací nad osudem Michaela Jacksona. Ve skladbě 'Mosh' se pridáva na stranu kritikú válečné politiky Spojených státu. Pracoval tu už i s 50 Centem. Zdá se však, že Eminem ztráci dřívejší popularitu. Jeho koncerty už tak netáhly, dokonce část evropského turné byla zrušena (oficiálně z duvodu vyčerpání). V toto období nastupuje na léčení, aby se zbavil závislosti na prášcích na spaní.
Curtain Call (2005) nachází se tu 17 skladeb, z toho jsou 3 nové. Na albu se snažil vybrat své najvětší hity. Na konci roku vychází singl 'When I´m Gone' (popisuje tu zážitky z odvykací kúry). Další nový a úspesný singl je 'Shake That', který naspsal s Nate Doggem.
The Re-Up(2006) zatím je to jeho poslední album. Nachází se tu remixy na známe songy jako 'Smack That', 'Cry Now' nebo 'Ski Mask Way'. Na albu pracoval s mnoha hostmi jako 50 Cent, Lloyd Banks, Obie Trice, Stat Quo, Ca§his, Bobby Creekwater, Nate Dogg, Kuniva a také Proof (R.I.P.). Jeho prvý singel 'You Dont Know' byl velmi úspešný. Eminem ale měl opět v tomto roce problémy (dvakrát se rozvedl s manželkou Kim Mathers. Přišel o svého nejlepšího kamaráta Proofa, který byl postřelený 11.dubna 2006 a na následky zranění zemřel). Malou útěchou pro něho bylo, že byl ten rok vyhlášen za najlepšího rappera.
Eminemův nejlepší singl v roce 2006 byl 'Smack That', který narapoval s Akonem. Tím se Eminem výrazně podílel na tom, že se Akonovo album Konvicted stalo platinovým po pár týdnech. Tento singl se dostal na první příčku v hitparádě The Billboard Hot 100.
Eminem jako člen D12. První album D12 vyšlo v roce 2001. Jmenuje se Devils Night. V roce 2004 vyšilo jejich druhé a zatím posledný album D-12 World. I na těchto albech takté pracoval producent Dr. Dre. Alba to byla sice úspešná, ale kritici je kritizovali, že skoro všechny důležité refrény dělá jen Eminem.
Eminem nyní pracuje na svém novém album. V létě by mělo by vyjít i album D12 (které věnují svému příteli Proofovi). Budou tam jeho nevydané singly.
Něco o BeatBoxu
Nemáte vůbec ponětí co je beatbox? O co de? Tak tenhle článek je právě pro vás....
Obecně o beatboxu
Jedná se o jakýsi hudební styl pocházející z Ameriky. V překladu beatbox znaméná hlasové bicí ( někdy taky označován jako pátý hiphopový element ). Jde prakticky o to, že veškeré zvuky, které napodobují nejruznější hudební nástroje (buben, cimbal apod.), ale i zajimavé zvuky (auto,basketball apod.) vycházejí prakticky z nosu a úst beatboxera a to vše s účastí rtů. Mezi základní triky se považují Classic bass sound (buben), Hi-hats (činely) a Snare’s. Tyto zvuky jsou pak doplňovány mnohdy i nepochopitelnými zvuky.
Ztručná historie beatboxu
Jak jsem už výše psal, beatbox pochází z Ameriky. Byl založen někdy v 70tých letech. Kdo ho založil? Založen byl černochy, pocházejících z známe Newyorské čtvrti Bronx. Kdo ho přesně založil asi nikdo neví, jisté však je, že šlo o to, napodobovat nejrůznější nástroje a zvuky. V dnešní době je tomu stále tak, někdy ze zvuků, které již někdo dokáže napodobit, běhá mráz po zádech .
Beatbox u nás a v Evropě
Do Evropy beatbox dorazil asi o 10 až 15 let později než se v USA objevil. I u nás se beatbox začal rozvíjet, nejprve pomalu a poté nastal velký nárůst zájmu o beatbox. Co tomu předcházelo nevím. Mezi nevýznamnější Evropské beatboxery bezpochyby patří Killa Kella, Roxorlops a další. Mezi nejvýznamnější české beatboxery patří Nasty, Bludix , Fany , Beatburger band a d
HIstorie HipHopu
Hip Hop je styl populární hudby. Je tvořen ze dvou hlavních elementů: Rapování (také známé jako MC-ing) a Dj-ing , ale také s breakdancem a graffiti. Toto jsou 4 hlavní součásti hip hopu a kultury pohybu, které začali na počátku 70. let v New Yorku Afroameričané a Latinoameričané. Termín "Rap" je mnohdy brán jako synonymum ke slovu hip hop, ale je také používán jako odvolání se na praxi, která je jediná a nejdůležitější součást hip hopu.
