19.Září 2007,20:42
Folk metal je hudební styl kombinující metal s lidovou hudbou. Zazakladatele tohoto žánru jsou považováni Skyclad se svým debutem TheWayward Sons of Mother Earth. Pod tento styl spadají i směry jako paganmetal, troll (forest) metal, viking metal a celtic metal.

Hudební nástroje
V tomto stylu se kromě běžných metalových nástrojů jako jsou elektrickáa basová kytara a bicích často používají i klávesy a netradičnínástroje, například housle, dudy, flétna, brumle nebo trubka. Zpěvákčasto používá hlubší a hrubší hlas, může se uchýlit i ke řvaní čigrowlingu. V některých skupinách se mohou vyskytnou i ženské vokály.

Lyrika
Podžánry folk metalu se od sebe často odlišují pouze texty písní, kteréjsou pro každý z nich charakteristické. Obecně se však lyrika písnítýká přírody, návratu k rodné víře a opovrhováním křesťanstvím, válčenínebo hodování.

Známé skupiny
Skyclad (Velká Británie)
Korpiklaani (Finsko)
Finntroll (Finsko)
Eluveitie (Švýcarsko)
Cruachan (Irsko)
Beltaine (Česko)
Trollech (Česko)
Hromovlad (Slovensko)
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:41
Thrash metal je tvrdší odnoží heavy metalu, jeden z podžánrů extrememetalu. Jeho charakteristickým rysem je především agresivnější zvukkytary a zpěvu a kooptování punkových a hardcoreových vlivů do metalu.

Původ thrash metalu se dá vystopovat na konec 70. a začátek 80. let,kdy bylo mnoho skupin zařazováno do kategorie NWOBHM s prvky hardcorepunku (nezvyklá tempa bicích). Je to o dost agresivnější styl než jehopříbuzný speed metal. Jde o významný přechod z jedné metalové kategoriedo druhé, která je ovlivněna i jinými styly, jako např. klasickouhudbou a jazzem.

Poprvé byl termín thrash metal použit vrecenzi na album Spreading the Disease (1985) od skupiny Anthrax. PrávěAnthrax byli v osmdesátých letech, spolu se Slayer, Exodus a Testament,Metallicou a Megadeth považováni za průkopníky thrash metalu. Mezivůbec nejklasičtější alba jsou všeobecně považovány hlavně od SlayerReign in Blood (1986), dále Metallica Master of Puppets (1986), ExodusBonded by Blood (1985) a z Evropy hlavně od Destruction „EternalDevastation“ (1986) nebo Kreator „Pleasure to Kill“ (1986). V Německubyly v 80. letech nejznámější Destruction, Kreator a Sodom.Nejznámějšími českými thrash metalovými kapelami jsou Arakain aDebustrol.

Další thrash metalové skupiny:

Annihilator
Artillery
Believer
Carnal Forge
Celtic Frost
Children of Bodom
Coroner
Dark Angel
Dearly Beheaded
Death Angel
Defiance
Dew-Scented
Exhorder
Flotsam and Jetsam
Forbidden (Forbidden Evil)
Heathen
Helstar
Holy Moses
Infernäl Mäjesty
Machine Head
Metal Church
Nuclear Assault
Overkill
Protector
Razor
Sacred Reich
Sadus
Sepultura
Tankard
Testament
Tourniquet
Toxik
The Haunted
Venom
Vio-Lence
Voivod
WatchTower
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:40
Nu Metal je hudební styl, který vznikl v polovině 90. let. Často sepopisuje jako heavy metal s prvky rapu. Za zakladatele nu metalu jsouvšeobecně považováni KoЯn, začali totiž jako první hrát s podladěnýmisedmistrunnými kytarami, jako vzor následováni hordou dalších skupin,např. Linkin Park, Limp Bizkit a nebo čeští nAked bridge…

Vletech 1995 - 2000 zažívá nu metal obrovský boom, kdy se objevuje velkémnožství hudebních skupin hrajících tento žánr. Slovo „nu“ by se mělovyslovovat jako anglické slovo „new“ a má mít i takový význam (českytedy nový metal). Dalším uváděným významem predpony „nu“ je „Nuked“,tj, výbušný, akcelerovaný metal. Často se píše jako nu-metal, případnějako nü metal (přehlasované samohlásky jsou velmi časté v názvechmetalových skupin).

Mnoho fanoušků metalu tvrdí, že nu metal není součástí (druhem) heavy metalu. Uváděné důvody jsou:

nu metalové kapely mají téměř bez výjimky podladěné kytary
v nu metalu se dává mnohem větší důraz na basskytaru než na kytaru, v heavy metalu je tomu naopak
nu metalové písně téměř neobsahují kytarová sóla, což je de facto jeden z definujících znaků heavy metalu
heavy metal je většinou melodický a zpívaný, projev zpěváka nu metalové skupiny se dá popsat spíš jako „řev“, případně rap
texty heavy metalových písní jsou především o síle, nu metal většinoupojednává o mezilidských problémech (často teenagerovských) a odhalujelidskou slabost.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:39
Industrial metal je hudební styl metalu, který se projevuje neuhlazenýmzvukem kytar, bicích souprav a vlastně celým svým projevem, který skoroaž zaniká díky pro tento styl typickými plochami hluku. Průkoníkytohoto stylu byl například one-man soubor Nurse With Wound hudebníkaStevena Stapletona a hlavně velice známá britská skupina ThrobbingGristle. Z dalších veteránů můžu uvést například skupinu Skinny Puppy,která je dodnes aktivní (v roce 2007 vydali své zatím poslední album).I v dnešní době existuje spoustu souborů hrající tento styl, většinouvšak smíchaný s nějakou další odrůdou metalu.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:38
Alternative metal je eklektická forma rockové hudby, která spolu sgrungem získala popularitu na začátku 90. let 20. století. V mnohapřípadech je možné ji poměrně přesně popsat jako fúzi heavy metalu aalternative rocku, obzvláště pak indie rocku 80. let. Mezi jejícharakterictické znaky patří heavy metalové kytarové riffy, nekonvenčnítexty, neobvyklé takty a techniky, odpor ke konvenčnímu přístupu kheavy metalu a zapracování široké škály prvků nemetalové hudby.

