Hudebnídisciplíny- hudební teorie, harmonie, kontrapunkt,hudební formy, dějiny hudby, estetika, psychologie, praktickédisciplíny( zpěv, hra na nástroj, intonace)
-Zpozdějších forem gregoriánského forem sevyvinula lidová duchovní píseň (Hospodinepomiluj ny, Svatováclavský chorál)
-Nejstaršívícehlas - 7.-12. století (notterdamská škola)
4)Renesance15.- 16. století Humanismus - vyzdvihuje člověka Zpět kantice, pozemský život, cíl poznat svět, měníse postoj Objev Ameriky, knihtisk, začínáNovověk Polyfonie, moteta Itálie centrum všehokulturního dění
-Šlechticiproto zaměstnávali hudebníky, aby učili jejich dětia bavili šlechtu z okolí.
-.Komorní hudba. Tato hudba se hrála v malýchprostorách. Hrálo ji jen několik muzikantů
-Nejvelkolepějšíhudba se však skládala pro církev. Sbory byly dvacetiaž třicetičlenné. Hlasy byly umocněny nástroji,jako jsou kornety a trombony. Římská církev seale domnívala, že by měla být hudba jednoducháa snadno pochopitelná.
Světskáhudba středověku
-Trubíři,trubadůři, minmesanýři
-Potulnírytíři-chodili krajem, zpívali milostné písně
v 08:40
Kategorie: Referátky, Slohovky
Autor: sonulkaa
komentáře (0)
Uvoddo studia hudby
Druhyumění:
a) statické (výtvarné umění)
b)dynamické (hudba)
c)syntetické (divadlo, tanec)
Hudbase skládá:
a) z rytmu
b)melodie
c)harmonie (akordy)
d)forma
e)dynamika
f)barva
Děleníhudby: -Dobrá, špatná
-Lidová,umělá
-Vokální,instrumentální
-Arteficiální-Nonarteficiální(jazz, rock-…)
Hudebnídisciplíny- hudební teorie, harmonie, kontrapunkt,hudební formy, dějiny hudby, estetika, psychologie, praktickédisciplíny( zpěv, hra na nástroj, intonace)
Periodizacedějin hudby
Pravěk: syntetická povaha (hudba, tanec, výtvarné umění)
-rituály
-prvníprimitivní nástroje
2) Nejstarší civilizace: -Antická kultura
-hudbabyla součástí olympijských her a divadla
-hydraulos(vodní varhany)
-panovapíšťala(sirinx)
-psalteria(loutny)
-Západoevropskáhudba přijala z Antiky systém stupnic (církevnístupnice)-durová, molová
-Hebrejskáhudba: Lectio (melodizovaná hudba)
-PrincipAntifony (sbor x sbor), Responsoria( sólox sbor)
-Žalmy
3)Středověk:Liturgická (křesťanská hudba):Zakladatel liturgickéhozpěvu(jednohlasého) papež Řehoř Veliký, založilliturgický zpěvník (Řehořův antifonář) agregoriánský zpěv.
-Choráljednohlasý sborový liturgický zpěv, bezdoprovodu nástrojů
-Zpozdějších forem gregoriánského forem sevyvinula lidová duchovní píseň (Hospodinepomiluj ny, Svatováclavský chorál)
-Nejstaršívícehlas - 7.-12. století (notterdamská škola)
4)Renesance15.- 16. století
Humanismus - vyzdvihuje člověka
Zpět kantice, pozemský život, cíl poznat svět, měníse postoj
Objev Ameriky, knihtisk, začínáNovověk
Polyfonie, moteta
Itálie centrum všehokulturního dění
-Šlechticiproto zaměstnávali hudebníky, aby učili jejich dětia bavili šlechtu z okolí.
-.Komorní hudba. Tato hudba se hrála v malýchprostorách. Hrálo ji jen několik muzikantů
-Nejvelkolepějšíhudba se však skládala pro církev. Sbory byly dvacetiaž třicetičlenné. Hlasy byly umocněny nástroji,jako jsou kornety a trombony. Římská církev seale domnívala, že by měla být hudba jednoducháa snadno pochopitelná.
Světskáhudba středověku
-Trubíři,trubadůři, minmesanýři
-Potulnírytíři-chodili krajem, zpívali milostné písně
-Vaganti-žáci darebáci- milostné, pijácképřírodní písně.
-CarlOrff (1. pol.20stol)- dílo: Carmina Burana
-Skladatelésvětské hudby- G.D. Machnut(sekretář na dvoře J.Lucemburského.
Mše
-Části:Ordinarium:Kyrie| Gloria| Credo| Sanctus(součástí je Benedictusa Hosanna)| AgnusDeiProprium:Introitus| Graduale| Alleluia/ Tractus| Sequentia| Offertorium| Communio
Komentáře
« Domů | Přidej komentář