- za vlády Václava IV → počátky krize českého státu - prohlubují se rozpory ve společnosti - odpor proti církvi (jejímu náboženskému i mravnímu úpadku - zdroje církve: prodej odpustků
- poplatky za náboženské obřady – pohřby, křty - výběr desátku → hromadění majetku → církev nežila v souladu se zásadami bible - kazatelé: kritizují církev → snaží se o její nápravu = reformátoři
A) HUSOVI PŘEDCHŮDCI - kazatelé → kritizují církev i společnost MATĚJ Z JANOVA – univerzitní profesor, autor latinských spisů KONRAD WALDHAUSER – kazatel univerzitních studentů (pozván do Prahy Karlem IV) JAN MILÍČ Z KROMĚŘÍŽE – lidový kazatel → ovlivňoval chudinu (zřekl se svého bohatství) TOMÁŠ ŠTÍTNÝ – zchudlý šlechtic → bez teologického vzdělání → o náboženských otázkách psal česky (pro prostý lid) Dílo: „Traktát“ – učené pojednání o náboženství Soubor: „Knížky šestery o obecných věcech křesťanských“ - pojednává o dokonalém životě B) MISTR JAN HUS /1370 – 1415/ - vůdčí osobnost reformního hnutí - pocházel z Husince u Prachatic - vystudoval pražskou univerzitu → později univerzitním mistrem - 1 400 vysvěcen na kněze → kázal v Betlémské kapli (česky) - vycházel z myšlenek anglického reformátora Johna Wiclifa → kritizoval církev I rozmařilost, prodávání odpustků, mravní zkaženost 1409 – zasloužil se o vydání „Kutnohorských dekretů“ – počeštění pražské univerzity - spory s církví → byl dán do klatby → vyhnán z Prahy - odchází do Jižních Čech na Kozí Hrádek (věnuje se kazatelství) - v Praze vyhlášen „interdikt“ – zákaz konání náboženských obřadů - 1414 - přijal pozvání na koncil (sněmovna církve) v Kostnici → chtěl hájit své učení - po příjezdu zatčen a vězněn - církev požadovala odvolání názorů - odsouzen, prohlášen kacířem → 6. 7. 1415 upálen A) Latinské spisy – obrací se k učencům „O církvi“ - popírá papežovo postavení → hlavou církve je Kristus - příslušníkem církve je ten, kdo nespáchal žádný hřích B) České spisy - pro domácí publikum „Knížky o svatokupectví“ - ostře kritizuje církev → její bohatství, zištnost, prodej odpustků „Dcerka“ - o správném životě žen a dívek → mají být vedeny ke zbožnosti „Výklad viery, desatera a páterie“ - výklad 3 modliteb → víry, desatera přikázání a otčenáše - kritika společnosti (mravní zkaženost) „Postila“ - výklad části bible formou kázání (pro lidové posluchače) „Listy z Kostnice“ - promluvy ke čtenářům (obdoba kázání) - zájem o ČJ → pravopis „O pravopise českém“ - zrušil spřežkový → zavedl diakritický (s rozlišovacími znaménky) - dlouhé samohlásky označoval čárkou (a, á) - měkké souhlásky označoval tečkou → nabodeníčko C) LITERATURA V DOBĚ HUSITSKÝCH BOJŮ - období křížových výprav „Čtyři pražské artikuly“ – program husitů 1. svoboda kázání 2. přijímaní podobojí 3. potrestání všech hříchů 4. zbavení světské moci církve „Žižkův vojenský řád“ - zákoník husitských vojsk → obsahoval požadavky i tresty pro husitské vojáky „Jistebnický kancionál“ - kancionál: náboženský zpěvník
- obsahoval husitské náboženské písně „Ktož jsú boží bojovníci“ – píseň nejen náboženská – válečná a bojová cíl → dodat odvahu, sebevědomí, sjednotit k boji „Povstaň, povstaň, veliké město pražské“ – vyzývá k boji proti císaři Zikmundovi „Budyšínský rukopis“ – obsahuje 3 polemické skladby - polemika - spor, názorové střetnutí
1. „Žaloba Koruny české“ - kritizuje české pány za to, že přijali Zikmunda za českého krále 2. „Porok /výtka/ Koruny české“ 3. „Hádání Prahy s Kutnou Horou“ – alegorická skladba - husitství – v podobě krásné, mladé ženy (Praha) X - katolictví - v postavě ošklivé stařeny (Kutná Hora) VAVŘINEC Z BŘEZOVÉ „Husitská kronika“ – zachycuje část reformního hnutí „Píseň o vítězství u Domažlic“ – o vítězství husitů nad křižáky (byli zastrašeni zpěvem) D) LITERATURA DOBY POLIPANSKÉ 1434 – bitva u Lipan → porážka husitů PETR CHELČICKÝ - nejvýznamnější představitel této doby - nižší šlechtic, kritik společnosti - odmítal potřebu vyššího vzdělání - nesouhlasil se středověkým rozdělením společnosti → všichni si mají být rovni - odmítal válku (i obranou) → nesouhlasil s husity - dodržoval zásady bible (život v chudobě, v pokoře…) „O trojím lidu“ - odsuzuje dělení společnosti na tři stavy (kněžský, vojenský a robotný) - hlásá rovnost všech „Sieť viery pravé“ - kritizuje církev, hromadění majetku → touží po spravedlivější společnosti - církev + křesťanská víra → zachraňují lidi od hříchu „Postila“ - úvahy psané formou kázání - na základě jeho myšlenek (o rovnosti všech lidí) vznikla roku 1457 jednota bratrská ZÁBAVNÁ LITERATURA – cestopisy VÁCLAV ŠAŠEK z BÍŘKOVA – „Deník“ – zachycuje poselstvo Lva z Rožmitálu na cestě po západní a jižní Evropě |