Mezi podžánry alternative metalu se obvykle řadí například nu metal, punk metal, funk metal nebo industrial metal.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:38
Black metal je hudební styl vycházející z death metalu, je však jinaknazvučen, a to zejména kytary. Častým námětem blackmetalových kapel jesatanismus.

Hudební rysy
Zatímco u death metalu sečasto používá podlaďení kytary o jeden až dva tóny (dominuje technikahry před melodikou), u black metalu je častější klasické ladění(dominuje melodika, snaha o minimalistické podání). Typickým rysem protento hudební žánr je zkreslený, chraplavý vokál - murmur, téžgrowling, pro snazší docílení děsivé atmosféry, evokující válečnépohanské nápěvky, jež měly původně za cíl zastrašení nepřítele. Běžněse setkáváme se složením kapely bez baskytary, pouze s jednou nebodvěmi elektrickými kytarami. Kromě klasického nástrojového obsazení(old school black metal), jsou od počátku devadesátých let častopoužívaným nástrojem klávesy, případně zvukové vzorky (samply),dotvářející temnou atmosféru.

Historie
Založení tohotohudebního stylu a jeho definování se přiznává kapele Venom, konkrétněalbu Black Metal, jímž dala tomuto hudebnímu směru název. Jako jedna zprvních blackmetalových kapel by se dali označit Bathory (prvnípolovina osmdesátých let) a jako inspirátoři celého stylu kapely CelticFrost, Hellhammer a Venom. Z českých blackmetalových kapel můžemezmínit např. Master´s Hammer, Root, (druhá polovina osmdesátých let)Törr, kteří však stále tvrdí, že hrají „jen o něco tvrdší rock´n´roll“,či již neexistující kapelu RITUAL, dále potom Enochian, Maniac Butchernebo třeba Morrior.

Rozmach tento styl zaznamenal v Norskupočátkem devadesátých let. Tam vznikly jedny z nejvýznamnějších kapel:Burzum, Darkthrone, Emperor, Mayhem, Satyricon. Na současné české scéněse pohybují kapely jako na příklad: Trollech, Wyrm, Forest, SilvaNigra, Sekhmet, Sorath, Adultery a další.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:37
Power metal je styl vycházející z heavy metalu s cílem vyvolat "epické"cítění. Včleňuje do sebe rysy hlavně z traditional metalu společně sthrash metalem nebo speed metalem, často za symfonického kontextu.Okolo tohoto termínu ale existuje spor, který může odkazovat na dvaodlišné, ale příbuzné styly: jeden propagovaný a značně praktikovaný vseverní Americe a druhý založený v Německu a Skandinávii. V dnešní doběse termín „power metal“ vztahuje hlavně na ten evropský styl, společněs americkou skupinou Kamelot, jako důležitou výjímkou.

Evropský power metal
V polovině 80. let, evropské skupiny jako němečtí Helloween a švedštíEurope do zvuku skladeb dodaly ještě více melodičnosti. I když seskupina Europe později rozvinula spíše do hard rocku, tak jsou jejichprvní alba pro vývoj power metalu důležitá a pravidelně jsou citovánanovými power metalovými skupinami jako vlivná. Skupina Helloweensmíchala rychlé speed metalové riffy s melodií a dodala silný zpěv,podobný skupině Iron Maiden, což později určilo jejich zvuk. Jejichalba Keeper of the Seven Keys Part 1 (1987) a Keeper of the Seven KeysPart 2 (1988) jsou zařazovány jako milníky tohoto žánru. Následovně seevropský styl ("happy metal") rozšířil po celém kontinentu (hlavně veFinsku) a také celosvětově, i když je v USA, Spojeném království adalších anglicky mluvicích zemích poměrně nepopulární.

Americký power metal
Americký power metal je ,podobně jako evropský, ovlivněn skupinami jakoRainbow (viz také Dio), Queen, Iron Maiden, Judas Priest, Savatage aQueensrÿche. Proto jsou americké skupiny Iced Earth, Nevermore aSymphony X považovány za následovníky tohoto stylu, ale další tvrzeníříkají, že jejich tempo skončilo nebo splynulo se styly, které jsouznámé jako thrash metal a evropský power metal. Skupiny z 80. let jakoLizzy Borden na jedné straně se Savage Grace a na straně druhé seSanctuary, Crimson Glory, Liege Lord, Jag Panzer a dalšími představujíamerický power metal.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:37
Heavy metal je hudební rockový styl, který se začal formovat již napřelomu 60. a 70. let 20. století, nicméně v podobě, jaké ho známednes, se objevil až v 80. letech jako takzvaná Nová vlna britskéhoheavy metalu. Je charakteristický rychlým a agresivním rytmem apoužíváním elektrických kytar. Začátky heavy metalu žánrově vycházejí zkřížení blues a rocku. Přímého předchůdce lze hledat v hard rocku, asice ve skupinách jako Black Sabbath, Blue Öyster Cult či Deep Purple aLed Zeppelin.

