Ahojík, jsem ráda že ste navštivili můj Blog, není tu nic zajimavýho, ale určtiě přidejte nějaké komentáříky
Plasty
*V roce 1862 představil britský chemik Alexander Parkes prvníplast, který později dostal jméno celuloid. Na dalšímvývoji pracoval americký vynálezce John WesleyHyat. Nebýt celuloidu, nikdy by nevznikl fotografickýfilm.
*Celuloid přivedl amerického chemika Lea Beekelanda naobjevnou myšlenku a v roce 1907 připravil první zcelasyntetickou látku - plast, který nazval bakelit. Jehoobjev spustil lavinu objevů dalších a dalšíchplastů.
*Plasty současnosti, jako je polyetylen, PVC, polystyren, jsou lehképevné, dobře tvárné, snadno se barví amají výborné tepelně izolačnívlastnosti. Nepodléhají korozi ani tlení, takžemají dlouhou životnost. Mnohé lze vyrábět veformě vláken, která se spřádají avyužívají jako plnohodnotné náhradypřírodních vláken.
*Plasty přinesly lidstvu nejen ohromný pokrok, ale takéohromný problém s jejich likvidací. Jejichdlouhá životnost způsobuje, že se v příroděrozkládají jen velmi pomalu. Napříkladpolyetyenový sáček vydrží v půdě neporušenýaž 50 let, a ani likvidace plastů spalováním problémneřeší, protože vede ke znečišťováníovzduší toxickými látkami. Proto je vsoučasnosti problém likvidace plastů, napříkladobalových lahví od nápojů, a jejich recyklacezásadní
*Druhy plastů:
oTermoplasty - plasty, které v teple měknou a ochlazenímzískávají původní vlastnosti. Řadímemezi ně polyetylen nebo PVC - materiály, ze kterých sevyrábějí fólie, obaly, pláštěnky čihračky. Položíme-li na ně něco horkého, ztratísvůj tvar.
oTermosety - plasty, které nemohou být teplem podruhézpracovány. Vyrábějí se z nich napříkladdomácí spotřebiče a zástrčky elektrickýchpřístrojů.
Tvarováníplastů
*Běžně se používají 2 metody:
o1. Vstřikování - při něm se plastové granuleroztaví a vstřiknou do formy
o2. Lisování - při něm se horký plastprotlačuje otvory a vznikají z něj tyče nebo desky.
PLASTY:
Prvníplast (dříve „umělá hmota“) byl vyroben roku1862. Do té doby se používaly ke zhotovovánínejrůznějších předmětů přírodní materiályjako dřevo, sklo, keramika, slonovina nebo jantar. Plasty tyto drahémateriály v mnoha případech plně nahradily. Jsoupevné, za tepla dobře tvarovatelné, mají malouhustotu, jsou dobrými izolátory elektrickéhoproudu a tepla, jsou na vzduchu stálé a některéjsou odolné proti účinkům žíravin a jinýchchemikálií. Plasty jsou většinou polymery. Tentonázev je odvozen od řeckého slova poly čili mnoho aslova mer, což znamená část. Mer je tvořen skupinouatomů, která se v makromolekule neboli velké molekulepravidelně opakuje. Makromolekuly obsahují několik set ažtisíc atomů.
Dřívese vyráběly hlavně plasty napodobujícípřírodní materiály. Na rozdíl odpřírodních materiálů jsou snadno tvarovatelné.Celuloid je plast vzdáleně připomínajícíslonovinu. Používal se pro výrobu kulečníkovýchkoulí, střenek nožů, límců, manžet, kabelek aozdobných předmětů .
Existujevelké množství rozmanitých druhů plastů.Polyvinylchlorid PVC byl objeven ke konci minulého století,ale až do roku 1930 nebyl známý způsob jehoprůmyslové přípravy. Polyvinylchlorid je odolnýproti působení vody a proti výkyvům teploty, což sevyužívá např. při zhotovování okapůnebo hraček. Také se vyrábějí držákyzáclon, obaly elektrických kabelů, dětsképlenky a vycpávky.
Dalšívýznamný plast je perspex. Je průhledný aodolný proti nárazu. Vyrábějí se z nějmj. letecké padáky.
Nylonbyl objeven roku 1928 chemikem Wallacem Carrothersem, pracujícímu americké firmy Du Pont. Nylon vzniká v roztoku dvoukapalin, kyseliny a diaminu. Při styku těchto kapalin docházík vytvoření vlákna, které je možno z roztokuvytahovat a namotávat na připravené cívky.Vlákno nylonu je pevnější než všechna přírodnívlákna a tak jeho objev umožnil obrovský nárůstvýroby syntetických textilií. Dámskénylonové punčochy byly uvedeny na trh roku 1940 a rychle serozšířily po celém světě. Úspěch nylonovéhozboží spočíval v pružnosti a přilnavosti materiálu.
BelgičanLeo Baekeland objevil tmavou, plastickou hmotu, kterou do tédoby chemici nebrali na zřetel, neboť se snažili vždy získatkrystalickou, čistou látku. Při studiu vzniku polymerů semu podařilo připravit plast, který je po něm nazývánbakelit. Bakelity mají široké využití přivýrobě předmětů každodenní potřeby a elektrickýchzařízení. Jsou to materiály odolné protiteplu a jsou dobrými elektrickými izolátory. Kzvýšení pevnosti a pružnosti se do něj vkládajítextilie. Chemici se po objevení tmavého bakelitusnažili nalézt plast s podobnými vlastnostmi, alesvětlejší barvou. Ve 20. letech tohoto století bylyobjeveny plasty, ze kterých mohou být předměty spříměsí celulosy a umělých barviv v libovolnébarvě.
Doroku 1950 byla objevena řada různých plastů. Plasty našlypoužití v průmyslu, ale i v domácnosti, zvláštěv kuchyni. Pevný polyvinylchlorid PVC se používána pokrytí podlahy. Také byly objeveny plasty, kteréjsou odolné proti vodě i saponátu. Z těchto plastůje vyroben povrch mycí linky i prkénka na krájenízeleniny. Ostatní plasty, jako je polystyren, jsou využíványk výrobě nádob, talířů a košů. Nevýhodouplastů je jejich mimořádná stálost vůčivnějším vlivům – proto zůstávají dlouhoudobu na skládkách.
plastyse používají v těchto oborech :
-potravinářství (láhve, uzávěry láhví-korunkové, konzervační, na pet lahve,.., sáčky,obalové matriály, ….atd.)
-stavebnictví (tmely, trubky, okapy, poplastikovanéplechy, …)
-textilní prům. (impregnace textilií, netkanétextilie, silonové punčocháče/punčochy,…)
-automobilový prům. (součástky, hadičky z měkčíhoPVC, …)
-strojírenství (ochranné hmoty, součástky,..)
-doprava a transport (plastikové krytky, povlaky , víka,plastikové sedačky, …)
-spotřební prům. (hračky, dárkové zboží,kbelíky, víka, uzávěry, elektronika…)
nevýhody(zápory) :
-hlavně spalování plastů je nebezpečné,protože zamořuje ovzduší a ničí ozonovou vrstvu
-proto vznikají různé ekologické organizacepodporující třídění odpadu-(-z jižvyužitých plastů se vyrobí nové plastovévěci např. pet lahve)
-jedna láhev z polyetylentereftalátu zatěžujeprostředí oproti skleněné až šestinásobně.
-dnes se recyklují u nás asi 4% PET lahví, neboťexistuje pouze jedna linka na jejich recyklaci.
-pokud se plasty nespalují, odkládají se na různéskládky, které nemusí úplně dodržovatpravidla
-nejenže skládky vypadají ve volné příroděponěkud nevábně, ale také znečišťují půdupod sebou tím, že vypouštějí různé jedovatélátky apod.
-plasty se nerozkládají, takže vydrží naskládce dlouhou dobu, ne-li navěky
ProRadečka
Vždyckyjsem si přála být princeznou
Krásaa bohatství byly mým snem
alenáhle jsem našla prince a ten zvedl paži vítěznou.
Ado něj teď šíleně zamilovaná jsem.
Galantnosta šarm mu nechybí
opravdovýprinc to je,
Vždyse těším až mě políbí,
Ařekne mi že mě miluje.
Užnechtěla jsem krásná býti a šperkama oplývat,
chcibýt jen se svým princem,
anavždy ho milovat.
MilujiTě !!!!!!!!
Knarozeninám
Životje jako cesta vlakem -
klikatá, plná zajímavýchlidí a rychle ubíhá..
Navštívil jsivagón lásky, založil si rodinu,
to se stalo tvýmživotním dárkem,
na tu dobu se krásněvzpomíná.
všechny své blízké,lásku, spokojenost a úsměvy na tvářích
vesvém vagónu dnes máš...
Slavíme totižtvé narozeniny , a tak si připijme na zdraví a nakuráž...
V jídelním voze vínečko sidáme,
dostanem se do pohody a písničku sizazpíváme.
Přejeme Ti dlouhou cestu beznehody.
dnešní narozeninovou jízdu oslav, jaknejvíce umíš
pojedeme s tebou vždy v Tvémkupé, o to se nemusíš bát
tancuj a raduj se,protože dnes slavíš!
Tvé oči mládímzáří, srdce se směje, musíš se radovat!!
Všenejlepší k TVÝM -- NAROZENINÁM TI PŘEJE
Knarozeninám
Dnesslavíš -- let.
Čas letí a nevrátí sezpět.
Věk není to, v čem poznává sestáří.
Když Tvé oči mládímzáří,
a když se Tvé srdce umípousmát,
tak ten věk není znát.
Zažil siuž mnoho šťastných i smutných dnů.
Tvrdě jsipracoval, užíváš si každého dne a stálebudeš milovat.
Ještě se ti může splnit tisícero snů,
zkterých se budeš radovat...
Popíjej víno,písničku zpívej,
s veselou náladou na světse dívej.
VŠE NEJLEPŠÍ K TVÝM --.NAROZENINÁM!
Knarozeninám
Dnesnarozeniny máš,
a tak splň si své velképřání.
Jen ty jediný ho znáš,
adnes ti bude k mání.
Hodné děti, věrnouženu,
to vše se ti už splnilo.
Neměj hlavně žádnoutrému,
a život si užij naplno.
Ještě tě čekáspousta let,
kdy se tvá přání vyplní.
Budešchtít obeplout svět,
nebo se učit jezdit na koni.
Aťjakýkoliv je tvůj sen,
budeme Tě vždy mítrádi.
Užij si ten dnešní den,
a oslavuj svénarozeniny s námi...
Ježíšek-životopis
Velká Hvěžda zaobzorem září,
Čím to asibude?????
Porodila Magda Máří,
Andělé jsou všude,
Hlásají ženarodil se,
spasitel všech lidí,
Ježíš Kristusjmenuje se,
kdepak asi bydlí?
Bydlí někde vBetlémě,
funí na něj osli
leží chudákna seně.
To hlásali posli.
Bůh všemocný sezněj stal,
Zná všechny hříchyna světě
i z mrtvých prý vstal,
ale Neshrnu vše ve větě
A proč jsem vyprávělatohle vše?
Vánoce přeci dnesslavíme
Je to sváteknarození Ježíše.
A tak na jeho oslavu sepořádně najíme.
Svátky pohody,klidu a hlavně obžérství vám přeje Sonička
Vánočnísnění
Coto vidím v kalendáři,že by byly vánoce?
Ano,už jsou tu, zase jednou po roce.
Venkuchladno, avšak bílo není,
jediněv mém kouzelném vánočním snění.
Představímsi království bilé,
kdezima přichází vždy v plné síle.
Panujetam radost a hlavně žádný spěch.
Protožečas tam má zpomalený běh.
Hodnéa poslušne jsou tam děti,
atak dostanou dárečků jako smetí.
Akdyž o půlnoci padá hvězda,
přejisi,ať se mi to jen nezdá..
Pohádkovévánoce by jsem chtěla mít,
Ané jen o nich snít.
ANTIKA
-ObdobíŘecké a Římské při vytvářeníkultury=základ evropské vzdělanosti
-Počátek:14.století př.Kr. (mynojská a mykénskákultura)
-Konec:Zánik Západořímské říše 476n.l.
-Řeckomělo ideální podmínky pro rozvoj-severhory(ochrana proti Barbarům) a jih moře (styk s vyspělýmioblastmi)
-Řeckobylo tvořeno víceměstkými státy-Atény aSparta (mluvili stejným jazykem)
-PůvodníŘecký jazyk (250 př.Kr), je skoro stejný jako dnešníŘečtina.
-VyznávaliPolyteismus (mnohobožství)
-Bohovéměli dokonalou lidskou podobu, byli nesmrtelní, vševědoucí,měli lidské (i záporné) vlastnosti. Sídlilina hoře Olymp a živili se nektarem-Ambroziem.
PočátkyŘecké kultury a vzdělanosti
MINOJSKÁKULTURA: Kréta, Vyspělá civilizace (Knossos, HagiaTriada)
-Mořeplavci,vzdělanci, obchodníci
-Písmovzniklo z Hieroglyfů, zjednodušilo se v LineárníA (nerozluštěno).
-Výbuhsopky na Théře zničil palác v Knossu. Na Krétupřišli Mykéňané=zánik Minojců
MYKÉNSKÁKULTURA: Dobyvatelé, válečníci, žili na Krétě.
-Přišliasi ze středu Evropy, uznávali stejné bohy jakoMinojci.
