Ahojík, najdete tu jen pár blbostí, jako referáty, přání atd... Doufám, že se vám něco bude líbit!!!
Publikováno: 30.Leden 2008
v 09:51

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (4)
Starověká literatura (antika...) | Referátky, Slohovky

ANTIKA

-ObdobíŘecké a Římské při vytvářeníkultury=základ evropské vzdělanosti

-Počátek:14.století př.Kr. (mynojská a mykénskákultura)

-Konec:Zánik Západořímské říše 476n.l.

-Řeckomělo ideální podmínky pro rozvoj-severhory(ochrana proti Barbarům) a jih moře (styk s vyspělýmioblastmi)

-Řeckobylo tvořeno víceměstkými státy-Atény aSparta (mluvili stejným jazykem)

-PůvodníŘecký jazyk (250 př.Kr), je skoro stejný jako dnešníŘečtina.

-VyznávaliPolyteismus (mnohobožství)

-Bohovéměli dokonalou lidskou podobu, byli nesmrtelní, vševědoucí,měli lidské (i záporné) vlastnosti. Sídlilina hoře Olymp a živili se nektarem-Ambroziem.

PočátkyŘecké kultury a vzdělanosti

MINOJSKÁKULTURA: Kréta, Vyspělá civilizace (Knossos, HagiaTriada)

-Mořeplavci,vzdělanci, obchodníci

-Písmovzniklo z Hieroglyfů, zjednodušilo se v LineárníA (nerozluštěno).

-Výbuhsopky na Théře zničil palác v Knossu. Na Krétupřišli Mykéňané=zánik Minojců

MYKÉNSKÁKULTURA: Dobyvatelé, válečníci, žili na Krétě.

-Přišliasi ze středu Evropy, uznávali stejné bohy jakoMinojci.

-Stavěliměstská centra-Antropole (vysoká města)

-Vylepšilipísmo Mimojců a vzniklo Lineární B (bylorozluštěno)

Uměnía věda v Antice

-Symbolembyli Býčí rohy

-Třistyly sloupů: Dórský, Jónský a Korintský

-Kariatydy:sochy, na hlavě nesoucí celou klenbu (střechu)

-Sochařstvía malířství: mramor, písek. Sochy mělidokonalé podoby

-Amfóry:nádoby na které zpodobňovali výjevy ze života.

-Hudbabyla součást každodenního života, doprovod poezie(lyra, harfa).

-Poezie:příležitostná, prolíná se s hudbou.(Saphó)

-Lékařství:Řecká medicína byla vyspělá. Měli pečlivoudokumentaci, chorobopisy o nemocích. Čistota těla- nesmělipitvat, poznatky o anatomii převzali od Egyoťanů. Lékařskáetika-Hyppokratova přísaha.

Antickářecká literatura

Třiobdobí: 1) Archaické

2)Attické

3)Helénské

Archaickéobdobí

-Homér-Ilias(16000 veršů): námětem je posledních 50 dnůobláhání Trójy(Ilion)

-Homérzřejmě jejich autorem nebyl

-Iliasje statyčtější, nemá tak rozvinutý děj,er-forma

-Odysseaje dějovější, píše se v ich-formě, předchůdcesoučasné literatury, První cestopis.

POEZIE-ARCHAICKÉOBDOBÍ

Saphó-zakladatelkamonodické liriky, žila na ostrově Lesnos.

-Musaion-dům Můz(učila tam ženy zpěvu, tanci a literatuře)

-Průkopnicelyriky v níž oslavuje krásu lidského tělaa přírodu.

-Jejípoezie byla formálně dokonalá (sofystikovaná)

Anakreont-psal příležitostné básně. Oslavoval ženy avíno –anakreontská poezie.

Pinandros-Sborové básně doprovázeny hudbou

Ezop-Tvůrce bajky. Kromě zvířat tam, vystupovali i živly.

Attickéobdobí

-Nejznámějšířecké divadlo v Epidauru (Epidauros)

-Attickédrama: převažovala tragédie( byla vznešenější,řešila složitější problémy). Vznikla ze satirskýchher.

