Ahojík, najdete tu jen pár blbostí, jako referáty, přání atd... Doufám, že se vám něco bude líbit!!!
Ahojík, jsem ráda že ste navštivili můj Blog, není tu nic zajimavýho, ale určtiě přidejte nějaké komentáříky
Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:48

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (4)
Dějepis-starověké Řecko. atd | Referátky, Slohovky

ŘECKO(hellas, hellada)

-Helénové

-Řecko je kolébka evropské civilizace akultury.

-1.období-MÍNOJSKÉ

-Mínos(bájný král Kréty, dítě Minotaurus-napůl člověk,napůl býk-labirint)

-Ewans vykopal rozsáhlýpalácový komplex, připomínajícílabyrint (Knossos)

-Panovník Knossu měl posvátnousekyru (labris)

-Paláce nebyly opevněné,a nebyli dobiti (jen řeckem)

-Krétská civilizacevznikla díky mořeplavbě

-Kolem r.2000 vznikly dalšípaláce, našli se tam fresky, keramika, sošky,

-Býk- symbol státu

-,,krásná civilizace,,

-Paláce byli zničenyzemětřesením, kolem r. 1550 výbuch sopky naThéře(vlna smetla paláce)

-Tato civilizace skoro zahynula. Krétuokupovali Řekové(Achájové)

-Výbuh Théry=vznik bájeo atlantidě.

-2.období-MYKÉNSKÉ

-Do Řecka přišli Achájové,stali se znich mořeplavci a dobyvatelé

-Centrum-Mykény

-Drsní válečníci aobchodníci

-Bájný Agamemnón

-H.Schlieman- objevil bájnou Tróju,mykénský palác, Lví bránu

-Achájové (Mykéňané)postupně ovládli většinu pevniny Řecka

-Ostrovy a Malou asii obsadili Jónové

-r.1200 moc Mykéňanů zaniká,přicházejí Dórové

-3.období-TEMNÁ STALETÍ

-1100-800

-Dórové se postupnězcivilizovali.

-4.období-ARCHAICKÉ OBDOBÍ

-8-6st.

-Vznikali řecké městskéstáty-Polis

-na vládě se podíleli svobodní,plnoprávní občané(Demokracie-nesměli sen atomale podílet ženy.)

-Sparta- vládla šlechta

-Řecké státy se nikdynespojili, až za Alexandra

-v 8.st. Nastala velká řeckákolonizace

-Z mateřských měst (metropolí)vyplouvali lodě do zámoří hledat novou půdu

-Vyplouvali:1)Východnístředomoří (Egejská oblast, pobřeží Malésie)

-Mikétos-nová osada

-Založili obchodní osadu v Egyptě(Naukrátis)

2)Černomoří(městoByzantion, Bosponský průliv- hellespont)

3)Západnístředomoří(Pobřeží Itálie a Sicílie, město Neapolis)

4)Pobřežídnešní Francie a Španělska (osada Massalia,Nikaia)

-Nová města udržovala styky smateřskými městy( spjata snimi obchodně, politicky anábožensky)

-Náboženství všechna řeckáměsta sjednocovalo, sjednocovali je hry(sportovní aumělecké=Můzické hry)

-Nejznámnější hry byly Delfskéa Olympijské (trvaly od r.1776 př.Kr.)

Olympiáda

-Sportovní a umělecké hry (můzické)

-Druhy: gymnické (tělocbičné)

-Hippické (dostihy)

-Můzické (tanec, hudba, básnictví,řečnictví)

-Každé 4 roky

-První a poslední den- obětovaníbohu Diovi

Vítězové si mohli nechat postavit sochu.

Sparta

-Vnitrozemské město na Peloponéskémpoloostrově, živili se zemědělstvím

-3 základní typy obyvatel: 1) Sparťané(asi 10 000, potomci Dórů, byli svobodní, mělivšechny občanská práva,podíleli se na vládě)

2) Heilóti(potomci Achájů, vesničané rolníci. Otrocineměli žádná práva, buli nuceni pracovat aživit sparťany.)

    3) Perioikové (osobně svobodní, neměli žádná vládnoucípráva, většinou nepocházeli ze Sparty. Živili se řemeslem a obchodem.)

-Život sparťanů: Sparťanskávýchova-otužilost, kázeň, střídmost(velicedrsná výchova)

-Holčičky házeli zezdi. Chlapci chodili v 7 letech do kasáren.

-V 18 museli zabítHeiloty (maturita), v kasárnách žili do 30 let.

-Po 30 se museli oženit asplodit další vojáky.

-Ženy se doma starali orodinu

-Způsobvlády: v čele vládli dva králové, na ty dohlíželo5 eforů (ti byli voleni radou starších-gerúsia)-bylavolena všemi sparťany staršími 60 let. Královépocházeli z vážených rodů- způspb vládyurozených=OLIGORCHIE.. Díky své moci postupněovládli státy na Peloponésu, donutili je kespojeneckým smlouvám-vznikl Peloponéskývojenský spolek (vojensky podporoval Spartu)- Po několikaletech zánik Sparty (málo sparťanů)

Athény

-Poloostrov Attika. Athény byli přímořskýmstátem

-Zemědělství, řemeslo, obchod-odlišnývývoj: Zpočátku bylo klasické království-pakvládla aristokracie( majitelé půdy). Mezi sebouvybrali ARCHONTY( v čele státu, bylo jich 9, něco jakoministři)-aby si pojistili korupci, každý rok se střídali.Bývalí Archonti pak utvořili Radu starších(scházelise na kopci Area=AEROPÁGOVÉ

-V Athénách přibývalo bohatýchkupců a řemeslníků-ti chtěli vládnout-propuklinepokoje, politické problémy.

-Pokusili se dořešit DRAKON (drakonickézákony-přísné)

-Politik, který to vyřešil byl SOLÁN,vládl v 6.st.př. Kr., provedl velké reformy-1)Zrušildlužní otroctví a rolníky osvobodil

-2)Dal moc bohatým (ne urozeným), porušil mocaristokracie. -Rozdělil je do 4 tříd podle majetku.