Nejvíce typické pro hip hopovou hudbu je, že se skládá z jednoho nebo více rapperů, kteří zpívají své položivotopisné historky. Tyto písně jsou v intenzivní, rytmické a lyrické formě a hojně používají technik jako asonance, aliterace a rým. Společně s rappery a Djem, nebo s živou hudbou hraje také beat. Beat je často převzatý z jiné písně, obvykle z Rocku, Funku, nebo Soulu, ale někdy bývá i nasemplovaný. Další zvuky jsou často samplované, syntetické nebo předzpívané.
Hip hop se zrodil v New Yorku, když Djové začali z funkových a diskotékových písní izolovat bicí. Role "Emcee" (MC) se zrodila po spojení DJe a hudby, kde MCs začali mluvit mezi písněmi. Nejdříve pouze nabádali k tomu, aby ostatní lidé tančili a také vkládali do hudby vtipné anekdoty. Nakonec se tato jejich činnost stala více stylizovaná a začala být známá jako rapování. V roce 1970 se hip hop stal oficiálním hudebním stylem a téměř okamžitě se stal hlavním hudebním proudem Ameriky. V tu dobu také začalo jeho šíření po celém světě. V 90tých letech se jedna forma hip hopu začala nazývat "Gangsta Rap" a stala se hlavní částí americké hudby. Proti Gangsta Rapu se vedli různé polemiky a některými lidmi byl dokonce zatracován, protože jeho texty byly chápany jako propagující násilí, promiskuitu, drogy a odpor k ženám. Nicméně po roce 2000 byl již hip hop rozšířený po celém světě a obsazoval všechny první místa ve všech chártech.
První hip hopový záznam je obecně uznávaný pro člena skupiny Fetback Band "King Tima III" z roku 1979, následovaný rappery z Sugarhill Gangu.
Kořeny Hip hopu
Kořeny hip hopu jsou v západoafrické a afroamerické hudbě. Jen tak pro zajímavost, např. The Griots of West Africa jsou skupina neustále cestujících zpěváků a básníků, jejichž hudební styl hodně připomíná hip hop. U odhalování kořenů hip hopu (rapu) se také musím zmínit o The Last Poets a Jalal Mansur Nuriddinovi, kteří svým jazzem a básnicky (mluvili) komentovali události kultury 60tých let. Pravý hip hop vznikl v 70tých letech, když se staly oblíbené tzv. "block parties" (neformální událost, kdy se sejdou sousedé a přátelé a spolu se baví, poslouchají hudbu a tancují) po celém New Yorku, ale nejvíce v Bronxu. Párty byly často doprovázené hudbou, nejčastěji funkem a soulem. První Djové na block parties začali izolovat bící z různých písní a vkládat je do svých písní, tím začala být jejich představení mnohem zajímavější, zábavnější a dalo se na jejich písně lépe tancovat. Tato technika hraní se pak stala běžnou pro Jamajku a do New Yorku ji začali přinášet právě tito přistěhovalci z Jamajky. Zvláště se o to pak postaral kmotr hip hopu DJ Kool Herc. Hudební styl DUB naopak vznikl na Jamajce tím, že američtí námořníci poslouchali R&B, které mohli slyšet jamajčané i z jejich rádií.
DJ Kool Herc
DJ Kool Herc byl na začátku 70tých let jeden z nepopulárnějších Djů v New Yorku. Rychle přešel z používání reggae nahrávek na funk, rock a později na disko. Protože vytažené bicí z nějaké písně byly moc krátké, začal Herc ale i další Djové používat pro jejich prodloužení audio mixer a dva rekordéry. Z mixovací a scratchovací techniky se nakonec vyvinuly breaky (stejná technika pak přispěla k popularizaci remixů). Stejně jako v DUBu, umělci mluvili zatímco hrála hudba a byly nazýváni MCs. Herc se soustředil v první řadě na DJing a začal spolupracovat se dvěma MCs. Coke
Původně tito první rappeři v písních představovali sebe a jiné přátele v publiku (známé hulákání do hip hopových nahrávek). Tito umělci hráli většinou několik hodin a improvizaci neustale střídal základní čtyřdobý beat s jednoduchými pěveckými vstupy, kterými MCs sdělovali svoje myšlenky (např. "One, two, three, y'all, to the beat, y'all"). Když se později MC vypracoval k lepším výkonům, začal do hudby zařazovat krátké rýmy, často se sexuálním námětem, nebo tématem týkajícím se jeho stolice :o). To vše, aby se publikum bavilo a strhl tím na sebe pozornost. Rappeři začlenili do hudby podobně rytmické texty jako afroamerická kultura. Když se Kool Herc & the Herculoids dočkali v New Yorku první významnější slávy, pomohli pak hodně dalším emcee teamům aby se také proslavily. Často totiž probíhali spolupráce mezi bývalými členy gangu jako s Afrika Bambaataa-ovým Universal Zulu Nation (nyní je to velká mezinárodní organizace).
