Ahoiiii!!!Vítám vás všechny na mé stránce vašich ....rad,názorů,představách,cílů,sklamání,skušeností!!!a dále!:-)Budu se vám snažit nějak pomoci,ale i vy i jiní vám mohou pomoc vyřešit vaše noční můry...stačí poprosit!!!!Doufám,že si tu užijete a povídáte s lidmi o vašich problémech apod...!!:-)Welcome to ,,HarmonyCentre´´!!!!:-))

01.Září 2007

Být bezmocný, být bez moci, být bez možnosti

Být bezmocný, být bez moci, být bez možnosti
Jak můžeme zacházet se svými pocity bezmoci
(Anselm Grün)

Slovo bezmoc, bezmocnost může někdy znamenat bezvědomí a ztrátu vlády nad sebou, které nastávají na základě návalu slabosti. Když je tíseň tak velká, že ji není možno vydržet, reaguje tělo "bezmocností" - mdlobami. Člověk ztrácí vědomí, aby již nemusel přihlížet tomu, co je od něho očekáváno. Na druhé straně vyjadřuje pocit bezmocnosti pocit ztráty vlastní moci. Slovo moc pochází od slovesa moci, být s to. Být bez moci znamená být bez možnosti, bez vlivu, bez schopnosti. Bezmocný člověk nemůže nic způsobit, nemá možnost něco měnit, něco utvářet. Pocit bezmoci k člověku bytostně patří. Člověk má moc a zároveň je bezmocný. Má moc ovládat svět a sebe sama. Ale je i bezmocný, když se má ovládnout, je bezmocný vůči Bohu.

Na rozdíl od tohoto pocitu bezmoci, který k lidské existenci nutně patří, mluvíme dnes o pocitech bezmoci, kdy se člověk cítí bezmocný vůči svému životu, lidem ve svém okolí nebo vůči světu vůbec. Pocit bezmoci často souvisí s pocitem nedostačující vlastní ceny, ale není s ním identický. Někdy jdou pocit bezmoci a pocit nedostačující vlastní ceny paralelně, když se člověk cítí bezmocný vůči vlastním chybám, když se cítí neschopný změnit sám sebe. Ale je také mnoho lidí, kteří mají zdravou sebedůvěru a přesto trpí pocity bezmoci. Cítí se bezmocní v mnoha oblastech svého života. Cítí se bezmocní jako učitelé, protože pro nedostatečnou výchovu ze strany rodičů mohou s dětmi stěží něčeho dosáhnout. Cítí se bezmocní jako faráři, protože na bohoslužbu přichází stále méně lidí, ačkoliv vynaložili všechnu námahu, aby ji vytvořili s fantazií, protože přes všechnu snahu pozorují v pastýřské péči sotva nějaký úspěch. Cítí se bezmocní vzhledem k nespravedlivým poměrům v našem světě, vzhledem k celosvětové bídě, vzhledem k vlně násilí, vzhledem k váznoucí byrokracii, vzhledem k nesmyslným válkám. Sotva kdo může tyto pocity bezmoci bez potíží vydržet. Mnozí reagují depresivně nebo utíkají do rezignace, jiní se stávají agresivními, bijí okolo sebe, aby již nemuseli vnímat vlastní bezmoc. Nebo usilují o moc, aby vlastní bezmoci unikli.