-Bohatí měli nejvíc práv a hodněpovinností (platili armádu)

-Tyran(samovládce) Peisistratésse zmocnil vlády (podplatil protivníky)-velice posilnilobchod, podporoval řemesla, stavěl chrámy, veřejnédomy (lázně)-velice posílil Athénskoukulturu-Byl svržen svými syny. Žil v 6.století.Tyranidu pomohli svrhnout Peršané.

-Pakse tam objevil Kleisthenés-vymyslelnový systém, navždy odstranil moc aristokracie(provedl územní reformu). Vytvořil základyathénské demokracie,- z volebních obvodů bylavolena rada 500

-V čele státu bylo 20 lidí (Stratégové-vedli vojsko a Archonti)

Řecko-Perské války

-Peršané obasdili Malou Asii i s řeckýmistáty

-Nechali řeky podnikat, ale měli nadvládu,takže řekové museli platit.

-Město Milétos povstalo proti Peršanům aprosili o pomoc -Athény jim pomohly- Povstáníporaženo-Milétos zničen a Mykéňané byli vevyhnanství.

-Král Dáreios měl záminku zaútočitna Řecko. R.49 první řecko perská válka.Zaútočil na Athény- peršané se vylodili naAttice, u vesnice Marathón (bylo jich asi 40000 a Atéňanů10000)

.Nástupce Dáreia- Xerxés

-Řekové uzavřeli vojenskou koalici. Jádremvojska byli Sparťané, vojsku velel král SpartyLeonidás

-Leonidás obsadil soutězku u Thermopyl. Peršanése dozvěděli o tajné horské stezce, dosali se do týlařeky. Král a všichni Sparťané tam padli- Peršanéobsadili a zničili Athény. Athéňané utekli naostrov Salamis. Jejich stratég Temistoklés.

-Athéňané u ostrova měli skvěléloďstvo

-Vlákali do úžiny Perskéloďstvo-Námořní bitva-Perské loďstvo bylo uSámis poraženo

-Boje s Peršany trvaly dál Mír byluzavřen r.449 n.l.

-Řekové znovu ovládli Egejskémoře. Aby se peršané nevrátili, ve státech v vegejské oblasti na ochranu uzavřeli vojenský spolek(Délský spolek-pokladnice na ostrově Délos)

-Athény byly nejsilnější, takže brzyzačali ve spolku vládnout (přestěhovali pokladnici doAthén). Vznikl athénský námořníspolek.

Athény za Perikla

-Periklés:vládl v Athénách za největšíhorozkvětu. Byl to stratég

-Dovršil, zdokonalil athénskou demokracii.Zavedl přímou demokracii

-Občané museli za účast na žízenístátu zapla¨tit

-METOIKOVÉ a ženy a otroci nemohli volit

-Podporoval řemesla, obchod a umění, nechalznovu vystavět Athény

-Spojil Athény s přístavem s dlouhýmihradbami

-Akropolis:nejslavnější stavba, posvátné návrší,kde se scházeli politici. Sídlila tam bohyně Athéna

-Partheón:ústřední chrám

-Akropole:z drahého mramoru (použil peněz z námořnickéhospolku)

-Konec Periklovi vláda (vypukla válka seSpartou)

Peloponéská válka

-Vzestup moci Athénských státůdráždil ostatní státy Řecka

-Boj dvou spolků: Athénského námořníhospolku a Peloponéského spolku

-Válka trvala od r.431-404

-Athény měli silné loďstvo, Sparta mělasilnou pozemní armádu

-Sparťané pravidelně pustošili Attiku,

-v roce 429 vypukla epimedie a zemřel Periklés.

-Athénské loďstvo zase přepadaloPeloponés. Postupně ho ovládli. Pokoušeli seneúspěšně porazit Sicílii.

-Sparťanům pomohla Persie,p oskytla jim penízena loďstvo

-Sparťanské loďstvo porazilo loďstvoAthénské(u Hellespontu, r.404 př. Kr.)

-Athénský námořní spolekbyl rozpuštěn

-Nejsilnějším státem Řecka se stalaSparta (chtěla ovládat ostatní státy=stálenové války)

-Postavení Sparty zesláblo

-Athéňané se pokusili znovu obnovit svůjspolek, ale neúspěšně.

-Na krátkou dobu se nejsilnějším státemstaly Theby, ale byly poraženy Sparťany.

-Neustálé války všechny řeckéstáty oslabili

-Toho využila Makedonie a její král FilipII. (zakládal zlaté doly=peníze na vojsko; Novávojenská taktika: Falange-Falanx)

Alexandr Veliký

-se narodil 20. července 356 př.n. l. v Pelle(Makedonie) a zemřel 10. června 323 př. n. l. vBabylóně

-byl králem Makedonie

-rozšířil hranice svéříše

-vzdělával ho Aristoteles

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:47

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (3)
Dějepis-pravěk, starověk | Referátky, Slohovky

-Hisorie-humanitní věda, zabývá se dějinami lidstva

-Prameny-Hmotné, písemné(kronika) a audiovizuální

-Historie se rozdělila naPREHISTORII (nemá písemné prameny), končíkolem 400 př.n.l.

-První písmo-Keltové

-Periodizace: 1)PRAVĚK(kamenná, bronzová, železná, římská)

2)STŘEDOVĚK(raný, vrcholný, pozdní)

3)NOVOVĚK(17-19 st.)

4)NOVÁDOBA (20 a 21 st.)

-!!!V káždé části Evropy mají časovérozlišení jiné (v Itálii třeba skončilstředověk dříve)

Pravěk

-Antropogeneze-procesvzniku člověka (Homo)

-Hominizace-polidštění

-Dobaledová, meziledová= člověk semusel přizpůsobovat (zvířata nepřežila, člověk ano)

-Staršídoba kamenná probíhá vDobě ledové

-1)Staršídoba kamenná(Paleolit)- Začala předněkolika miliony lety, trvala do 10 000 r.př Kr.

-Vývojové stupně člověka...

-Vývojovéstupně člověka:

a) HomoHabilis (člověk zručný)- před2000000 lety, Žili v Africe, Živili se sběrem kořínků,bobulí, vajíček, semen. Žili v tlupě (ochrana,hledání potravy). Dorozumívali se posunky.Nástroje: Sekáček (zbraně neuměli vyrobit). Bydleliv jeskyních, skalních převisech. Max. délkaživota: 30 let.

b) Homo Erectus(člověk vzpřímený)- Žil vAfrice, Asii, Evropě (i u Prahy). Žili v tlupách. Živili sesběrem kořínků, semínek a kolektivním lovem.Nástroje: pěstní klín (univerzálnínástroj). Dorozumívání posunky.Obydlí-primitivní přístřešky- neměli trvalébydliště. Zvětšení objemu mozku, kanibalismus,

c) Homo Sapiens(člověk rozumný)- NálezyAfrika, Asie, Evropa. Obživa: specializovaný lov (lovíjedinci vybrané zvíře). Jednoduchá řeč.Nástroje: na každou činnost jeden (rydla nože, škrabadla,harpuny..). Pohřby(těla mrtvých ve skrčené poloze,dávali jim dary). Víra v posmrtný život, umělirozdělat oheň!!!

d) Homo SapiensSapiens (člověk dnešního typu)-Afrika,Evropa, Asie, Amerika. Obživa: lovec-specializovaný lov.Nástroje: luk, šíp, harpuny... Přirozená dělbapráce(muži mužské práci, ženy ženské).Rovnoprávné postavení. Umí rozdělatoheň. Počátky náboženství (neznalost původupřírodních jevů, představa tajemných bytostí,dávání obětí na usmířenou.Počátky umění: malby na jeskyně(zvířata),soškoy z hlíny,kostí (Venuše). Příbytky:jeskyně, dřevěné chaty, stany.

-Lovcimamutů-Morava (40000 let př.Kr), Naleziště:Pavlova Dolní Věstovice (sídliště lovcůmamutů)-bohaté naleziště (Venuše-kult uctívánímatky-kult plodnosti, zbraně z kostí, kamennénástroje, látky, nádoby, malby. Dalšínálezy u Přerova v Předmostí.

-Paleolit(Pleistocén)- Typickéstřídání dob ledových a meziledových-klimatické změny ovlivňovali rostlinstvo, zvířata,což působilo na vývoj člověka (živili se sběremrostlinné potravy a lovem)

-Neolit a Mezolit-Značné změny klimatu(větší množstvírostlin)- lidé začali pěstovat (9000 př.Kr.). Roztáváníledovců (mizí velká zvířata, vznikajímalé skupiny lovců)

-MEZOLIT: Označujeobdobí mezi koncem Paleolitu a Neolitu, trval různě dlouho-do doby, než lov a sběr přestali být jediným zdrojemobživy. Pomocníkem při lovu se stal pes, rozvoj rybolovu.

-NEOLIT: 6000 př.Kr.-příchod k výrobě potravin velice zrychlil vývojlidského společenství (neolitická revoluce).Pěstování rostlin(obilí=kaše). Domestikacezvířat, naučili se využívat mléko. Pěstovánívedlo k usedlejšímu způsobu života(dožívali sevyššího věku, prudký nárust obyvatel). Vznikzemědělství-používání nádob zhlíny(keramika). Sídla se zvětšovala na vesnici.Skupiny lidí spojoval spol.kult v rodových svatyních(hl. byla matka).

Bylony-neolitickásídliště. První zvíře- koza.Specializace:délkapráce(vznikají nejstarší řemesla( hrnčířství,tkalci, kameníci, šamani...)

-Doba Bronzová-znalost bronzu sahá do 4tisíciletí př.Kr..

-na Přednímvýchodě a v Egejské oblasti vznikly nejstašístáty.

-nejvýznamnějšíarcheologickou kulturou starší dobybronzové (2300-1350)byla kulturaUNĚTICKÁ (Unětice u Prahy)

-Střednídoba bronzová- (1550-1300) středníEvropa=Mohylová kultura (pohřbívání domohyl, mrtví byli i spalováni)

-Mladšía pozdní doba bronzová-(1300-750) kultury popelnicových polí (spálenépozůstatky- do uren, jamek), přírust obyvatelstva=častéválky (zbroj)

-DobaŽelezná(halštatská-nalezištěHallstatt)

-Staršídoba železná-700-400 let př.Kr.-znalost výroby železa se do střední Evropy šíříz Balkánu

-bohatá ložiska železné rudy( urychlil se hospodářskýrozvoj, roste moc kmenových náčelníků.

-Diferenciace společnosti; Náčelnickéhroby(uxusní předměty), válečné hroby(meče,kopí)

-Naleziště: Býčískála, stepi kolem Černého moře.

-Mladšídoba železná(Laténská)-400-0 let.př.Kr.. Vrchol vývoje střední Evropy vPravěku.

-Nositelépokroku- KELTOVÉ(první kulturní národ):osídlují území od Francie až po Čechy,styk s vyspělými oblastmi, řada důležitýchznalostí.

-Keltovédosáhli vysoké úrovně v mnoha oblastech(hutnictví, kovářství-kleště, pilník,dláto, srpy, kosy.., hrnčířství-hrnčířskýkruh)

-Velmivyspělé zemědělství

-Oppida:opevněná hradiště, centra správní,náboženská, obchodu, řemesel (Závist naZbraslavi, Stradonice, Třísov)

-Ražbamincí

-Společnost:1) náčelník(král), 2)bojovníci, 3) kněží,druidové, 4) lid

-Kolemr.0 byli Keltové vytlačeni Germány(Doba Římská).Germáni přišli ze severu, Vikingové obsadili územípo Keltech.

-Eneolit(Chalkolit)4000-3200 př.Kr (Pozdní doba kamenná)-experimenty s kovy.

