Atomové ČEZko – aneb, pane Lorenc, uvezeme to? (hlava druhá a tečka)
Technicky nejvyspělejším uchazečem je Areva se svým EPR-1600Mw reaktorem třetí+ generace, která má až 15pct úsporu paliva i díky částečné recyklaci již jednou vyhořelého paliva. Paradoxně by na tento fenomén, v něčem vynikat, mohla doplatit naší lokální nemožností realizace. Když pomineme fakt, že součastné obdoby jsou stále pouze ve výstavbě (čína, finsko, francie) a dokonce kvůli několikaletému prodloužení výstavby a mnohamiliardovému zdražení musela odstoupit bývalá ředitelka. U nás zatím vyplouvají projekční záležitosti. Jde kupříkladu i o to, jak by se jednotlivé komponenty dopravili na místo. Bývá totiž obvyklé, že podobné stavby, vodou chlazených reaktorů, jsou realizovány poblíž přístavů. Pak už se velké monolitické nádoby zvonu, v tomto případě, o rozměrech tušených 7x27m a váze značně převyšující 1000t, umisťují s přehledem. Navíc to odporuje i případnému offsetovému programu, jelikož by to byl technický zázrak, jestli by se to podařilo ve Vítkovicích vyrobit. Další možný projekční svízel u Arevy je v podobě možných opcí na rozšíření Dukovan. Tamní ředitel se nechal slyšet, že není přijato konečné řešení pro 5.blok, i když se ve vyhlášeném tendru tvrdí možnost navýšení kapacity až o 1700Mw (tedy Arevyin prostor). Jeho slova doplňují kritiky expertů, kteří si nejsou jisti stávající kapacity toku řeky Jihlavy a tedy i případně nastanuvšímu problému s chlazením reaktorů. Po rozkrytí těchto skutečností se pak objektivně i mediálně stává Areva jako outsider. Skupina Westinghouse (WH)přichází s klasickým typem AP-1000, srovnatelným výkonem i řešením jako bylo kdysi dodáno Atomstrojexportem do Temelína. Součastná light projektová brožura na stránkách ČEZu skoupě odkazuje na obdržené provozní licence. Motejlek.com pak rozkrývá rozpory, když poukazuje na nesrovnalosti u amerického dozorového orgánu, který vytýká nedostatečnou odolnost proti zemětřesení a zhoršeným meteorologickým podmínkám. A kritiku doplňuje i britský kontrolní úřad, kterému se pro změnu nelíbila pravděpodobnostní analýza možných problémů. S objektivitou ale musím dodat, že konkurenční Strojatomexport podobnými prověrkami zatím procházet nemusel, jelikož v USA, ani Evropě nebyl prozatím licencován. Pokud jde o samotný Strojatomexport (SAE), ten oproti WH přichází s inovovaným MIR-1200 ovšem stejné technologické základny. Můžeme se tak bavit o podobné technické náročnosti a z toho vyplývají i obdobné memoranda o spolupráci (offsety), kterým jsou schopny obě firmy nabídnout českým dodavatelům. Ovšem u konsorcia SAE odhaduje hospodářská komora (možné) až 2/3 zapojení tuzemských firem, díky historickým zkušenostem. Dalším případným želízkem na straně SAE je možná licence pro dodávky 3.stranám (jako jsou energeticky hodně aktivní země typu Čína, Indie). V závěru a s pohledu bilance celé situace se ještě jednou musím vrátit k Arevě, mému technologickému snu, jakým bychom se nejspíše měli ubírat. Dalším důležitým aspektem, po překonání projekčních svízelů a mizerné offsetové politice (která určitě vychází z podstaty francouzské mentality, mistrů světa), je tu dost možná důležitý i geopolitický rozměr. Jedině Francie nám totiž může podat pomocnou ruku, v prosazování atomových zájmů uprostřed demoralizované unie. V našem případě nám totiž neprojde pouze přijít a říct: „Ahoj jsem Gunter, opravář komínů…,“ jako v případě Německa. A toho se trochu bojím, protože jak se stále častěji ukazuje, výsadou politiků a nejenom těch českých, je jednání stylem jedné čtvrtníčkovy citace o psech. Na mém subjektivním hodnocení tedy plně propadá uskupení kolem Westinghouse, který se mi zdá pouze jako dozvuk pravdoláskařů, těm samým, kterým se stále nepodařilo oprostit od již zmiňované Sodomy a Gomory (SSSR). Navíc mě ale vůbec nezajímá, jestli to v Americe způsobí nějaký rozruch v podobě nových pracovních míst. Mají, co si zvolili. Takže mým jasným favoritem na cenu a zároveň razítko „©Nasrat!“ je tato celá chobotnice kolem aktivit Westinghousu. Areva se mi pak posouvá na místo snů a Stojatomexport zaujímá jasné místo dopadu dráhy duhy, které podle starověkých legend značí zakopaný poklad. A já myslím, že by z toho opravdu něco mohlo kápnout, tečka! S láskou Blue!