V následujících řádcích by mělo jít o to, jak můžeme zacházet se svými pocity bezmoci, které patří k naší lidské existenci, aniž bychom tím byli určováni nebo ochromeni. A rád bych jako duchovní pastýř popsal cesty, jak můžeme rozvíjet zdravý pocit vlastní hodnoty. Přitom mi nejde jen o čistě psychologickou rovinu, ale především o duchovní dimenzi. Ptám se jako mnich, který žije z víry a kterému víra pomáhá, aby se cítil jako cenný člověk, který z důvěry v Boha získává také důvěru k sobě. Doufám, že ve víře najdu cestu, jak se postavit vlastní bezmoci a kreativně s ní zacházet. Ale dříve než z víry získám pomoc pro nakládání s pocity vlastní bezmoci a pro rozvoj dobrého pocitu vlastní hodnoty, musím se postavit realitě vlastní bezmoci a svého nedostatečného pocitu vlastní hodnoty. Duchovní dimenze nemůže psychologickou rovinu jednoduše přeskočit. Mnohem spíše se jen skrze ni dostanu k Bohu. Cesta k Bohu nevede mimo naši psychickou skutečnost. To by byl "spiritual bypassing", duchovní zkratka, jak Američané nazývají náboženské přeskočení reality. Není žádná duchovní zkratka, která by nám mohla ušetřit vyrovnání se s psychickou realitou našeho života. Kristus sestoupil k nám lidem, abychom našli odvahu sestoupit do vlastní skutečnosti. Jen tak můžeme vystoupit k Bohu.

Slyšet sebe sama!

Slyšet sebe sama
Když nejsem doma já…

(Anselm Grün)

Abych se mohl setkat s Bohem, musím se předně setkat nejdříve sám se sebou. Předně musím být nejdříve sám u sebe. A to normálně nejsem. Neboť když se pozoruji, objevím, že se mé myšlenky potulují sem tam, že jsem se svými myšlenkami někde, ale ne u sebe. Nemám žádný kontakt se sebou, mé myšlenky mě odvádějí ze mne ven a vedou mě někam jinam. Nemyslím já, nýbrž „ono to myslí“ ve mně, myšlenky se osamostatňují, překrývají mé pravé „já“.

První úkon modlitby záleží v tom, abych se dostal nejdřív do styku se sebou samým. Tomu nás stále znovu učili církevní otcové a staří mniši. Tak Cyprián z Kartága říká: „Jak můžeš žádat od Boha, aby tě slyšel, když sám sebe neslyšíš? Chceš, aby Bůh myslel na tebe, a ty sám na sebe nemyslíš.“ („Quomodo te audiri a Deo postulas, cum te ipsum non audias? Vis esse Deum memorem tui, quando tu ipse memor tui non sis.“) Vždyť ty sám nejsi u sebe. Jak chceš, aby byl Bůh u tebe? Když já nejsem doma, nemůže mě ani Bůh zastihnout, kdyby chtěl ke mně přijít. Slyšet sebe znamená slyšet svou pravou podstatu. Ale setkat se se sebou znamená také slyšet své city a potřeby, slyšet to, co mnou hýbe. Slyšet sebe sama, dostat se do styku se sebou a se svými nejhlubšími potřebami je podle Cypriána podmínkou, abychom se dostali v modlitbě do styku s Bohem.

Modlitba není žádný zbožný útěk od mého „já“, nýbrž je to nejprve poctivé a bezohledné setkání se sebou. Tak mluví Evagrius Ponticus: „Chceš-li poznat Boha, uč se nejdřív poznávat sebe“ . To není žádné psychologizování víry, to je nutný předpoklad modlitby. Když se ihned uteču k zbožným citům nebo slovům, nevede mě modlitba k Bohu, ale jen do širých prostorů mé fantazie. Musím se nejprve poctivě zaposlouchat do sebe samého. Při setkání s Bohem se musím setkat sám se sebou. Přitom nemůžeme říci, co je dřív, zda setkání se sebou jako předpoklad setkání s Bohem, nebo setkání s Bohem jako předpoklad setkání se sebou. Obojí se navzájem podmiňuje a prohlubuje.

Mám-li se setkat se sebou, však neznamená, že bych se měl ustavičně točit kolem sebe a kolem svých problémů nebo že bych měl ustavičně rozbírat svůj duševní stav. Nýbrž to znamená, že se mám prodrat k své pravé totožnosti, k svému „já“, k jádru své osobnosti.

Smiř se sám s sebou!!:-))

Smiř se sám se sebou!
Jak neprožít život jako ´žalující strana´

(Anselm Grün)

Nejtěžším úkolem je zajisté smíření se sebou samým. Dosti často se hádáme sami se sebou, s různými proudy v nás. Nemůžeme sami sobě odpustit nějakou chybu, která pošramotí navenek náš "image". Nejsme schopni říci ANO k svému životu. Bouříme se proti tomu, že jsme dostali tu a tu výchovu; že jsme se narodili právě do té a té situace světových dějin; že se naše sny o životě nedaly uskutečnit; že jsme byli jako děti tak hluboce zraňováni a tolik překážek brzdilo náš rozvoj.

Mnozí po celý svůj život zůstanou ve stadiu vzdoru proti svému osudu. Až do konce svého života žehrají na své rodiče, že od nich nedostali tu lásku, kterou by byli potřebovali. Obviňují společnost, že jim nevytvořila šance, které od ní očekávali. Vždy jsou to ti druzí, kteří zavinili jejich bídu. Po celý svůj život se cítí jako oběti a tím omlouvají svůj negativní postoj k životu. Odmítají se smířit se svým životem a současně za něj nechtějí přijmout zodpovědnost.

A protože nejsou s to odpovídat za sebe samé, nejsou ochotni zastávat ve společnosti nějaké zodpovědné postavení. Stále jsou fixováni na lavici obžalovaných. Vinni jsou vždy ti druzí: vláda, starosta, úřady, společnost, církev, rodina. V posledku se svým ustavičným protestem a stěžováním staví proti samému životu. Ve skutečnosti nežijí, nýbrž prožívají sebe jako žalující stranu před soudem tím, že chtějí soudit druhé, aniž se sami vystaví soudu.

Cítáta a Moudra!!:-)

ČLOVĚK MŮŽE VŠECHNO, JEN SÁM PŘED SEBOU NEUNIKNE.                 (Franz Kafka)

KDE JE VŮLE, TAM JE I CESTA. (Georg Bernard Shaw)

UČENÝ HLUPÁK JE VĚTŠÍ HLUPÁK NEŽ NEUČENÝ. (Moliére)

CHUDOBU NESTVOŘIL BŮH. VYTVOŘILI JSME JI MY, JÁ I TY, NAŠÍ SOBECKOSTÍ.  (Matka Tereza)

NA VYSOKÉ MÍSTO SE DOSADÍ POMATENEC, KDEŽTO SCHOPNÍ ZŮSTÁVÁJÍ DOLE.  ( Kazatel 9,17)

FALEŠNÝ PŘÍTEL JE JAKO STÍN, JDE S NÁMI, JEN KDYŽ SVÍTÍ SLUNCE. (Isabel Cristina Ferreirová)

ZÁZRAKY SE NEDĚJÍ V PROTIKLADU K PŘÍRODĚ, NÝBRŽ POUZE V PROTIKLADU K TOMU, CO O PŘÍRODĚ VÍME. (Sv.Augustin)

VŠECHNY ŘEKY SPĚJÍ DO MOŘE A MOŘE SE NEPŘEPLNÍ. DO MÍSTA, Z NĚHOŽ VYTÉKAJÍ SE ZASE VRACEJÍ K NOVÉMU KOLOBĚHU.                                 (Kazatel 1,7)

PRAVDA SE NESMÍ ZAMĚŇOVAT S NÁZOREM VĚTŠINY. (Jean Cocteau)

VLÁDNOUT SÁM SOBĚ JE NEJVĚTŠÍ VLADAŘSKÉ UMĚNÍ. (Seneca)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

SLOVO

Jeden ministr se posadil na kraj fontány a protože nedával pozor, spadl dovnitř. Hned přiběhlo několik kolemjdoucích a natahovalo k němu ruku, že ministra vytáhnou.

Volali na něj: "Dejte mi ruku."

Ale politik o tom nechtěl ani slyšet a nikomu ruku nepodal. Šel kolem člověk, který se podivil takovému shonu a zeptal se, co se děje. Když se to dověděl, přiblížil se k fontáně a promluvil: "Přátelé, náš ministr už od malička zná jenom slovo vzít a neví, co je dát." A natáhl ruku k vodě.