-vznik prvníchstátů (Egypt)

-první oradlo-vícepěstovat-nadprodukt- první dálkoví obchodníci

-První společenskádělby práce, zápřah zvířat(kastrace),rituální pohřby zvířat.

-PočátekPatriarchátu, příbuzenství podle muže. Párovérodiny, sňatky, syn=dědic, společenské rozdíly

-Maleziště: Velvary,Modřany

-Doba Římská-

-Kolem r.0 Keltovéjsou u nás vytlačeni. Na našem území žiliBójové (Bohemia). Přicházejí semGermáni(0-400)=Doba římská, protože celou dobuválčili s Římany.

-Germáni:1) Markomani (Čechy) 2) Kvádové(Na západě ke Slovensku)

-Naleziště: Kostelec naHané.

-Germáni přišlize Severu, divocí bojovníci- Vikingové- obsadiliúzemí po Keltech, položili Římskou říši.Začali se socializovat

-Marobud(synáčekgermánského náčelníka)- pokusil sezaložit Germánsý stát na našem území(chtělovládat germánské kmeny)- vyhnali jej zpět doŘíma= byl to první pokus o založení státu!!!

-Carduntum- římskývojenský tábor.

-Kolem r.400 mizíGermáni z našeho území, po nic přicházíSlované

Starověk(3000-476n.l)Kolébka civilizace v úrodnémpůlměsíci (od řeky Nilupo Eufrat a Tygris=tam vzniklozemědělství, úrodná půda, záplavy)

-PočátekStarověku: 3000 př.Kr, vznik prvních států. KonecStarověku: 476 pád říše Západořímské

MEZOPOTÁNIE: meziřekami Eufrat a Tygris

-první známoucivilizací jaou- SUMEROVÉ: jako první na světězačali používat klínové písmo-písmoobrázkové-písmo znakové. Důležitétexty byly vypalovány, vznikaly hliněné knihovny(Ninnive-hl. město Asyrské říše). Sumerovéměli kvalitní hospodářství- využívalizáplavy(síť zavlažovacích kanálů).Kolo, bronz, hrnčířský kruh.

-Složeníspolečnosti: 1)Panovník+kněží (mocný díkyvojsku) 2) Vojenská družina (šlechta),Úředníci 3)Řemeslníci(umělci,ve městech) 4) Rolníci(zemědělci,venkov)

-Palácovéhospodářství: místo,palác, kde se uschovávala veškerá úroda;Nturální hospodářství

-Postupně začal mít panovník více moci nežkněží, protože přibývalo válek. Panovníkzačal tvrdit, že je zástupcem boha na zemi.

-Víceměstskéstáty: Uruk, Lagaš, Ur, Kiš, Nippur,Umma= nikdy se tyto státy nespojily, válčili mezisebou!

1)Starosumerskéobdobí (3000-2350)největšísláva Sumerských států, na konci tohoto obdobíse objevili Akkodové a všechny sumerské státydobyli a sjednotili!!!

-AKKODSKÁŘÍŠE:(2350-2200) První větší stát,Král Largon. Potom se Sumerové osamostatnili

2) Novosumerskárenesance- do země vtrhli Amorité.Vítězně vyšel král Chamurapy (král Babylonu).Amorité ovládli Sumerské státy. Od r.1900př.Kr. vládl ůzemí stát Babylon- Babylonie!!!

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:44

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (0)
Ekonomie, směna, trh... | Referátky, Slohovky

-Ekonomika-hospodářství v praxi

-Ekonomie-teorie o hospodářství

-Olkos(důmjako správní jednotka) + Nomos(zákon)

-Ekonomieje věda o obecných souvislostech hospodářskéhoživota

-DĚJINY:1.ekonomické myšlenky a zákony:16-17.století

-Ekonomiejako systematická věda 19/20 století

-Ekonomiese dělí: 1)MAKROEKONOMIE-Zabýváse fungováním velkých celků(státníekonomiky i větší celky)

2)MIKROEKONOMIE-Zkoumá zákony trhu afungování malých ekonomických subjektů(my lidé, domácnost)

Ekonomické pojmy

1) POTŘEBY:-Zbytné-Nezbytné

-Biologické-Kulturní(neomezené)

-Hmotné-Nehmotné

2) STATKY:-Volné (kdykolivk dispozici-vzduch)-Vzácné(voda)

-Statkyvzácné: jsou vždy spojenys nějakými náklady:

-Penízemajetek=kapitál(jsouprostředky, které vytváří nové finančníprostředky

-Práce,Čas

-Přírodnízdroje

=ABSTINENCEKAPITALISMU

Zákonyvzácnosti- Nás nutí kracionální volbě(jak nakládat se zdroji, vstupy, abychom získávalivzácné statky)

-Ekonomie:Je věda o tom, jak si racionálně vybírat v podmínkáchzákona vzácnosti.

Hospodářskýproces

-Fáze:1) Výroba

2) Rozdělávání(vzniká statek+ nárok na mzdu, zisk, úrok)a přerozdělávání

3) Směna

4) Spotřeba

Směna

-Lenost - Dělba práce- specializace

-Mezi ekonomickýmisubjekty( Domácnost, Podniky, Stát)

-STÁT:Určuje pravidla ekonomiky, chová se jako velkádomácnost, firma

-Hl.otázky ekonomie. KDO A CO?

JAK?

KOMU?

Směnazboží-Trh

-Typysměny:a) Naturální (kus za kus)

b)Peněžní

Typyekonomik:a)Liberární (tržní, řídí senabídka a poptávka)

b)Centrálněřízená (plánovaná)

c)Tradičníekonomika

-Našeekonomika je kombinovaná-převaha Liberární

-VýznamTrhu:Je společenská instituce směny zboží.

-Natrhu se sjednává cena

-Cena:Informuje o nákladech, pomáhá rozdělovat zbožía motivuje k ekonomické aktivitě

-Peníze:Jsoustatek zprostředkující

-Jsouekvivalem směny (peníze jsou oběživo)

-Funkcepeněz:Schopnost uchovávat hodnotu, Peníze jsou obživo.Peníze jsou zúčtovací jednotkou.

