Nejvyšší soud zamítl žalobu Správy komunikací hlavního města Prahy, která požadovala po ženě peníze za odtah vozidla kvůli čištění ulic a za uskladnění auta na svém parkovišti. Jelikož si žena pro auto nepřišla, vyšplhala se částka na 132 tisíc korun. Soud ale uznal společnosti pouze nárok na úhradu odtahu a jeden den uskladnění. Podle soudu totiž měla firma auto vrátit na místo okamžitě, jakmile byly ulice uklizeny.
Počátky případu, o němž informoval server Aktuálně, sahají do roku 2005. Vrak Škody 120 parkoval v ulici na Praze 13 zjevně již delší dobu. V souladu s místní vyhláškou rozmístila v dubnu údržba v ulicích městské části přenosné značky upozorňující majitele aut, aby je po dobu čištění komunikací nechali zaparkovaná mimo vyznačená území.
Technická správa odtáhla škodovku na své střežené parkoviště, kde stání za první den stojí 150 korun a za každý další 200 korun. Majitelka se však o vůz již nepřihlásila, auto tam zůstalo téměř dva roky, a pražská správa služeb si pak u soudu nárokovala úhradu za parkování v celkové hodnotě 132 250 korun.
Okresní soud v České Lípě žalobě vyhověl. Liberecká pobočka Krajského soudu v Ústí nad Labem ale v květnu 2009 částku výrazně snížila na 7450 korun. Důvodem byl rozpor s dobrými mravy, ale také několik dalších okolností. Proti tomuto rozhodnutí podala Správa služeb hlavního města Prahy neúspěšné dovolání.
Zadržet vůz lze jen po dobu údržby
"Po naplnění veřejného zájmu a jeho dočasnosti je (správce komunikace) povinen takové vozidlo (případně vrak) vrátit na místo, odkud muselo být z důvodu veřejného zájmu a jeho dočasnosti odstraněno," stojí v rozhodnutí Nejvyššího soudu.
Právo zadržet vozidlo se podle soudu vztahuje pouze na období, kdy podle silničního správního úřadu existuje nějaký zájem na přeparkování aut a uvolnění komunikace. "Dříve ani později není vlastník komunikace oprávněn vozidlo odstranit," uvedl v rozhodnutí senát s předsedou Mojmírem Putnou.
Nejvyšší soud v rozhodnutí zdůraznil, že pokud šlo o vrak automobilu, měl vlastník pozemní komunikace právo okamžitě vůz zlikvidovat. "I kdyby (k čemuž ale není žádný důvod) mělo dojít k časové prodlevě mezi odtažením vraku a jeho likvidací, není žádného důvodu, aby takovýto časový úsek byl vrak (určený stejně k likvidaci) uložen na střeženém parkovišti, a tím v souvislosti s jeho likvidací vznikaly další náklady," napsali soudci.
"Auta vracet nebudeme"
Provozní náměstek ředitele Správy služeb hlavního města Prahy Václav Bystrianský v ČT prohlásil, že vracet vozidla po uklizení komunikace zatím jeho podnik nehodlá. Společnost chce ještě podat stížnost k Ústavnímu soudu a případně až poté se verdiktu uzpůsobit.