"Dobrý den, pane ministře. Vezměte mou ruku do své."

Ministr se jí hned chopil a byl vytažen z fontány ven.

Lidé si často pletou slova. Bůh zná jen slovo DÁVAT.

(Bruno Ferrero: Další příběhy pro potěchu duše)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

JE DŮLEŽITÉ, JAKÝM ZPŮSOBEM SE CO ŘEKNE

 

Jednoho rána si kalif Hárún al Rašíd jako obvykle zavolal vykladače snů, aby mu vyložil sen, který se mu v noci zdál.

"Zdálo se mi, že mi jeden po druhém vypadaly všechny zuby. Co si o tom myslíš?"

"Pane, to není dobré znamení. Ten sen znamená, že všichni tvoji příbuzní zemřou a ty zůstaneš sám.," řekl vykladač.

Kalif se zachmuřil. Výklad snu ho natolik rozčílil, že milého vykladače vyhnal z paláce a dal si zavolat jiného. Ten mu odpověděl:

"Pane, to je dobré znamení. Ten sen znamená, že budeš žít dlouho a přežiješ všechny své příbuzné."

Kalif si spokojeně mnul ruce:"To byl ale dobrý sen," a dal vykladači, který mu ho tak pěkně vyložil sto denárů. Pak si zavolal vezíra a přikázal mu, aby našel prvního vykladače a omluvil se mu kalífovým jménem. Konec konců mu řekl totéž jako ten druhý, ale zvolil špatná slova.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I ta nejpalčivější pravda se dá říct jemně. VLÍDNOST  JE  INTELIGENCÍ  SRDCE.

(Bruno Ferrero: Další příběhy pro potěchu duše, nakladatelství Portál 1997)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

PROČ?

"Ani Bůh není spravedlivý. Proč nechává lidi umírat pod troskami, které způsobilo zemětřesení? Proč nechává súdánské děti umírat hladem? Proč se jen dívá, když se kácejí tropické lesy? Proč? Proč?     (Lorenzo,15 let)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Proč je ve světe, který stvořil spravedlivý a všemohoucí Bůh, zlo a utrpení? Proč nevinní trpí? Proč se lidé cítí opuštění, proč mají v sobě poušť, proč zažívají temné noci beznaděje?

Pak se mi zdál sen. Šel jsem po pláži po Pánově boku. Naše nohy zanechávaly v písku dvojici stop: moje a Pánovy.

Napadlo mě - byl to přece sen - že každý krok představuje jeden den mého života. Zastavil jsem se, abych se podíval na všechny stopy, které mizely v dálce. A všiml jsem si, že se jedny stopy čas od času ztrácejí.

Vzpomínal jsem na svůj život. Kupodivu ta místa, kde byla jen jedna dvojice stop, odpovídala těm nejsmutnějším dnům. Dnům, kdy jsem prožíval úzkost a netrpělivost, sobectví a špatnou náladu, zkoušky a pochybnosti, nepochopitelným dnům plných utrpení. S výčitkou v hlase jsem se obrátil k Pánovi:

"Ty jsi nám slíbil, že s námi zůstaneš po všechny dny. Proč jsi svůj slib nedodržel? Proč jsi mne opustil v nejhorších chvílích mého života, ve dnech, kdy jsem tě nejvíc potřeboval?"

Pán se usmál: "Synu, chlapče můj, nepřestal jsem tě milovat ani na okamžik. Tam, kde vidíš jen jedny stopy, v nejtěžších chvílích tvého života... to jsou mé stopy, protože jsem tě nesl v náručí."

(Bruno Ferrero: Další příběhy pro potěchu duše)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

POSLEDNÍ MÍSTO

V pekle už bylo plno a před jeho branou ještě čekala dlouhá fronta. Ďáblu nezbylo, než odepřít dalším přicházejícím vstup.

"Máme už jenom jedno místo a to by měl logicky dostt největší hříšník," prohlásil.