-Trh:Je instituce směny zboží, Setkává se tamnabídka a poptávka.

-Typytrhu:Legální-nelegální (šedáekonomika)

-Regulovaný-neregulovaný

-Trhzboží a služeb

-Trhkomoditní (vzácné typy zboží, dalšísměna, zbožní trh)

Finančnítrh:cena za poskytnutí peněz je-ÚROK-vzniká úrok

Trhs půdou:dá se s ní dál podnikat=Půdní renta(cenaza vypůjčení půdy)

-Cenainformuje o nákladech

Cena-nákladyobětované příležitosti (NOP)

-Nákladyobětované příležitosti vyjadřují obětovanoumožnost za daný náklad (obnos) pořídit jinýstatek nebo službu.

-Prokonkurenci na trhu platí: A)Absolutnívýhoda(ten kdo má NOP nejmenší)

B)Relativní(komparativní) výhoda

Relativnívýhodumá ten, kdo je sice obecně slabší, ale jeho nákladyna určitý typ zboží jsou relativně nižší.

Tržnízákony-Poptávka, Nabídka

-Poptávka:Jeto množství zboží, které jsou kupujícíochotni koupit na trhu při určité ceně. (poptávka nagrafu by měla mít vždy klesající tvar)

-Důchodovýefekt:Důvod, proč poptávka klesá

-Substitučníefekt:Náhrada, když poptávka klesá

-Dalšífaktory ovlivňující poptávku:a)Výše důchodu

b)Kvalitazboží

c)Značka,životní styl, móda

d)Ročnídoba

e)Cenajiného zboží

-Substituty:(náhradní zboží):Pokud jeho cena klesne, budepoptávka po jiném zboží

Peníze

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:42

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (0)
Hardware, software | Referátky, Slohovky

HARDWARE

-Fyzickékomponenty počítačového systému

-Třizákladní části:a)Počítač

b)Vstupnízařízení

c)Vstupnízařízení

-SKŘÍŇ(case): Plochéskříně(Desktop,slim)

-Věžovéskříně:tower, miditower (booksize, palmitop, NB)

-Signalizačnídiody

-Tlačítka:power, reset (studený start); Horký start=ctr+alt+del

ZÁKLADNÍDESKA (motherboard):

-Deskaplošných spojů, na základní desce jsouumístěny všechny důležité komponenty počítače.

-Chip:sada (chipset)

PATICEPRO PROCESOR (soche+)

-Bios:Prvotní operační systém; záloha maloubaterií- uloženy všechny nutné informace okomponentech PC (procesory…)-uložení Čas.

-Rozšířenésloty: zapojímepříchozí zařízení-grafickákarta…

-AGPslot

-Integrovanázařízení:přímo na desce

-Výrobci:Gigabyte, Intel, MSI, ASUS, CACHE

PROCESOR-Srdce počítače

-Třičásti: ALU,řadič, registry…

-Funkce:rozdává úkoly ostatním částem PCa sám řeší veškeré výpočetníúkoly.

-Taktovacífrekvence: 16-500 MHz

-CACHEpaměť(vyrovnávací):vyrovnává rychlosti paměti, mezi pomalým arychlým.

-Výrobci:AMD, Intel

PAMĚTI-Kapacita:KB, MB, GB, TB

-Příslušnádoba (ns)

-Přenosovárychlost: MB/s

-statičnostX dynamičnost

-Energickázávislost

-Cena/bit

Vnitřnípaměti: Operačnípaměť

-Zařízenípro uchování programů a dat.

-Dělímena: ROM-jen pro čtení

RAM-operační, dáse zapisovat i číst

-CACHEpaměť

RAMpaměti:energeticky závislé

ROMpaměť:energeticky nezávislá

-BIOS

-Typy:ROM, PROM, EPROM, FLASH

PEVNÝDISK-trvalémagnetické médium.

-Energetickynezávislý

-Parametry:kapacita (GB); Přístupová doba(ms); Přenosovárychlost (Kb/s);Vyrovnávací paměť; Typ rozhraní(ATA, SATA)

-Výrobci:Seagate, Western digital.

CD-ROM-digitálnízáznam v binárním kódu

-Velikost:680 MB

-Datauložena ve spirále

-CD-R,CD-RW

-CDmechanika: přínosovárychlost(čtení, zápis)

-Kapacita:720 MB

DVD-ROM-podobnéCD-ROM

-Velikost:4,7MB a více

-Dvouvrstvé,oboustranné

ZVUKOVÁKARTA: Třipohledy: Nástrojpro digitální, analogické hudby.

-Nástrojpro komponování hudby.

-Nástrojpro přehrávání hudby.

GRAFICKÁKARTA: Zobrazeníinformací na monitoru.

-Parametry:velikostpaměti, typ paměti, šířka datové sběrnice,obnovovací frekvence obrazu, tok dat.

-Výrobci:ATL, Ovidia, MSI…

SÍŤOVÁKARTA: Umožnípřipojení do sítě.

-Rychlost:100Kb/s-100Mb/s

DALŠÍPŘÍDAVNÉ KARTY:IO karta

-Karta pro příjemtelevize

ZDROJ:Upravuje elektrickou energii ze zásuvky pro potřeby počítače,je chlazen ventilátorem.

VSTUPNÍZAŘÍZENÍ:Zajišťuje Vstup takových informací do počítače:

-1)Klávesnice:skupiny kláves-základní alfanumerická

-numerickáčást

-kurzovéklávesy (F-12)

-funkčníklávesy(F1-F12)

-Nahudbu speciálníklávesy

-Ergometrickákláv.-přiroz.poloha ruk.

-2)Myš:polohovací zařízení

-přínoskabelem, nebo opticky

-sériovýport nebo USB port

-mechanickánebo optická

-tlačítka:2,3; kolečko.

