28.Leden 2009,14:37

Requiem Za sen

 

„Nechci se zbytek života honit po ulici, jen říkám, ochutnejme trochu, ať víme jak moc to zředit. Jde o kšeft“

„To dává smysl“

 

USA, 2000, 102 min

Režie: Darren Aronofsky
Hrají: Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Christopher McDonald, Louise Lasser, Mark Margolis, Ajay Naidu, Sean Gullette, Ben Shenkman

 

Dalším snímkem, který byl uveden v rámci Projektu 100 je vynikající film Requiem za sen amerického Darrena Arofonskyho. Je to vůbec poprvé, co se tento snímek dostal do českých kin.

Arofonskyho druhý filmový počin natočený podle knižní předlohy Huberta Selby Jr. si podle hlasování diváků na celosvětové filmové databázi drží aktuálně šestašedesátou pozici mezi dvě stě padesáti nejlepšími filmy všech dob. Svoji pozici si drží vskutku zaslouženě.

Při finálních přípravách svého režisérského debutu(psychologický film Pí z roku 1998) dostal tip od svého spolupracovníka na knihu Requiem za sen. Příběh dvou narkomanů z New yorku jej velice zaujal a rozhodl se knihu převézt na filmové plátno. V roce 1999 společně s autorem předlohy spisovatelem Shelbym Jr. dokončil scénář a o několik měsíců později začal s natáčením filmu. Kromě několika slavných jmen obsadil i herce ze svého minulého snímku.

Během léta se ovdovělá postarší žena Sára Goldfarb(Ellen Burstyn) baví

sledováním své oblíbené televizní show. Ze samoty a stereotypu ji občas vyvádí její mladý syn Harry(Jared Leto) tím, že jí vezme televizi, aby ji se svým kamarádem Tyronem(Marlon Wayans) zavezl do zastavárny, kde za ni získá pár dolarů na dávku.

Život Sáry se změní ve chvíli, kdy jí operátor do telefonu oznámí, že vyhrála účast v televizní show, kterou tak ráda sleduje. Představuje si sebe samu, jak září na televizní obrazovce ve svých oblíbených červených šatech, které měla na Harryho promoci. Pokouší se do šatů obléci, ale nejdou dopnout…

Harry tráví volné chvíle s kamarádem Tyronem a se svojí krásnou přítelkyní(Jennifer Connelly. Společně probírají své sny, problémy a touhy..

Mezitím se Sára pokouší najít způsob jak by mohla do šatů shubnout. Kamarádky jí doporučí léky na hubnutí.

Po zkušenostech s marihuanou a extází se kamarádi pokusí sehnat velké množství heroinu. Spřádají velké plány, jak většinu rozprodají. Vydělají hodně peněz a jenom trochu si nechají pro vlastní potěšení. Ale ohromná touha nezná hranic.

Snímek je rozdělen do tří následujících částí podle ročních období(léto, podzim a zima), které jsou vynikající metaforou pro vyjádření osudů filmových postav. V první části je Sára stoupla Sára v očích svých přítelkyň díky tomu, že se jednou objeví v televizi. Dokonce získala i lepší lehátko při opalování. Hary s Tyronem se pokoušejí vydělat pouličním prodejem heroinu peníze. S přítelkyní Marion si Harry sní své sny o budoucnosti.

Nadcházející podzim zastihne Tyrona ve vězení. Obchody nejdou tak dobře, jako dříve. A vztah Marion a Harryho prochází krutým vystřízlivěním, když nejsou schopni sehnat žádné peníze na drogy. Sára čeká v ordinaci na svého specialistu, který předepisuje léky jen podle své tabulky. Ani jednou se na pacientku nepodívá.

V poslední části se Harry s Tyronem vydávají na Floridu, aby zde sehnali zásoby heroinu a vydělali ztracené peníze.

Herečka Ellen Burstyn(Spitfire grill,vymítač ďábla)nejprve odmítla roli a zděšeného Arofonskyho tím málem připravila o nervy. Až poté, co shlédla jeho první film Pí, roli Harryho maminky přijala. Před natáčením musela denně trávit čtyři hodiny v maskérně. Nosila devět různých paruk a vystřídala mnoho vycpávek na celém těle. Za svoji roli Sáry Goldfarmové si odnesla zaslouženého Oscara.

Když se představitelé dvou nerozlučných parťáků Jared Leto(frontman kapely 30 Seconds to Mars, Klub Rváčů) a Marlon Wayans(Scary Movie) připravovali na roli narkomanů, tak oba poslechli doporučení režiséra a na dva měsíce ze svého života vyloučili veškerý cukr a sex. Oba herci díky tomu dost zhubli a byli schopni pochopit, čím si Harry s Tyronem musely projít. Jared Leto později prohlásil svoji roli za sadomasochistickou a nejhorší ve svém životě.

Arrofonsky se v žádném případě nebojí experimentovat a dokonalá práce s kamerou jen pomáhá tísnivé atmosféře. Film je vyjímečný i díky svému místy zběsilému střihu. Počet střihů dosahuje číslovky 2000, s tím, že normální film obsahuje asi pouze 500-600 stříhů. Režisér se nebojí ani rozdělit plátno střihem na dvě části a sledovat herce z více pohledů. Všechny tyto detaily doplňuje výtečný hudební doprovod za kterým stojí Clint Mansell. Kterého Arrofonsky požádal o složení hudby pro jeho nový film po dřívější spolupráci na snímku Pí.

Dočkáme se i velmi zrychlených záběrů. Ve scéně, kdy si Harry společně s Marion a Tyronem vezmou každý pilulku extáze, nebo při záběru na uklízející Sáru. Tato metoda není nikterak revoluční. Stejný způsob vyobrazení klíčových momentů použil i Stanley Kubrick ve filmu Mechanický pomeranč. Ale její správné načasování jen doplňuje kvalitní počin.

Možná nejděsivější na tomto filmu je to, že ukazuje naše obavy a to, čeho se bojíme. Může to být cokoliv od obavy, že selžeme, přes pohled z okna na mladou ženu v červených šatech otočenou zády, která zmizí až po lékaře probírající perný víkend v Casinu během krmení pacienta.

Requiem za sen je působivý film o lidech, které v pařátech drží jejich závislost a touha. Na začátku mají všichni plné hlavy snů, touhy a naděje. Sára se viděla v televizi. Marion se stala modní návrhářkou a Harry s Tyronem úspěšnými obchodníky. Postupem času se vše mění. Sladké sny se rozplynou a zůstane jen hořká pachuť prohry. Za velkou výhodu rozhodně považuji, že je nám předkládán syrový,místy až studený příběh a je pouze na nás, jak si vše probereme. Závěrečný čtvrthodina se stává nefalšovaným tripem, kde díky zběsilému střihu a skvělému hudebnímu motivu sledujeme všechny postavy v krátkých časových intervalech. Sdílíme jejich smutně se prolínající osudy a příběh tímto mocně graduje ke svému konci.

 
vložil: MartinekZajicek ¤


0 Komentáře: