Zvládněte přijímací pohovor

"Moje nejhorší zkušenost s adeptkou na novou práci, pochází z celkem nedávné doby," říká šestadvacetiletá personalistka Zuzana. "O práci se přišla ucházet slečna bez jakékoli potřebné kvalifikace, ale sebevědomí by mohla prodávat. Když jsem se jí zeptala na někoho, kdo by mi na ni mohl dát doporučení, nabídla mi svou maminku. Namítla jsem, že maminka nebude příliš objektivním a kvalifikovaným zdrojem informací o obchodních schopnostech své dcery. Slečna se hluboce zamyslela a coby náhradní zdroj referencí mi nabídla svou učitelku klavíru."
Nechcete se zařadit do zlatého fondu personalistických příhod? Máte pocit, že vám k úspěchu stačí jen vaše hlava a osobní šarm? Nabízíme vám několik tipů od zkušených personalistů, kteří vám poradí, na co si dát pozor, jak se chovat a co určitě nedělat, pokud chcete u pracovního pohovoru uspět.

Síla prvního dojmu

Psychologové upozorňují na to, že většina lidí si o ostatní udělá obrázek už během několika prvních sekund kontaktu a tento první dojem poté formuje jejich názor na danou osobu. První sekundy jsou právě proto vaším důležitým kapitálem při přijímacího pohovoru, který může dostat personalistu na vaší stranu barikády.
Samozřejmostí je dochvilnost a vhodné oblečení. Ačkoli už byly o přiměřeném oděvu na pohovor popsány stohy papíru, zdá se, že stále existuje početná skupina lidí, kterým se tyto informace zdárně vyhýbaly: "Jakmile na pohovor přijde slečna oblečena v minisukni miniaturních rozměrů a dekoltem vystřiženým až na pupík, který mi stále nastrkuje do zorného pole, jsem okamžitě ve střehu," tvrdí šestatřicetiletý personalista Marek, který má za sebou desetiletou praxi.
"Většinou jde totiž o ženy, které se snaží nedostatek svých profesních znalostí zakrýt tělesnými vnadami a apriori očekávají, že jim podobná taktika projde i v zaměstnání." Samozřejmě po vás nikdo nechce, abyste se na pohovor dostavila oblečená jako jeptiška, ale dávejte si pozor, abyste díky svému oblečení nepůsobila lacině a neprofesionálně.
Stejnou váhu přikládejte i neverbální komunikaci, která vás může zradit podobně jako nevhodné oblečení. Výzkumy gesta a mimiky dokázaly, že člověk, který neustále těká pohledem, dívá se svému komunikačnímu partnerovi přes rameno a nedokáže vydržet ani krátký pohled z očí do očí, působí na své okolí nedůvěryhodně, málo sebevědomě a nesympaticky. Medvědí službu vám ale prokáže i dlouhé zírání.
Za společensky akceptovatelný úzus se považuje několikasekundový pohled do očí a pak krátký pohled stranou, který vašemu partnerovi dovolí malý odpočinek.

Nepodceňte životopis

"Pamatuji si na kandidáta, který měl v životopise napsáno, že u nás pracoval dva roky," vzpomíná Magda, která pracuje už dvanáct let jako personalistka v nadnárodní firmě. "Vůbec jsem si nepamatovala, že bychom někoho na takovou pozici obsazovali. Začala jsem se vyptávat na podrobnosti a po pár minutách z něj vypadlo, že si popletl životopisy. Tenhle měl připravený pro jinou firmu."
To nejhorší, co můžete vůbec udělat, je vylhaný životopis. Možná si myslíte, že když své dva roky ve večerním kurzu angličtiny budete vydávat za velmi pokročilou znalost, zvýší se vaše šance na přijetí. Omyl! Kdybyste upřímně přiznala, že vaše anglická gramatika má podstatné mezery, ale že budete dřít dnem i nocí, abyste se zlepšila a obstála ve vysněném místě, možná byste sice neuspěla v tomto konkrétním pohovoru. Na druhou stranu si ale necháte otevřené dveře do budoucna.
Většina firem si své kandidáty eviduje a mohou vám později nabídnout jinou pozici odpovídající vašim schopnostem. A chtěla byste být evidovaná jako lhářka?





Skromnost se cení

"Za vůbec nejhorší považuji uchazeče o zaměstnání, kterých se zeptám, jestli existuje věc, kterou by ve své kariéře udělali jinak, nebo které litují a odpovědí je mi nekonečné chvástání, jak se před nimi svíjí v obdivu celý svět," říká Klára, která už sedm let pracuje jako personalistka. "Jsem přesvědčená, že na světě neexistuje člověk, který by alespoň jednu věc ze své minulosti neudělal jinak. A pokud je přesvědčený o tom, že právě on nikdy nechybuje, nesvědčí to právě o jeho dobrém pohledu na sebe sama."
Jestli žijete stále ještě v zajetí amerických klišé, že sebevědomí láme všechny bariéry, je nejvyšší čas svůj postoj přehodnotit.
Přílišné sebevědomí, kdy vystupujete jako ředitelka zeměkoule, vám zcela určitě vytouženou pozici nepřinese. S tím souvisí i otázka na výši platu, u které spousta uchazečů končí. Námi oslovení personalisté upozorňují na to, že přemrštěný požadavek na výši platu bez opodstatnění, je častou chybou kandidátů u pohovorů. Než se půjdete ucházet o místo, zjistěte si, kolik obvykle berou lidé na podobných pozicích. Strategie, kdy si řeknete o dvacet tisíc víc, abyste potom měla kam couvnout, je značně krátkozraká a neefektivní.
"Podle mě je nejhorší, když s vámi kandidát při pracovním pohovoru začne flirtovat," tvrdí Zuzana. "Samozřejmě, že má ze sebe pocit, jaký je neodolatelný borec, ale já už předem vím, že do dalšího kola pohovoru se nepodívá.
Dvojsmyslné narážky, nechutné vtípky a vtíravé chování, kdy se tváří, jakoby na severní polokouli nebyla jediná žena, která by mu byla schopná odolat, pohřbí i dokonalý životopis."

napsal/a: pavel_75 08:22 Link


Komentáře

« Domů | Přidej komentář