-3)Webová kamera

-4)Joystick

-5)Scanner:digitalizační zařízení

VÝSTUPNÍZAŘÍZENÍ:zprostředkovává výstup digitálníchinformací:

-1)Monitor:CRDmonitor a LCD displej

-Vertikální,obnovovací frekvence.

-Horizontálnífrekvence.

-Úhlopříčkaudávaná v palcích, 19 palců…

-rozlišení

-OSD

-2)Tiskárna aploter: zhmotněnídat

-Typy:jehličková, inkoustová, laserová, tepelná,LED tiskárna.

-Parametry:DPI, rychlost tisku, barevnost.

-3)Modem, fax modem:komunikace PC se vzdálenými počítači.

-Externínebo interní

-Rychlost:1bit/s

-Faxmodem-spojenímodemu a faxu

OPERAČNÍSYSTÉM (OS):Základní softwarové vybavení

-Ovládátechnické vybavení u PC

-Tvoří rozhranímezi aplikačními (uživatelskými) programy ahardwarem.

-Organizace přístupuk datům.

-Spouštěníaplikací

-Úkolyoperačního systému:Organizace přístupu ke zdrojům výpočetníhosystému

-Rozděluje časprocesoru

-Přidělováníoperační paměti

-Přístupk vnějším pamětem (Disk, Cd-Rom, DVD..)

-Ovládáperiferie (tiskárny, scannery…)

-Správa souborůvčetně ochrany přístupu (zamezení neoprávněnéhouživatele)

-Poskytováníslužeb aplikačních programů

-Komunikaces uživatelem-prostřednictvím speciálníhoprogramu

-Provádíuživatelem zadané příkazy(spouští aplikace)

-Spravuje komunikacis perifériemi

-Definuje nastaveníklávesnice, citlivost myši a dalších zařízení

-Komunikaces ostatními počítači v síti.

-Typyoperačních systémů:-1)Jednouživatelská,jednoúhlová:žádné prostředky ochrany souborů a disků; MS-DOSřádkový režim; Neumožňuje běh více programůnajednou.

-2)Jednouživatelská,víceúhlová:Multitasking (paralelní zpracování); Možnostsoučasného běhu více procesorů.; Windows 9x, ME,Windows XP.

-3)Víceuživatelské(síťové):Sdílení prostředků mezi více uživatelipřihlášených do systému Windows NT, Unix.

-Souboryadresáře:Soubor (dokument)-logicky související množina dat

-Ukládá se do médií

-Adresář(složka)-sloužík organizaci souborů

-C(disk.jedn):/DATA(adresář)/LUCKA(podadresář)/DOPIS(vlastníjméno souboru.TXT(typ souboru)

SOFTWARE:programové vybavení počítače, operačnísystémy, aplikační programy.

-Rozdělenísoftwaru podle způsobu šíření: Freeware: nejlépeměnit, zadarmo Skype.

-Shareware:libovolně lze kopírovat a šířit, platí se.

-OpenSource: neplatíse, chráněno licencí GPL

-Komerčníprogramy:šířeníza úplatu, autorská práva

-Demoverze:omezená verze na omezenou dobu.

-OEMsoftware: získátejej s koupí hardwaru, normální verzeprogramu, za výhodnou cenu

OTÁZKY:1) Jak se jmenuje součástka PC, která tvořímozek? Software

2)Velký obvod s plošnými výboji? Základnídeska

3)Karty? Grafická,zvuková, síťová, televizní

4)Reset?Restartovánípočítače (ctrl+alt+delete)

5)Bios?Zálohováníbaterií

6)Jakse říkám zástrčkám pro karty? Sloty,rozšiřující sloty.

7)Třivstupní zařízení:myš, klávesnice, scanner

8)Třivýstupní zařízení:tiskárna, monitor, modem.

9)Operačnísystém, základní softwarové vybavení:Ovládátechnické vybavení+BIOS

10)Tekutékrystaly: LCD displej.

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:40

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (0)
Úvod do studia hudby | Referátky, Slohovky

Uvoddo studia hudby

Druhyumění:

a) statické (výtvarné umění)

b)dynamické (hudba)

c)syntetické (divadlo, tanec)

Hudbase skládá:

a) z rytmu

b)melodie

c)harmonie (akordy)

d)forma

e)dynamika

f)barva

Děleníhudby: -Dobrá, špatná

-Lidová,umělá

-Vokální,instrumentální

-Arteficiální-Nonarteficiální(jazz, rock-…)

Hudebnídisciplíny- hudební teorie, harmonie, kontrapunkt,hudební formy, dějiny hudby, estetika, psychologie, praktickédisciplíny( zpěv, hra na nástroj, intonace)

Periodizacedějin hudby

  1. Pravěk: syntetická povaha (hudba, tanec, výtvarné umění)

-rituály

-prvníprimitivní nástroje

2) Nejstarší civilizace: -Antická kultura

-hudbabyla součástí olympijských her a divadla

-hydraulos(vodní varhany)

-panovapíšťala(sirinx)

-psalteria(loutny)

-Západoevropskáhudba přijala z Antiky systém stupnic (církevnístupnice)-durová, molová

-Hebrejskáhudba: Lectio (melodizovaná hudba)

-PrincipAntifony (sbor x sbor), Responsoria( sólox sbor)

-Žalmy

3)Středověk:Liturgická (křesťanská hudba):Zakladatel liturgickéhozpěvu(jednohlasého) papež Řehoř Veliký, založilliturgický zpěvník (Řehořův antifonář) agregoriánský zpěv.

-Choráljednohlasý sborový liturgický zpěv, bezdoprovodu nástrojů

-Zpozdějších forem gregoriánského forem sevyvinula lidová duchovní píseň (Hospodinepomiluj ny, Svatováclavský chorál)

-Nejstaršívícehlas - 7.-12. století (notterdamská škola)

4)Renesance15.- 16. století
Humanismus - vyzdvihuje člověka
Zpět kantice, pozemský život, cíl poznat svět, měníse postoj
Objev Ameriky, knihtisk, začínáNovověk
Polyfonie, moteta
Itálie centrum všehokulturního dění

-Šlechticiproto zaměstnávali hudebníky, aby učili jejich dětia bavili šlechtu z okolí.