Na začátku 70tých let se také zrodil breakdance. Vznikl během "block parties" a jak b-boys, tak i b-girls před publikem tančili své úžasné kreace. Tento styl byl poprvé zdokumentován v Beat Street, aby se s ním seznámil celý svět.
Česká hiphopová scéna
Česká hiphopová scéna začala vznikat na začátku 90. let, okolo roku 1993 se datují první pokusy skupin jako PSH (Peneři Strýčka Homeboye) a WWW, které tu natočily několik demokazet, které rozpůjčovali mezi své kamarády, a tím to začalo. Mladí lidé začali jezdit pryč, do Německa, hlavně do Berlína, kde je totálně ohromil fenomén grafitti. V tu dobu byl Berlín nejpomalovanějšíé město na světě, pomalovanější než New York. A proto i kořeny českého hip hopu jsou v tom grafitti, protože tenkrát to tady tím malováním začalo. Ty první skupiny, to byly skupiny lidí, kteří zároveň hráli a zároveň malovali. Důležitý moment byl v roce 1996, kdy tehdejší label Polygram upsal skupinu Chaozz a udělal tak vlastně první velký boom českého hip hopu. Najednou se jakoby Češi dozvěděli, co to je hip hop, protože jim to zprostředkovala česká kapela. Spousta teenagerů, kteří by jinak poslouchali třeba disco, se najednou našla v tom hip hopu a od té doby to z tohohle pohledu jde jenom nahoru...
50Cent
50 Cent se narodil jako Curtis Jackson, 6. července 1976 v South Jamaica / Queens v New Yorku, do rodiny s drogovou minulostí. Pseudonym 50 Cent si Curtis zvolil podle proslaveného gangstera Fort Green Projects. Rapper je věřící a jedno z jeho tetování říká: "Bůh mi rozumí." Otce nikdy nepoznal a matka byla dealerkou drog, vystupující pod přezdívkou Fat Cat. Když bylo Curtisovi 8 let byla jeho matka zastřelena při loupežném přepadení. Po její smrti se Curtise ujali prarodiče.
Kolem 10 let začal s boxem a byl velmi nadaný, trénoval dokonce v legendární Gleason's gym. Snu o nadvládě v ringu se ale vzdal a začal pod přezdívkou Boo Boo obchodovat s drogami.V té době začal i rappovat. Vážnější postoj k rappu získal až s narozením svého syna Marquise, uvědomil si, že ho musí finančně zajistit a že už nechce trávit tolik času ve vězení. Jednomu pobytu za mřížemi se Fifty vyhnul tak, že se místo toho zúčastnil 7 - měsíčního vojenského výcvikového tábora. Nadání mladého rappera si všiml Jam Master Jay z Run DMC, který vlastnil malé nahrávací studio. Fifty u něj podepsal svou první smlouvu. Jam Master Jay ho naučil sestavovat písně a dodržovat správný rytmus.Díky tomu se Fiftyho mixtapes začali slušně prodávat. I přestože se od Jam Master Jaye naučil spoustu věcí, brzy pochopil, že se s ním nedostane tam kam potřebuje. Smlouvu vypověděl a začal se poohlížet po větší nahrávací společnosti. V roce 1998 50 Cent, Lloyd Banks a Tony Yayo zakládají G- Unit.
V roce 1999 zaujal 50 Cent producentské duo Trackmasters, proslavené několika platinovými alby např. J. Lo - Jennie From The Block nebo All Stars Space Jam, a to ho představilo u Columbia Records. Fifty podepsal u Columbia Records smlouvu a hned začal pracovat na svém debutovém albu Power Of The Dollar. Při nahrávání tracků strávil
Půl roku po dokončení svého prvního alba, 24.května 2000, byl 50 postřelen před domem svých prarodičů. Zasáhlo ho devět kulek. Fifty strávil v nemocnici sice jen 13 dní, ale stálo ho to smlouvu, protože Columbia Records se zalekla negativní publicity a rozšiřování nelegálních kopií Power Of The Dollar po internetu. Od tohoto incidentu se Fifty pohybuje téměř neustále s neprůstřelnou vestou a nechal dokonce vyrobit speciální vestu i pro svého syna. 50 se vyjádřil k útočníkovi v časopise Rolling Stone: "Syn smrti, kdo mě postřelil."