Evropa
První formace, o které se dá říci,že hrála heavy metal, jsou Judas Priest, jež byli kapela Judas Priestvytvořila v Británii velice proslavenou tzv. NWOBHM (New Wawe ofBritish Heavy Metal - Nová vlna britského heavy metalu). Dalšíanglickou metalovou legendou jsou Venom. Na evropské pevnině se tímtostylem proslavily německé skupiny Accept (skupina Accept je mimochodemmnohými považována za tvůrce heavy metalu), které později ovlivnilidalší, jako např. Grave Digger a Helloween. Seveřané dali metalovémusvětu např. dánské Mercyful Fate nebo švédské Bathory. V druhé polovině90. let oživila klasický heavy metal švédská kapela HammerFall, jež jeproto někdy obviňována z vykrádání heavymetalových legend.

Amerika
V počátku osmdesátých let byly v USA velmi populární glammetalovéskupiny jako Mötley Crüe, W.A.S.P., Dokken a Twisted Sister. Jednou zprvních a nejznámějších amerických kapel hrající heavy metal jsouManowar. Tvrdší odnoží byla např. silná thrashmetalová čtyřka Anthrax,Metallica, Slayer a Megadeth. Další významná jména jsou např.Testament, Overkill, nebo brazilská Sepultura.

Česká scéna
Heavy metal byl a je oblíbeným hudebním stylem části obyvatel Českérepubliky. V 80. letech na oficiálních nosičích vycházela alba s tímtohudebním stylem jen zřídka, a to až ve 2. polovině 80. let, např. albaskupiny Citron Plni energie a Radegast (vydána i v zahraničí), mimo tose hlavně pořádaly různé metalové zábavy a koncerty. Supraphonská„metalově“ laděná Rockmapa č. 1 vyšla v roce 1989. Mimo jiných na níbyly zastoupeny skupiny Citron, Vitacit, Törr, Arakain či teplickýMotorband, v kterém začínal jako zpěvák Kamil Střihavka. V devadesátýchletech jsou českými zástupci heavy metalu a jeho dalších odvozenýchstylů např.Kryptor, Debustrol či Root.

Navazující styly
V 80. letech na heavy metal navazují melodický speed/power metal aagresivní thrash metal. V devadesátých letech vycházejí z heavy metaluněkteré další podžánry jako death metal, black metal, gothic metal.Jako odpověď na „uhlazený“ hevík vznikl hudební styl grunge (anglickydrátěnka na nádobí), jehož zpěváci byli přesným opakem čím dál vícekomerčního heavy metalu (svědčila o tom například image členů skupin -zatímco grungoví zpěváci byli pověstní „flanelovými košilemi,ušpiněnými teniskami Converse, mastnými vlasy a tvrdými drogami (kokaina heroin)“, interpreti heavy metalu se objevovali s natupírovanýmivlasy, v čistém, neroztrhaném oblečení atd…. Zajímavá je téžinterpretace tohoto žánru na klasické hudební nástroje skupinouApocalyptica.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:36
Melodic death metal (označován také jako melodeath) je podžánr deathmetalu. Obsahuje více melodických kytarových riffů, sól, akustickékytary a v neposlední řadě melodeath obsahuje i tzn. clean neboli čistévokály na rozdíl od death metalu.

Občas se můžete setkat snázvem Gothenburg, což je jiné označení melodic death metalu.Gothenburg je město ve Švédsku, které je označeno jako místo vznikutohoto žánru. Za zakladatele tohoto stylu můžeme považovat skupiny InFlames (starší tvorba), At the Gates a například Dark Tranquillity.

Skupiny
Amon Amarth
Arch Enemy
At The Gates
Callenish Circle
Ceremonial Oath
Dark Tranquillity
Darkane
Dimension Zero
Disarmonia Mundi
Edge of Sanity
Enforsaken
Entombed
Eternal Tears of Sorrow
Hypocrisy
In Flames (starší tvorba)
Insomnium
Into Eternity
Kalmah
Mercenary
Mors Principium Est
Nightrage
Norther
Noumena
Omnium Gatherum
Sentenced
Soilwork (starší tvorba)
Skyfire
SuidAkrA
The Duskfall
Unanimated
Wintersun
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:33
V polovině 90. let 20. století začaly některé death metalové a gothicmetalové skupiny využívat prvků klasické hudby. Tyto počátky symphonicmetalu jsou spojovány především se švédskou hudební skupinou Therion,která jako první zapojila symfonický orchestr jako plnohodnotnousoučást svého hudebního stylu a odklonila se tak od své předchozítvorby. V roce 1996 vydávají své nejvíce experientální album Theli,jehož hlavní hudební složkou jsou klávesy a sborový zpěv. Toto albumbylo až překvapivě úspěšné.
V tom samém roce vydávají finštíWaltari originální album Yeah! Yeah! Die! Die! Death Metal Symphony inDeep C, které je unikátní kombinací death metalu a klaciské hudby.