-.Komorní hudba. Tato hudba se hrála v malýchprostorách. Hrálo ji jen několik muzikantů

-Nejvelkolepějšíhudba se však skládala pro církev. Sbory byly dvacetiaž třicetičlenné. Hlasy byly umocněny nástroji,jako jsou kornety a trombony. Římská církev seale domnívala, že by měla být hudba jednoducháa snadno pochopitelná.

Světskáhudba středověku

-Trubíři,trubadůři, minmesanýři

-Potulnírytíři-chodili krajem, zpívali milostné písně

-Vaganti-žáci darebáci- milostné, pijácképřírodní písně.

-CarlOrff (1. pol.20stol)- dílo: Carmina Burana

-Skladatelésvětské hudby- G.D. Machnut(sekretář na dvoře J.Lucemburského.

Mše

-Části:Ordinarium:Kyrie| Gloria| Credo| Sanctus(součástí je Benedictusa Hosanna)| AgnusDeiProprium:Introitus| Graduale| Alleluia/ Tractus| Sequentia| Offertorium| Communio

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:31

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (0)
Podoby bohů ve starověkém Eyptě | Referátky, Slohovky

Podobybohů ve starověkém Egyptě

Náboženstvíbylo ústředním bodem života Egypťanů.Nejdůležitější roli hrálo uctíváníbohů a bohyní. Každý bůh měl svůj typickývzhled.

Egypťané nemělyjednu svatou knihu, která by sjednocovala všechny názorya všechno, čemu věřili. Dochovaných příběhů ovzniku lidstva a vesmíru je mnoho a většina si vzájemněodporuje. Každé hlavní centrum Egypta mělo svouvlastní verzi vyprávění a jiného bohastvořitele.

Různé pramenyodhalují nesmírnou složitost symbolů a vztahůjednotlivých bohů a bohyní. Například měsíčníbůh (bůh moudrosti a písařu) byl znázorňovánjako člověk s hlavou ibise, nebo jako pavián. Na druhéstraně bůh Hor byl zobrazen v podobě sokola.

V Egyptsképředstavě bohů se prolínaly lidské a zvířecíprvky. Bohové v mužské a ženské podoběpůsobili přívětivěji a dojem tajemnosti jim dodávalakombinace se zvířecí formou.

Podle chovánía charakteristických znaků zvířete se určovalo,které božstvo bude dané zvíře znázorňovat.Například krutá bohyně Sachmet byla znázorněnadravou lvicí. Někdy však i zobrazovali své bohy donebezpečných zvířat. Uctívánímtěcto bohů si chtěli zvířata usmířit, aby pro něnebyla nebezpečná.

Koncepce kombinovanéhozvířete byla nejvíce patrná na démonskébohyni Amemait. Ta pohlcovala srdce lidí, kteří se vpozemském životě dopustili hříchů,a tím jimzněmožňovala posmrtný život. Její tělo se skládalodílem z krokodýla, dílem ze lva a dalšíčást tvořil hroch. Starověcí Egypťanékombinovaly zvířata takovým zvláštnímzpůsobem proto, aby zdůraznili strašlivost božských sil.

Všechna zvířatauplatňující se ve světě bohů žila v údolíNilu nebo v bažinaté deltě.

Egypťané sesnažili znázorněním bohů prostřednictvímběžných zvířat s prvky lidského chovánídemystifikovat a vysvětlit vše tajemné a nepochopitelné.Přesto nejde toto božství zcela pochopit; naopak vnášído reálného světa něco tajemného.

Jména bohů bylastejně důležitá jako jejich vlastnosti a podoba. Oběti amodlitby mohlybýt vznášeny pouze k božskésíle, která má své jméno.

Zeus

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:28

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (11)
Proslov na konec školního roku | Referátky, Slohovky

PROSLOV

Váženápaní ředitelko, vážený učitelskýsbore, milí spolužáci, chlapci a děvčata,

Sešli jsme se zde,abychom se slavnostně rozloučili s touto školou, s jejímvedením, celým pedagogickým sborem a s Vámise všemi, kteří tuto školu neopouštíte, ale poprázdninách se opět vrátíte ke svépráci zde ve škole, ke svým povinnostem všedníhodne. Tento den je pro někoho normální, až nezajímavý,ale pro nás deváťáky je něčímvýjímečným, postupujeme zase o něco výš.Tak jako Slunce zapadá a vychází, tak žácipřichází a odchází. Odcházímez míst, kde jsme se učili číst a psát, ale teďuž musííme sbohem dát.

S Vašímdovolením se na chvíli vrátím zpět dodoby, kdy jsme jako roztřesení prvňáčci vstoupili dotéto školy, očekávajíce věcí příštích.Pomalu jsme si zvykali na školní pořádek, ukázňovalise a načerpávali vědomosti svých učitelů. Nebyla tovždy cesta lehká – pro Vás, ani pro nás. Takjako přibývalo svíček na našich narozeninovýchdortech, tak rychle ubíhala také naše školníléta, a my jsme se postupně seznamovali s neznámemjednotlivých předmětů, kterých taképřibývalo. Tak jsme se prodírali pralesem pravopisu,hledali slovní druhy, vykružovali kružnice, sklánělise nad moudrostí fyzikálních zákonů abojovali s neúprosnými chemickými reakcemi,cestovali na mapách světem; cvičili jsme, zpívali asnažili se vyjadřovat i některým z cizích jazyků.

Na tuto dobu nelzenikdy zapomenout. Ačkoliv tomu možná nevěříte,právě zážitky ze základní školy vámnejvíce utkví v paměti, protože to nebylo jen učení,ale i školní výlety a s nimi souvisejícíveselé příhody; navázání novýchpřátelství, šťastné i nešťastnélásky, chvíle veselé i vážné.

