26.Leden 2008
Minichopper, aneb pořádnej fichtl tuning!
Minichopper, aneb pořádnej fichtl tuning!![](http://www.idragons.cz/image/ph.gif)
Na počátku všeho byl obrázek minichoppera z internetu, který jsem měl v počítači uložený asi 5 let. V patnácti jsem měl sen si něco podobného postavit, ale nebyla odvaha, zkušenosti ani potřebná zručnost. Ale letos, po pěti letech konstrukčních pokusů a omylů v různých oblastech, kdy se mi dostalo rozumu, zručnosti, více volného času, trochu těch financí a schopnosti ignorovat blbé poznámky typu: „To stejně nikdy nepojede.“ „Ten motůrek z fechtla tu zadní gumu ani neroztočí, narvi tam aspoň dvaapůlu!“ „Není ten rám nejaký slabý?“ „Už sa na to vyser, poď radši na pivo.“, jsem se do toho konečně pustil.
Konstrukce rámu byla taky oříšek. Všechno od oka, žádné měření úhlů či délek. Prostě všechno se jen nabodovalo, přihlo k sobě a zavařilo natvrdo. Začal jsem zadní částí ohnutím dvou trubek do tvaru U, svařením do špice a navařením plechů s výřezy pro uchycení kola. Pak přišla horní trubka, o něco silnější. Na ni jsem přivařil krk, úhel opět od oka a dorovnat na obě strany metrem a vodováhou. Nato pokračovaly dvě trubky, které tvoří uzavřenou dvojitou kolébku. Střední vzpěra měla původně jen jeden význam a to uchytit motor. Jak ale ukázaly zatěžkávací zkoušky, má také značný vliv na tuhost rámu. Pak následovalo přivaření úchytů motoru (drží ve třech bodech a je vyosený kvůli šířce zadního kola), úchytů nádrže, přepákování, stupačky atd.
• jednoskok, ze kterého pochází motor a pár drobností…500Kč
• oska zadního kola………………………………………0,33l slivovice
• barvy a plnič……………………………………………1200Kč
• součástky do motoru……………………………………300Kč
• lanka a bowdeny………………………………………..100Kč
• čas a materiál, který byl doma………………………….nepočítám
• celkem………………………………………………….ani ne 2500Kč
![](http://www.idragons.cz/image/ph.gif)
![](http://www.idragons.cz/prestavby/2005100901/obr1.jpg)
Konstrukce rámu byla taky oříšek. Všechno od oka, žádné měření úhlů či délek. Prostě všechno se jen nabodovalo, přihlo k sobě a zavařilo natvrdo. Začal jsem zadní částí ohnutím dvou trubek do tvaru U, svařením do špice a navařením plechů s výřezy pro uchycení kola. Pak přišla horní trubka, o něco silnější. Na ni jsem přivařil krk, úhel opět od oka a dorovnat na obě strany metrem a vodováhou. Nato pokračovaly dvě trubky, které tvoří uzavřenou dvojitou kolébku. Střední vzpěra měla původně jen jeden význam a to uchytit motor. Jak ale ukázaly zatěžkávací zkoušky, má také značný vliv na tuhost rámu. Pak následovalo přivaření úchytů motoru (drží ve třech bodech a je vyosený kvůli šířce zadního kola), úchytů nádrže, přepákování, stupačky atd.
• jednoskok, ze kterého pochází motor a pár drobností…500Kč
• oska zadního kola………………………………………0,33l slivovice
• barvy a plnič……………………………………………1200Kč
• součástky do motoru……………………………………300Kč
• lanka a bowdeny………………………………………..100Kč
• čas a materiál, který byl doma………………………….nepočítám
• celkem………………………………………………….ani ne 2500Kč