Roku 1997 přicházejí na metalovou scénu se svými debutovými albyskupiny Nightwish a Within Temptation, jejichž hudba se opírá předevšímo klávesy a schopnosti svých zpěvaček Tarji Turunen (Nightwish) aSharon den Adel (Within Temptation).

Od této doby začalo fanoušků symphonic metalu i skupin hrajících tento styl hudby rychle přibývat a tento trend trvá dodnes.

Symphonic metalové skupiny
Ador Dorath (Česko)
Dark Moor (Španělsko)
Edenbridge (Nizozemsko)
Epica (Nizozemsko)
Fairyland (Francie)
Haggard (Německo)
Interitus (Česko)
Lacrimosa (Švýcarsko)
Luca Turilli (Itálie)
Nightwish (Finsko)
Rhapsody of Fire (Itálie) - (dříve Rhapsody) títo sú SKVELÍ
Secret Sphere (Itálie)
Therion (Švédsko)
Thy Majestie (Itálie)
Tristania (Norsko)
Victor Smolski (Bělorusko)
Within Temptation (Nizozemsko)
Wuthering Heights (Dánsko)
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:06


 
kategorie: Vyznania, mágia, spolky...
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
20:00
Speed metal je volně definovaný podžánr heavy metalu, který se postupněobjevil v polovině 70. let 20. století. Jde o přímého předchůdce thrashmetalu[1]. Patří k nejmelodičtějším metalovým stylům; jehocharakteristickým znakem je vysoký melodický mužský zpěv.

Mnoho speed metalových skupin může zdánlivě spadat do stejné kategories thrash metalovými a power metalovými skupinami [2]. Je to hlavně díkyvlivu speed metalu na vývoj těchto žánrů. Také mnoho japonských skupinz 80. let může být popisováno jako speed metalové, hlavně díky úspěchuskupiny X Japan.

Přesný původ speed metalu je těžké určit,hlavně proto, že až do 80. let nebyl uznán jako samostatný podžánrheavy metalu. Nicméně jako první ranou skladbu se speed metalovýmiznaky lze považovat „Highway Star" z alba Machine Head od Deep Purple zroku 1972. Bylo tu sice více snah o podobný styl, včetně skladby„Paranoid" ze stejnojmenného alba od Black Sabbath z roku 1970 a takédalší skladby od Deep Purple, jako např. „Speed King" z alba In Rock zroku 1970 a „Fireball" ze stejnojmenného alba z roku 1971, nicméně tobyla skladba „Highway Star", která do heavy metalu uvedla na tu dobuextrémě rychlé riffy a složená kytarová a klávesová sóla vypůjčená zprogresivního rocku 70. let, ale silně ovlivněna klasickou hudbou.

Skupina Judas Priest sice až do roku 1990 nevydala žádné plně speedmetalové album (Painkiller), ale plno jejich skladeb z jejichdřívějších alb obsahuje prvky speed metalu, např. skladba „Exciter" zalba Stained Class z roku 1978.

Také skupina Motörhead dosvého stylu dodala „primitivní" speed metalové elementy, zatímco senovější kapely začaly objevovat na scéně. I typicky NWOBHM skupina IronMaiden vytvořila několik speed metalových skladeb jako „Aces High" a„Invaders".

Německá heavy metalová skupina Accept do svého„zvuku" také dodala několik speed metalových znaků, jako ve skladbě„Fast As A Shark" z alba Restless and Wild z roku 1982. Accept vůbecovlivnili mnoho německých heavy metalových skupin, jako např. RunningWild, Grave Digger, Helloween, Rage apod.

Helloween bylazřejmě první speed metalová skupina jako taková. Po odchodu zpěváka akytaristy Kaie Hansena vznikla další formace Gamma Ray. Samostatnoukapitolou je kapela Blind Guardian, jejíž první album vyšlo v roce1988. Zpočátku totiž hrála speed metal ne nepodobný stylu Helloween,ale postupně si vytvářela svůj vlastní styl, pro který je škatulkaspeed/power metal příliš těsná.

Ve Spojených státech jsou zazakladatele power metalu považovány skupiny Savatage, Queensryche aManowar. V devadesátých letech začala hrát speed/power metal německáskupina Grave Digger, která do té doby hrála britský heavy metal.

V posledních letech je velmi silná i finská speedmetalová scéna,jejímiž zástupci jsou Stratovarius či Sonata Arctica i spíšeatmosféričtí Nightwish.

Z českých skupin speed a power metalhrají např.: Nemesis z Brna nebo Power 5 z Brumova. S příměsí gothichraje ostravská Salamandra.
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
19:50

Rímskeimpérium

Vojny

1. Rím a Parthská ríša

Parthská armáda: opisujemv nej zloženie parthskej armády, ich taktiku, výzbroja zbrane.

DynastiaSasánovcov: ako sa Sasánovci dostali k moci, a ichvzťah voči Rímu.

Crassova expedícia: výpravaproti Parthom a koniec tejto výpravy.

Rím a Parthská ríšaza cisára Claudia: pomer medzi Rímom a Parthskou ríšouza vlády cisáraClaudia.

Rím a Parthská ríšaza cisára Nera: spor o Arménsky trón.

Rím a Parthská ríšaza cisára Trajána: vojna proti parthskémukráľovi Chosreomovi.

Ríma Parthská ríša za cisára Marcusa Aureliusa:vojna o Arménsko proti parthskému kráľoviVologasesovi III.

2. Židovská vojna:

Začiatokvojny: vysvetľujem tu príčiny začiatku vojny.

Priebehvojenských operácií: opisujem tu priebehoperácií.

ObliehanieJeruzalema: opisujem tu priebeh dobýjania mesta.

3. Rím a Germáni:

Vysvetľujem tu príčinybojov a pôsobenie Rimanov pri Trenčíne.

Kultúra

Najprv začína téma,čo to znamená pojem rétorika (jej všeobecnévysvetlenie). Potom nasleduje pod kapitola charakter rímskehorečnenia na konci republiky v ktorej sa hovorí o zapôsobenírétoriky v iných rôznych vedách napr.právo, rozvoj latinského jazyka, rímskahistorografia a literatúra. Ďalšia pod kapitola sa nazývaassianizmus a atticizmus. Tu sa jedná o vysvetlenie týchtodvoch pojmov a vymenovanie nejakých významnýchrečníkov daného pojmu. Ďalej nasleduje pod kapitolaMarcus Tullius Cicero. V tejto pod téme sa nachádzavšeobecné priblíženie Marcusovej osobnosti. Druhátéma je marcus Aurélius ako filozof. Marcus zobrazenýzfilozofickej časti a jeho literárne dielo Hovory k Sebe.

Nasledujúca veľká téma jerímske právo a to sa delí na ďalšie tri podtémy. Prvá sa zaoberá klasickým obdobímv dejinách rímskeho práva, druhá právomv dobe kráľovskej no a v tretej sa nachádza právov dobe republikánskej. Ďalej následuje veľkákapitola vzdelanosť v dobe Augustovej. Táto téma mátri pod kapitoly: náboženstvo za jeho vlády, umenie astaviteľstvo a o spisovateľovi Vergíliusovi. Predposlednátéma sa nazýva Rímska vzdelanosť v I. A II,storočí N.L. prvá pod téma hovorí orozkvete rímskej literatúry a filozofie tohto obdobia aešte popis nejakých spisovateľov (Lucanus, Martialis,Iuvenalis, Apelius a filozof seneca). V druhej pod téme súopisy rôznych kultov (Mithrov kult, egyptské kulty,židovský mesianizmus). No a v poslednej kapitole sa píšeo geografickom rozložení Ríma.



Zábava

Tu opisujem rímske hry pre zábavu agladiátorov. Poviem vám o chodbách kolosea anavštívime gladiátorskú školu kde vámvysvetlíme techniku boja gladiátorov. A nakoniec vámpoviem o vzniku azániku rímskych hier.



Za vlády Augustusa vznikli veľkézmeny v správe provincií. Rozdelenie provinciína senátorské a cisárske bolo jedným zprvých aktov pri utvorení principátu (13. januárr. 27). Pohraničné provincie dostal cisár a staré,dobyté si ponechal senát. V pohraničnýchprovinciách bolo vojsko, ktorým disponoval výhradneAugustus. Rozdelenie provincií neznamenalo, že sa cisárvzdal svojho vplyvu v senátorských provinciách.Senát tam síce menoval prokonzulov a propraetorov, aleAugustus im dával rozkazy. Augustus mal právo súdiťrímskych občanov obvinených z ťažkýchzločinov. K nemu sa mohli odvolať z rozsudkov miestnych súdovaj vtedy, keď boli vynesené slobodnými mestami.

Augustus bol v provinciáchpovažovaný nielen za najvyššiu osobnosť v štáte,ale bola mu vzdávaná aj náboženskápocta.

Jeho politika nebola vo všetkýchprovinciách rovnaká. Staré provincie dostávaliúľavy, upravil sa daňový systém. Prenajímanienebolo síce zrušené, ale stratilo svoj pôvodnývýznam, lebo niektoré dane vyberali priamo prokurátorimenovaní Augustusom. V niektorých provinciáchzískavali privilegované skupiny miestneho obyvateľstvaprávo zúčastňovať sa na súdochprejednávajúcich ťažké zločiny (ale nieobčianske záležitosti). Boli tiež prijímanédelegácie miest, ktoré prinášali žaloby nasprávcov provincií. Časť tohto systémuspočívala v tom, že vykorisťovanie bolo umožnené ajprivilegovanej vrstve miestneho obyvateľstva, aby táto malazáujem na zachovaní a podpore rímskehocisárstva.

Z nových východnýchprovincií nadobudol veľký význam Egypt, mal inépostavenie ako ostatné provincie, bol cisárovýmvlastníctvom a spravoval ho praefekt zo stavu jazdeckého.

Za Augustusa sa v provinciáchudržalo prednostné postavenie Ríma a Talianska, azachovali sa zvláštnosti jednotlivých provincií.Postupne sa však provincie stávajú časťou jedinéhopolitického celku.

1. Rím a Parthská ríša

Parthskáarmáda

Parthi vychádzali priformovaní svojej vojenskej moci z historickýchskúsenosti a tiež zo strategických danostísvojej ríše. Grécko-perzské vojny a ťaženieAlexandra Veľkého totiž ukázali, že ľahkoodencinemajú proti vycvičeným ťažko odencom šancu.Dôležitým sa pre parthskú armádu javiliaj geopolitické danosti(potrebovali rýchli presun vojskcez hornatý terén), ktoré vyžadovali aby bolaschopná rýchleho presunu z jedného konca ríšena druhý ,keďže na západe susedila Parthskáríša s Rimanmi a zo severu ju ohrozovali ázijskénomádske kmene. V neposlednom rade treba spomenúťnomádsky pôvod Parthov. Toto všetko viedlo k tomu,že na rozdiel od helenistických armád a rímskejarmády vsadili Parthi na jazdu. Jazda sa stala chrbtovoukosťou parthskej armády a hoci tá mala ajpešiakov, ich počty boli nízke a hrali len bezvýznamnúúlohu. Rozhodujúca úloha jazdy bolapochopiteľná, keďže rímskym legionárom by saparthská pechota nemohla vyrovnať a proti ázijskýmstepným jazdcom bola pechota vlastne zbytočná. Jadromparthského vojska boli jazdní lukostrelci. Išloo ľahkú jazdu vyzbrojenú lukom, šípmia mečom. Ľahká jazda však nebola vhodná prepriamy utok, preto boli sformované oddiely ťažkej jazdy, tzvcataphracti. Išlo od hlavy po päty obrnenú ťažkúútočnú jazdu. Výstroj cataphracta tvorilaprilba a až po kolená siahajúce brnenie vyrobenéz kože pokryté železnými šupinami, ktoréchránili jazdca proti tvrdým úderom. Cataphractbol vyzbrojený dlhou kopijou a lukom. Kopija bola veľmidlhá a ťažká a dali sa s ňouprepichnúť aj dvaja muži naraz. Luk dávalcataphractovi možnosť útočiť aj na vzdialené ciele.Pre boj z blízka bol cataphract vyzbrojený tiežmečom. V prípade cataphractov bol aj ich kôň chránenýod hlavy až po kolena brnením zo železných alebobronzových šupín. Parthi využívali na princípecataphracta tiež oddiely jazdcov na ťavách. Ťavy znášaliváhu brnenia lepšie než kone a v prípadestreľby z luku pskytovali strelcovi lepšiu streleckúpozíciu. Boli však omnoho zraniteľnejšie voči bodliakompoužívaných Rimanmi.Bodliaky boli taká zbraň,že keď sme ich hodili na zem vždy vytŕčal hrot. Čo sa ľahkejjazdy týka, tak v bitke pri Karrhách bol pomerpribližne 1:10 v prospech ľahkej jazdy, ale v nasledujúcichobdobiach bola úloha ťažkej jazdy čoraz výraznejšia.Nielen v rozhodujúcej úlohe jazdy sa parthskáarmáda líšila od svojich rímskych protivníkov.Kým Rimania v časoch cisárstva mali už plneprofesionálnu stálu armádu, tak parthskáarmáda bola postavená na feudálnych princípoch.Síce sa samozrejme vyskytovali stále posádkyv mestách, ale stála armáda na spôsobtej rímskej neexistovala. Vždy keď to okolnosti vyžadovalizvolal kráľ svojich vazalských kráľov,šľachticov, kmeňových vodcov a veliteľov posádok.Títo šľachtici priviedli svoje družiny a oddielysvojich poddaných, ktorí boli už od malička cvičenív jazde na koni a streľbe z luku. Parthi bolimajstrami v taktike predstieraných ústupov. Jazdasvojim predstieraným ústupom vylákala nepriateľaz jeho postavenia, rozdelila ho a potom sa nečakaneotočila a zasypala ho spŕškou šípov. Stályprísun striel pre parthských lukostrelcov bolzabezpečený prostredníctvom tiav, ktoré nasvojich chrbtoch niesli náklady šípov. Slabinouparthskej taktiky bolo obliehanie opevnených miest. Parthinepoužívali obliehacie stroje dokonca ani keď niakeukoristili Rimanom. Dlhotrvajúce obliehanie s cieľomnepriateľa vyhladovať bolo limitované feudálnymiprincípmi, na ktorých bola parthská armádapostavená. Keďže armáda bola tvorená najmäz oddielov z poddaných, bolo jasné, že musískôr, či neskôr dôjsť k jej rozpusteniua návratu odvedeného mužstva do svojich domovov.Parhskí velitelia preto plánovali vojenské akcielen ako krátke ťaženie a vyhýbali sadlhotrvajúcim obliehaniam, ale rovnako neboli schopníani trvalejšej okupácie obsadených území.Éra Parthov sa náhle skončila na začiatku 3 storočian. l. keď oslabených Parthov porazila perzská dynastiaSasánovcov. Parthská armáda zanikla v bitkena pláni Óhrmazdakán v roku 224,kde bolaúplne rozprášená. Novoperzská ríšadynastie Sasánovcov však v mnohom aj v oblastivojenstva nadviazala na svojich parthských predchodcov.

DynastiaSasánovcov

Prevrat v Parthii mal veľkývýznam nielen pre vnútornú situáciuveľkej východné ríše, ale tiež premedzinárodné vzťahy tej doby. Parthský vládcaArtabanos V. bol zvrhnutý svojim vazalom, perskýmkráľom Artaxerxom, z rodu Sasánovcov. Artaxerxesprijal titul kráľ kráľov a podmanil si všetkykraje Iránu, ktoré patrili k Parthskej ríšia vznikla Novo Perzská Ríša. S príchodomSasánovcov sa začala reorganizovať celá štruktúracentrálneho a Iránskeho štátu, novípanovníci sa snažili obnoviť v ríši obyčaje,ktoré tam vládli v dobách Achaimenovcov odktorých sa upustilo za vlády Arsakovcov. Spravilo saveľa reforiem, ktoré vytvorili pevnú centralizáciuštátu.Za neskorších Arsakovcov používalivládnuce kniežatá a správcovia veľkejsamostatnosti a často sa búrili proti centrálnejvláde. Vazalské kniežatá si zachovali svoju mocaj za novej dynastie, ale viacej podliehali kráľovi. Vedľavojsk čo dodávali vazalovia, nadobudli veľkéhovýznamu najatí vojaci a ťažká jazda,zostavená zo šľachty, ktorá podliehala priamokráľovi. S prechodom vlády do rúkSasánovcov bola spojená agresia Perzskej ríšena Rímsku ríšu.Za vlády rímskeho cisáraValeriána začali Peržania útočiť na Rimanov azmocnili sa Antiochie. Valerianus dobyl Antiochiu späť, ale priobliehaní Edessubolu roku 260 n. l. bol zajatýa v zajatí zomrel.

Ríma Parthská ríša za cisára Claudia

Vpomeru medzi Rímom a Parthskou ríšou stálehrala dôležitú úlohu arménska otázkaRimania využili vnútorných hádok a podarilosa im dočasne upevniť svoj vplyv v Armenií za pomocikavkazských kmeňov, ale na konci Claudiovej vlády sasituácia zmenila vlády v Parthskej ríši saujal Vologases I , ktorýdosadil na arménský trón svojho brata Tiridata.Claudius, zaneprázdnený vnútornýmizáležitosťami, nemohol sa zaberať záležitosťami navýchode.

Ríma Parthská ríša za cisára Nera

Už na počiatku Nerovej vládysa Rimania pletú do armenských záležitostí.Roku 55 n. l. bol poslaný do Arménie Domitius Corbulo,ktorý spolupracoval so syrským legátom.V Armenií sa na krátku dobu upevňuje vplyvRimanov, ale neskôr na armenský trón opäťdosadá Tiridates, brat parthského kráľaVologasa. Po nevydarených vojenských operáciachroku 61 dosiahli ďalšieho roku Rimania toho, že parthskávojska opustili Armensko a Rimania uznali Tiridata za Arménskehokráľa.

Už napočiatku Nerovej vlády sa Rimania pletú do armenskýchzáležitostí. Roku 55 n. l. bol poslaný doArménie Domitius Corbulo, ktorý spolupracoval sosyrským legátom. V Armenií sa na krátkudobu upevňuje vplyv Rimanov, ale neskôr na armenskýtrón opäť dosadá Tiridates, brat parthskéhokráľa Vologasa. Po nevydarených vojenskýchoperáciach roku 61 dosiahli ďalšieho roku Rimania toho, žeparthská vojska opustili Armensko a Rimania uznaliTiridata za Arménskeho kráľa.

K vzniku novému stretnutiaRíma s Parthami prispela armenská otázka,ktorá neprestala byť aktuálna od doby Augustovej. Zavlády Nera bolo dosiahnuté kompromisné riešenie.Situácia sa zmenila keď sa v Parthii ujal vládyChosroes, ktorý upevnil svoju moc vo vlastnej ríšizvrhol armenského káľa uznaného Rimanmi. Toposkytlo Rimanom dôvod k zákroku. Roku 113 n. l.opustil Traján Rím. Skôr než prišiel nabojisko, rímske vojska dobyli Arméniu a celéúzemie arménskeho kráľovstva sa stalo rímskouprovinciou. Roku 115 n. l. napadli rímske vojska podTrajanovým velením Parthov, ktorí sa chabobránili. Rimania prekročili rieku Tigris a dobyliAdiabeny, Babylon a hlavné mesto Parthskej ríšeKtesifont. Na parthský trón dosadil svojho chránencaako vazalského kráľa. Roku 116 n. l. bol nutenyzastaviť vojenské operácie, lebo v Mezopotámiívznikali nepokoje. Roku 117 n. l. Bolo Potlačené povstaniev Mezopotámií a vo východnýchrímskych provinciach, ale k ďalšiemu vedeniu vojnyproti Parthom sa nedostávalo prostriedkov. Choroba prinútilaTrajana k návratu do Ríma. Na ceste zomrel.

Ríma Parthská ríša za cisára MarcusaAureliusa

koro celá doba vládyMarcusa Aureliusa bola vyplnena vojnami. Roku 162 n. l. parthskýkráľ Vologases III napadol Armensko a dosadil naarménsky trón svojho kandidáta. Správcapohraničnej rímskej provincie Kappadokie, pokúšajúcsa o odpor bol porazený a v boji padol.Parthské vojska vnikla do Sýrie a napadla jejmestá. Zle vycvičené sýrske légienemohli odolať nepriateľovi. Na východ boli poslanévojska z rôznych provincií. Na čelo vojsk bolpostavený spoluvládca Marcusa Aureliusa - Lucius Verus.V skutočnosti viedli vojska skusení vojvodcovia, z nichsa obzvlášť vyznamenal Avidius Cassius. Rimania sa zmocniliArménska neskôr Mezopotámie. Seleukeia a Ktesifonsa ocitli opäť v rukách Rimanov. Rímskevojska prekročili Tigris a vnikli do Medie. Náhle sa vovojsku objavil mor a spôsobil Rimanom veľkéstraty. Vojna sa skončila v roku 166 n. l. a Arméniasa opäť stala vazalským štátom, väčšinadobytého územia sa vrátila Parthskej ríši.Rímu zostalo len severozápadná časťMezopotámie. To bolo dôležité k obranehraníc ríše pre prípad ďalších útokov.Víťazstvo na východe zabezpečilo na istú dobukľud. Tomu napomáhala sústava pohraničnýchpevnosti na východe, vytvorená podľa západnýchvzorov. Vojna stála veľa peňazí. Mimo to roznieslivojaci po celej ríši mor, ktorý vyčíňalv Ríme a vyžiadal si veľa obeti.