-Stavěliměstská centra-Antropole (vysoká města)
-Vylepšilipísmo Mimojců a vzniklo Lineární B (bylorozluštěno)
Uměnía věda v Antice
-Symbolembyli Býčí rohy
-Třistyly sloupů: Dórský, Jónský a Korintský
-Kariatydy:sochy, na hlavě nesoucí celou klenbu (střechu)
-Sochařstvía malířství: mramor, písek. Sochy mělidokonalé podoby
-Amfóry:nádoby na které zpodobňovali výjevy ze života.
-Hudbabyla součást každodenního života, doprovod poezie(lyra, harfa).
-Poezie:příležitostná, prolíná se s hudbou.(Saphó)
-Lékařství:Řecká medicína byla vyspělá. Měli pečlivoudokumentaci, chorobopisy o nemocích. Čistota těla- nesmělipitvat, poznatky o anatomii převzali od Egyoťanů. Lékařskáetika-Hyppokratova přísaha.
Antickářecká literatura
Třiobdobí: 1) Archaické
2)Attické
3)Helénské
Archaickéobdobí
-Homér-Ilias(16000 veršů): námětem je posledních 50 dnůobláhání Trójy(Ilion)
-Homérzřejmě jejich autorem nebyl
-Iliasje statyčtější, nemá tak rozvinutý děj,er-forma
-Odysseaje dějovější, píše se v ich-formě, předchůdcesoučasné literatury, První cestopis.
POEZIE-ARCHAICKÉOBDOBÍ
Saphó-zakladatelkamonodické liriky, žila na ostrově Lesnos.
-Musaion-dům Můz(učila tam ženy zpěvu, tanci a literatuře)
-Průkopnicelyriky v níž oslavuje krásu lidského tělaa přírodu.
-Jejípoezie byla formálně dokonalá (sofystikovaná)
Anakreont-psal příležitostné básně. Oslavoval ženy avíno –anakreontská poezie.
Pinandros-Sborové básně doprovázeny hudbou
Ezop-Tvůrce bajky. Kromě zvířat tam, vystupovali i živly.
Attickéobdobí
-Nejznámějšířecké divadlo v Epidauru (Epidauros)
-Attickédrama: převažovala tragédie( byla vznešenější,řešila složitější problémy). Vznikla ze satirskýchher.
-Dramamělo původně náboženský charakter- uctíváníboha Dionýsa
-Orchestr(kulaáčást), scéne(pódium), lože (první řada-nejbohatší, mramorové sedačky, další řadypro chude, kamenné sedačky), Deus ex machina ( jeřábna bohy), chor- uváděl, komentoval, uzavíral.Mecenáši- nejbohatší, sponzorovali.
AUTOŘI:Aischylos(psal jen o mužích, je zakladatelem antickéhodramatu-hra Oresteia-pršané), Sofokles(sympatizovals ženami), Euripides(nesympatizoval s ženami) = řešilizávažné etické problémy
KOMEDIE:-Původně byla vnímína jako podřadnějšížánr.- postupem času se dostala na úroveň tragédie.
-Vzniklaze satirskýh her, námětem byla mytologie alezesměšňovala ji.
-Aristofanes:napsal 40 komedií, dochovalo se jen 11. Ve svýchkomediích zesměnoval soudobé nešvary společnosti(Satira)
-Díla:Lysistrata ( lechtivé téma) a Žáby (vztahy meziautory)
HISTORICKÁPRÓZA
-Faktysmíchána s fikí
-Herodotos-nekladl důraz na fakta, otec dějepisu. Dílo: Dějiny
-Thukydides-dílo: Dějiny Peloponéské války.Postupoval vědecky, snažil se zjístit příčiny,popsat okolnosti, vyvodit vědecký závěr.
ŘEČNICTVÍ
-Demosthenes-Překonal jazykovou vadu (koktání), překřikovalmořský příboj. Je zakladatelem tkz. Fylipiky (ohnivý,plamenný projev). Jako první pronesl odpor proti králiFilipu Makedonskému.
FYLOZOFIE
-Sokrates:nenapsal žádný filozofický spis. Je považovánza zakladatele filozofie. Metoda kladení otázek adedukováni odpovědi. (Sokratova metoda)
-Platon:Žák Sokrata, konzervativní filozof, zvláštnívztah k umění, odmítal poezii. Dílo:Ústava
-Aristoteles:Univerzální filosof( věnoval se všemu, všemurozuměl. Je zakladatelem tí jednot v dramatu (místa, času, děje).Dílo Poetika
Helénskéobdobí
-Navazujena výboje Alexandra Makedonského.
-Řeckákultura se dostává do kontaktu s východnímicivilizacemi.
-EgyptskáAlexandrie- největší knihovna starověku- ve válkáchzničena.
-Umeníse stává kosmopolitním, není vázanéna obec ani stát
-Epikuros-nepopíral existenci bohů, ale tvrdil, že duše je smrtelná.
-Stoicismus-svět má řád, zdůrazňuje vyrovnanost , ale ipodřízení se osudu (povolného vede azpívajícího se vleče.
-Umělcizachycují proměny lidské psychiky.
-Novákomedie- na rozdíl od Aristofanesa byla zaměřená narodinné a milostné problémy
-Menandros-naspsal více než 100 komedií. Využívaltradičních motivůa postav
-Dílo:Smrtící soud (vystihl charakter postavy, vnesl dokomedie chytrého a sympatického otroka.)
-Theokritos:básně jako idyly(obrázek), text oslovujícíživot pastýřů. Básně vycházelyz folklorových předloh. Stal se zakladatelem Bukolicképoezie.
-2Školy: Epikurejci (nevěřili v posmrtný život)
Stoiciská(svět má řád)
STAROVĚKÝŘÍM
-VeliceVyspělá kultura. Římané napodobovali Řeckoukulturi
-Vojenskýnárod
-Zakladatelembyl Romulus A remus, otec byl Mars.
-Založení21.4.753 př.Kr.
-PřínosemŘeků byl rozvoj veřejného života, rozvoj filosofie a vědy
-Nařímskou kulturu měla vliv etruská civilizace apozději kultura starého Řecka.
-Stavitelství.-vypsělé (kolosea, amfiteátry. Malsoela-slavnostníhrobky, kázně-čistotný národ, akvadukty)
-Budovalimosty, silnice- kvli armádě
Městabyla pečlivě strukturována- Urbanizace( širokéulice, řád)
ŘÍMSKÁLITERATURA
V doběkdy Řecko bylo ve svém vrcholu, předchůůdci dnešníchitalů Latinové byli stále ještě pasáci alovci. Neměli svou vlastní kulrurua vzdělanost, přebíraliji od Etrusků a později od Řeků. Italům se pak podařilovybudovat velmi silnou říši. Latinská literatura nenítak bohatá jako řecká, není přílišpůvodní. Latinové přebírali od Řeků tématai celé útvary (komedie). Opisovali Homérskéeposy(dochování do dneška). Kopírovali novouřeckou komedii
-Literaturaměla 4 období: Archaické, Zlatý věk, Stříbrnývěk, Úpadek Římské Literatury.
Archaickéobdobí
-Nepětovalase poezie ale naopak prosperovalo divadlo a i próza.
-TITUSMAUCIUS PLAUTUS- Nejvýznamnější představitelkomedie, byl nízkého původu (otrok)
-Psal komedie, dějzasahoval do Helenistického řecka ale problémy bylyčistě římské.
-Bylůi určeny prolid, jednoduchý děj, výrazná zápletka.,Navazoval na novou komedii, hl. postava mazaný otrok, kterýpřelstí pána.
-Velmi oblíbenýautor,psal srozumitelně a lidově. Byl velmi otevřený co dovyjadřování a volby témat. Dílo: LišákPseudolus, Komedie o hrnci
PUBLIUSTERENTIUS AFER
-Autorkomedii, byli podobné jako komedie Plautovi, byli zasazeny dohelenistického Řecka. Psal ale složitějším stylem,nebylli přístupné lidu, nebyl tudíž tolikoblíbený.
Zlatývěk římské literatury
-Pěstovalase poezie (lyrická), rozvíjelo se řečnictví
-MARCUSTULLIUS CICERO-navazoval na Demosthena, ale řečnictví ještěvíce zdokonalil- v umění! Projevy bylysystematické a logické. Kladl řečnické otázky(otázky, na které nečekáme odpověď). Mluvildokonalou latinou(vzor latiny)
-TITUSLUCRETIUS CARUS-Napsal spis o podstatě věcí, zkoumalpodstatu života a zákonitosti dějů na zemi. Vycházelz Materialistické filosofie( věci na zemi se dějípodle určitých přírodních zákonů a bohové v tom nehrají žádnou roli. Zabývalse problematikou lidského štěstí.(štěstí=vyrovnanost)
-GAIUSVALERIUS CATELLUS: Napsal cyklus lyrických básní,který byl věnován dívce Lesbie, miloval ji anenáviděl ( O di et amo)
-PUBLIUSVERGILIUS MARO:Opěvoval cti, Autor dvou cyklů básní(Zpěvy pastýřské- bukolika a Zpěvy Rolnické-Georgika), oslavuje život na vesnici. Epos- Aeneis.
-PUBLIUSOVIDIUS NASO: Sbírka: Umění milovat. Bylů v nemilosticísaře Augusta. Byl kritický vůči společnosti acísaři. Za některé své názory bylvyslán do vyhnanství, nikdy se nesměl vrátitk rodině do říma. Napsal knihu Žalozpěvy a Proměny(metamorfózy.)
Stříbrnývěk římské literatury
-Úpadekspolečnosti
-Aristokratéměli rozmařilý život
-Bujelakorupce, intriky a karierismus.
-Rozvojsatirické poezie
-DECIMUSJUVENALIS: Autor satirické poezie
-MARCUSVALERIUS MARTIALIS: Autor epigramů
-LUCIUSANNAEUS SENECA: Filosof stříbrného věku, opíralse o stoiciskou poezii. Byl učitelem císaře Néra.Néro přinutil Senecu,aby spáchal sebevraždu (dal muvypít bolehlav). Dílo: O duševním lkidu (jakžít dobrý život)
-GAIUSPETRONIUS ARBITER: Garantér kvality
-MARCUSAURELIUS: Dílo: Hovory k sobě
-PUBLIUSCORNELIUS TACITUS- Odpor k tyranii, napsal letopisy, Dějiny(věrný obsah v době 1,císaře). Dra,atičnost,objektovnost, fatalismus, pesimismus.
Úpadek římské literatury
-Od2.st.n.l. úpadek společnosti
-Vznikaladíla naučná i pro zábavu ( o Trojskéválce, encyklopedie práce..)
-Vznikaliorientální, náboženské nejrůznějšíkulty (doklad- satirický román Proměny)
-Stoicismus-druh filosofie (A.M.Aurelius)- Hovory k sobě
-Silnývliv křesťanství přispěl k rozpadu římskéříše
-476nl.Pád Západořímské říše=KonecAntiky
STŘEDOVĚK
-Trvalod r.476 n.l. Do 14 až 15 století ( v méně vyspělýchstátech byl konec v pol.17.st.)
-Velkéválky(přes celou evropu)
-Dějinys eposouvají do střední a západníEvropy.
-Umění:vzor Antika spojená s křesťanstvím
-Katakomby:nástěnné malby (symboly: beránek, lilie)
-Podélnébaziliky, rotundy.
-Předrománskéslohy: Karolínský,a Ottonský
-Románskýsloh (11-13.st.) Francie, Itálie, Německo-Celá Evropa.
-Masivníopevněné stavby, půlkruhový oblouk
-Kláštěry-střediskakultury.
-Upalování,inkvizice (hon na čarodějnice)
-Třicentra kultury: 1) ZÁPADNÍ LATINSKÁ KULTURA(celý západ, germánskorománskézemě, západní slované, skandinávskézemě.)
-navazovalina Antiku, spojovala ji s prvky národní kultury
Architektura:románský sloh, byla strohá.
-Kamennéstavby, rotundy(hora Říp), křížové klenby,byziliky (sv Jiří), mosty, hrady(obehnány hradbami, nanich cimbuří), tvrze ( nižší šlechta), kláštěry(honosně vyzdobeny, Sázavský kláštěr),kupecké domy.
-Gotika:složitější zdobnější styl. Kamenné oblouky,pilíře
Výtvarnéumění: Fresky (malování na mokréomítky-Syxtýnská kaple)
-Vitráže(zdobení oken, barevná sklíčka v olověnýchrámečcích)
-Iluminace(obrázky v knihách, pozlacené, náročnékresby)
-Iniciály(Zdobeno první písmeno v textu)
-Užitéumění (šperky, zlatnická práce, poháry,číše)
Hudba:Chorály (jednohlasý zpěv bez doprovodu nástrojů)
2)BYZANTSKÁKULTURA (východ Evropy. Balkánský poloostrov aBlízký východ)
Architektura:velmi zdobná, křížový půdorys, kopule(nebeská klenba)
-minarety(štíhlá věž)
-mozaiky,fresky
Výtvarnéumění: Ikona (obraz svatých malovaný na dřevě.)
-Typickýrys: strnulost (dívají se do jednoho bodu)
-Iluminace,iniciály
3)ARABSKÁ,MUSLIMSKÁ KULTURA: mešity(typická arabskástavba)
-kupole,věžičky
-Muezzin(oznamovalčas modlitby)
-Littera=písmo
-Literae=písemné záznamy
-Literatura=souhrn veškerých písemných projevů, znejrůznějších oblastí lidské činnosti(návod, knihy..)
-Jazyka písmo=základní kameny literatury
-Literaturamá společenskou funkci:a)Předávávědomosti, obohacuje o nové poznatky (Dějiny psanéŘímem)
b)Estetickýdojem (Shaespear- sonety)
c)Citovépůsobení (Sofyina volba)
d)Výchovnáfunkce (Bible)
-Děleníliteratury:a)Podlepůvodu (česká, světová)
b)Podledoby vzniku (starověká, současná)
c)Podleoborů(lékařská, technická..)
d)Podlefunkce
-LiteraturaVěcná:Naučnáliteratura, literatura faktu, cizí slova, er-forma
-jednoduchá,prostá, věcná, výstižná; obsah snadnozjíštitelný
-LiteraturaUmělecká:Vzletná,básnická, ich-forma (osobnější)
-obsahbývá skrytý; Jazykové prostředky:rozvité, několikanásobné přívlastky,gradace,zvolání...
LITERÁRNÍDRUHY
-Epika:Dějovost; Vypráví o prožitcích, osudech lidí;Zpravidla má více postav, ale hlavní hrdina jenjeden (protagonista=hl.hrdina)
-Autorpromlouvá ke čtenáři prostřednictvím hrdiny,podává mu jeho názory; Autorův pohled je spíšeobjektivní.
-Nejběžnějšíje Er-forma; Snaží se zachytit skutečnost; Rozsah je velký;Epika může být prozaická i veršovaná.
Epickéžánry:a) ANEKDOTA:krátkývtipný text zakončený výraznou pointou
b)POVÍDKA: kratší příběh s jednoduššímdějem a s málo postavami
c)HUMORESKA: povídka s idylickým nádechem.
d)NOVELA: povídka s jednou dějovou línií avýraznou pintou.
e)ROMÁN: dlouhý děj, hodně postav, složitázápletka (Epopej: román na pokračování,historický námět)
f)EPOS: veršovaný žánr; historický námět,mnoho postav, složitý děj, rozsáhlé popisy(Illias a Odyssea)
g)LEGENDA: veršovaný žánr; vyprávění oživotě a skutcích svatých, může být pravdivá
h)BÁJE:prozaická i veršovaná
i)POHÁDKA,POVĚST, BAJKA...
-Lyrika:Dějnení důležitý, nebo chybí úplně; City,pocity, nálady a myšlenky.; Subjektivní autor( to cocítí sám)
-Nenírozsáhlá; Jazykové prostředky; Autor pracuje sezvukovou podobou jazyka(verše, rým, grafika)
-Druhy:Přírodní, politická, milostná, občanská,intimní...
Lyrickéžánry:BÁSĚŇ,SONET, EPIGRAM, EPITAF, ELEGIE (žalozpěv), ÓDA (oslava).
-Lyrickoepickéskladby: Máděj,alevyjadřuje i autorovy pocity (objektivní i subjektivní);Převažuje lyričnost.
Lyrickoepickéžánry: a)BALADA: ponurý obsah, tragický konec
b)ROMANCE:odlehčený děj, konec zpravidla dobrý
-Drama:Hra určená k předvádění na jevišti,dějovost, dialog
-Ich, nebo Du-forma. ; Scénické poznámky.
-Dramase dělí na určitá dějství- jednání,akty...; Na začátku= prolog, Na konci= epilog
-Pětčástí dramatu: 1)EXPOZICE(uvedení do děje)
2)KOLIZE(zápletka)
3)KRIZE(vyvrcholení)
4)PERIPETIE(náhlý zvrat děje)
5)KATASTROFA(rozzuzlení)
Dramatickéžánry: a)KOMEDIE:veselý děj
b)TRAGÉDIE:spletitý děj, špatný konec
c)COMMEDIADELL´ARTE: italská renesanční hra (Harlekýn,Pierot, Kolumbýna..)
d)ABSURDNÍDRAMA: nemá žádná děj (Václav Havel)
ROZBORDÍLA
1)Jméno autora 9) Autor(Ich-forma, Er-forma)
2)Literární druh 10) Jazykovéprostředky (poezie)
3)Námět a téma 11) Jazyk(spisovný, nespisovný, nářečí..)
4)Postavy (hl. a vedlejší) 12) Zvukovéprostředky ( rým, verš)
5)Děj (jednoduchý, složitý) 13) Slovnízásoba (Archaismy, neolismy, nová slova...)
6)Kompozice děje 14) Vyprávěcístyl (tragický, komický)
7)Vnitřní výstavba děje 15) Přímáa nepřímá pojmenování (personifikace,přirovnání..)
8)Prostředí
TÉMATICKÝPLÁN
-Týká se všeho, o čem se v knize píše.
1)Námět:Výsek určité zkušenosti ( Harry Potter- život apříběhy kouzelníka)
Téma:Téma je to, jak autor v dané knize zpracoval námět( O klukovi, který hledá kámen mudrců )
a)HLAVNÍ:hledání kamene
b)VEDLEJŠÍ:jak se Harry učí hrát famfrpál, jak se učíčarovat...
Epizoda:Krátkýuzavřený příběh vložený do hlavníhoděje (Jak pěstovali Mandragory)
2)Postavy: a)HLAVNÍ:Harry Potter
b)VEDLEJŠÍ:Hermiona,Dudley
-Pokud se jedná o drama, jsou to osoby!!!
-Literární typ= výrazná postava, kterámá určité charakteristické vlastnosti (Oněgin)
3)Děj: a)Jednoduchý a Složitý
b)Hlavnía Vedlejší
4)Prostředí: a)Skutečné nebo Neskutečné
b)Konkrétnínebo Neoznačené
5)Autor: Vypravěč(Er-forma) nebo Hrdina (Ich-forma)
6)Pojetí díla: Tragika,Komika
KOMPOZIČNÍPLÁN
-Struktura,uspořádání díla
1)PARALELNÍ:Souběžně se rozvíjí několik dějů, které senakonec prolnou.
2)CHRONOLOGICKÝ:Časová posloupnost, jeden příběh navazuje na druhý(kronika)
3)RÁMCOVÝ:Rámec=jeden příběh a do něj jsou zasazeny dalšípříběhy (Delameios)
4)RETROSPEKTIVNÍ:Nejdřív je rozuzlení (závěr) a potom postupněvysvětluje jak k tomu došlo
5)ŘETĚZOVÝ:Příběhyna sebe navazují, jdou po sobě ( Švejk).
JAZYKOVÝPLÁN
1)Útvary jazyka:
-Spisovnýjazyk, Hovorový jazyk, Nespisovný jazyk (obecnáčeština, nářečí, slang=mluva určitéskupiny)
2)Zvukové prostředky
-RYTMUS:trochej (těžká lehká) ; jamb (lehká těžkátěžká) ; daktyl (těžká lehká lehká)
-RÝM:střídavý (abab) ; sdružený (aabb) ; obkročný (abba) ; přerývaný (abca; abcb)
-EUFONIE:libozvuk, vyvolávající příjemnýdojem
-ONOMATOPOIE:zvukomalba, vyvolávající dojem zvuku
-PARONOMÁZIE:opakování slov, základu...
-ZVUKOSLED:pravidelné opakování stejných hlásek
3)Stylové rozvrstvení slovní zásoby
a)NEUTRÁLNÍ
b)ZABARVENÁ: Eufemismus (zjemnění výrazu)
Archaismus(zastaralý výraz)
Historismus(historická slova, nepoužívají se, jen vhistorické literatuře)
Poetismus(básnické nové slovo)
4)Textové prostředky
-VYPRÁVĚCÍSTYL: Popisný
Charakterizační
Úvahový
Monolog
Dialog
Autorskářeč (autor sám za sebe náhle vstoupí do dějea nějak ho komentuje)
Řečpostav ( přímá, polopřímá, nevlastnípřímá)
5)Syntaktické prostředky
-Různédruhy vět
-Slovesnéa jmenné vyjadřování
-Slovosled
6)Pojmenování Přímá
-Básnickýpřívlastek (epiteton): a)Konstans(vlastnost, kterou opravdu má); bílý sníh
b)Ornans(vlastnost, kterou nemá); růžový večer
-Přirovnání:jako (Oči jako dva pecny)
-Paralelismus:chybí jako, srovnává dvě věci, staví jevedle sebe ( Uměl jsem jedním tahem tvoje ruce- holubici,zobající na psacím stole)
-Antiteze:přirovnání opakem, protiklad ( odněkud kůň vyjíždí,on nevyjíždí, on větrem letí)
7)Pojmenování Nepřímá
1)TROPY (měníse význam, přenesení významu)
-Metafora:přirovnání na základě podobnosti (bledátvář luny)
-Personifikace:zosobnění, neživým věcem se přiřazujílidské vlastnosti. ( O lásce šeptal tichý mech)
-Metonymie:Přirovnání na základě věcnésouvislosti (Poslouccháme Mozarta)
-Synekdocha:Záměna části za celek (A v létě tyčíse tu kukuřičná zrna=klasy)
-Perifráze:Přirovnání na základě podobných znaků(Až bude růst nademnou tráva)
-Eufemismus:zjemnění výrazu ( zemřel x zesnul, odešel navěčnost)
-Hyperbola:zveličení, nadsázka (stokrát děkuji, tisíckrátvás líbám)
-Oxymorón:vyvolání iluze protikladem
-Ironie:výsměch, opačný význam
-Sarkasmus:zlá ironie (zesílená)
-Alegorie:Skutečnost je zaobalená do jiného kontexu
2)FIGURY(různé zvláštnosti jedné stavby)
-Epizeuxis:jedno slovo se opakuje v jedné větě ( utichly továrny,utichly ulice)
-Anafora:Opakování stejných slov na začátku veršů( Na břehu Svratky kvete rozrazil, Na břehu Svratky roste nízkátráva)
-Epifora:Opakování stejných slov na konci veršů (Co tomáš na té tkaničce, na krku na té tkaničce?)
-Epanastrofa:Opakování stejných slov uprostřed veršů(Střela se zaryla v bílá ňadra v bíláňadra Tatařina)
-Gradace:Stupňování (Kde je voda modravá, nebe modravéa hory modravější?)
-Apostrofa:Oslovení neživých věcí (Čechy krásné,Čechy mé, obraze rámu prastarého)
-Řečnickáotázka:Nečeká se na ni odpověď (Kdo na moje místo, kdozvedne můj štít?)
-Inverze:Změněný slovosled (Kachna s peřím zelenavým)
LITERÁRNÍVĚDA
-Zabýváse uměleckou literaturou, dělí se:
a)LITERÁRNÍTEORIE:zkoumá zákonitosti a zvláštnosti uměleckéliteratury. Stanovuje obecné zásady literárnítvorby(J.Hrabal)
b)LITERÁRNÍHISTORIE: zkoumá historii vzniku literárníhodíla (Arné Novák)
c)LITERÁRNÍKRITIKA: na základě znalosti teorie a historie hodnotíliterární dílo. Kritika se týkáautora i čtenáře. (F.X.Šalda)
PÍSMO
-Počátekpísma je ve Starší době kamenné
1)Výjevové obrazy: (22000let př.n.l.) Altamira, Lascaur, Šipka.
2)Piktogramy: (4000př.n.l.) používají Eskymáci, i my( značky natoaletách atd...)
3)Ideogramy:jeden znak= jeden pojem
4)Klínové písmo: (Sumerové),Rozluštil Bedřich Hrozný
5)Hieroglyfy: (Egypt),Hieratické(složitější, používali kněžía vzdělanci) a Démotické (používal lid)
6)Fonetické písmo: jedenznak= jeden zvuk
7)Hláskové písmo: původnějen souhlásky, 22 znaků. Převzali Řekové a přidalisamohlásky=prapůvod písma všech moderníchnárodů.
8)Latinka
9)Hlaholice
10)Cyrilice (Azbuka)
Starověk(3000-476 př.Kr.)
-Kolébkacivilizace je v úrodném půlměsíci (odřeky Nilu po Eufrat a Tigris)-vzniklo tam zemědělství, díkyzáplavám tam byla úrodná půda.
-Počátekstarověku-vznikprvních států (3000př.Kr.).; Konec starověku-pádříše západořímské(476př.Kr.)
MEZOPOTÁMIE
-Ležímezi řekami Eufrat a Tigris.
-Prvníznámá civilizace-Sumerové.
-Sumerovéjako první na světě začali používat písmoklínové později písmo obrázkové apak písmo znakové.
-Důležitétexty byly vypalovány, vznikaly hliněnéknihovny(Ninive-hl.město Asyrské říše).
-Sumerovéměli kvalitní zemědělství-využívali záplavy(měli síť zavlažovacích kanálů).
-Umělivyrobit kola, bronz, hrnčířský kruh.
-Složeníspolečnosti: 1)Panovník+Kněží (mocní díky vojsku)
2)Vojenská družina,šlechta, úředníci
3)Řemeslníci (umělci veměstech)
4)Rolníci (zemědělci, navenkově)
-Palácovéhospodářství:místo, palác, kde se uschovávala úroda
-Naturálníhospodářství
-Postupemzačal mít panovník více moci než kněží,protože přibývalo válek. Panovník začaltvrdit že je zástupcem boha na zemi.
-Víceměstskéstáty: Uruk,Lagaš, Ur, Kiš, Nippur, Umma..=Nikdy se tyto státynespojili, válčili mezi sebou.
1)Starosumerskéobdobí (3000-2350 Př.Kr.)
-Největšísláva Sumerských států.
-Nakonci tohoto období se objevili Akadovéa všechny Sumerské státy dobili a sjednotili.