-Dramamělo původně náboženský charakter- uctíváníboha Dionýsa

-Orchestr(kulaáčást), scéne(pódium), lože (první řada-nejbohatší, mramorové sedačky, další řadypro chude, kamenné sedačky), Deus ex machina ( jeřábna bohy), chor- uváděl, komentoval, uzavíral.Mecenáši- nejbohatší, sponzorovali.

AUTOŘI:Aischylos(psal jen o mužích, je zakladatelem antickéhodramatu-hra Oresteia-pršané), Sofokles(sympatizovals ženami), Euripides(nesympatizoval s ženami) = řešilizávažné etické problémy

KOMEDIE:-Původně byla vnímína jako podřadnějšížánr.- postupem času se dostala na úroveň tragédie.

-Vzniklaze satirskýh her, námětem byla mytologie alezesměšňovala ji.

-Aristofanes:napsal 40 komedií, dochovalo se jen 11. Ve svýchkomediích zesměnoval soudobé nešvary společnosti(Satira)

-Díla:Lysistrata ( lechtivé téma) a Žáby (vztahy meziautory)

HISTORICKÁPRÓZA

-Faktysmíchána s fikí

-Herodotos-nekladl důraz na fakta, otec dějepisu. Dílo: Dějiny

-Thukydides-dílo: Dějiny Peloponéské války.Postupoval vědecky, snažil se zjístit příčiny,popsat okolnosti, vyvodit vědecký závěr.

ŘEČNICTVÍ

-Demosthenes-Překonal jazykovou vadu (koktání), překřikovalmořský příboj. Je zakladatelem tkz. Fylipiky (ohnivý,plamenný projev). Jako první pronesl odpor proti králiFilipu Makedonskému.

FYLOZOFIE

-Sokrates:nenapsal žádný filozofický spis. Je považovánza zakladatele filozofie. Metoda kladení otázek adedukováni odpovědi. (Sokratova metoda)

-Platon:Žák Sokrata, konzervativní filozof, zvláštnívztah k umění, odmítal poezii. Dílo:Ústava

-Aristoteles:Univerzální filosof( věnoval se všemu, všemurozuměl. Je zakladatelem tí jednot v dramatu (místa, času, děje).Dílo Poetika

Helénskéobdobí

-Navazujena výboje Alexandra Makedonského.

-Řeckákultura se dostává do kontaktu s východnímicivilizacemi.

-EgyptskáAlexandrie- největší knihovna starověku- ve válkáchzničena.

-Umeníse stává kosmopolitním, není vázanéna obec ani stát

-Epikuros-nepopíral existenci bohů, ale tvrdil, že duše je smrtelná.

-Stoicismus-svět má řád, zdůrazňuje vyrovnanost , ale ipodřízení se osudu (povolného vede azpívajícího se vleče.

-Umělcizachycují proměny lidské psychiky.

-Novákomedie- na rozdíl od Aristofanesa byla zaměřená narodinné a milostné problémy

-Menandros-naspsal více než 100 komedií. Využívaltradičních motivůa postav

-Dílo:Smrtící soud (vystihl charakter postavy, vnesl dokomedie chytrého a sympatického otroka.)

-Theokritos:básně jako idyly(obrázek), text oslovujícíživot pastýřů. Básně vycházelyz folklorových předloh. Stal se zakladatelem Bukolicképoezie.

-2Školy: Epikurejci (nevěřili v posmrtný život)

Stoiciská(svět má řád)

STAROVĚKÝŘÍM

-VeliceVyspělá kultura. Římané napodobovali Řeckoukulturi

-Vojenskýnárod

-Zakladatelembyl Romulus A remus, otec byl Mars.

-Založení21.4.753 př.Kr.

-PřínosemŘeků byl rozvoj veřejného života, rozvoj filosofie a vědy

-Nařímskou kulturu měla vliv etruská civilizace apozději kultura starého Řecka.