Co se změnilo od dobnašeho bezstarostného dětství prosycenéhooptimismem a vysněnými ideami „Až budeme velcí “?Především jsme se změnili my sami, s našímperspektivním pohledem na okolní realitu, už bezrůžových brýlí. Přišli jsme na systémtzv. taháků, napovídání spolužákům,sondování otázek k písemkám zvedlejší třídy; a pohazování houbouvystřídaly přestřelky křídami.

Zatímco naprvním stupni jsme bývali nuceni do učení a zakaždou horší známku nebo poznámku v deníčkujsme právem mohli očekávat nějaký nemilýtrest od našich rodičů, nyní jsme již pochopili smyslučení – že se neučíme pro nikoho jiného nežsami pro sebe, a jen na nás záleželo, jestli násna střední školy přijmou, nebo ne. Dnes už mámenaštěstí tato přijetí šťastně za sebou, a spoluprožíváme rozloučení s Vámi ostatními,i s touto školou.

Dnešek je pro mě aspoustu mých spolužáků velmi smutný.. Je toposlední den, kdy se vidíme všichni pohromadě. V záříuž nás tu vystřídá jiná devítkaa my se vydáme vstříc svým životů sevztyčenými hlavami. Osud povede naše kroky novou a neznámoucestou. Já ale vím, že v mnohých co tu sedívidím opravdové přátele. Doufám, žepokud budeme mít na té cestě nějaké trnitérůže, o které se popícháme, určitě sivzájemně pomůžeme. Věřím, že právě tanaše devátá třída bude ta nekončící.

Chtěla bych proto za násvšechny poděkovat Vám, milí páni učiteléi paní učitelky, za Vaši trpělivost, s jakou jste náspo celá ta léta vedli. Tak jako nikdy nezapomeneme nanaši školu, tak také nikdy nezapomeneme na Vás, naVaše tváře ani na Váš úsměv. Jsme Vámze srdce vděčni, a díky za všechno.

Přejeme Vámmnoho zdaru a trpělivosti s novými spolužáky! Zaseněkdy nashledanou...

Publikováno: 30.Leden 2008
v 08:17

Kategorie: Referátky, Slohovky

Autor: sonulkaa

komentáře (0)
Slohovka-Pouť (dopis, vypravování, popis děje) | Referátky, Slohovky

                        POUŤ

Milý...

Tvůjdopis z prázdnin mě velice potěšil, jsem ráda žesis užil dovolenou v Bulharsku. A také ses mě ptal, cozajímavého jsem o prázdninách zažila já.Mým zpestřením prázdnin a nekrásnějšímzážitkem byla návštěva nedalekého městečka,kde se konala pouť. Budu se ti snažit vylíčit průběh adojmy z této slavnosti.

Pouťv městečku RADOVÁNKY v sobě měla energii, očekávánía radost ze setkání s druhými lidmi. Byločervencové jitro dusné jak taneční sálpo veselici. Ospalá atmosféra probouzejícíhose dne. Jen pár potulných psů a starý rybář,který s pruty vyrážel k nedaleké bystřině.Okolní kopce se nořily do šlehačkové polevy mlžnéhooparu.

Po poledni všechnoožívalo. Hovory stále početnějších obyvatela řady příchozích, pestré odstíny atisíceré vůně. Svěží vánek seslunečními paprsky dával příležitost kobnovení sil. Cukrář Hlaváček otevíralrolety svého obchůdku a přespolní rozkládalivedle kašny krámky s různorodým zbožím.Potulní komedianti přivezli vratké houpačky,střelnici a rezivějící ruské kolo. Prociitaloimalé jeviště, kde nedočkavě posedávali místnímuzikanti. Zachvíli to vypuklo.

Ještě starostůvproslov a pak hudba a zábava. Lavičky kolem jeviště bylyobsypané posluchači pamětnických melodií. Tanaše písnička česká doléhala až do rohunáměstí, odkud se ozýval hlas zvoucívšechny na báječnou jízdu na ruském kole.Nedaleko předváděl zvědavým dítkům odvážnýmedvědář svého mohutného chlupáče amístní omladina volila na terase před radnicíztělesnění svého ideálu krásy.Cukrářský kouzelník Hlaváček čaruovalz kovové mísy sladké kopce růžové vaty.Pozor, ať ti neuletí ze špejle!

S večerem se blížildo středu města průvod slavných postav místníhistorie. Svatá léčitelka Zdislava byla pozdravovánanadšeným davem, za ní husitské vojsko. Po němse bezmocně vlekly hladoví ubožáci zasaženímorem, žebráci a váleční lazarové, cožbyla vhodná herecká příležitost pro místníškoláky. A pak družina generála Laudona, kterýjako by sestoupil ze své vídeňské jezdekésochy.Stařičký prezident ve voze značky Laurin &Klement kynul jásajícím občanům. Oživlouvzpomínkou byla i partyzánská skupina z okolníchlesů, její výstřely byly zároveň oslavné,protože přijížděla korunovaná hlava. Novákrálovna krásy uzavírála průvod.

Nálada na náměstístoupala a ozvěna vůní, propletených hlasů akvílivých melodií se nad střechami mísilav pestrou mozaiku štěstí. Slavnost vrcholila. Tmu proráželiostrá světla gejzírů. Tichý pocit úžasu,střídal v davu vlna křiku a nadšení.

Sotva pohasla světlaohňostroje, rozčísl náhle černé nebe blesk as rachotem se zřítil k zemi. A vzapětí dalšía další následován hustým rojem kapek.Než bys řekl švec,bylo náměstíčko prázdnéjako při ranním probuzení. Voda omyla ztišenéprostranství od všech zvuků, zápachů a barev. Konecpoutě.

Ted mi určitězávidíš, že si se mnou nezůstal doma a nenavštivilpouť, slavnost kýpíci životem

1)Úvod-Ospaláatmosféra

2)Stať-A)Probuzení; B) Zábava C) Historický průvod

3)Závěr- Konecpoutě

< Novější články