-Akkadskáříše(2340-2200):První větší stát; KrálLargon; Sumerovése osamostatnili.
2)Novosumerskárenesance
-Dozemě vtrhli Amorité.
-Vítezněvyšel králChamurapy (králBabylonu).
-Amoritéovládli sumerské státy.
-Dor.1900 př.Kr. vládl území stát Babylon(Babylonie)
BABYLONSKÁŘÍŠE (BABYLONIE)
Starobabylonskáříše(1900-1600):
-Bylav jižní části.
-Zakladatelemje Chamurapy.
-Zvykovéprávo (podlevzorů předků)
-Chamurapihozákoník(oko za oko, zub za zub)- nejstarší psaný zákoníkna světě, tresty byly kruté a fyzické¨
-Velkéspolečenské rozdíli.
-Tatoříše trvala jen 300 let, pak tohle územíovládli Asyřané(Asyrská říše-Ninnive).
Novobabylonskáříše(650-540):
-NobukadnesarII. (Nabuchonodozor-bible)- veliký dobyvatel, dobil Izrael.
-Babylonskézajetí-otroci, židi
-Babylon-velkolepéměsto; Symbol Babylonu- býk.
-Ištařinabrána, Mardukova cesta (glazurována),Zikkurad (babylonskávěž)
-Popádu Babylonu vzniklaPerská říše(tu zničil Caesar)
EGYPT
-Rozkládalse v údolí řeky Nilu.
-Egyptvznikl díky tomu, že Nil přinášel záplavy.
-Egyptse dělil na dva státy: 1) HorníEgypt (hornítok Nilu, jih)
2) DolníEgypt (v úrodnédeltě, Sever)
-Kolemr.3000 se oba státy spojili. Horní Egypt dobyl DolníEgypt= Vznikla Staráříše,sjednotil ji faraónMeni (město Mennofer-Menfis)
-Menfiszískávalbohatství z válek a obhodu.
-Společnost:1) Faraón (bůh)
2)Mocná vrstva kněží
3)Úředníci, písaři
4)Vojsko, řemeslníci,obchodníci
5)Zemědělci
6)Otroci
-Napředměli písmo obrázkové,později písmo znakové-Hieroglyfy.
-Egypťanébyli dobří stavitelé (pyramidy)a lékaři (mumifikace)
-Napravé, břehu Nilu se pohřbívalo, na levém sežilo.
-Prvnípyramidy: Džoséa(připomíná Zikkurad) , Gíza,Chufev.
ČÍNA
-Čínabyla izolovaná, neměla žádné styky meziúrodnými půlměsíci.
-VČíně bylo všechno velkolepější
-Civilizacevznikla kolem dvou řek-ChuangChe(žlutá) aČchang-tiang(dlouhá)
-DynastieŠangů (18.-11.století):dosáhla sjednocení (vojáci), vytvořenípravidel nástupu na trůn. Přechod k usedavémuzemědělství - rýže. Stálé války- vyčerpání a zánik dynastie Šangů.
-DynastieČou (11.- 8. století):znovu sjednocení. Obrana státu pomocípohraničních nárazníkových oblastí- panovník dává území do rukoušlechtice (svěřené území fungovalo po svém).
-Počase se tyto oblasti začaly osamostatňovat, docházelo kvnitřním válkám - oslabovánístátu. Zánik dynastie Čoudíky vnitřním rozporům.
-Čínaměla velké množství malých států.
-StátLu- snaha oznovusjednocení ( "Jaroa podzim"8.-5.století)
-KronikaKonfucova: vytvořílkonfuciánství - politicko-náboženskýsystém. Popisuje násilné sjednocení Číny.
-Konfuciánství- tradice, panovník a dvůr, astronomie
-Obdobíválčících států 5. - 3. století
-Vznik1. peněz (5. stol)
-3státy (Čchi, Čchin, Čchu)- válka (vítězství státu Chin)
-DynastieČchin :stavbačínskézdi
-sjednocenícelé Číny
-šlechtanahrazena úředníky - konec dědičnosti úřadů
-pravidelnéstřídání úředníků
-sjednocenímír a váh, sjednocení písma
-Nepokojeobyvatelstva - povstání, svržení dynastieČchin
-ČchinŠ‘-chuang-ti:sjednotil Čínu, vybudoval největší armádu=První svrchovaný císař Čchinů. Zlepšilekonomiku, zavedl kvalitní správu, jednotnou měnu.Začal stavět Velkou Čínskou zeď. Postavil si největšíhrobku( v ní byli všichni jeho vojáci). Byluctíván jako Bůh
-DynastieChan( 206-220 n. l.):Centralizovaný stát. Konfuciánskáideologie.
-Panovník -silná moc
-Vzemědělství se tvoří soukromé vlastnictví. Bohatí / chudí.
-Lidémající půdu, nemající půdu (otroctví).
-Občanskáválka (potlačena).
-Dobíjenídalších území.; Získali Koreu, Indočínu.
-Ovlivněnívzniku kultury, vědy.Styk s Araby a Evropany (vývozhedvábných látek).
-Panovníciabsolutistická moc.
-Podlomenívlády povstáním žlutých turbanů, Rozpadna několik států
-Situacevydržela až do 6. století
-Čína:porcelán, papír, knihtisk, kompas, střelnýprach
-Vzniklidva systémy( náboženství a filosofie):Taoismus(školazaložená na textech Taote ťinga)
-Komfucianismus(žácisepsali mnoho knih-Konfuciovy hovory)
-4.st.Buddhismus-přišel z Indie.
INDIE
-Kolemřek Indus a Ganga
-Vždymnoho státních útvarů (sjednotili se jen jednouproti Alexandrovi).
-Ažv 17. a 18 století je sjednotili kolonizátořiz Anglie.
-1)HARAPSKÁCIVILIZACE:
-2600 př n.l.
-Velicevyspěla (tekoucívoda, splachovací záchody)
-Písmonebylo rozluštěno.
-2)KOČOVNÉKMENY´ÁRIJSKÁ CIVILIZACE
-Zakládalimnoho státních útvarů.
-Přísnérozdělení společnosti:4 varny (kasty) a)kněží (brahmani), král
b)vojáci, šlechtici
c)řemeslníci a svobodní rolníci, obchodníci
d)šúdrové (neplnoprávní chudírolníci.)
-Královébyly většinou z vrstvy vojáků.
-Vyznávalináboženství-Brahmaismus
-Pokuso sjednocení ze strachu z AlexandraMakedonského=Makedonskáříše.
-Vytvořilase politická střediska: Kóšala,Magadha. Došlo mezinimi k boji, Magadhazvítězila. Nové hlavní město Pátaliputra.
-3)DYNASTIEMAURJŮ
-DynastieMaurjů využije zmatků v zemi, které vznikly v důsledkuútoku Alexandra Velikého. Moci se ujímávůdce Čandragupta.