"Je mezi vámi aspoň nějaký masový vrah?" Aby ďábel našel toho nejhoršího, začal hříšníky ve frontě vyslýchat. Po chvíli uviděl jednoho, kterého si předtím nevšiml.

"Co jsi udělal ty?" zeptal se.

"Nic. Já jsem dobrý člověk a jsem tady omylem."

"Něco jsi určitě udělat musel," ušklíbl se ďábel, "každý něco udělal."

"To dobře vím," přesvědčeně odpověděl muž, "ale já jsem se od všeho vždycky držel stranou. Viděl jsem, jak lidé pronásledují jiné lidi, ale já jsem se k tomu bláznivému honu nepřidal, jak děti nechávají umřít hladem a prodávají je do otroctví, jak slabé vytlačují na okraj společnosti jako její odpad, jak jenom pořád přemýšlejí, čím by se navzájem podvedli. Ale já jsem tomu pokušení odolal a nikdy jsem nic neudělal. Nikdy."

"Vůbec nic?" zeptal se nevěřícně ďábel. "Jsi si jistý, žes to všechno viděl?"

"Na vlastní oči!"

"A nic jsi neudělal?" zeptal se znovu ďábel.

"Ne!"

Ďábel se zachechtal: "Tak pojď dál, příteli. To místo patří tobě!"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeden svatý muž potkal na procházce městem žebrající děvčátko oblečené v hadrech. V myšlenkách se obrátil k Pánu: "Bože, jak můžeš tkovou věc dopustit? Prosím tě, udělej s tím něco."

Večer uviděl v televizních zprávách zabité lidi, oči umírajících dětí a těla trpících lidí. Znovu se modlil: "Pane, tolik bídy. Udělej něco!"

V noci mu Pán odpověděl: "Já jsem už něco udělal - stvořil jsem tebe!"

------------------------------------------------------------------------------------------------------

(Bruno Ferrero: Další příběhy pro potěchu duše)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

DRAHOKAM

Dva přátelé se setkali po dlouhé době. Jeden z nich zbohatl a  druhý zchudl. Najedli se spolu a vzpomínali na staré časy. Pak chudák usnul. Jeho příteli mu ho bylo líto a tak mu před odchodem vsunul do kapsy obrovský diamant nevýslovné ceny. Ale když se chudák probudil,, diamant nenašel a žil dál jako dřív.

Po roce se oba přátelé shodou okolností zase potkali. Když bohatý přítel uviděl, že chudý je pořád chudý, zeptal se: "Řekni mi přece, ty jsi nenašel poklad, který jsem ti dal do kapsy?"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Podobnou zkušeností je každé lidské setkání. Každý muž a každá žena, kteří s námi žijí, nás obdarovávají drahocennými dary. Většinou si toho však nevšimneme.

(Bruno Ferrero: Další příběhy...)

Krátké Příběhy Pro duši!!!:-)

PODVODNÍK

Jeden stavbyvedoucí pracoval po dlohá léta ve velké stavební společnosti. Jednoho dne dostal příkaz vystavět ukázkovou vilu podle projektu, který mu bude nejvíc vyhovovat. Mohl si vybrat i místo, které chtěl a nemusel hledět na výdaje.

Hned se pustil do práce. Ale protože si myslel, že na slepé důvěře zaměstnavatele vydělá, nakoupil nekvalitní materiál a zaměstnal nepříliš dobré dělníky, aby na materiálu a na mzdách ušetřil peníze, které pak šly do jeho kapsy.

Když byla stavba u konce, stavbyvedoucí odevzdal klíč k vile řediteli své firmy. Ředitel mu ho s úsměvem vrátil a potřásl mu rukou. "Tato vila je dar pro vás, protože vám chceme projevit svou úctu a vděčnost za vykonanou práci."

-------------------------------------------------------------------------

Tyto tvé dny jsou cihly tvého budoucího života....

(Bruno Ferrero: Další příběhy...)

Starší články >