-Stavitelství.-vypsělé (kolosea, amfiteátry. Malsoela-slavnostníhrobky, kázně-čistotný národ, akvadukty)

-Budovalimosty, silnice- kvli armádě

Městabyla pečlivě strukturována- Urbanizace( širokéulice, řád)

ŘÍMSKÁLITERATURA

V doběkdy Řecko bylo ve svém vrcholu, předchůůdci dnešníchitalů Latinové byli stále ještě pasáci alovci. Neměli svou vlastní kulrurua vzdělanost, přebíraliji od Etrusků a později od Řeků. Italům se pak podařilovybudovat velmi silnou říši. Latinská literatura nenítak bohatá jako řecká, není přílišpůvodní. Latinové přebírali od Řeků tématai celé útvary (komedie). Opisovali Homérskéeposy(dochování do dneška). Kopírovali novouřeckou komedii

-Literaturaměla 4 období: Archaické, Zlatý věk, Stříbrnývěk, Úpadek Římské Literatury.

Archaickéobdobí

-Nepětovalase poezie ale naopak prosperovalo divadlo a i próza.

-TITUSMAUCIUS PLAUTUS- Nejvýznamnější představitelkomedie, byl nízkého původu (otrok)

-Psal komedie, dějzasahoval do Helenistického řecka ale problémy bylyčistě římské.

-Bylůi určeny prolid, jednoduchý děj, výrazná zápletka.,Navazoval na novou komedii, hl. postava mazaný otrok, kterýpřelstí pána.

-Velmi oblíbenýautor,psal srozumitelně a lidově. Byl velmi otevřený co dovyjadřování a volby témat. Dílo: LišákPseudolus, Komedie o hrnci

PUBLIUSTERENTIUS AFER

-Autorkomedii, byli podobné jako komedie Plautovi, byli zasazeny dohelenistického Řecka. Psal ale složitějším stylem,nebylli přístupné lidu, nebyl tudíž tolikoblíbený.

Zlatývěk římské literatury

-Pěstovalase poezie (lyrická), rozvíjelo se řečnictví

-MARCUSTULLIUS CICERO-navazoval na Demosthena, ale řečnictví ještěvíce zdokonalil- v umění! Projevy bylysystematické a logické. Kladl řečnické otázky(otázky, na které nečekáme odpověď). Mluvildokonalou latinou(vzor latiny)

-TITUSLUCRETIUS CARUS-Napsal spis o podstatě věcí, zkoumalpodstatu života a zákonitosti dějů na zemi. Vycházelz Materialistické filosofie( věci na zemi se dějípodle určitých přírodních zákonů a bohové v tom nehrají žádnou roli. Zabývalse problematikou lidského štěstí.(štěstí=vyrovnanost)

-GAIUSVALERIUS CATELLUS: Napsal cyklus lyrických básní,který byl věnován dívce Lesbie, miloval ji anenáviděl ( O di et amo)

-PUBLIUSVERGILIUS MARO:Opěvoval cti, Autor dvou cyklů básní(Zpěvy pastýřské- bukolika a Zpěvy Rolnické-Georgika), oslavuje život na vesnici. Epos- Aeneis.

-PUBLIUSOVIDIUS NASO: Sbírka: Umění milovat. Bylů v nemilosticísaře Augusta. Byl kritický vůči společnosti acísaři. Za některé své názory bylvyslán do vyhnanství, nikdy se nesměl vrátitk rodině do říma. Napsal knihu Žalozpěvy a Proměny(metamorfózy.)

Stříbrnývěk římské literatury

-Úpadekspolečnosti

-Aristokratéměli rozmařilý život

-Bujelakorupce, intriky a karierismus.

-Rozvojsatirické poezie

-DECIMUSJUVENALIS: Autor satirické poezie

-MARCUSVALERIUS MARTIALIS: Autor epigramů

-LUCIUSANNAEUS SENECA: Filosof stříbrného věku, opíralse o stoiciskou poezii. Byl učitelem císaře Néra.Néro přinutil Senecu,aby spáchal sebevraždu (dal muvypít bolehlav). Dílo: O duševním lkidu (jakžít dobrý život)

-GAIUSPETRONIUS ARBITER: Garantér kvality

-MARCUSAURELIUS: Dílo: Hovory k sobě

-PUBLIUSCORNELIUS TACITUS- Odpor k tyranii, napsal letopisy, Dějiny(věrný obsah v době 1,císaře). Dra,atičnost,objektovnost, fatalismus, pesimismus.

Úpadek římské literatury

-Od2.st.n.l. úpadek společnosti

-Vznikaladíla naučná i pro zábavu ( o Trojskéválce, encyklopedie práce..)

-Vznikaliorientální, náboženské nejrůznějšíkulty (doklad- satirický román Proměny)

-Stoicismus-druh filosofie (A.M.Aurelius)- Hovory k sobě

-Silnývliv křesťanství přispěl k rozpadu římskéříše

-476nl.Pád Západořímské říše=KonecAntiky

STŘEDOVĚK

-Trvalod r.476 n.l. Do 14 až 15 století ( v méně vyspělýchstátech byl konec v pol.17.st.)

-Velkéválky(přes celou evropu)

-Dějinys eposouvají do střední a západníEvropy.

-Umění:vzor Antika spojená s křesťanstvím

-Katakomby:nástěnné malby (symboly: beránek, lilie)

-Podélnébaziliky, rotundy.

-Předrománskéslohy: Karolínský,a Ottonský

-Románskýsloh (11-13.st.) Francie, Itálie, Německo-Celá Evropa.

-Masivníopevněné stavby, půlkruhový oblouk

-Kláštěry-střediskakultury.

-Upalování,inkvizice (hon na čarodějnice)

-Třicentra kultury: 1) ZÁPADNÍ LATINSKÁ KULTURA(celý západ, germánskorománskézemě, západní slované, skandinávskézemě.)

-navazovalina Antiku, spojovala ji s prvky národní kultury

Architektura:románský sloh, byla strohá.

-Kamennéstavby, rotundy(hora Říp), křížové klenby,byziliky (sv Jiří), mosty, hrady(obehnány hradbami, nanich cimbuří), tvrze ( nižší šlechta), kláštěry(honosně vyzdobeny, Sázavský kláštěr),kupecké domy.

-Gotika:složitější zdobnější styl. Kamenné oblouky,pilíře

Výtvarnéumění: Fresky (malování na mokréomítky-Syxtýnská kaple)

-Vitráže(zdobení oken, barevná sklíčka v olověnýchrámečcích)

-Iluminace(obrázky v knihách, pozlacené, náročnékresby)

-Iniciály(Zdobeno první písmeno v textu)

-Užitéumění (šperky, zlatnická práce, poháry,číše)

Hudba:Chorály (jednohlasý zpěv bez doprovodu nástrojů)

2)BYZANTSKÁKULTURA (východ Evropy. Balkánský poloostrov aBlízký východ)

Architektura:velmi zdobná, křížový půdorys, kopule(nebeská klenba)

-minarety(štíhlá věž)

-mozaiky,fresky

Výtvarnéumění: Ikona (obraz svatých malovaný na dřevě.)

-Typickýrys: strnulost (dívají se do jednoho bodu)

-Iluminace,iniciály

3)ARABSKÁ,MUSLIMSKÁ KULTURA: mešity(typická arabskástavba)

-kupole,věžičky

-Muezzin(oznamovalčas modlitby)

Komentáře

« Domů | Přidej komentář

Pan neznámý 01.11.2009 17:24:19

není to tu zas tak hrozný

xxjajinkaxx 07.10.2009 16:19:40

fakt díík mmmmmmoloooooooc moc mi to pomohlo o>

neznám 24.11.2008 15:33:05

nemůžeš to projít a zkontrolovat mezery?? nedá se na to dívat

Wewe 30.10.2008 15:36:22

fakt super,pomohlo mi to na písemku :D