-Rozkvětzemě dosahuje za Ašsky(zemi sjednotil v jeden celek). Dostal se do styku se Sýrii.Stará Indie se dostala na vrchol.
-Kultura:Vznikly dva eposy– Mahábháratam(200000 veršů, největší dílo všech dob), a Rámajanam.
-Budhismus:je odvozen od bájného Buddhy. Dodnes stojízákladní historicko-náboženská otázka,zda se jedná o náboženský systém nebo oprojekt morální (mravní). Buddha totiž tvrdí,že příčinou lidských problémů a konfliktůjsou vnitřní lidské chtíče. Stav posmrtnéblaženosti se nazývá nirvána.
PERSIE
-Založena v 6.st.př.n.l.
-Kýros II. Veliký, získal Mezopotámii,Sýrii, Fénicii, Palestinu
- 6.-5. st. DáreiosI. – získal území až k Indu, potlačilpovstání maloasijských Řeků, neúspěchv řecko-perských válkách
- Zozdělil územína provincie (satrapie)
-Včele byli místodržící (satrapové).Měl posly – špehové + silnice
- NástupceXerxés
-4. st. říše ovládnutá Alexandrem Makedonským,po jeho smrti vláda Seleukovců,pak Sasánovců,nakonec Arabové
-sídlo Persepolis(Súsyís)
Fénicie(Foiníkie)
-Název podle nachového barviva mořských plžů –řecky foinix
-Města:Byblos, Sídón, Týros
- Obchod do Středomořím,zakládání obchodních osad – hl. osada-Kartágo,plavby až do Gibraltaru, vývoz cedrového dřeva
-První hláskové písmo s 24 znaky dalozáklad řeckému a našemu
IZRAEL
- Hl. m. Jeruzalém,král David zkmene Juda –sjednotil zemi a dobyl Jeruzalém
- Syn Šalamoun– vrchol rozkvětu,rozsáhlé obchodní styky; po smrti rozpadstátu:
- Jižní bylo Judsko(hl. m. Jeruzalém),> Severní byl. Izrael (hl. m. Samaří) – vzájemnénepřátelství a války
- „Babylonskézajetí“ –dobytí Nabukadnezarem II., pak perská nadvláda!!!
-Judským králem i Herodes
-Judaismus–Nejstarší monoteistické náboženství,jediný bůh Jahve
-Tóra(zákon):prvních pět knih bible
-Talmud:průvodce židovskými zákony a biblickýmipříběhy
-Židovskéhřbitovy (Praha..), Synagogy (ČR-200 synagog)
v 10:07
Kategorie: Referátky, Slohovky
Autor: sonulkaa
komentáře (1)
Inzerát nadům, ve kterém už nechci bydlet
Bohumil Hrabal
Narodil se 28.3. 1914 vBrně. Studoval na gymnáziu v Nymburce, kam se rodina časempřestěhovala. Roku 1935 se zapsal na právnickou fakultuUniversity Karlovy, závěrečné zkoušky na vysokéškole však musel na šest let odložit, neboť došlo k uzavřeníčeských vysokých škol. Za války vystřídalmnoho povolání - úředník, výpravčí,dělník. Po skončení války využívájednatřicetiletý Bohumil Hrabal možnost ukončitvysokoškolská studia, roku 1946 je promován doktoremobojího práva.
Roku 1952 utrpěl BohumilHrabal těžký úraz, po návratu z nemocnicenásledovala dlouhá pracovní neschopnost,rehabilitace v sanatoriu. Jelikož nemůže dále vykonávattěžkou práci, přechází pracovat do Sběrnýchsurovin. Zde pracuje do roku 1959 a poté nastupuje jakokulisák v divadle S. K. Neumanna v Libni.
V roce 1956 se oženil.Jeho žena Eliška je známá z Hrabalových prózjako Pipsi. Od roku 1963 až do své tragické smrti vúnoru 1997 působil jako spisovatel z povolání.
Bohumil Hrabal patřík nejvýznemnějším spisovatelům XX.století. Jeto nejčtenější český autor doma a nejpřekládanějšív cizině. Některá jeho díla byla zfilmována azdramatizována.
-Knížkasedmi povídek (Kafkárna, Divní lidé,Anděl, Ingot a ingoti, Zrada zrcadel, Prokopnutý buben,Krásná Poldi), o níž říká autorsám, že "je konstatováním jistésituace, která se nazývá 'obdobím kultuosobnosti'". Zdůrazňuje, že v ní nelze hledat jenodsouzení, neboť připomíná i lidi, kteří"se neodcizili základnímu domovnímu řádulidského bydlení a kteří už byli hrdinovétím, že nepropadli sémantickému zmatku, alenazývali věci audálosti správnými jménya znaky".
-Knížka, obsahujesedm povídek situovaných zčásti do pražskéhoStarého města, zčásti do prostředíkladenských hutí.
-Povídky nemajížádný nosný příběh, jsou změtípostřehů, vzpomínek, kusého vyprávěníjednotlivých postav.
-Kouzlo Hrabalovýchpovídek je v jeho jazyku, v neobvyklém způsobuvyprávění, v nádherných přirovnáních,kterými dává kouzlo jinak úplněobyčejným věcem. Pro něj je každá nepatrnáudálost, které si každý jiný sotvavšimne, námětem, který dokáže popsat tak, ženajednou stojí za povšimnutí. Dokáže vobyčejných lidských příbězích vždyckynajít jakési kouzlo neobyčejnosti, jaké tamjiní neuvidí. Jeho vypravěčům nebo postavám zjeho povídek se přiházejí věci, jaké sejiným nikdy nepřihodí a přesto čtenář věří,že se opravdu staly.
-Hrabal projevuje jakousiněžnou náklonnost ke všem těm osudem pronásledovaným,k jejich chybám a slabostem, ale i když píše opostavách, které nepovažujme za sympatické, taki ty popíše jaksi vlídně, tak, že spíšzasluhují politování než nenávist. Taostatně nemá v jeho povídkách místo.Lidi se hádají, nebo i perou a on to popisuje snadšením a s pobavením, jako hru.
-Mně osobně se nejvícelíbila povídka Prokopnutý buben, kde Hrabalzobrazuje člověka snažícího se jít s režimem,nevyčnívat, být součástí davu.
-Kdybych měla popsat, očem jeho povídky jsou, tak by to bylo asi dost nudné.Podstatnější je dojem ze čtení - jak vždycky dokážečlověka vtáhnout do prostředí, o kterém píše,a dokáže probudit sympatie i k opilcům, špinavým azanedbaným lidem, a zvláštní je, že ne lítost,ale opravdu sympatie. Dokáže popsat obyčejné věcitak, že najednou jsou kouzelné. Čtenář by si přálbýt tam u toho, poslouchat ty neuvěřitelné, kouzelnéhistorky, vidět ty krásné věci na haldách sešrotem nebo se sběrem.