Fifty se musel vrátit zpátky na ulici a pokračovat v dealování drog, aby měl peníze na mixtapes.V tomto období také vzniká rozvleklý beef s Ja Rulem. Ja Rule sleduje Fiftyho jak se v jednom klubu baví s týpkem, který mu před týdnem ukradl šperky, potom dojde před klubem k rvačce a několik členů Murder Inc. zraní Fiftyho nožem. 50 Cent spolu s Sha Money XL nahrál přes 30 songů a na jaře 2001 zveřejnil neoficiální LP Guess Who's Back, které vzniklo přepracováním materiálu od umělců jako jsou Jay-Z nebo Raphael Saadiq. Deska se dostala až k Eminemovi, který později 50 Centa v rádiu označil za svého nejoblíbenějšího rappera. Protože stejný názor měl i Dr. Dre podepsal Fifty zanedlouho smlouvu u Shady/Aftermath Records. V té době také vrcholí beef s Ja Rulem. Jestli má spor co dočinění s vraždou Fiftyho mentora Jam Master Jaye v listopadu 2002 je ve hvězdách. Intenzivního vyšetřování se vraždě dostalo i z důvodu údajné souvislosti s drogami. Label Murder Inc. je údajně financován penězi jistého mafiánského bosse, se kterým měl Fifty shodou náhod problémy už za dob kdy se věnoval dealování drog. Ja Rule vedl proti Fiftymu očerňující kampaň, mimo jiné ho označil za policejního informátora. V roce 2002 Fifty spolu s G-Unitem vydává další dvě neoficiální LP pod názvem 50 Cent Is The Future a No Mercy, No Fear, kde se objevil i track Wanksta, který nebyl původně určen do rádií, ale stal se nejžádanějším hitem právě na rádiích v New Yorku a objevil se i na soundtracku k Eminemově filmovému debutu
V roce 2003 vychází Fiftymu první oficiální album Get Rich Or Die Trying, kterého se první týden prodalo 872.000 ks, čímž překonalo i debut Snoop Dogga. Dr. Dre a Eminem umožnili 50 založení labelu G-Unit Records. U nového labelu podepsali původní členové G-Unitu Lloyd Banks, Tony Yayo a Young Buck a v roce 2003 vychází i společné album G-Unitu Beg For Mercy, po němž následují sólové projekty jednotlivých členů. Fifty také vydal DVD The New Breed, investoval do své vlastní oděvní firmy a stejně jako Jay-Z přivádí na trh vlastní kolekci bot ve spolupráci s firmou Reebok. I to je důkazem, že někdejší beef mezi nimi je minulostí. Proti spolupráci 50 s Reebokem se postavil konzervativní moderátor Bill O'Reilly. Jeho bojkot, ale neměl na prodej G-Unit sneakers nakonec žádný negativní dopad. Reklama vztahující se k tomuto produktu byla ve Velké Británii zakázána, z důvodu že obsahuje jeden z Fiftyho songů údajně propagujících násilí. V roce 2004 z iniciativy šéfa Interscope podepisuje u G- Unit Records The Game. 50 vydává další neoficiální LP Fiddy The Hottest Nigga.
V roce 2005 vychází Fiftymu album The Massacre, o rozruch se postaral track Piggy Bank, který je vyhlášením války některým rapperům jako jsou Nas, Jadakiss a Fat Joe. Důvodem k tomu jsou mimo jiné také jejich vazby s Ja Rulem. U labelu G-Unit podepisují Olivia, DJ Whoo Kid, rapper Spider Loc a velkým překvapením jsou další přírůstky Mobb Deep, M.O.P. a Mase. Stále častěji se také objevují zprávy o neshodách nebo dokonce beefu mezi 50 Centem a Gamem. Game byl dokonce vyhozen z labelu G-Unit Records, o něco později ho ale Fifty vzal zpátky a veřejně se usmířili na tiskové konferenci, při příležitosti založení charitativní organizace G-Unity. I přes velký úspěch jejich duetů Hate It Or Love It a How We Do mají spolu spíš špatný vztah. Fifty se v roce 2005 objevuje i jako hlavní postava hry Bulletproof a znovu je mu vyčítáno, že propaguje násilí. Na názor, že tato hra může někoho poškozovat Fifty reaguje: " Člověk, který se nechá ovlivnit počítačovou hrou musí podle mě už nějak poškozený být. Takovou osobu by v podstatě muselo negativně ovlivňovat téměř všechno." 50 Cent vydává také svou autobiografii v knižní podobě pod názvem From Pieces To Weight : Once upon a time in Soutside Queens. Pod názvem Get Rich Or Die Trying vychází 50 filmový debut, inspirovaný jeho životem a soundtrack k tomuto filmu.