Nepoznatelné Já

16.Listopad 2008

Nevím,kde začít a kde skončit.Vždy,když vyvstane pocit začít mluvit o Základním,je to velice těžké,ne-li nemožné.A tak začnu uprostřed a uprostřed taky skončím.Můžeš znát všechno vyjma své vlastní já.Ten,kdo poznává nemůže být poznán,protože poznat něco,znamená zredukovat poznané na objekt.Podstata procesu poznávání závisí na dualitě.Můžu tě znát,protože ty jsi tam venku a já zde uvnitř.Ale já nemohu poznat své já,protože ze svého já nemohu udělat objekt.Nemůžu položit své já před sebe.Já je subjektivní a tato subjektivita nemůže být učiněna objektivní.proto ten paradox:to,co zná vše,nemůže znát samo sebe:to,co je zdrojem veškerého poznání zůstává nepoznatelné slovo sebe-poznání vlastně není správné.Pokud poznání sebe není možné,pak se celé náboženství stává absurdním,protože to je přesně to,co se ti snaží dělat-dát ti sebe-poznání.Pak tedy musí být nějaký jiný význam slova sebe-poznání.Poznání musí být možné ve zcela jiném smyslu.Vědci stále tvrdí,že neexistuje žádné já,že člověk je mechanismus a vědomí,které se objevuje,je pouhým důsledkem.Není žádné já,není žádné centrum.Vědomí vstupuje do existence pouze prostřednictvím chemického úkazu.A když tělo odumře,vědomí zmizí.Pro vědu je tedy smrt totální:nic po ní nezbude.Samo slovo věda znamená znalost.A je-li něco nepoznatelné,věda s tím nebude souhlasit.Pro vědu je samo slovo sebe-poznání absurdní.Ale náboženství má stále smysl,protože existuje jiná dimenze poznávání.Zkus porozumět,této dimenzi poznávání,kde poznané není redukováno na objekt.Například hoří-li lampa v temné místnosti,vše co je v místnosti osvětleno,je známo díky světlu lampy.Ale lampa je také známa díky svému vlastnímu světlu.Vše ostatní-židle,nábytek,zdi,vše je známo díky světlu.Ale díky čemu je známo světlo samo?Světlo je samo-osvětlovací.Pouhou svou přítomností odhaluje ostatní a také odhaluje samo sebe.Je-li židle známa díky světlu,židle je objekt.Světlo na ní dopadá a zmizí-li světlo židle nemůže být známa.Poznání židle závisí na světle,ale poznání světla samého nezávisí na židli.Pakliže vše odstraníš,světlo bude stále světlem.Nebude nic odhalovat,bude však odhalovat samo sebe.Toto odhalování světla je sebe-odhalování.Podobně je tomu u vnitřního fenoménu,u vnitřního já.Vše je známo díky němu,ale ono samo je známo nikoli díky něčemu jinému-já je sebe-odhalovací fenomén.Existují skály,krásné skály,ale pokud neexistuje vědomí,ony budou existovat,ale nebudou krásné-nikdo si neuvědomí,že existují.Jejich existence bude němá.Podívejme se na to z jiného úhlu:všechno je potřeba dokázat,protože o všem může být pochybováno.Nemůžeš však zpochybnit já,takže já nikdy nepotřebuje žádný důkaz.Můžeš zpochybnit já?Kupříkladu jsi doma:někdo příjde a zeptá se tě,zda jsi doma či nikoli,a ty odpovíš-nejsem doma,sám fakt,že říkáš nejsem doma,dokazuje že doma jsi-dokonce popření znamená důkaz.Je-li i popření důkaz,jedná se o nezpochybnitelný fakt.Toto já je jediný nezpochybnitelný fakt na světě.Já je nezpochybnitelné,protože je samo-zřejmé.Není potřeba žádný jiný důkaz,žádný argument-je samo-zřejmé.To je druhý způsob poznávání.Vědecký způsob poznání je poznat věc jako objekt.Při vědeckém způsobu má poznání tři části:poznávajícího,poznané a poznání.Poznání je pouhým mostem mezi poznávajícím a poznaným.Náboženské poznávání nemá tři části.Poznávající je poznané poznávající je poznání.Není to rozděleno ve tři.Je to jedno,je to nerozdělené.Co z toho plyne???HURÁÁÁ SE VŠICHNI POZNAT!!!

napsal/a: osho.cz 16:49 Link


Komentáře

« Domů | Přidej komentář