Kultúra



Pod pojmom kultúra si predstavujem súhrnvýdobytkov, výsledky všeľudskej vzdelanosti, súhrnmateriálnych a duchovných hodnôt utvorenýchtvorivou fyzickou a psychickou prácou v priebehuľudskej spoločnosti. Je to vlastne aj vzdelanosť, spôsobživota v rôznych častiach sveta a rôznezvyky, obyčaje a uznávané sviatky rôznychnárodov.



1. Rétorika



Je to umenie v ktorom sa prednášajúcičlovek snaží čo najlepšie predniesť svoj text, rečposlucháčom , aby ich čo najviac zaujal a presvedčil.

Ten človek, ktorý prednášapoužíva vo svojej reči rôzne funkcie ako napríklad

dynamiku slova, mymiku a rôznefrázy, ktoré mu napomáhajú dosiahnuťrečou svoj cieľ. Rétorika je základom vzdelania.Umenie verejne vystupovať často zaručovalo úspech naverejných zhromaždeniach, v senátoch a aj nasúdnych komisiách. Rečníctvo pochádzaa vzniklo v starovekom Grécku. Rimania toto umenielen od nich prebrali a pridali do teórie rečníctvaniečo málo nového. Časom ako sa rétorikazdokonalovala a komplikovala už nestačilo rečníkomdobre vedieť latinsky. Museli vedieť posudzovať a poučovať,uvádzať ľudí do rozochvenia.



Charakter rímskeho rečnenia na konci republiky



Orátorske umenie sa vyvíjalona ujmu prostaty, srdečnosti a pravdivosti. V súdnychobhajobách ustupovalo úprimné a skutočnéprávo do úzadia.

Významrétoriky sa neobmedzoval iba na umenie prednášaniareči. S prvkami rétoriky sa stretávamei v rôznych publicistických prácach tejdoby, v rímskej historografií a v politikazapôsobila i na spracovanie rímskeho právaa prispela k rozvoju latinského jazyka.

Náboženská politika cisára Augusta



Obnovné snahy sa najviac prejaviliv náboženstve, ale boli aj v literatúrea v dejepisných dielach.

Náboženské reformy Augustové:reštauroval staré chrámy a staval nové,obnovoval starodávne zvyky a slávnosti. Augustovousnahou bolo obsadiť náboženské úrady, ktoré predtým už dávno boli prázdne.

Náboženskýživot v Ríme v minulosti vyzeral tak, že doňhozasahovali rôzne východné kulty. A to saAugustovi nepáčilo, lebo východné kultyneuznával a zavrhoval. Naopak uznával starýchbohov a aj staré grécke náboženskéobrady. Augustová reformačná náboženskáčinnosť nemala za úlohu len reštauračné ciele. Išlotam aj o to, aby bol daný novému, štátnemuzriadeniu náboženský podklad a nábožensképosvetenie. Začal viac uznávať ako v minulosti bohov,ktorý boli ochrancovia rodu Iuliov: Mars, Apollo a Venuša.Vytvoril nové božstvá ako ,, Augustov mier “ ( PaxAugusta ), ,, Fortuna návratu“ podobne. Staval týmtobožstvám rôzne chrámy a snažil sa vlastnepropagovať týchto bohov a upevniť si svoju moc toutonáboženskou reformou. A využil na to ešte takzvanésaeculárne slávnosti, ktoré sa konali v roku17 p. n. l. V Ríme a Taliansku sa uctieval AugustovGénius a jeho podoba sa umiestňuje vedľa Larov (najváženejšírodinní bohovia). Toto uctievanie cisára (kult cisára)ako boha pochádza z Hellenistyckých monarchií(Grécko).

 
kategorie: História, osobnosti
vložil: bloody_miss
Permalink ¤
08:02
Death metal je hudební styl vycházející z heavy metalu. První deathmetalové skupiny vznikaly v první polovině osmdesátých let ve Spojenýchstátech.
Jednou z prvních kapel byli američtí DEATH.

Definice stylu
Death metal je velmi těžké přesně definovat, většina kapel hrajícídeath metal je ovlivněna jinými styly nebo hrají přímo kombinaciněkolika stylů. Obecně je death metal styl velmi agresivní, rychlý abrutální. Dalším obecným znakem je typický řev zpěváka, nazývanýgrowling. Moderní death metal je také charakterizován technickynáročnými kytarami a komplikovanou rytmikou. Témat textů v death metaluje řada, nejčastěji to bývají brutalita, satanismus, politika nebopocity beznaděje.

[editovat] Významné skupiny
Atheist
Benediction
Bolt Thrower
Cannibal Corpse
Carcass
Deicide
Grave
Hypocrisy
Morbid Angel
Nile
Obituary
Pestilence
Six Feet Under
Suffocation
České

Godless Truth
Hypnös
Krabathor
Pandemia
 
kategorie: Hudba
vložil: bloody_miss
Permalink ¤